Mark Webber straffad, men vann Tysklands Grand Prix

Lite sent ute, men det blev en lång dag borta i Örebro och biovisning av Tysklands Grand Prix på Ronnie Peterson Museum.

Det har redan kommenterats här, men efter ett lite lagom spännande lopp (där i mitten var det en period när det inte hände mycket..) så tog Mark Webber till slut sin första GP-seger, efter 130 försök. Imponerande särskilt med tanke på att han körde på Barrichello i starten och fick en drive-through som han sen hämtade in.

Vettel har haft lite svårt att få ordentlig fart under helgen, men säkrade en andraplats och ännu en dubbel för Red Bull.

Mest spänning i loppet var väl annars Force Indias fina chanser till att äntligen ta poäng. Sutil låg länge bra till med klantade till det när han lämnade depån och blev lite väl ivrig att hinna före Kimi som kom farandes längs startsträckan. Kimi fick senare bryta och Sutil hamnade långt utanför poängen. Så såg Fisichella ut att ha fin fart och plockade placeringar, och en 11e plats är inte så tokigt.

KERS är en intressant detalj som är värd några ord. Bilarna med KERS fick till grymma starter, men senare under loppet visade det sig precis som Eje påpekade att systemet blivit mer värdefult som ett defensivt vapen än hur det kan användas för att ta sig förbi andra bilar. Paradoxalt nog för ett system som introducerats just för att skapa mer spänning och fler omkörningar..

Bäst start fick annars utan tvivel Lewis Hamilton som också kört riktigt bra under träningarna. Dessvärre drog han på sig en punktering redan i första kurvan och med maximal sträcka tillbaka till depån var dagen över redan innan han kört mer än några hundra meter.

Sist, men inte minst, så höll det på att bli spännande redan på warm-up-varvet när Alonso snurrar runt efter att missbedömt det något fuktiga och hala väglaget. Regnet höll sig ju borta och Alonso reparerade och gjorde till slut ett klart godkänt lopp ännu en gång. Mot slutet höll han på att hämta in de båda Brawn-bilarna, men för att ta sig förbi hade han nog behövt 5-6 varv till. Barrichello ledde ju stora delar av loppet, men hamnade till slut bakom Button efter depåstopp och vad som verkade vara lite oreda i strategin för första gången. De hade nog chansat lite på regn eftersom de var så lätta, men det verkar surna till lite borta i stallet.

Pos  Driver        Team                      Time
 1.  Webber        Red Bull-Renault      (B)  1h36:43.310
 2.  Vettel        Red Bull-Renault      (B)  +     9.252
 3.  Massa         Ferrari               (B)  +    15.906
 4.  Rosberg       Williams-Toyota       (B)  +    21.099
 5.  Button        Brawn-Mercedes        (B)  +    23.609
 6.  Barrichello   Brawn-Mercedes        (B)  +    24.468
 7.  Alonso        Renault               (B)  +    24.888
 8.  Kovalainen    McLaren-Mercedes      (B)  +    58.692
 9.  Glock         Toyota                (B)  +  1:01.457
10.  Heidfeld      BMW Sauber            (B)  +  1:01.925
11.  Fisichella    Force India-Mercedes  (B)  +  1:02.327
12.  Nakajima      Williams-Toyota       (B)  +  1:02.876
13.  Piquet        Renault               (B)  +  1:08.328
14.  Kubica        BMW Sauber            (B)  +  1:09.555
15.  Sutil         Force India-Mercedes  (B)  +  1:11.941
16.  Buemi         Toro Rosso-Ferrari    (B)  +  1:30.225
17.  Trulli        Toyota                (B)  +  1:30.970
18.  Hamilton      McLaren-Mercedes      (B)  +     1 lap

Fastest lap: Alonso, 1:33.365

Not classified/retirements:

Driver        Team                      On lap
Raikkonen     Ferrari               (B)    35
Bourdais      Toro Rosso-Ferrari    (B)    19

Video som visar starten från BBC, 3 minuter in snurrar Alonso;

Mer i media (AB, AB, AB, AB, DN, DN, EX, SvD).

20 comments

Leave Comment
  1. Anonymous

    Klantigt av Brawn att inte byta till en tvåstoppare när det blev tydligt att de inte fick tillräcklig lucka till Webber. Eller bytte de till en trestoppare, av outgrundlig anledning, som Barichello påstår?

    Bra kört av Webber i alla fall!

  2. ja, strategin var lite märklig. men de har problem med de mjuka däcken, kanske därför de behöll 3-stopparen. det var väl sån stallradio från rubens eller jenson där någon av dem ville byta till en 2-stoppare lät det som.

  3. Erik R

    Märkligt att Weber fick bestraffning för att ha sabbat lacken på Barichellos bil, men inte för att ha punkterat Hamilton.

    Nåja, fullständigt vansinnig bestraffning i vilket fall som helst. Det är ju racing det handlar om, och är det tre i bredd i första kurvan är det normalt att det blir lite knuffande. Racing incident och inget annat. Skönt att Webber tog segern ändå.

    • Björn

      Skulle vilja se ombordbilder från Webber för att se om det är Hamilton eller Webber som orsakar punkteringen.

    • Lisa

      Älgen blir väl bra. 😀

      Fast egentligen är det väl inte svårare att stava till Alguersuari än till Schumacher eller Barrichello. För att inte tala om Räikkönen och Kovalainen (inte så svårt för oss kanske, men utlänningarna har våldsamma problem). Alla kan ju inte heta Sato…

  4. Kenneth

    Brawn fortsätter att smyga in fel hos barichello! smart att fejka tankriggsfel hos rubens….så dom slipper få 2 förare som slåss om titeln. Red Bull kommer nog att få bekymmer med det i slutet av säsongen när förarna kommer att behöva tävla mot varandra!

    Rubens hade lätt varit 2a om dom tankat han för resten av loppet… kanske till och med bättre än 2a =)

    jag förstår han frustration…. för stallet ändrar hela tiden strategi så button ska vinna på det.

    Jag hoppas Brawn och Button losas båda titlarna =) för dom hade ju dom för 2 tävlingar sedan… men nu så är dom nog lite skakiga i brawn…även om dom inte vill visa det

    OCH kul att man fick se pappa buttons fula flin

  5. Sebastian

    Om man tittar på repriserna på Webber/Barichello i starten så ger Webber Barichello en rejäl smäll. Känns inte som några konstigheter. Tur för Webber att Barichello hade bra tempo första stinten så att de båda kunde få en tillräcklig lucka för en drive through.

    Barichello körde långsammare än Button inför sista stoppet. Barichello kunde säkert stannat ute ett varv längre än Button och då hade han kunnat behålla sin plats, men Jenson förlorade redan tid gentemot Rosberg och Massa bakom honom p.g.a. Barichello så hur de än hade gjort så hade det blivit orättvist för en av dem. Egentligen borde Barichello släppt Jenson tidigare så kanske han kunde tagit åtminstone Rosberg, men kanske även Massa.

    Kudos till Kimi Räikönnen som gjorde fältets bästa start (uppe bredvid Massa trots båda har KERS och samma vikt, fick bromsa bakom Hamilton).

    Bourdais… ska man tycka synd om honom? Det känns inte som någonting går hans väg, skulle vara kul att se hur han funkar i teamet. Scuderia Toro Rosso har verkligen tålamod!

    Det var intressant att se skillnaden mellan Brawn och RedBull när de kör bakom andra bilar. Brawn har verkligen bra balans och mekaniskt grepp medans Redbull har fantastiskt aerodynamiskt grepp. Så snyggt med helt rena sidepods och ett avgasutblås längst bak.

    Apropå marginaler, snackade med en aerolirare i England som hade blivit scoutad för McLaren. Han berättade om en Lola-bil han jobbat med. De tog fram en ny framvinge som var helt magisk. Skickade ut den till teamen som blev jättebesvikna. Det visade sig att när teamen målade vingen så blev det en liten kant, vi snackar tiondels milimeter. När de tog bort kanten så funkade vingen grymt igen. Små marginaler…

  6. Lisa

    Usch Daniel, MÅSTE du lägga in en video på dendär pinsamma snurrningen?! Man vill ju helst sätta på skygglappar och låtsas som om den aldrig ägt rum…

    Nåja, hellre en snurr på uppvärmningsvarvet än i själva loppet. För att se saken från den ljusa sidan. 😛

    • Olag

      Han sänker sig bara till samma nivå som hans nästa team kamrat nästa år 😉

      Ha ha vilken syn att se 2 Ferraris snurra på installationsvarvet …. 2010 jag längtar redan

      • Wag the dog

        Och i och med att både Ferrari och McLarenförarna ligger taskigt till i tabellen så är dom skitdåliga alla fyra. Eller är det alla utom McLarenförarna som är skräp som vanligt?

        • Olag

          Vad syftar du på?

          Jag syfta på att Massa snurra på warm up varvet för ett par år sedan och han snurra ca 6 ggr i fjor i Tyskland.

          Nu ska Alonso enligt många ersätta Kimi. Och han snurra på liknande sätt.

          Det har inget med Ferrari eller McLaren att göra!!!

  7. M

    Är det nån som vet hur sant artikeln är från aftonbladet/motor som hänvisar till nån finsk tidning (Veikkaaja) att Kimi ska sluta efter denna säsong och Alonso ska ersätta han.

    Skickar med artikeln.

    Årets säsong blir den sista – Alonso ersätter i Ferrari

    Kimi Räikkönen, 29, har bestämt sig.

    Han slutar med Formel 1 och satsar på en rallykarriär.

    Ersättare i Ferrari är klar: Fernando Alonso.

    Det avslöjar den finländska tidningen Veikkaaja i dag.

    Enligt tidningen har Kimi Räikkönen kommit överens med Ferrari att lämna stallet efter säsongens sista F1-lopp i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten den 1 november.

    Men Räikkönen – som vunnit 17 GP-lopp under karriären och 2007 blev Finlands tredje F1-världsmästare – har ett kontrakt med Ferrari som även sträcker sig över 2010.

    Hans rådgivare och advokater har tillsammans med stallet konstaterat att kontraktet är så vattentätt att Ferrari tvingas betala ut lön även för nästa år.

    Lönechecken för 2010 är på 28 miljoner euro – motsvarande cirka 310 miljoner kronor.
    Tänker satsa på rally

    Därmed är Kimi Räikkönen hindrad från att gå till något annat F1-stall – något som enligt Veikkaaja inte hade varit aktuellt ändå.

    29-åringen har själv tidigare berättat att Ferrari blir hans sista Formel 1-stall.

    Enligt Veikkaaja har Räikkönen bestämt sig för att byta bilsport och i framtiden enbart satsa på rally.

    – Kimi pratar inte längre om formel 1. Han pratar bara om rally, säger en av Räikkönens vänner till tidningen.

    Redan klart är att Räikkönen kommer att köra det finländska VM-rallyt i Jyväskylä isom startar om drygt två veckor.

    Enligt italienska sporttidningen Gazetta dello Sports motorredaktör Pino Allievi har Ferrari gjort klart med spanjoren Fernando Alonso till nästa säsong.

    Alonso ska ha skrivit på ett femårskontrakt och kommer i mitten av november att köra den röda Ferraribilen för första gången. Då arrangerar stallet sin traditionella säsongsavslutning – passande nog i spanska Valencia.

    Nyheten att Alonso blir Ferraris nya förare är tänkt att offentliggöras i samband med F1-loppet i Monza i september.

Leave a Reply