McLaren Mercedes MP4-24 är här!


McLaren har visat upp sin utmanare borta på högkvarteret i Storbritannien. På hemsidan har det inte hänt mycket, men bilder börjar komma ut. Första reaktion? En ny Toyota.. ser ju helt lik ut som förra årets. Klart, med den där bakvingen ser ju inget helt likadant ut, men ändå.

Lite fler bilder jag hittat till nu på racecar-ingeneering, vilka nog kommer från f1.com;

Från motorsport-total;

Man avslöjade också ett nytt tekniskt samarbete idag. Det är AkzoNobel som får uppdraget att att måla själva bilen i den där silverfärgen. Sånt är alltid coolt att läsa om. Så här skriver f1technical;

Stringent technical requirements needed to be met before the partnership could be approved, but AkzoNobel shone through. A winning combination of VOC (Volatile Organic Compounds) compliant systems and specialty products helps to optimise the performance, while at the same time producing the striking, all-important chrome finish of the MP4-24.

As well as producing a highly distinctive high chrome finish, the new Sikkens system has also halved the time required to cure the new bodywork parts, vitally speeding up the paint application process.

17 comments

Leave Comment
  1. hittade lite teknisk spec för den extra intresserade. så här ser bilen ut under silverfärgen;

    MP4-24
    Chassis McLaren moulded carbon fibre/aluminium honeycomb composite incorporating front and side impact structures. Contains integral safety fuel cell
    Front suspension Inboard torsion bar/damper system operated by pushrod and bell crank with a double wishbone arrangement
    Rear suspension Inboard torsion bar/damper system operated by pushrod and bell crank with a double wishbone arrangement
    Suspension dampers Koni
    Electronics McLaren Electronic Systems control units incorporating electronics for chassis, engine and data acquisition. McLaren Electronic Systems also supplies the electronic dashboard, alternator voltage control, sensors, data analysis and telemetry systems
    Bodywork One-piece engine cover and sidepod covers. Separate floor section, structural nose with integral front wing
    Tyres Bridgestone Potenza
    Radio Kenwood
    Race wheels Enkei
    Brake calipers Akebono
    Brake master cylinders Akebono
    Batteries GS Yuasa Corporation
    Steering McLaren power-assisted
    Instruments McLaren Electronic Systems

    Engine
    Type Mercedes-Benz FO 108W
    Capacity 2.4 litres
    Cylinders 8
    Maximum rpm 18,000 (FIA regulatory limit for 2009)
    Bank angle 90°
    Piston bore maximum 98mm (FIA regulation)
    Number of valves 32
    Fuel Mobil High Performance Unleaded (5.75% bio fuel)
    Lubricants Mobil 1 – for higher performance, lower friction and better wear resistance
    Weight 95kg (minimum FIA regulation weight)

    Transmission
    Gearbox Seven forward and one reverse
    Semi-auto Yes
    Driveshafts McLaren
    Clutch Hand-operated

  2. D.B

    dart pilen kommer nog ni nog få se mycket av längst fram i fältet. fast då kommer både fram vinge å jul vara på plats. 🙂

  3. Lisa

    Pja, bilen ser väl ut som de andra utom att den har ett märkvärdigt litet motorkylningsluftsinsugshål (kul ord!) ovanför föraren. Huruvida den är snabb eller ej återstår väl att se.

    Kliver Ron Dennis av är det en välsignelse, men han tänker fortfarande envisas med att vara närvarande vid loppen och “samarbeta” med MW, så jag undrar om skillnaden blir så stor… :-/

  4. TOBIAS

    Tack för det, skönt och slippa spykänslorna när man tittar på F1 nästa gång och då slippa se hans fula brittiska fuskar nylle i TV rutan.

    Bilen ser också lika ful ut som vanligt.

Leave a Reply