Med regn kan det gå galet på Spa..

Ja, rubriken har jag val egentligen knyckt nastan rakt av från norska bloggen Formel 1. Och ja.. egentligen har jag val knyckt nastan hela inlagget fran samma blogg. Men inbland ser man något så bra så man bara måste gora en Alex Schulmann och ibland skriva sjalv, ibland sno av andra..

Oavsett, regn på Spa kan stalla till det. Som forsta videon visar då Coulthard och Ervine kor ihop i varandra efter start på Spa 1998. Som OJS skriver, det måste vara en av de dyraste krascherna genom F1..

Dessutom en godbit från regnvader från forra året och Tysklands Grand Prix, alltid fin att ta fram om man ar sugen på ett gott skratt.

Spa -98;

Tyskland -07;

7 comments

Leave Comment
  1. MR. Medeltid

    Är det fastslaget att Coulthard och Irvine krokade ihop? Jag trodde bara det var så att Coulthard helt enkelt började spinna. Finns det några källor på detta?

    Ser ni Rosset som drar in i full speta i högen med bilar med sin Tyrrell? Undra om han gjorde det medvetet, när han väl hade chansen vore det väl dumt att sumpa den. 😉

    På tal om den dyraste krashen i historien så kan det nog stämma. När helgen var över skulle det enligt Wikipedia ha varit 23 vrak att ta omhand om. Vad kostar en F1-bil att bygga? Åtskilliga miljoner dollar.

  2. MR. Medeltid

    Bipen: Från och med 1999 började man häkta fast däcken i monococken med hjälp av en wire. Det fungerade inget vidare första året så till 2000 satte man dit en till wire och förstärkte konstruktionen ytterligare. Trots detta lossnar det ju som bekant däck än idag. Ibland kan det till och med vara bättre ur säkerhetssynpunkt om däcken lossnar från bilen.

    Om man hade haft vajrar mellan däcken och monococken 1994 hade kanske Sennas död kunnat undvikas, eftersom hans huvud blev piercat av den främre vänstra hjulupphängningen.

  3. bipen

    Mr. Medeltid: Jo jag vet att man har vajrar numera men jag tyckte bara det var så enormt mycket däck på drift över banan. Just i slutet av videon så blir det nästan komiskt då det rullar iväg ett antal däck bortåt banan. Var det inte i Australiens GP ett år en åskådare eller funktionär blev träffad av ett löst hjul och avled?

  4. MR. Medeltid

    Ok, de satt ju inte fast i något mer än hjulupphängningen, klart att de rullar på ordentligt då. 🙂

    Jo, det dog en funktionär i 2001 års upplaga av Australiens GP i samband med att Villeneuve och R Schumacher kolliderade. Det dog även en funktionär på Monza i samband karambolaget vid Variante della Roggia på det första varvet 2000. Den gången har jag för mig att han träffades av en Jordans flygande bakdäck, kan det varit Trullis?

Leave a Reply