Max Mosleys brev till F1-stallen

Det börjar läcka ut uppgifter om det brev som Max Mosley skal ha skrivit till stallen. Kort och gott ber han dem om att anmäla sig och ställa upp nästa säsong, utan att ställa några krav.

Låter ju inte ologiskt så som man börjat känna sporten.. autosport skriver;

“You therefore have the option of participating in this process as a confirmed entrant, or not. In order to participate, you should now write to us confirming that your entry is unconditional.

Just den där gör väl i och för sig att man kan börja undra, skulle FIA och Mosley formulera sig på det sättet? Låter inte helt proffsigt direkt. Men fortsätter;


“It is of course up to you, but the simplest way to ensure that all entrants run under the same rules would be if everyone entered under the cost-cap rules as published and then all entrants cooperated to agree modifications to those rules which would make the proposition workable for all parties.”

Så sant som det är sagt.. visst vore det det enklaste för FIA.

f1wolf har kopierat ihop och får i stort sett hela brevet;

“Under the International Sporting Code (Art. 66) we cannot now change the published 2010 rules unless we have the consent of all the competitors who have entered. However once we have a list of confirmed entries, we can make changes provided we have the necessary unanimous agreement.

You therefore have the option of participating in this process as a confirmed entrant, or not. In order to participate, you should now write to us confirming that your entry is unconditional.

It is of course up to you, but the simplest way to ensure that all entrants run under the same rules would be if everyone entered under the cost-cap rules as published and then all entrants cooperated to agree modifications to those rules which would make the proposition workable for all parties.”

“Also, the FIA will need to know who to discuss the draft with. There will certainly be new teams in 2010 and it presently seems unlikely that all of the 2009 teams will participate in 2010. Obviously the draft should be discussed between those that will participate only.”

34 comments

Leave Comment
  1. Per B

    Mad Max försöker lura FOTA, men teamen har varit med förut (GPWC/GPMA).
    Ingen av bilfabrikerna kan anmäla sig till följd av deras “pakt” och Ferrari kan inte alls till följd av deras samarbete med Phillip Morris…

    Det kommer bli en split på fredag!

  2. Erik R

    Härlig argumentation från Moseley. Det är lite som om man gick till banken för att be om ett lån och banken säger: skriv under det här tomma pappret så ska vi diskutera villkoren senare…

    • Sebastian

      Hahaha… Mad Maxxx har verkligen tagit priset den här gången. “Would you buy a car from this man…?” och han tror att man köper grisen i säcken. Jag kan se presskonferensen framför mig:

      mad maxxx: …and those stupid, senile, old, men just took my word for it! They aren’t even fit to run a business, much less have anything to say about the rules of MY world championship.

  3. Erik R

    Jag får känslan av att alla inblandade nu är övertygade om att det kommer att gå åt helvete. Därför ägnar de sig åt pajkastning via media i ett desperat försök att få motståndarna att se ut som skurkar, istället för att försöka förhandla.

  4. Lisa

    Det börjar bli lätt absurt, Kafka kunde inte ha gjort det bättre.

    1. Först ändrar Max reglementet på ett så genomgripande sätt att det förändrar förutsättningarna för F1:s existens överhuvudtaget – helt över huvudet på teamen, på ett extrainkallat FIA-möte (som egentligen skulle behandla McLarens agerande i Aus) och publicerar detta fort som fan.

    2. Sen säger han “men NU kan vi inte ändra, det är publicerat” (vilket är lögn dessutom, det gick väldigt bra att ta bort guldmedaljerna från den ena dagen till den andra)

    3. Sen slår han upp sina ljusblå och säger rart “men om ni gör som jag vill, då kan vi (nog) ändra…kom in här till min lejonkula så ska vi se vad vi kan göra…”

    Gulligt. :-/

    Det sägs att FOTA kommer att svara senare i dag, vi får väl se.

    I MotoGP fungerar samarbetet mellan federation, team, konstruktörer och kommersiella intressen när det gäller ändringar i regler alldeles utmärkt. Finns klart och tydligt inskrivet i reglerna hur beslutsmodellen ska fungera, och den fungerar. Fast det är klart, i FIM (motsvarigheten till FIA) finns ju ingen maktgalning vid namn Max Mosley vid rodret…

    • Johan R

      Bra sammanfattning, Lisa! FOTA lär väl svara nåt lika subtilt bitskt som när de anmälde sig villkorligt i klump, vilket kan bli underhållande att läsa. Frågan är om det hjälper?

  5. Peter

    Jag tycker Fota skall starta en egen serie. Inget är för evigt och vill man se det bästa så kostar det, minska budgeten med 90%= löjligt. Samt att bilarna inte skall få utvecklas och bli snabbare, tjänar man mellan 50-250 miljoner ska det innebära vissa risker!!
    Snart kommer det väl en F1 bil som heter IKEA, körd av Carl Philip, hehehe………….
    Man får titta på MMA, K1 istället, där händer det grejer!!

    • Stefan Alsenmyr

      Undras hur den här soppan FIA ställt till med hade utvecklats om en sådan auktoritet som M.S fortfarande hade kört…?

      Jag hade glömt hur bra engelska han pratar. Nick har en bit kvar där… 🙂

      • Sebastian

        FIA förstör F1 och det gör schumi ledsen.
        F1 har byggt upp Ferrari, men Ferrari har också växt F1.
        F1 behöver Ferrari.

  6. M

    Så klart att Max inte vill kompromissa han är som sin far upp till dagen, konstigt att han verkar ha ensamrätt i FIA att bestämma reglerna.
    Visst är det bra att FIA försöker få till det mer spännande men just nu är det Max som bestämmer och han verkar inte kunna ett jävla skit, det hade funkat om Max avgått och FIA och FOTA fick lösa det här utan maktgalningen Max.
    Då hade det inte varit något problem nu och det hade varit betydligt mer racing på banan och inte att det hade avgjorts i efterhand och att man får straffen till nästa tävling.

  7. Beo

    Tänk när Jean-Marie Balestre var president i FISA/FIA och jämt var i luven på Bernie…1980/81 var det ju nära att det inte blev något VM. Och kommer ni ihåg “förarstrejken” 82? Årets utveckling får mig att bli nostalgisk, på nåt underligt vis…

  8. TOBIAS

    Max borde avgå nu eller så borde FIA sparka han omgående så han inte förstör mer än han redan gjort.

    Jag undrar verkligen vad Williams eller Force India ska köra med för motorer nästa år, Toyota och Merca lär ju enhälligt sluta leverera motorer till F1 och Cosworths motorer funkade ju inte direkt lysande senast då Willimas hade dem i sina bilar, det var ju haveri vartenda lopp i stort sett.

    Nää F1 är snart utdött och eliten inom F1 lär starta en ny serie och det utan FIA eller Bernie.
    Måtte det blir sant så vi slipper denna galenskap, det är ju racing vi vill se inte gubbkampen om vem som ska bevisa att de har mest makt hela tiden.

    Om inte Ferrari eller McLaren kör nästa år i F1 så har de definitivt en åskådare mindre.

    • Fly

      Hur ska FIA sparka maxxx? Han är ju högsta bossen för FIA och han vill själv bestämma om allt, han är som diktatorn i Nordkorea “kim hyong chong 2” som ej vill avgå. Den ända som skulle kunna göra det är Bernie men han är gammal och tänker bara på samma sak PENGAR.

  9. Anders

    Långt inlägg kommer…
    Jag skulle vilja veta hur de tillverkare som är kvar ska kunna motivera sin fortsatta verksamhet i det långa loppet med de negativa balansberäkningarna de flesta tillverkarna minus ferrari uppvisar…

    http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=3304&artikel=2821097

    toyota, länge världens mest lönsamma biltillverkare har ju ingen bra prognos för det kommande året… bmw, och mercedes uppvisar likande om än inte så hemskt dåliga siffror… Men ändå verkar det finnas en tro att man från styrelserum och aktieägarehåll ska se detta som något helt ok att plöja ner hundratals miljoner i varje år? På sikt kommer ju inte det att hålla, eller är det någon som vill motbevisa? Vilka jobb ska man rädda de på fabriksgolvet eller de i raceteamet? Visserligen finns argumentet att krisen ju vänder så småningom men vad finns kvar då kan man fråga sig?

    Vidare då till Mosleys förslag med ett tak på 45 miljoner Pund, för den tekniska utvecklingen av bilarna… Jag kan inte förstå hur en ekonomisk styrning med friare tekniska tyglar skulle kunna leda till sämre racing än som i nufallet när man år efter år begränsar reglementet tekniskt och man istället för att vara innovativ och komma med nytänkande slösar gränslösa summor på triviala saker som ultralätta hjulbultar?

    Dock så kan jag absolut förstå delar av kritiken mot hur det föreslagna systemet för 2010 har kommit till, men desperata tider kräver kanske desperata åtgärder? I slutändan slutar ju det som det alltid gjort med en kompromiss som förmodligen inte får alla nöjda men som majoriteten finner sig i. Att investera i en ny serie ser jag som totalt ohållbart, vill jag se några få tillverkare köra runt varandra i kortege kan jag titta på wtcc istället

    • Wag the dog

      “…desperata tider kräver kanske desperata åtgärder?”

      Ja så kanske de åtta stallen resonerar också? Frågan är väl VEM som har mest rätt?
      Återstår kanske bara att vänta och se!?

    • Sebastian

      Alla är intresserade av att minska kostnaderna. MEN, formel 1 ger fantastisk marknadsföring för biltillverkarna, de flesta bedömer att det marknadsvärdet är större än kostnaden. Problemet är att:

      a) man kan inte minska kostnader med 80% på ett år. Avgångsvederlag, redan gjorda investeringar etc. att dra ner med 80% på ett år kan kosta lika mycket…

      b) det här var årets tokiga idé, vad kommer Mad Maxxx med nästa år…

      c) om resultatet blir en devalvering av värdet av F1 som sport (genom att bli budget F1) då kanske 40MGBP kostar mer än marknadsvärdet av att synas i F1…

      Det är alltså inte kostnaden som avgör utan marknadsvärdet (vilket kanske är anledningen till att Mad Maxxx jobbar så frenetiskt för att miskreditera sporten).

    • Johan R

      FOTA har med sina egna regelförslag minskat kostnaderna med 35-40% i år, och de har ytterligare förslag som skulle minska kostnaderna till nästa år med 35% till. Fortsätter man på den vägen är man snart nere i de siffror som Mosely vill tvinga igenom, men i en vettig takt, och på stallens villkor. Det är ju faktiskt de som lägger ut pengarna, inte FIA.

      Sen haltar ju Moselys logik: Vi måste minska kostnaderna så att vi inte tappar för många stall, men samtidigt är det ok att driva bort 8 av 10 stall bara för att de inte accepterar vansinniga regeländringar…

      Att ta till desperata åtgärder i desperata tider har George W provat i USA, och se hur det gick… I verkligheten fungerar det nog bättre att fokusera mer på principer och samarbete än att kasta sig på första bästa idé som dyker upp.

  10. Erik R

    F1 kommer att kollapsa ekonomiskt om de stora teamen drar sig ur, även med budgettaket.

    Titta på vilka som betalar för F1:
    1. Biltillverkarna
    2. TV-bolagen
    3. Teamens sponsorer
    4. Arrangörerna
    5. Åskådare på racen (marginellt)

    TV-bolagen kommer att kräva omedelbar omförhandling av sina avtal till väsentligt lägre pris eller säga upp dem helt. Bernie kan inte göra så mycket åt detta. Han kan inte stämma alla TV-bolag; det vore att bita handen som föder honom.

    Vilka betalar då TV-bolagen och arrangörernas kostnader? Jo andra sponsorer, vilka kommer att hoppa av i rasande takt när Ferrari & Co inte är med. Jag tror det blir svår att få ihop tillräckligt med intäkter även med budget-cap.

    Det svåra med att starta en ny serie är att de nuvarande TV-bolagen sitter fast i avtal med Bernie, samt att Max och Bernie kan utöva utpressning mot banägare för att tvinga dem att inte släppa in utbrytarserien.

    Det finns dock många TV-bolag som nog gärna skulle plocka upp den nya serien och det finns en hel del bra banor Bernie (i princip) dömt ut som skulle funka (Silverstone, Circuit Gilles Villenueve, Imola, Spa, mm).

    • Wag the dog

      Tror säkert att Ferrari, McLaren, BMW, Toyota, Renault m.fl. klarar att dra igång en egen serie inom kort. Tror inte att de kommer att stöta på patrull genom utpressning från FIA. Det vore alldeles för genomskinligt och skulle snart hamna i domstolar världen över.
      Visst – bråk kommer det nog bli men det finns ju advokater som kan ta hand om det! 🙂

    • Sebastian

      Howett har sagt att det finns en plan… 🙂 men Mad Maxxx tycker ju att han är barnslig så vi får väl se…

  11. Sebastian

    Bernie är stressad som fan…

    “Right now, we supply the venues at no cost to the teams, they roll up with all their sponsors’ names and money and race in front of a huge television audience which I supply through the contracts we win.

    ?!? betalar teamen i GP2 för banorna? Formel 3? Och det finns ju en hel del banor som gärna skulle ta emot FOTA Formula 1 World Championship…

    He added: “As for the drivers, they want to win the FIA F1 world championship or some of them would be elsewhere getting more money to win a title that means less. I don’t think they will get a series going.

    …ungefär som att alla teamen stod bakom guldmedaljerna… måste vara skönt för Mad Maxxx att veta att han har Bullshit Bernie bakom sig… :p

    • Johan R

      “a huge television audience which I supply through the contracts we win”

      Eh, det var ju också ett sätt att uttrycka det. Sanningen är ju att TV-bolagen står i kö för att få visa F1, men att Bernie begränsar publiken genom att klämma dem på så mycket pengar han bara kan. TV-bolagen “vinner” kontrakt genom att betala mer än sina konkurrenter. Bernie får det ju att låta som att det är han som betalar till TV-bolagen för att de ska visa F1 😮

      Det vore nog inte nåt problem för en utbrytarserie med Ferrari som deltagare att skaffa TV-kontrakt. Kanske inte lika lukrativa som Bernies, men å andra sidan skulle nog en större del av pengarna går till stallen.

  12. Fly

    Vi kanse borde hålla tummarna “om dem stallen gör en pirat f1” att inte Bernie får för sig att köpa den piratserien.

  13. Sebastian

    Renault säger att FIAs regeländringar ger anledning att överväga att dra sig ur sporten… Go Maxxx…

  14. Lisa

    Han är ju skojig, Max… Häromdagen gick det inte att ändra redan publicerade regler utan att ha alla teams medgivande, men såhär kan man uppenbarligen göra i en handvändning utan att konsultera någon alls:

    http://www.microsoft.com/library/media/1033/windowsxp/images/using/setup/maintain/67396-delete-key.jpg

    Konstigt förresten att Max’ brev till FOTA, Luca di M, gud och hela världen hela tiden “läcker” till pressen. Undras just vad det beror på, Max måste vara mycket slarvig med sina papper…

    • Lisa

      Det beror på när du äter lunch. 🙂

      “Around lunchtime” säger Autosport och det betyder väl runt 12 – 13, kan jag tro. Brittisk tid.

Leave a Reply