Mark Webber slår tillbaka – vinner Storbritanniens Grand Prix

Webber

Guldläge för Red Bull med snabba bilar och Vettel före Webber efter kvalet. En dålig start från Vettel och några kurvor senare är Webber uppe i ledning, medan Vettel är nere på sista plats..

Webber höll ledningen in i mål och var väl egentligen bara hotad av Hamilton under de första varven. Bakom dem var det Alonso som hade en tuff dag på jobbet, men som såg ut att gå mot finfina poäng och bra placering, bara för att drabbas av punktering på sista varvet (?) och tvingas in i depån.

Mercedes har fortfarande en bit kvar till toppen, Schumi såg man mest i fighter nere runt 13-14e plats, men Rosberg kör stabilt. Såg inte mycket av honom under loppet, och en pallplacering känns överraskande bra.

Jenson Button var väl kanske den som imponerade mest ändå, vid sidan av Vettel som hamnade sist efter första varvet. Grymt första varv från sin fjortonde startruta, och sen bra körning efter det. En fjärdeplats hade jag inte tippat att han skulle klara innan loppet.

Kobayashi levererar för Sauber. de la Rosa kvalade finfint, men bröt loppet. Kobayashi på en mycket stark sjätte plats idag. Ingen monsterkörning, vet inte om jag såg någon omkörning eller så, men starkt att lägga sig bakom Barrichello i mål.

Däremot är frågan hur det ska gå i Red Bull framöver. Webber var inte glad efter att stallet gett hans framvinge till Vettel inför dagens lopp. Och att ta i med att det inte var dåligt av en andraförare över radion direkt efter målgång vittnar om att stridigheterna sitter långt inne..

Resultat;

 

Pos  Driver        Team                       Time
 1.  Webber        Red Bull-Renault           1h24:38.200
 2.  Hamilton      McLaren-Mercedes           +     1.360
 3.  Rosberg       Mercedes                   +    21.307
 4.  Button        McLaren-Mercedes           +    21.986
 5.  Barrichello   Williams-Cosworth          +    31.456
 6.  Kobayashi     Sauber-Ferrari             +    32.171
 7.  Vettel        Red Bull-Renault           +    36.734
 8.  Sutil         Force India-Mercedes       +    40.932
 9.  Schumacher    Mercedes                   +    41.599
10.  Hulkenberg    Williams-Cosworth          +    42.012
11.  Liuzzi        Force India-Mercedes       +    42.459
12.  Buemi         Toro Rosso-Ferrari         +    47.627
13.  Petrov        Renault                    +    59.374
14.  Alonso        Ferrari                    +  1:02.385
15.  Massa         Ferrari                    +  1:07.489
16.  Trulli        Lotus-Cosworth             +     1 lap
17.  Kovalainen    Lotus-Cosworth             +     1 lap
18.  Glock         Virgin-Cosworth            +     1 lap
19.  Chandhok      HRT-Cosworth               +    2 laps
20.  Yamamoto      HRT-Cosworth               +    2 laps

Starten, där Vettel drar på sig en punktering efter första kurvan;

Mer i media (AB, AB, DN, EX, SvD,).

41 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Daniel – varför inte slå ihop betygsinlägget med racesammanfattningen? Nu blir det liksom samma diskussion på två ställen.

    • sant, skulle kanske göra det. egna inlägg med bara omröstningen gör de lättare att hitta när säsongen är över tänkte jag. men mer logiskt att ha de i samma inlägg, så får se till nästa lopp.

      • Jonathan

        Kan du inte inaktivera möjligheten till att skriva en kommentar i inlägget med röstningen?
        Sen kan du länka till racesammanfattningen och vice versa i inlägget.

  2. Peter

    Måste fråga, såg du loppet? Det är ju flera saker som inte stämmer i din sammanfattning i alla fall.

    Alonso förlorade sina poäng när han fick ett drive-through-straff som han avtjänade när fältet var samlat bakom säkerhetsbilen, när han fick punktering hade han alltså inte en bra placering.
    Schumacher låg runt placeringarna 7-9 hela loppet i princip, inte 13-14.
    Vettel fick Webbers framvinge igår innan kvalet, inte inför racet idag.

    Sen nämner du inte Vettels punktering.

    • OpenWheelFan

      Alonso tappade starten, helt. Problem med bilen kanske? Han hade inte blivit bättre än kanske 4 eller 5:a hur som helst. Vilket ifos är ett fall framåt för Ferrari. Men starten för Alonso var ju bedrövlig. Han blev ju omkörd både till höger och vänster, bokstavligen. Ferrari verkar har problem med motorn, som tydligen inte vill dra på låga växlar, eller med startprocessen. Bra förare som Alonso och Massa har inte de här problemen med bilar som fungerar.

        • Lisa C

          Spann loss? :/ Vad är det för tramsprat? Han spann inte ett dugg vad jag kunde se.

          Han hade problem med kopplingen och kom inte iväg ordentligt. Punkt.

        • Sebastian

          Problem med kopplingen kan ju betyda att man spinner loss. Det nämndes att flera på den rena sidan hade haft problem med att ställa in kopplingen rätt. Vettel fick också en dålig start. Ser man på Alonsos bil så är det tydligt att han har hjulspinn på väg till första kurvan. Han får ratta som sjutton. Webber, Button, Hamilton, Kobayashi, alla fick väldigt bra starter på den smutsiga sidan.

  3. Erik R

    Uppföljning angående Alonsos straff: domarna beordrade först Ferrari/Alonso att ge tillbaka positionen. Förmodligen gick detta beslut relativt snabbt. Tyvärr fick Kubica problem med bilen, så då kunde Alonso inte göra det. Då blev domarna tvugna att dela ut en drive-through. Jag tror det var därför det tog såpass lång tid innan straffet kom. Dubbel otur för Alnso, men korrekt agerat av domarna.

    Straffet kom 2 varv före SC. Klumpigt av Ferrari att inte ta in honom på en gång då det redan låg massor av kolfiber på racelinjen.

    • Johan R

      I den andra tråden verkar det som om Ferrari faktiskt fick beskedet för sent (enligt Lisa). Det jag inte kunde förstå var varför Ferrari tog straffet direkt på omstarten, i stället för att vänta några varv tills fältet hade spridit ut sig lite mer? Man har väl typ fem varv på sig, och varven bakom SC räknas väl inte. Eller?

      • Lisa C

        Nä. Tyvärr är det hårdare än så. 🙁

        16.14 b) From the time the stewards’ decision is notified on the timing monitors the relevant driver may cross the Line on the track no more than twice before entering the pit lane

        Två gånger får man köra över mållinjen alltså. En gång körde Alonso antagligen över mållinjen innan SC. Sen efter SC var det bara att ta straffet på en gång. SC-varven räknas inte.

        • Sebastian

          Tydligen så valde ferrari att strunta i att lämna tillbaka positionen, trots att whiting tipsade om det direkt efter incidenten. En chansning som inte riktigt gick hem helt enkelt…

  4. OpenWheelFan

    Sa Webber “Obviously the other guy didn’t do very well today” på presskonfen? Om det var så, så är han uppenbarligen riktigt sur, och då kör han tydligen bra. Kul med förare som tar för sig, även inom teamet.

    • OpenWheelFan

      Han sa “The other car had a problem, so we lost some points with that situation.”, Jag hör tydligen vad jag vill höra…

  5. Ernst Kinkberger

    Bra att Alonso straffas när han fuskar. Han har kommit undan med sitt fusk länge nog nu.

  6. Marc

    Fortsätter bråket, tjafset inom redbull så tror jag webber får flytta på sig, c.horner har ett gott öga till kimi, men det beror nog på hur de går för kimi i rally , han hängde med bra i Bulgarien förutom en incident, men för övrigt hade han bra etapp tider. Det ryktas ju även om att Renault vill ha kimi!!!. Men jag tror inte han går dit inget, toppstall. Jaja denna såpan lär fortsätta året ut.

    • kenny

      Webber har redan skrivit kontrakt för 2011 med RB så det blir nog inte aktuellt att riva det.

      Sen hur gärna jag än skulle vilja se kimi tillbaka i ett toppteam i F1 så tror jag han kommer att stanna kvar i wrc (s1600 nästa år) då den sporten verkar passa honom bättre, både pga hans intigritet men även utmaningen.

      menmen, kan ju hoppas man har fel!

      • marc

        Kontrakt är till för att rivas,(inom alla sporter) se bara hur det gick till förra året Kimi/Alonso, så vill Kimi tex tillbaka samt att vettel webber bråkar mm så är det inte omöjligt.
        Fast kimi säger ju själv att han trivs med rally, men visst saknar man han.

  7. Johan R

    Vad trött jag blev på Ejes “man har byggt om banan för att förbättra omkörningsmöjligheterna”. Han har noll koll på fakta.

    (1) Silverstone var innan ändringarna den bana i F1-cirkusen som var lättast att köra om på. Det var massor av omkörningar i Stowe, Vale, Abbey chikane, Bridge, till och med i Priory och Brooklands. Svårt att förbättra nåt som redan var bäst.

    (2) Anledningen till ändringarna var att Silverstone förlorade F1 till Donnington, men tog MotoGP istället. FIM ansåg att sekvensen från Abbey chikane ner till Bridge var för farlig för motorcyklarna, så man fixade en ny sträckning för att ge bättre säkerhet och racing för motorcyklar. Den nya bansträckningen har inget att göra med F1, eftersom den designades innan det blev klart att Donnington gick i putten, så att Silverstone fick tillbaka F1. Flera av de utmanande kurvorna (Maggots, Beckets, Stowe) har blivit enklare för F1-bilar, eftersom man sänkt kantstenarna (curbs) för att passa MotoGP.

    (3) Enda anledningen till att det var många omkörningar i racet var att flera av de snabbaste förarna hamnade sist i fältet av olika skäl, och var tvungna att köra upp sig. De flesta omkörningarna gjordes av bilar som var två-tre sekunder snabbare än framförvarande. Alonso kom aldrig förbi Liuzzi trots att han var klart snabbare, och Vettel fick till slut brutalt preja Sutil för att klämma sig förbi. Jag tror inte det var nån omkörning alls mellan någorlunda jämnsnabba bilar efter första varvet.

    Den gamla bansträckningen Abbey till och med Brooklands finns kvar, men det är väl tyvärr inte så troligt att de återgår till den (bara för för F1, då) eftersom de får in mer publik med den nya loopen…

    • Lisa C

      Du har alldeles rätt i det du skriver – förutom att Silverstone skulle vara en bana det är lätt att köra om på. Vad har du fått det ifrån? Silverstone är en bana som det är klassiskt SVÅRT att köra om på och den nya sträckningen har uppenbarligen inte gjort det lättare. Hur många regelrätta omkörningar såg vi i loppet? Två? (och nu räknar jag självfallet bort Massa & Vettel & co körandes om sniglarna längst bak. Hade de inte klarat ens det hade vi haft allvarliga problem. 😉 )

        • Lisa C

          Silverstone var väl den banan som gav begreppet Trulli-train ett ansikte? 😉

          Skulle vilja säga att de banor där det inte förekommer några “trains” är relativt lätta att köra om på.

          Spa, Monza, Suzuki kommer för mig direkt.

    • Erik R

      Gjorde han det? Vettel märkte ingen kontakt. Hamilton borde ha kommenterat om det var kontakt, men det har han så vitt jag vet inte. Jag har inte sett några videosekvenser som visar någon kontakt. Jag har inte hört någon annan som tycks veta hur Vettels punktering uppstod.

      Så vad hände egentligen?

      • Anonymous

        Autosport, AB och f1technical säger det + han ser ut och vrida på ratten lite för mycket (Vettel).
        Hamilton vill ju knappast prata om det, det är som att lämna sig själv till polisen friviligt. Synd att inte webber fick spinn när hamilton låg i baken 🙁 inte många cm från varandra.

        Sen var dem i england och engelsmän fösvarar engelsmän 😉

        Hamilton fick en okej start och webber en super, så han försöker preja ut vettel i första kurvan och hamilton kom som en raket för att bullarna (red Bull) för att dom zick zakade och fösvarade… Och vettel ger upp och svänger till höger så att han är tvåa (istället för trea) och hamilton låg till höger om webber och vill få andra platsen och “råkar” trycka på vettels back hjul (höger). Men dom visade aldrig onboard kameran på hamiltons bil. Bara på vettels….

        • Sebastian

          Har sett onboardkamera från Hamiltons bil på BBC och det är världens minsta beröring. Klart en racingincident. Normalt ska däcken klara det, vingarna har fasade kanter med en specificerad min-diameter, Vettel hade maximal otur. Hamilton hade å sin sida tur som fick behålla framvingen. Vettel behöver kanske röra sig lite mindre i sidled i höga hastigheter när det är trångt bland bilarna.

  8. Calle

    Nä nu har du gått för långt Vettel! Att du är tjurig har alla förstått vid det här laget men att först lära dig svenska för att sedan kunna gnälla i ett svenskt blogginlägg är ju patetiskt. Nu hajar jag varför du lärde dig finska…

    • vinter

      vore ju förbaskat kul men ett år borta från F1 kan ju ställa till en del, vi vet ju vad tre år gör!!!?

      • Jan

        Det är nog ingen större fara han kör rally skaffar sig mer erfarenhet mmm så det ska nog inte vara några större problem. Sen i fallet schumi skulle han rattat en redbull tex så hade han nog presterat bättre. Jag tror inte vi har sett det sista av kimi i F1 men hoppas han blir team mate med vettel!!….se vore spännande

        • vinter

          Jo som Loeb säger nu, gäller nog även i schumis fall, att första året är ett litet läroår, att Kimi borde stanna i WRC särskilt som det är stora förändringar inför nästa år med bilar å regler både i WRC å F1. Har aldrig tyckt om MS men nu verkar han mer..ja vad ska man säga… med lite humor bakom det hela. Kollade lite på div klipp från Häkkinen-tiden, det var ju lite mer personligheter då. Idag verkar alla, undantaget webber då kanske, vara äckligt disiplinerade som en hockeytränare sa en gång tror jag.

          Det enda som fattas nästa säsongerna är ju Marcus å PG så får man snart ta lugnande medel… 🙂

  9. Jan

    Ja man får nog se hur bra kimi kan bli i wrc nästa år, han hade defenitivt farten nu på asfalt, men jag saknar han ändå i F1 om inte för att det är mer tittar vänligt. Rally är inte så lätt att hänga med samt utdraget.

Leave a Reply