McLaren och Ferrari attackerar på träning 1, men Barrichello är snabbast

Första träning inför Monacos Grand Prix på söndag är avklarad, och som vanligt ser det spännande ut.. En Brawn GP i täten, men bakom Rubens är det McLaren och Ferrari som överraskar. Red Bull som fått ny diffuser har en lite bit kvar till toppen. Toyota brukar finnas med långt fram, men i första passet får de stryk av alla andra i fältet..

Jag följde inte träningen helt till slut, men bland botten av tiderna återfinns ännu en gång förutom nämnda Toyota de båda BMW-förarna. De är i ganska starkt behov av att rycka upp sig. Robert Kubica ligger fortfarande på noll poäng i sammandraget och Quick-Nick har ynka 6 poäng så här långt. Det är väl troligt att placeringarna beror på att de testade ganska tunga bilar för att simulera tävlingen på söndag. Får man ju hoppas för deras skull i alla fall..

Spännande med McLaren och Ferrari, just de stallen som kör med KERS. Kanske kan det vara det som avgör loppet på söndag i Monaco där det är notoriskt svårt att köra om. Lite extra tryck på kval och en snabb start så kan det för en gångs skull se bra ut för dem båda.

Sebastian Vettel körde betydligt färre varv än de flesta efter att motorn gav upp. Varje stall har åtta motorer att använda under säsongen och detta var den första som gav upp och det blir därför inget straff skriver f1technical;

It’s the first failed Renault engine this season and interesting because it will slightly hamper testing for the German with the new diffuser. An engine change will not incur a penalty because of the 8-engine limit for the complete season. That are 7 engines left to play with for Sebastian this year.

Pos  Driver       Team                       Time              Laps
 1.  Barrichello  Brawn-Mercedes        (B)  1:17.189            25
 2.  Massa        Ferrari               (B)  1:17.499  + 0.310   31
 3.  Hamilton     McLaren-Mercedes      (B)  1:17.578  + 0.389   25
 4.  Kovalainen   McLaren-Mercedes      (B)  1:17.686  + 0.497   29
 5.  Raikkonen    Ferrari               (B)  1:17.839  + 0.650   30
 6.  Nakajima     Williams-Toyota       (B)  1:18.000  + 0.811   29
 7.  Rosberg      Williams-Toyota       (B)  1:18.024  + 0.835   27
 8.  Button       Brawn-Mercedes        (B)  1:18.080  + 0.891   27
 9.  Alonso       Renault               (B)  1:18.283  + 1.094   30
10.  Webber       Red Bull-Renault      (B)  1:18.348  + 1.159   22
11.  Buemi        Toro Rosso-Ferrari    (B)  1:18.695  + 1.506   36
12.  Piquet       Renault               (B)  1:19.204  + 2.015   36
13.  Vettel       Red Bull-Renault      (B)  1:19.233  + 2.044   16
14.  Bourdais     Toro Rosso-Ferrari    (B)  1:19.255  + 2.066   30
15.  Fisichella   Force India-Mercedes  (B)  1:19.534  + 2.345   27
16.  Kubica       BMW-Sauber            (B)  1:19.560  + 2.371   20
17.  Heidfeld     BMW-Sauber            (B)  1:19.579  + 2.390   22
18.  Sutil        Force India-Mercedes  (B)  1:19.600  + 2.411   23
19.  Glock        Toyota                (B)  1:19.698  + 2.509   23
20.  Trulli       Toyota                (B)  1:19.831  + 2.642   28

10 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Kul att se McLaren och framförallt Kovalainen så högt upp. Nu säger i och för sig första träningstiderna inte så mycket. Aerodynamiken verkar vara McLarens stora problem, men här i Monaco har de inte lika stor nackdel av det.

    Intressant att McLaren och Ferrari kör med KERS. Det kan tyckas lite ointuitivt, men jag har för mig att Frank Williams eller Ron Dennis för några år sedan pratade om att Monaco är en “power circuit”. Kan man använda KERS för att plocka några placeringar i starten är det också mer värt här än någon annan stans.

    • Lisa

      Usch, jag har svårt att uppamma nån vidare entusiasm för dethär loppet, med tanke på all cirkus runtomkring, 🙁 men:

      Startsträckan i Monaco är nog för kort för man ska ha nån nytta av KERS. Pat S säger att om det finns nån bana där KERS är totalt värdelöst så är det Monaco. Men McLaren och Ferrari har väl systemet så väl integrerat i bilen att de kanske bara skulle förlora på att plocka bort det.

      • M

        Det kan knappast gå sämre om dom kör med kers men om dom plockade bort systemet så skulle det nog gå sämre eftersom Ferrari bilen är byggd för kers.
        Håller med dig om att allt tjafs utanför banan dödar själva sporten.

        • Fly

          Njaa. Kanse något båda teamen behöver grepp och då har dem KERS för att lägga den lägre ner och att det går inte riktigt att säga att set blir sämre av det. Man kan inte använda simulator

  2. M

    Är det inte så att varje förare har tolv motorer att tillgå alltså 8 st till race och 4 st till 1-2 träningarna?

    • hittade det här på f1.com, men det säger dock inget om träning eller tävling;

      There are also restrictions on engine and gearbox use. Each driver may use no more than eight engines during a championship season. Should a driver use more than eight engines, he will drop 10 places on the starting grid of the event at which an additional unit is to be used.

    • Lisa

      Kubica gjorde väl sitt bästa… 🙂

      Annars tror jag de bollar litet hipp som happ med motorerna, kör en bättre begagnad på träningen och sätter i en fräsch(are) till kvalificeringen och själva loppet.

Leave a Reply