Michael Schumacher straffas med tidstillägg efter att ha kört om Alonso

Michael Schumacher, Mercedes

Vi har ju redan en ordentlig diskussion om det här i inlägget om omkörningen, men det är ändå värt att ta upp en gång till här. Schumacher straffas med tidstillägg efter att domarna dömt att det inte var tillåtet med omkörning efter säkerhetsbilen som gick in på sista varvet.

Har sett på video på episoden en del gånger nu, och försökt att hänga med vad reglerna säger eller inte säger. För mig framstår det mer och mer som oklart vad som gäller. Och man kan ju inte klaga på Schumacher att han planerar en omkörning och sen satsar. Jag tycker i och för sig att säkerhetsbilen borde tagit fältet över mållinjen, och att det är fel att köra om i sista kurva. Men att straffa med sekunder, som väl är en drive through som påpekats i tidigare kommentarer, efter en säkerhetsbil, det känns inte rätt.

Här är en video till som visar hur det såg ut;

F1.com har en artikel om det här. De skriver bland annat;

Schumacher was handed a drive-through penalty, which is converted after the race into a 20-second time penalty, dropping him from sixth to 12th in the results.

Schumacher passed Alonso just as the safety car pulled in at the end of Lap 78. The FIA stewards, which included his old sparring partner Damon Hill, have deemed the German breached Article 40.13 of the Sporting Regulations, which states that “if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.”

Den tolfte platsen känns inte helt bra som sagt. Och tyckte jag såg att det inte går att överklaga beslutet egentligen, någon som vet mer om det? Fick följande klipp som tips från Johan, där Ross Brawn förklarar hur han ser det hela;

Har inte uppdaterat VM-tabellen ännu, men så här ser nya resultatlistan från Monacos Grand Prix 2010 ut (än så länge);

Pos Driver Team
1. Webber Red Bull-Renault
2. Vettel Red Bull-Renault
3. Kubica Renault
4. Massa Ferrari
5. Hamilton McLaren-Mercedes
6. Alonso Ferrari
7. Rosberg Mercedes
8. Sutil Force India-Mercedes
8. Liuzzi Force India-Mercedes
10. Buemi Toro Rosso-Ferrari
11. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari
12. Schumacher Mercedes
13. Petrov Renault

Lika bra med en snabb liten omröstning. Rätt eller fel att ge Schumi straffsekunder?

 

Mer i media (AB,).

90 comments

Leave Comment
  1. ser att jag varit lite snabb på svarsalternativen kanske.. min egen syn på det, att det var fel på omkörningen, men också fel på straffet, passar ju liksom inte in.. ta det alltså med en nypa salt. välj rätt för att det var fel på omkörning, eller rätt med straff och sekunder osv.

  2. kenny

    jag kan då inte för mitt liv begripa hur det kan vara fel, om man sitter där i bilen och dem vinklar grönflagg så är det klart man kör om… hur ska förarna kunna ha kolla på regler som §40.13 i stridens hetta som uppenbarligen knappt ens dommarna verkar ha.
    mycket underligt straff

  3. Mattias

    I min mening om man ska straffa honom på något sätt ska man flytta tillbaka schumacher till 7 plats.

  4. J

    Det tråkiga med detta är ju också att vi inte kan vara säkra på hur bra omkörningen var. Jag menar om Alonso var säker på att han inte kunde bli omkörd så behövde han ju inte vara lika alert. Sen att han ändå ser ut att försöka komma tillbaka kan ju vara en ren reflex. Vad tror ni?

  5. Kenneth

    hur kunde man tro att Hill skulle dömma nått annat =)

    om regler är regler så var ju Hamiltons vinglande när han skulle bli omkörd ännu värre…. men då ger vi bara en varning…

    är det så att det vinkades med grönflagg så ska ju omkörningen gälla och kanske ge en tillsägelse för att påminna om regeln.

    men hur fan dumt har dom inte utformat regeln då? varför inte låta säkerhetsbilen köra hela varvet… som gjort för missförstånd

    • Olag

      Felet är att dom vinka grönflagg när dom inte skulle gjort det.
      Så det är det som gör historien så fel.

      Skomakaren gjorde rätt att köra om MEN reglerna säger att han inte får köra om och banflaggorna säger att det är ok. Därav förrvirringen.

  6. Lisa C

    Verkar trots allt som om det bara är Brawn som kommit med den “kreativa” regeltolkningen att racet skulle återupptas, det var ju faktiskt slut. Ibland tror jag Brawn är litet för smart för sitt eget bästa…

    Har funderat på grönflaggen, men jag antar att den i detta läge bara betyder att banan nu är fri och SC/gulflagg behövs inte längre. Gulflagg och SC in i mål hade betytt att det fortfarande fanns hinder på banan och det gjorde det ju inte. Alltså var det fritt fram att köra hur fort man ville sista biten under grönflaggen, MEN omkörningsförbudet in i mål gäller fortfarande eftersom det var sista varvet. Ferrari & McLaren & co verkar ha haft koll på detta.

    Däremot är MS straff för hårt. Hade räckt med att förklara omkörningen ogiltig och ge platsen tillbaka till Alonso. Straffen kunde gott bli litet mer flexibla än bara 20 sek tillägg eller nerflyttning.

    • Kenneth

      hahaha dom hade ingen koll för Alonso försöker försvara sig *S*

      sen att han säger att han skulle ha försökt på hamilton annars är bara bullshit!

      alla ger på fullt efter säkerhetsbilen gått in..

      dom vinkar med grön flagg och SC skyltarna är borta så det rätta beslutet är att ge Schumacher tbx sin plats och förbättra reglerna till nästa lopp.

      • Antonio

        Lägg ner Kenneth! Alonso hade koll på regeln, det hade inte Schumi. Typiskt att du ska inbilla någon hur och vad förarna tänker.

        Jag tycker det är bra med bestraffning så det inte upprepas.

        Ett regelbrott är ett regelbrott, hur cool manövern än är.

        Om Hamilton hade gjort omkörningen skulle det som vanligt räckt med en varning däremot.

        • Lisa C

          Tror iofs att varken Alonso eller MS sitter i bilen med läsglasögonen (eller läsvisiret) på nästippen och kollar regelboken innan de gör nåt. 🙂

          Däremot borde bägge två kunna lita på att den info de får från teamet är korrekt. Men det funkar uppenbarligen inte alla gånger det heller…

    • Wag the dog

      @Lisa – “Verkar trots allt som om det bara är Brawn som kommit med den “kreativa” regeltolkningen att racet skulle återupptas, det var ju faktiskt slut. Ibland tror jag Brawn är litet för smart för sitt eget bästa…”

      David Coulthard, Niki Lauda och Keke Rosberg tyckte det var OK. 🙂

      • Lisa C

        Dessvärre tror jag att jag har lusläst den förb-e regelboken mer än DC, Lauda och Keke tillsammans vid dethär laget… 🙂

        Men visst, omkörningen hade varit korrekt i alla andra fall – utom på sista varvet. Det verkar som om man slängt in den nya regeln om omkörningar efter SC-linjen utan att tänka på att man samtidigt borde skriva om eller åtminstone förtydliga den gamla regeln om SC på sista varvet.

        • Anonymous

          Visst har du rätt. Men jag menade bara att det inte bara var Brawn som var kreativ i sitt tänkande. 😉

  7. Lisa C

    Och det går inte att överklaga straffet, drive-throughs (el som här 20 sek) går inte att överklaga, däremot går det att överklaga BESLUTET som ligger till grund för straffet… :/ (ja skyll inte på mig, FIA är som de är)

    • Kenneth

      Mercedes har nu överklagat

      Mercedes has appealed the decision as it believes the safety car period had ended and normal racing resumed.

      “With regard to the penalty given to Michael, we believed that the track had gone green and the race was not finishing under a safety car when article 40.13 clearly would have applied,” said team principal Ross Brawn. “The reason for the safety car had been removed, the FIA had announced ‘Safety Car in this lap’ early on lap 78 and the track had been declared clear by race control.

      “This was further endorsed when the marshals showed green flags and lights after safety car line one. On previous occasions when it has been necessary to complete a race under a safety car, full course yellows are maintained, as in Melbourne 2009. On the last lap, we therefore advised our drivers that they should race to the line and Michael made his move on Fernando for sixth place. We have appealed the decision of the stewards.”

  8. Jimmyj

    För mig är det uppenbart att omkörningen inte var laglig, men 20s straff är ju bara löjligt…

  9. Mårten

    Det är ju helt klart enligt regeln att säkerhetsbilen ska gå in, men att omkörningsförbud ska gälla fram till målgång om den går in på sista varvet. Brawns argumentation om att racet inte avslutades under SC eftersom de hade fått besked om att den skulle gå in köper jag inte riktigt.

    MEN, och det är det som är det viktiga, visst är teamradion bra att ha, men det föraren i stridens hetta har att köra efter är de signaler som ges med flaggor och lampor längs banan. Därför är det fullständigt orimligt att grönflagga loppet när säkerhetsbilen går in, om man avser att “safety car conditions” ändå ska fortsätta gälla över mållinjen. Förarna är inga tankeläsare, hur ska de kunna veta att just den grönflaggen inte betyder grönflagg. Har du grönflagg, och en chans att köra om, då gör du det.

    Som en parentes tycker jag dessutom att det ser ut som att alla förare gjorde samma bedömning som Schumacher, eftersom allihop laddade på fullt efter att säkerhetsbilen gick in. Återstart till fullfart efter SC är bland de mest riskabla momenten under ett F1-lopp, jag tror knappast att de skulle utsätta sig för det om de inte trodde att de behövde det.

  10. Nick

    Tycker att omkörningen borde vara tillåten, snyggt gjort men kanske inte så moraliskt rätt gentemot dem andra förarna.

  11. Jack Brabham

    Om man tänker på grundtanken för F1, så är väl det mest relevanta att man alltid kör om bilen framför vid alla möjliga och omöjliga tillfällen det är väl själva tanken med F1 racing. Om man då vid ev händelse tar fram en pacecar under gulvarven så är det helt relevant att man ej kör om varandra. Men när pacecaren kör av banan så måste det anses att racet är igång iannat fall borde pacecaren följa in till målgång om det är sista varvet. Alltså borde grundtanken att alltid köra om gälla. Men om man då inte får köra om och gör det så borde straffet vara att omkörningen ej skett och man ligger kvar i resultatet som om man inte kört om. Att ha gamla fd F1 förare som tex Hill att döma över Skomakarn är given utgång alla har ju blivit omkörda av honom så nu är det payback bloody German and dont mension the war.

  12. Kenneth

    http://img237.imageshack.us/img237/8861/greg4w.jpg

    så där ska det se ut med rätt flaggning! alltså flaggades loppet igång med grön flagg och tävlingen avslutades inte med säkerhetsbil!

    Schumacher 6a och Fjollan 7a är rätt resultat…

    sluta med all bullshit att Alonso visste innan, han försökte ju försvara sig. hade han vetat hade han ju släppt rosberg också *S*

    • Antonio

      Det svider rätt hårt att fjollan som startade sist slog Schumi som startade som sjua? Och det på en bana som “inte” går att köra om på!

      Ha ha ha ha!!! ÄGD!

      • Kenneth

        njaa fjollan fick ju allt gratis! så näe det var ingen större prestation av Alonso.

        sen att han gjorde några omkörningar av bilar som inte ska vara i F1, vad är det att jubla över?

        hur fan kan han klaga på DiGrassi? är det rejs eller välgörenhet? den som gjorde det farliga var ju alsonso som försökte på insidan på ett ställe man inte kan köra om.

        det kunde ha smällt rejält. och killen börjar vinka o ha sig hahaha

        nä fjollan får bli lite mer manlig och sluta gnälla!

        • Antonio

          Tycker du? Jag tycker det är lustigt hur någon kan tycka att det inte är någon vidare prestation att köra upp sig från sista till sjätte i Monaco. Och att kalla Alonso för fjollan och gnällig dessutom.

          Hur moget är det att gång efter annan racka ner på Alonso oavsett vad han gör eller säger? Och att kalla hans prestationer för medelmåttiga! Kolla på poängen efter sex körda lopp. Tänk på att Alonso har haft minst sagt oflyt i tre av dessa till skillnad mot sin stallkompis och ändå har fler poäng. Medelmåttig…

        • Kenneth

          haha han prestation är ju inte direkt så svår då han får mycket hjälp, dels av en massa säkerhetsbilar osv…

          så han är en fjolla då han sitter i o vinkar och tycker man ska släppa förbi honom… som jag skrev är det rejs inte välgörenhet?

        • morgan

          alonso gnällde ju efter loppet över att inte di grassi släppte förbi honom, vem tror han att han är…schumacher eller? 😛

  13. OpenWheelFan

    Om man läser reglerna, som denna bloggare har gjort: http://redderstheredlight.wordpress.com/2010/05/17/sporting-regulation-40-13-and-overtaking-why-brawns-explanation-is-invalid/ , så är det helt klart förbjudet att göra omkörningar innan bilen har nått nästa safe-car linje, vilket i detta fall är straxt före infarten till depån, detta enligt regel 40.7. MEN, när safe-car är ute på sista varvet gäller regel 40.13, vilken säger att safe-car går in, men att bilarna tar flaggan utan att köra om. Klart som korvspad.

    Ang straffet så har jag ingen aning om det är korrekt straff. Jag gissar att antalet straff som domarna kan välja mellan är något begränsat. Är det någon som vet om det ens finns ett officiellt straff att flytta ner en förare en eller flera placeringar?

    Jag tycker det här liknar situationen när Hamilton fick fel besked från depån om han skulle köra om Trulli i Australien (eftermälet till denna händelse var dock något helt annat). Schumi fick säkert felaktigt svar från depån i detta fall. Klantigt av teamet kan man tycka.

    Lång tids läsande, första gången postare! Väldans bra blogg det här!

    • Kenneth

      njaa klart som korvspad är det tyvärr inte då.

      regeln säger att om loppet slutar med säkerhetsbil så får man inte köra om. men slutade det med säkerhetsbil då dom grönflaggade loppet och tog bort gulflagg och SC skyltarna?

      rätt skyltning för att loppet skulle ha slutat med säkerhetsbil borde ha varit så här

      http://img237.imageshack.us/img237/8861/greg4w.jpg

      båda bilarna är borta från banan så gulflaggen och behovet av säkerhetsbil är borta.

      är man Alonso fan eller/och hatar Schumacher så kan man ju tycka det är glasklart.

      • OpenWheelFan

        Som jag har förstått gällde SC, att RC, eller kanske funktionärerna själva, tar bort flaggor är inte rätt. Men regel 40.13 gäller. Det har domarna fastställt. Jag tror inte Schumi gjorde fel, han lyssnade på teamet, och teamet borde veta.

        Den enda åsikt om Schumi jag har i år är att han inte presterar som han borde, men att det inte är så konstigt, han är ju äldst på banan.

        Jag har svårt för att hata personer som jag aldrig har eller kommer att träffa. Jag är racing Fan, inte Alonso fan…

        Att man tar in SC innan bilarna tror jag har att göra med att det ska se bra ut. Det ser inte bra ut om SC kommer först i mål…

        • Kenneth

          ja efteråt har dom beslutat det ja, men signalerna under loppet är tvetydliga!

          vad säger reglerna om att byta spår flera ggr för att unvika att bli omkörd?

          vilket straff SKA utdelas isåfall? det jag vet är att inte att ge en varning finns med på straffskalan…

          när ska regler följas? alltid, ibland eller aldrig?

          Massa körde över/på gullinjen, icke tillåtet = lika med straff, dock inget straff utdelat

          Barichello kastade ratten, mindre förselse dock men bullshit att han kastade den för att han hade bråttom. bråttom hade han men kunde ha agerat bättre, då ratten kunde ju ha studsat upp när hispania bilen träffade den och kunde ha orsakat skada på förare, funktionär eller åskådare

        • Kenneth

          blev lite galet..

          vilket straff SKA utdelas isåfall? det jag vet är att ge en varning inte finns med på straffskalan…

  14. Erik R

    Ingen förare eller team har gjort något fel, det är enbart race control och FIAs regler som ställer till det.

    SC-reglerna i F1 är inkonsekventa. Hur kan man ha en situation där det är grön flagg, SC i depån, men ändå omkörningsförbud? Hur kan informationen till team och förare vara så bristfällig och motsägelsefull att det är oklart vad som gäller?

    Självklart ska SC ta bilarna över mållinjen om loppet ska avslutas bakom SC. Självklart ska det bli omstart om “Safety Car in this lap” har meddelats. Regel 40.13 är helt sjuk. Varför ta in SC i depån när loppet ska sluta bakom SC? För att spara bränsle?

    Som jag skrev tidigare är också FIAs regler när det gäller bestraffningar uråldriga och har inte hängt med i utvecklingen de senaste 15 åren. Givetvis kan man inte dela ut tidstillägg när ett race slutar bakom SC, då måste man bestämma ett visst antal placeringars nedflyttning.

    • killian

      Jag håller fullständigt med gröna signaler/flaggor betyder att faran är över -klart att tävla.
      Om nu säkerhetsbilen inte ligger ute hela sista varvet så skulle det varit gulflagg in i mål.
      Schumi gjorde inget fel -anser jag.
      Sen är det ju löjligt med 20 sec straff när det har delats ut enbart varningar till andra förare i tidigare race, de kunde flyttat tillbaka honom till sjunde plats igen och gett han en varning.

  15. Lisa C

    Jag håller med om att reglerna är litet virriga, men jag håller inte riktigt med om att loppet borde avslutats bakom SC.

    SC och gulflagg är i första hand inte ett tecken på just omkörningsförbud, utan att det finns fara/hinder på banan och man måste köra sakta. Det är en säkerhetsåtgärd. Förarna kan ju inte veta vad som väntar dem bakom nästa kurva, det kan ju röra sig om en enorm pile-up av bilar, brand eller vadsomhelst när SC är ute och vinkande gulflagg över hela banan råder.

    I detta fall signalerade man genom grönflaggen att banan var fri – ingen fara på taket, ingen riskerar att stöta på nåt oväntat. Och i alla andra fall hade det betytt att omkörning också är tilllåten – UTOM just här, eftersom SC rent tekniskt var använd på varv 78 och varv 78 var sista varvet i tävlingen. Nån omstart kommer inte i fråga eftersom loppet är slut.

    Men visst är reglerna röriga, och visst hade det varit “lättare” om loppet avslutats under SC, men samtidigt hade det inte varit riktigt rätt heller. Finns ingen fara på banan ska SC in och grönflagg visas och det var precis vad man gjorde här. Röran kommer sig av att grönflaggsregeln kolliderar litetgrann med “SC-sista-varvet”-regeln.

    • Wag the dog

      Även om vi inte kan komma överens om mycket på denna blogg, speciellt inte när det rör Schumi, Alonso, Hamilton och Ferrari kan vi kanske inse att det inte var lätt för domarna heller. Det tog ju 3 timmar av överläggande innan de var klara. LÄTT beslut var det väl inte i så fall?

    • Kenneth

      enligt reglerna så blir ju webber “säkerhetsbil” och bestämmer farten. därför skulle SC skyltarna varit kvar. grön flagg och inga SC skyltar = att loppet avslutades utan säkerhetsbil….

      du tolkar på ditt sätt Lisa, jag och några till på vårat sätt. och båda är rätt! Fias miss gör ju att inte regeln kan användas.

      • Kenneth

        och Webber bör därmed få ett straff för farlig körning som “säkerhetsbil” om man delar ut straff som baseras på att det är säkerhetsbil till mål….

        • @ wagb – oroa sig inte, bara genom att göra come-back när MS kunde ha vilat på sina lagrar och bara jäsa visar att han älskar att köra bil mer än nåt annat och vem kan egentligen ha invändningar mot det? Det är strongt gjort.

          Sen om han kommer först eller sist spelar mindre roll för oss som faktiskt fattar att bilen ALLTID är viktigare än föraren i F1.

      • Lisa C

        Jag förstår vad du menar Kenneth men det stämmer inte riktigt. Säkerhetsbilen går ALLTID in på sista varvet, även om banan inte är fri från hinder, och då visas SC skylten och gulflagg. Typ i Aus förra året (på din bild) då skräp från Vettel/Kubicakollisionen fanns kvar och kanske det även fanns folk som jobbade med att få undan bilarna på själva banan. Klart man inte kan visa grönflagg då, det är en säkerhetsfråga.

        Här finns inga hinder kvar och då visas grönflagg men “förbjudet-att-köra om” gäller ändå eftersom det är sista varvet. Men jag håller med om att SC och grönflagg samtidigt är mer än lovligt rörigt.

        @ Wag: Tre timmar är väl ingenting! Gubbarna ska väl ha fikapaus med jämna mellanrum. Jag minns när Alonso kom ut arg som ett bi och sa att “F1 is no longer a sport” efter att ha blivit bortdömd mot Massa trots att Massa befann sig på andra sidan planeten. Det var mitt i natten det. Vill också minnas att en viss felparkering tog lång tid…. 😉

        • Wag the dog

          @Lisa – Åhhh – jag hoppas jag slipper uppleva fler såna pinsamma parkeringsböter. Jag älskar den mannen men det är jävligt svårt att hålla honom om ryggen vid såna tillfällen. 🙂
          Glädjen denna gång var att det var en Ferrari som “återtog” sina poäng. 🙂

  16. Johan R

    (Det mesta av det jag tänker har väl sagts redan.)

    Om sista varvet börjar med SC, så kan det avslutas på två sätt: med SC eller under grön flagg. Om faran är kvar på banan väljer man det första, annars det andra. Att signalera till teamen att “SC in this lap”, “track clear”, och att vinka och blinka grönt, betyder att race control valt det senare alternativet. Då gäller enligt min tolkning inte regel 40.13.

    Det uppstår en mängd frågor som borde redas ut:

    Varför ändrades reglerna till i år så att man får köra om före mål-linjen vid en omstart?

    Varför uppdaterades inte regel 40.13 för att klargöra vad som gällde i en sån här situation? (Tidigare år var det ju inget problem, eftersom man ändå inte fick köra om före mållinjen.)

    Varför skickar race control ut signaler om att racet avslutas under grön flagg, ifall förarna ändå inte får race:a?

    BTW, fick inte Hamilton sin placering justerad av domarna i inledningen till lie-gate i Australien?

    • Erik R

      I lie-gate historien fick Trulli ett tidstillägg. Hela den sorgliga historien grundades också på att reglerna när det gäller bestraffnngar är så dåliga. McLaren var osäkra på om Hamiltons omkörning av Trulli under Sc var korrekt (vilket den var då Trulli var av banan). Eftersom de trodde att de riskerade tidstillägg med Sc (dvs 0 poäng) instruerade teamet Hamilton att släppa förbi Trulli. Hade det funnits vettiga bestraffningar som nedflyttning ett visst antal platser hade McLaren kunnat lita på ett rimligt agerande av domarna och låtit dem justera positionerna i efterhand.

      • Håller med om det. Tycker även F1 borde ta hänsyn till uppsåt. Maccas uppåt från början var att vara så justa som möjligt, dvs släppa förbi Trulli. (sen att de tappade bollen totalt genom att ljuga är en annan femma)

        Men vad var egentligen Brawns uppsåt? De fick igenom dubbeldiffusdern trots att den borde varit förbjuden enligt reglerna och de kanske ledde till att blev litet väl big-headed?

        Ingen skugga må dock falla över MS – har fick info från teamet och den var felaktig. Men det är inte hans fel och därmed tycker jag straffet är för hårt.

  17. Lisa C

    Njäae, min om varvet börjar med SC kommer det att avslutas under SC. Finns inga halva eller trekvarts eller femfjärdedels varv under SC. Det finns faktiskt stipulerat i reglerna det också.

    40.12 Each lap completed while the safety car is deployed will be counted as a race lap.

    SC är “deployed” när sista varvet startar i detta fall.

    Men du ställer en himla massa bra frågor, synd att det inte går att citera här. Tar A, B, C metoden istället.

    A: Ingen aning. Skulle tro att det är nåt sorts FIA-puckat försök att främja omkörningar, men “vän av ordning” ställer sig då naturligvis frågan varför omkörningar inte lika gärna kan ske vid start/mållinjen? FIA:s vägar äro nu engång outgrundliga.

    Nån som kan kasta bättre ljus över detta?

    B. Borde den ha gjort, men målgång under SC är extremt ovanligt. De tänkte sig inte för, helt enkelt.

    C. RC skickar ut grönt eftersom banan är fri och inga säkerhetsåtgärder behövs. Helt rätt tänkt. Säkerheten är det viktigaste av allt – åtminstone som jag ser det – och grönflagg efter gulflagg och SC betyder “all clear” – det finns inga hinder/folk/kaniner/lösspringande elefanter/eller nåt annan j-la elände på banan”. Inget annat. Den biten har jag inga problem med.

    D. Jag minns bara att han lydde order från teamet (vilket var fel, precis som här, men knappast nåt man kan beskylla föraren för) och släppte förbi Trulli utan att han behövt det.

    D.

    • Johan R

      Men i Kina kördes det om friskt mellan SC-line och mållinjen, så på det varvet som började med SC fick man köra om efter att SC gått i depå…?

      • Lisa C

        Man snälla….

        Vad jag minns fanns ingen SC “deployed” överhuvudtaget i Kina.

        Vad var din poäng nu igen?

        • Johan R

          Eh, jag minns tydligt en omstart i Kina, där Button höll upp fältet före sista hårnålen så folk fick köra av banan, och Hamilton och Vettel race:ade så hårt från SC-line att de trängde av Webber i sista kurvan. Eller har jag fel (är lite febrig idag…)?

          Poängen var att med det nya systemet så kan man ha ändrade placeringar på ett varv som börjar under SC.

        • Lisa C

          Nej Johan har rätt, det är jag som är senil.

          Det var i Kina Button tvärnitade och skapade kaos bakom sig. Det var väl t.om snack om att han borde ha straffats för det?

    • Anonymous

      “Njäae, min om varvet börjar med SC kommer det att avslutas under SC. Finns inga halva eller trekvarts eller femfjärdedels varv under SC. Det finns faktiskt stipulerat i reglerna det också.

      40.12 Each lap completed while the safety car is deployed will be counted as a race lap.”

      OK men nu yrar du väl i nattmössan? det du skriver säger ju inget om hur vida hela varvet räknas som ett varv med SC utan att det räknas som ett varv i rejset.

      Och regel 40.13. GÄLLER ENDAST om loppet slutar efter säkerhetsbilen. slutade loppet efter säkerhetsbilen? var beslutet taget att loppet skulle sluta efter SC? eller flaggade funktionärerna igång loppet och missade regel 40.13.

      och regel 40.13 är ju inte fullständig då inget står om vilka flaggor osv ska visas….

      Brawn är inte dum han såg luckan i regeln och chansade! och ser man till omständigheterna så har han fan rätt

  18. xzqw

    Rätt eller fel men omkörningen var bra och visar att Schumi är på väg tillbaka till den form han var i när han slutade.
    Visst han är inte riktigt där än men för varje lopp som går desto närmare formen kommer han.

    Rubens skulle också ha blivit bestraffad för att ha kastat ratten men icke och ändå syntes det riktigt tydligt svart på vitt.

    När Hamilton vinglande framför Petrrov för att förhindra omkörning skulle ha gett bestraffning men icke.

    Vem är det som blir bestraffad jo Schumi helt klart hämnd sen tidigare år.

    • Kenneth

      Domarna måste bli konsekventa!

      dom säger att dom inte hade nått val än att ge honom straff. för reglerna säger att han ska ha straff. öh ok!

      dom delar ut varning hit o dit trots det inte finns på straffskalan. men nu måste dom följa reglerna =)

  19. Erik R

    Jag har inte koll på den nya regeln om SC-linjen. Får alla köra om varandra så fort man passerat denna linje? Eller måste ledaren fortfarande vara först över start/mål?

    Jag tycker i alla fall att om racet är under SC, så ska SC vara på banan, inklusive hela sista varvet. SC ska bara gå in i depån om det ska bli en omstart. Det är inkonsekvent om den ska smita in i depån, trots att SC-regler fortfarande gäller.

  20. FINNPWRUSA

    Erik,

    Alla varv UTOM sista är racet på efter att du passerat linjen var SC svängde av.

    Detta meddelades (påminnelse?) till alla team och t.o.m. kommentatorerna på Speed TV visste vad som var på! Om de på Speed TV fick meddelandet är jag rätt säker på att Brawn eller någon annan i Merc fick det!?

    MS bröt (troligen medvetet?) mot reglerna och ‘förnedrade’ Alonso… jag gillar ingen utav de två men rätt skall vara rätt!

    Att flytta honom en plats tillbaks är ju att säga ‘bra försök, kom igen nästa race’. Nä, det skall svida, depå runda är ett vanligt straff och rättvist…. tycker jag…

    PS. Alonso körde ett bra race och super strategi av teamet!
    PS2. Weber får lugna sig lite om Kimi skall få hans sits 2011!

    • Kenneth

      HAHA här har vi experten! bra då är allt på det klara…

      klart han förnedrade Alonso som är överskattad!

      Alonso fick ingen fart på renault trots han ska vara en av dom bästa att få “fart” på bilarna. han hade 2 säsonger på sig =)

      Kubica har redan efter några lopp överträffat honom totalt!

      • Borde egentligen inte sänka mig till detta fjolls.

        Men hur förklarar du då att MS som har MER rykte om sig att att kunna lyfta ett team än Alonso nånsin haft larvar runt på sjätte-sjiunde plats?

        • Kenneth

          Det kommer! killen har ju varit borta 3 säsonger =)

          Alonso harvade runt i 2 säsonger… och när han slutade så vips har renault en snabb bil iallafall i händerna på Kubica!

      • FINNPWRUSA

        Bra, glad över det och du är välkommen!

        Jo, ja, kanske det… men han har nog gått lite bättre än MS så långt i år.

        Nä, Alonso hade dålig fart på Renault:en 2005-2006, tur han var en så överlägsen förare!

        Jaså, Kubica har redan två mästerskap!?

        SLUTA JÅLA (Åländska, slå upp det) de flesta här försöker ha en saklig diskussion, vi har alla favoriter och vissa vi tycker mindre om… bara var saklig… jålvant…

        • FINNPWRUSA

          Jag håller med att Rob är en MYCKET bra förare! Kanske lika bra eller bättre än Fred!? Kanske de kör samma bil nästa år så får vi se…

          Jag gillar inte heller Fred… inte alls faktiskt (kolla gamla bloggar här…) Men jag kan fortfarande vara saklig och medger motvilligt att han kan köra bil, kanske bäst i världen…!??

          Bara var saklig och sluta fjolla som en grinig snorunge så skall vi snacka F1 här.

        • Antonio

          Oavsett vad man tycker om Alonso kan man inte förneka fakta. Han är förmodligen bäst just nu. Han har inte rätta flytet och inte snabbaste bilen. Men han är den mest komplette föraren just nu. Tycker jag. 🙂

    • Johan R

      Vackert hanterat av Mercedes, tycker jag.

      Skulle inte förvåna om FIA:s översikt av reglerna leder till att man i framtiden får race:a till mållinjen i liknande situationer, dock.

      Bra att de även ska diskutera storleken på tidstilläggen.

    • Wag the dog

      Ha, ha… tycker det verkar som om det hela var lite oklart ändå. Trots allt! 😉

      Nåja, skit i detta nu – nu ska vi snart få nya race att diskutera. Kul! 🙂

    • Lisa C

      Leder det till att vi får klarare regler är det naturligtvis bara bra (fast vad ska vi då bråka om i framtiden??? 🙂 )

      Och om tidstilläggen får sig en översyn är väl också bra för hursomhelst så känns det inte rättvist att MS blir dumpad till tolfte plats pga detta.

      • Wag the dog

        Klarare regler är jag för. Vi hittar andra saker att dissa. Domsluten till exempel. Bara för att reglerna är klara och koncisa betyder det inte att en del på detta forum kommer att hålla med om domsluten. Hamilton, Schumi, Alonso, Ferrari och McLaren – det är namn som får blodet att koka när man säger dom. 🙂

  21. FINNPOWERUSA

    Japp, där är det… och med snygg politik lägger de (Brawn mest) det åt sidan för att reda ut framtida situationer… i min mening valde Brawn/MS/Merc en regel och struntade i den andra mera restriktiva regeln… fin/kul omkörning dock! Men som sagt tidigare, rätt skall vara rätt och hoppeligen reder de ut detta inom de nästa 10 dagarna… RACE ON!

    • Kenneth

      Och den mest restriktiva regeln enligt dig gäller endast om det är säkerhetsbil tills målgång.

      var det säkerhets tills målgång?

      och jag tror egentligen Brawn kunde ha fått rätt om dom gått till “rätten” med detta.

      men dom tyckte att F1 hade haft nog med sånna fall sista åren och för F1 bästa så la dom inte in en protest…

      Fia har själv erkänt att ändringar måste göras!

      “FIA Admit To Grey Areas After Schu Move”
      Michael Schumacher’s controversial passing move on Fernando Alonso in Monaco has forced the FIA to admit that changes to the rules are needed to avoid further confusion…

      • Anonymous

        Jag tänkte på “Safety Car this lap” och var ett varv slutar… mållinjen…

        Och (igen) på Speed TV hade kommentatorerna tillgång till meddelandet från Race Control var de vidare FÖRKLARADE att SC kommer att svänga av före mållinjen och tävlingsbilarna kommer att korsa linjen i den ordning de är nu.

        • Kenneth

          dom kanske ska ha speed tvs kommentatorer som domare *ASG*

          jag tror inte FIA skulle gå ut med att dom ska ändra reglerna för skojs skull…

        • FINNPWRUSA

          De vidarebefordrade bara meddelandet från Race Control…. alltså att bilarna skulle korsa mållinjen som de låg… så vad jag försöker säga är att Brawn inte klargjorde detta för MS, och/eller valde att inte göra det??

        • Lisa C

          Om race control verkligen meddelat detta är ju saken solklar. Och då menar jag HELA meddelandet och inte bara “SC in this lap” som vi alla kunde se på TV-skärmen. Då fattar jag inte alls vad Brawn håller på med.

          McLarens pit-to-driver konversation Monaco finns här (längst ner)

          http://mclaren.com/2010/monaco-gp/post-race

          McLaren hade koll på vad som gällde, och Lewis uttrycker förvåning över MS omkörning. Däremot ifrågasätter han inte varför det flaggas grönt – som alla hakat upp sig på – och Lewis är väl inte den som inte skulle trycka gasen i botten om han trodde det var ok.

          @ Kenneth FIA ska inte ändra reglerna, de ska förtydliga dem. Det är helt vitt skilda saker.

  22. Kenneth

    nä men, så att lägga till är inte att ändra då, flitiga lisa?

    vad betyder changes?

    forced the FIA to admit that “changes” to the rules are needed to avoid further confusion…

    jag är ganska säker fjollonso hade gjort detta att du sakt tvärtom *S*

    Ross Brawn hade klara bevis på vad dom fått från race control….

    Ja Mclaren har full koll på hur 40.13 MEN varken “veta allt” Lisa eller Mclaren om verkligen 40.13 skulle ha gällt!

    så hur ni än försöker få det att se glasklart ut så har ni fel! punkt slut!

    “FIA Admit To Grey Areas After Schu Move”
    Michael Schumacher’s controversial passing move on Fernando Alonso in Monaco has forced the FIA to admit that CHANGES to the RULES are NEEDED to avoid further confusion…

        • Antonio

          Börjar misstänka att den där Kenneth är ett troll…. Bara spam och inte ett vettigt inlägg.

        • Kenneth

          haha! men orka… du menar att dom inte ändrar nått för att få säkerhetsbilsregeln tydligare?

          tänk vad oklart hade varit för din del om Alonso hade gjort detta =)

          40.13 är ganska klar i sig som regel….(förutom vad som menas med normalt? normalt som i ett grönflaggat rejs utan gulflagg och SC men man får inte köra om? eller under normala SC förhållanden med gulflagg och SC skyltar?)

          Men efter som det handlar om säkerhetsbil så måste det ju betyda att det ska sluta under normala säkerhetsbilsregler med gulflagg och SC skyltar ända fram till mållinjen.

          bara för att bilarna var på sista varvet och den gick in i depå så säger det inte att 40.13 gäller…. 40.11 gäller också, tror du själv nämnde det också tidigare.

          men du utgår från att 40.13 gällde för att dom var på sista varvet… men finns inget som säger att den ska gälla bara för att det är sista varvet… var i regeln står det?

          så hur skulle det funka om vi gick till rätten med detta? ja ingen säkerhetsbil, inga gulflagg eller SC skyltar. ja loppet måste ju ha slutat under normala rejs förhållanden och omkörningar är tillåten efter linjen…

        • Lisa C

          Har du överhuvudtaget läst 40.13? :/

          40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

          Hela poängen med den är att den BARA gäller på sista varvet (inte första, inte femtionde, inte sjuhundrasjuttiosjunde). Bara sista. Det står klart och tydligt.

          “As normal” betyder att de inte ska lulla efter säkerhetsbilen över mållinjen. Antagligen därför att det ser litet löjligt ut om Berndt Mayländer vinner loppet. Vad “without overtaking” betyder kan du säkert räkna ut själv.

          Hur flaggningen ska se ut kan man kanske förtydliga, eftersom många hakat upp sig på den (men uppenbarligen inte förarna själva) Det står ju inget om när/hur/var och vilka flaggor som ska användas.

          Och nej, jag hade inte tyckt annorlunda om Alonso varit inblandad, för om du fattat nåt av vad jag skrivit så skyller jag inte detta på MS heller. Jag hade bara tyckt att Alonso också haft en tramsig boss som tar en rövare på minsta lilla darrning i reglementet och hoppas att alla ska vara flata nog att acceptera det.

          Inte MS fel alltså, och därför tycker jag också att det rättvisa hade varit att bara kasta om placeringarna igen. Jag hade tyckt precis detsamma om det gällt Alonso. Möjligtvis hade jag också tyckt det var lätt pinsamt. Aldrig kul när ens favvo gör fel, även om tanken var god. Ungefär som när han tjuvstartade…

        • Lisa C

          Och bara för att förtydliga om att 40.11 och 40.13 i viss mån kolliderar så gör de verkligen det?

          Hade avsikten varit att ha race på VARJE varv från SC-linjen så hade det naturliga varit att bara stryka 40.13. Den hade inte behövts längre. Bort med den bara! Men den finns kvar…

  23. FINNPWRUSA

    Jo, jag ger upp här…

    Reglerna finns att läsa, alla team och förare UTOM Merc och MS visste (brydde sig om?) vad som gällde, t.o.m. tv kommentatorerna hade fått meddelandet från Race Control…

    Suck!

    • Antonio

      Håller fullständigt med dig finnpwrusa. För en mycket liten del av befolkningen är jorden fortfarande platt. Schumi tog en rövare och det var regelvidrigt. End of story. Synd för alla Schumis nuthuggers.

      Och att dessutom ha Lisa C på andra sidan nätet är mission impossible. Hon är påläst, kunnig, verbal och intelligent. Har ni inte torrt på fötterna, lägg ner.

Leave a Reply