McLaren sparkar sportschef, Hamilton får böter, Kubica varning och Barrichello -5 platser på gridden

Puhhh.. var det allt inför Malaysia? Räkna med att så inte är fallet.. Men just nu händer så mycket där borta att man inte hänger med i svängarna. Först till McLaren. Lewis Hamilton diskades ju från Australiens Grand Prix efter incident med Trulli (just den blir bara märkligare och märkligare tycker jag, kolla bra reportage från BBC i här).

Så har det blivit klart under dagen att McLaren sparkar sportschefen Dave Ryan på grund av storyn (VG.no, AB, SVT, DN). Detta på grund av Ryans kontakt mellan Hamilton och FIA. McLaren har släppt några uttalanden via hemsidan senaste dygnet för att förklara sin syn på saken. Stallet är utan tvekan inne i den tuff period för tillfället.. Hamilton har själv haft en presskonferens som ITV har en utskrift av på sin hemsida här.

Så har Hamilton själv kört 5 kilometer i timmen för fort i depån borta i Malaysia. Det kostar honom som Lisa och Erik påpekar i kommentarerna tidigare 1200 Euro.

Robert Kubica har dessutom varnats efter att ha mer eller mindre ignorerat en gul flagga under träning och satt personlig bästatid i sektorn. Riktigt vad en varning innebär är jag inte säker på, men något mer allvarligt straff har inte kommit ut från det hela.

Rubens Barrichello har bytt växellåda (ryktas det om, har inte sett något officiellt på det här ännu) och får därmed flytta ner fem platser på gridden på söndag. Otur i så fall, men med den farten Brawn GP har visat upp så hämtar han nog in de platserna ganska snabbt.

Här diskuterar SKY Hamiltons diskvalificering;

40 comments

Leave Comment
  1. cia

    jag läste på en spansk sida (min spanska är förstås inte den bästa) att Alonsa gav en kommentar om att det var inte första gången som McLaren ljög för stewards och att förr eller senare kommer det fram.

  2. schuco

    Tyckte denna säsongen började med ett spännande lopp men nu känns det som att tomtarna i FIA är på väg att förstöra alltihop.. Börjar likna simhopp och brottning…

  3. haha, håller med dig crouchen, det här börjar kännas som världens antiklimax. först ser man fram så emot starten av säsongen, jag har gjort mitt för att hypa den till nya höjder, och så blir det mer eller mindre bara pannkaka av allt.
    brawn sticker fram som det mest spännande som hänt på många år, men är följt av debatt om diffusers. så kommer fia och krånglar till med beslut fram och tillbaka (vilket startade just innan med guldmedaljsystem och allt).. ojoj vilken soppa.. och det enda man vill åt är lite bra racing och kamp om platser..

  4. Brawn är inte snabba!

    Brawn teamet är bara snabba för att Brawn har många kontakter i FIA ledningen som tror nästan lite på honom och hoppar över lite av dem (VIKTIGASTE) sakerna som gör att en bil vinner. KRITISK mot Brawn teamet det är ju som mutor@@@ nån som håller med??

  5. Magenus

    Re Andreas: Brawn ÄR snabba. Du kanske såg loppet förra helgen??

    Beträffande allt det andra du svamlar om, du ska inte lyssna så mycket på en bitter Flavio Briatore.

  6. Matt

    Sportchefen är inte sparkad, han är suspenderad och hans vidare framtid inom McLaren kommer att avgöras inom kort.

  7. Lisa

    @ Daniel – man får byta växellåda på fredagen utan straff, växellådsregeln gäller från lördag morgon, det blir ingen nedflyttning för Rubens. Att Kubica fått en reprimand betyder bara att stewards tagit honom i örat och sagt “aja baja!”, inget mer.

    @alla – tycker ni är litet onödigt negativa, om FIA lägger ut stewards protokoll så verkar det som om straffen ökar, jag menar dethär med fortkörning i depå och trams under gulflagg etc är vardagsmat, det är bara det att VI inte varit medvetna om sånt i lika stor utsträckning. Det enda onormala är dethär med McLaren. Men förhoppningsvis är det också rätt onormalt att ljuga för stewards, så vi slipper nog se fler liknande fall. Desutom är det alltid tjafs i F1, det hör till. 🙂

    Jag ser i alla fall fram emot fortsättningen av säsongen på samma sätt som förut.

  8. ajaj, här ser det kanske ut som att det gått lite snabbt i svängarna.
    matt, helt rätt, han är inte sparkad. kan ju diskuteras om han är det i praktiken eller inte, men han är mycket riktigt suspenderad, så här säger ju mclarens egna uttalande som jag läst allt för snabbt;
    This morning, Dave Ryan was suspended from his position as sporting director of the Vodafone McLaren Mercedes team.

    Team principal Martin Whitmarsh said: “In my 20-odd years working for McLaren, I doubt if I’ve met a more dedicated individual than Davey. He’s been an integral part of McLaren since 1974 and has played a crucial role in the team’s many world championship successes since that time.

    “However, his role in the events of last Sunday, particularly his dealings with the FIA stewards, has caused serious repercussions for the team, for which we apologise. Therefore, I suspended him this morning and he has accepted this.”

    men lisa, jag tror att det blir nedflyttning för rubens, f1.com har storyn här;
    http://www.formula1.com/news/headlines/2009/4/9128.html
    växellådor måste hålla för fyra lopp och kan inte bytas någon gång under helgen tror jag. tidigare var ju fredagar och till och med lördagar mer eller mindre fria timmen, men inte så längre..

  9. Sebastian

    Håller med om att säsongen startat grymt bra. Skönt att de tar kontroverserna tidigt och att lägger lite energi på att det ska bli så rätt som möjligt.

    Jag läste på Autosport att Barichello blir nedflyttad fem gridplatser för att växellådan inte hållit i fyra lopp.

    http://www.autosport.com/news/report.php/id/74204

    Och jag tror att Hamilton har lärt sig en viktig läxa. Antingen berättar man hela sanningen, eller så säger man inget alls (och implicit indikerar att man inte kan berätta hela sanningen just nu). Det lönar sig inte alltid att vara en okritisk team player… (tänkte skriva nickedocka, men det det låter mer sarkastiskt än jag avser)

  10. Mattias H (TeamJeremia)

    Om Hamilton och MacLaren (eller vem det nu var som ljög) hade sagt sanningen från början så hade placeringarna varit de som de höll i mål.

    Är det inte så att man får ett “riktigt” straff efter ett antal varningar? Har för mig att det är så men kan inte svära på det.

  11. Sebastian

    Men FIA har iofs inte lagt upp något om Barichello. Lite roligt att Hamilton klämt till med två fortkörningsböter i depågatan, “hur var det här då…” totalt €2100 för några fjuttiga km/h för fort (lite rabatt fick han på den andra). Han är en populär kille uppe hos stewards 🙂

  12. Matt

    Tippar att Force India tar sina första poäng i helgen och sin första podiumplats i år…ska nog betta en peng på det.

    Tippade för del år sedan Johnny Herbert som vinnare i 1999 European Grand Prix. Och han vann till oddset 200 – 1 !!!

  13. kenneth

    en växellåda ska väl hålla ett antal tävlingar? annars kan ju alla byta på fredagar utan att få straff *S*

    så 5 plats nerflyttning är väl att vänta

  14. force india på poäng matt? och på podium i år? nja.. svårt att se det framför mig.. då ska det till en bra del regn i malaysia. och i så fall tror jag ändå vi ser hamilton före button före vettel på podium.
    http://www.f1manager.info och f1bloggen racing league väntar jag bara på lite poäng till för att kunna byta ut mitt force india-chassi..

    jag har för övrigt lämnat mitt ignoreland f1 bakom mig. från nu heter jag Kopparhavets Kapare F1. coolare team ska man leta länge efter där borta.. poängen kommer till helgen med vettel och glock!

  15. Pelle

    Ja vilken soppa men som Lisa sa det hör till F1.
    För min egen del satt jag och såg en sammanfattning av F1 1989 igår.
    Man blir nostalgisk. Mclaren blev världsmästare med Prost.
    Idag blev jag kallad fuskare av min ex boss med Itallienska rötter och kände mig tvingad att sticka ut hakan och deklarera att Mclaren skulle ta mer poäng än Ferrari på söndag.
    Får nog stå ut med sura kommentarer på Måndag med.
    Såg att F1 Manager hade updaterat poängen från Australien på söndag blir det mer.
    Siempre Pellsater GP

  16. Lisa

    Usch då, fel av mig. Såhär står det i reglerna:

    28.6
    For the purposes of this Article only, an Event will be deemed to comprise P3, the qualifying practice session and the race.
    a) Each driver may use no more than one gearbox for four consecutive Events in which his team competes. Should a driver use a replacement gearbox he will drop five places on the starting grid at that Event and an additional five places each time a further gearbox is used.

    Ett “event” när det gäller växellådan är alltså bara lördag och söndag, men då är det uppenbart Rubens racelåda man bestämt sig för att byta, inte nån annan eventuell låda han använt under fredagen. (förra året gällde fredagsregeln även motorerna, men det är borttaget i år)

  17. Erik R

    Jag skulle tro att Dave Ryan kommer tillbaka så småningom. Har man jobbat för McLaren sen 70-talet får man nog en andra chans. Fast kanske inte som sportchef; McLaren lär ju knappast vilja skicka upp honom till domarna en gång till den närmaste tiden. Jag hoppas McLaren kan lägga det här bakom sig och få ordning på bilen igen.

    @Cia: Alonso vet definitivt vad han snackar om eftersom han själv blev ertappad med att ljuga för domarna när han körde för McLaren…

  18. Lisa

    @ Erik R Blev han? Vad ljög han om för stewards och vad har du för belägg för det?

    http://www.autosport.com/news/report.php/id/61373

    Här har du domen – stewards hade vid detta tillfälle tillgång till radiotrafik. Däremot accepterades inte hans förklaring som ett giltigt skäl för att stanna 10 sek extra, men det är inte samma sak som att ljuga – eller hur?

    Däremot har du rätt i att McLaren körde med en annan historia i en tidigare presskonferens, så om han ljugit har han iaf bara ljugit för pressen, inte för stewards. Litet tvärtom emot vad Lewis gjort, kan man säga.

  19. zepter

    TILL BLOGG SKAPAREN:

    Jag älskar verkligen din blogg. Men det är en sak som jag stör mig riktigt på.

    Det är när du har “CAPS LOCK” på artikeln titeln skulle vara jävla bra att du har det som vanligt så som alla andra.

    tack 🙂

  20. Erik R

    @Lisa: Alonso ljög för domarna om den ökända kval-incidenten när han blockade Hamilton. Han blev också fälld för det och diskad från kvalet.

  21. Erik R

    @Lisa: Missade att du hade en länk till incidenten. Det står ju svart på vitt att Alonso ljög om varför han inte körde när han fick order om det. “The explanation given by Alonso as to why at the expiration of the 20 second period he remained in his pit stop position for a further 10 seconds is not accepted.”

    Sen blev McLaren tvugna att ljuga för att försöka backa upp hans lögner.

  22. Erik R

    @Lisa: (Oups jag ska läsa noggrannare nästa gång så jag får in allt i ett inlägg)

    “Not Accepted” är samma sak som att säga att han ljög, bara lite mer diplomatiskt formulerat. Ungefär som att FIA kallar McLarens agerande i Australien för “misleading” och inte uttryckligen säger att de ljög. Men en lögn är en lögn oavsett vad man kallar det.

  23. Johan R

    Totalkorkat av Hamilton att ljuga, även om an blev tillsagd. Å andra sidan smart att göra en redig “pudel” på ITV-presskonferensen…

  24. kenneth

    äh synd dom offrar denna kille för att rädda stallet o hamilton….helt klart att fler i stallet är inblandad men men det är väl Mclarens stil…. fuska och sen försöka släta över det som det inte hänt!

  25. kenneth

    erik r: det var ju hamilton själv som började fighten i det kvalet genom att vägra stallets order att släppa förbi alonso som dom hade bestämt

    så jag förstår och tycker alonso gjorde rätt som väntade ut hamilton….finns inga regler som säger hur länge du får stå kvar i depån!!

  26. Erik R

    Vi har varit så märkligt ense om det mesta hittills den här säsongen, så kul att vi drar upp lite gammal ost att bråka om… 🙂

    @Kenneth:

    Att medvetet hindra en annan förare under kvalet är inte tillåtet, oavsett om det är i depån eller på banan. Däremot är det inte förbjudet att (som Hamilton gjorde) köra ut ur depån utan att hindra någon annan förare.

    Jag känner inte till någon sport där man undgår straff för regelbrott om man hävdar att man blev psykad av motståndaren…

  27. kenneth

    leta fram den regeln erik r =)

    på banan får du inte hindra nån…. men finns ingen regel hur länge du får stå på kvar i depån!

  28. Erik R

    Ska man lusläsa reglerna så står det faktiskt (så vitt jag kan se efter en snabb genomläsning) ingenting alls om att hindra en annan bil under kvalet. Så varför delas det ut bestraffningar för detta ibland? Jo, reglerna är ganska öppet skrivna just för att man inte ska behöva definiera varje tänkbar situation exakt (precis som med den vanliga lagboken).

    Hindrar du en annan förare på ett sätt som påverkar resultatet av kvalet så får du en bestraffning. Det är självklart att det inte spelar någon roll om det sker på banan, i depågatan, i depåboxen, i garaget eller i VIP-loungen.

  29. kenneth

    men hur kan du påstå att detta påverkade resultatet? vi vet ej hur det gått….han påverkade ju inte hans tid på banan….

    som sagt det han gjorde var helt ok! lewis själv som bäddat för det!

  30. Erik R

    Vadå inte påverka hans tid på banan? Att inte få något sista kvalvarvarv alls är ganska stor skillnad från att ha kunnat sätta en tid, oavsett vilken tid det blir.

    Om vi antar att det var tvärtom och Lewis hade hindrat Alonso – hade det inte heller påverkat resultatet?

  31. kenneth

    som jag sa innan det finns inga regler för hur lång ett depåstopp får ta…. så det var påhittade regler den racehelgen! när du kommer med info som bevisar annat kan du snacka erik!

    det är ofta dom väntar för en bättre lucka på banan….

    sen hoppas jag dom plockar bort fuskbilarna snart!! 5 av 6 är med i topp! kul när man vet att dom fuskar ? näe!!

  32. Lisa

    Litet mer gammal ost 🙂

    @ Erik R – att Alonso blockerade Hamilton kan vi vara överens om. Men att det skulle vara en medveten handling och att han ljuger för stewards ställer jag inte upp på.

    McLaren satte verkligen fel däck på hans bil, det har de själva erkänt, de kom men nån konstig ursäkt att det var fel tryck i de riktiga däcken. Han fick skrubbade gamla till sista rundan i Q3. Är det så konstigt om han ifrågasätter vad i h-e som pågår när han hela sessionen har blivit helt absurt behandlad?

    Först Hamiltons illojalitet (team player my ass, tydligen kan han ibland tänka väldigt självständigt) sedan blir han kvarhållen i depå av McLaren runt 30 sekunder (!!!) i FÖRSTA depåstoppet, och som grädde på moset klantar de sig med däcksvärmaren så han förlorar ytterligare tid. Sen i ANDRA depåstoppet håller de kvar honom 20 sek extra, samtidigt som han får fel däck på bilen. Hans förtroende för teamet i det läget måste ha varit mindre än 0. Glöm dessutom inte att stewards hade tillgång till McLarens radiotrafik, så visst frågar han vad i h-e som pågår, precis som han säger.

    Sen att blockeringen skulle ha varit kalkylerad, aldrig i livet. I det läget tror jag uppriktigt sagt Alonso skiter i allt vad Hamilton heter, han är bara intresserad av varför teamet – åtminstone som det framstår – saboterar för honom. En annan sak som talar emot en uträknad blockering är tidsmarginalerna. Det rör sig om sekunder, Hamilton står strax bakom honom. Det finns ingen chans i världen att Alonso medvetet kan starta SÅ exakt att han hinner göra sitt eget varv samtidigt som Hamilton missar sitt. Han har inte ens en klocka i bilen. Visst blockerade han Hamilton, men det hade lika gärna kunnat sluta med att bägge missade sina varv eller att bägge hann göra dem.

    En annan sak man måste väga in när man ser på Ungern 2007 är också loppen innan. Hamilton har lett VM-tabellen med god marginal, men i de två senaste loppen har Alonso skåpat ut honom totalt och närmar sig med stormsteg. Det är antagligen förklaringen till Hamiltons knivhugg i ryggen på honom, Hamilton klarar helt enkelt inte av tanken på att bli slagen ytterligare en gång. Det ligger nära till hans att anta att McLaren inte heller såg på den senaste loppens utveckling som något odelat positivt. I varje fall betedde de sig oerhört märkligt emot Alonso i detta Q3, alldeles frånsett Hamiltons tjuvtricks. Något som ju stewards också insåg och straffade dem.

  33. Lisa

    Och jodå, visst finns det specifika regler för att hindra en bil under kvalet. Kvalet kallas för “qualifying practice” så man får titta under “practice” (jag kan de här förbannade reglerna utantill vid dethär laget, man kanske skulle ansöka om att bli steward… :-D)

    Den här användes i Alonsos fall:

    31.6
    In the event of a driving infringement during any practice session the Stewards may drop the driver such number of grid positions as they consider appropriate. Unless it is completely clear that a driver committed a driving infringement any such incident will normally be investigated after the relevant session, any penalty imposed shall not be subject to appeal.

  34. Erik R

    Ah, där var regeln. Läs noga Kenneth. Mer tydligt än så behöver det inte vara i reglerna.

    Jämför man med den svenska lagboken, så finns det där ingen lag som säger att du inte får slå någon i huvudet med ett järnrör. Däremot finns den allmänna lagen om misshandel som gäller oavsett om du använder järnrör, knytnäven eller en borrmaskin.

  35. kenneth

    haha erik vilken jämnförelse *S* det är väl klart att det är misshandel om man slår nån med järnrör….. det är väl ganska svårt att komma undan =)

    men det är fortfarande inte samma sak som att göra ett depåstopp som tar för lång tid….finns ingen regel som säger att du stått för länge….

    In the event of a “DRIVING” infringement during any practice, detta utspelade sig inte på banan och ska således inte ha nått straff!! det var teamet dessutom som höll han kvar!! hur fan ska han veta hur många sekunder han ska så för att precis hinna sitt varv, precis som linda säger?

    näe Mclaren är ett sinigt team, gillade ron dennis kommentar i slutet av 2007 när dom sa att dom bara tävlade mot Alonso *S* deras egen förare =)

    Näe F1 är bättre utan Mclaren och deras myglar fasoner

Leave a Reply