Monaco får klartecken för 10 nya år

monaco

Här är en artikel på BBC som rapporterar att Bernie har kommit överens arrangörerna i Monaco om ett kontrakt för 10 nya år av Monacos Grand Prix. På ett sätt inte så mycket nyhet i det hela. Bernie är ju ganska förutsägbar och har varit ute i dagarna och mumlat om att F1 klarar sig gott utan Monacos Grand Prix om de inte betalar massor nog till honom. Börjar bli lite trött på taktiken att skrämma upp arrangörer för att få dem att betala massor gå med på FOMs krav. F1 klarar sig utan Monaco? Nja..

11 comments

Leave Comment
  1. Kenneth

    nån som kan ge nått tips på bra boende till nästa års race i monaco?! vi är 4st som ska åka ner. lägenhet eller flera rum funkar! så nära banan som möjligt.

    tacksam för tips!

    • FINNPOWERUSA

      Tja… stannade själv på hotell vid flygplatsen… 380€ per natt… kollade efter något i stan, helst PÅ banan, men de låg allt över 8,000€ torsdag-söndag…!!! =o(

  2. bob

    Som race betraktat är Monaco bortkastad tid, jag fattar inte att förarna kan tycka att det är skoj att köra. Men det är nog trevligt att vara på plats.

  3. Magenus

    Jag var förr väldigt skeptisk till Monaco men har med tiden blivit allt mer förtjust i banan. Den är ju snirklig och teknisk som få. Även om omkörningarna är få kan den ändå bjuda på en del omkörningar och olyckor.

  4. Mattias

    Monaco kanske inte ger många möjligheter att köra om men det är stor prestige att bara komma i mål.

    Det är som sagt en av de mest krävande banorna, nu för tiden har de flesta banorna stora asfallterad avåknings zoner vilket tillåter förare att göra många misstag som förr kostade mycket tid.
    Eftersom monaco inte tillåter misstag blir racet intressant i mening.

  5. Lisa C

    Monaco är en klassisk bana och bara det att den överhuvudtaget finns kvar trots att den inte passerar FIA:s krav vad som krävs för en F1-bana ett dugg – för smal – för kort – för alltmöjligt annat – kanske kan ge en liten ledtråd till hur högt man skattar Monaco. Och jag håller med dem.

    Är man så j-la kåt (ja förlåt) på omkörningar kan man väl kolla på NASCAR. Eller nåt.

    • Magnus

      Nu tror jag ju inte att just omkörningar i sig är höjden av extas, men det är ju racingen som är det intressanta, jakten, kubbningarna och, potentiellt, omkörningarna….

      Ett “race” som redan avgörs på lördagen och där alla bilar kör på ett pärlband och endast maskinella problem kan ändra på resultatordningen är ju “sådär” spännande.

      Men – det är ju bara min åsikt.

  6. Sebastian

    Mark Webber är ju för rolig. Han tycker Ferraris teamorder i Tyskland var bra och riktig, men han gillade inte att Vettel försökte köra om i Turkiet trots att Webber inte lyckades dra ifrån (samma som massa/alonso). Än mindre hur framvingen tilldelades i Silverstone. Han tycker trots detta alltså uppriktigt att det hade varit ok om redbull sagt åt honom att släppa förbi Vettel. Ibland känns det som han bara gillar att säga tvärtom… Onödigt att vara konsekvent…

    (apropå intervju i autosport)

    • Magnus

      Inte för att det har så mycket med Monaco att göra (vars race jag trots brist på racing tycker skall vara kvar av “sentimentala” skäl) men nog lär det väl ändå vara skillnad på 130 v.s. 127 poäng ocg 90 v.s. 12 eller vad nu ställningen är/var.

      Massa är chanslös på titeln och bli därmed per automatik “support” medans såväl Webber och Vettel har precis lika goda chanser att bli #1 inom Red Bull och på VM titeln.

  7. Sebastian

    …and on topic… I Monaco så är ju kvalificeringen det som är roligast att titta på. Tycker inte att det är något fel med det. Som att semfinalerna i fotbolls-vm var roligare än finalen.

Leave a Reply