Mosleys taktik med två steg fram och ett bak lyckades, FIA-FOTA-fredspipan är tänd

FIA har haft möte och det rapporteras att man kommit överrens med stallföreningen FOTA om att fortsätta som en enad serie under FIA. Hoten har haglat tätt de senaste dagarna, men med dagens kompromiss undviker vi en alternativ serie under FOTA.

Max Mosley ser ut att ha delvis lyckats med sin taktik som jag tror var helt medveten. Gå ut stenhårt och så ge med sig lite på slutet. För övrigt samma taktik som FOTA kört med. Särskilt det sista i debatten där Mosley förklarade att han ställer upp för en ny period i FIA var nog klart genomtänkt att han skulle “offra” för att komma överrens med stallen. Det hela ser dock ut som mer av en lose-lose-situation än en win-win.. Blir lite spännande att se vad det får för effekter för sporten på sikt.

Om kostnaderna inom sporten säger Mosley enligt Mirror;

“There will be one F1 championship, but the objective is to get back to the spending levels of the early ’90s within two years.”

Mosley kan därför avgå i oktober som planerat, och med en liten fjäder i hatten. Han har då lyckats få in fler nya stall i sporten, skapat en överrenskommelse om lägre kostnader på sikt, och ett nytt avtal med stallen om att vara kvar under FIAs paraply. Däremot verkar det sista där enligt ryktena från Paris vara ett avtal fram till 2012, och inte 2014 som Mosley och Ecclestone var ute efter i början.

AB har förresten en märkligt spekulativ och tabloid artikel om Mosley ute idag. “Skandalerna som kan fälla honom” snackar man om, men tar upp, visserligen offentliga saker, men storys om hans familj och andra i hans närhet. Vad hans pappa gjorde eller inte gjorde är knappast något Max bör lastas för..

Mer i media (SVT, AB, DN, EX, SvD, VG.no).

18 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Och äntligen kom Max berömda lista…

    http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wmsc/2009/Pages/wmsc_240609.aspx

    Nu är dethär FIA:s version av saken, och de skriver förstås bara det som får dem att framstå som vinnarna. Som dethär larvet med att FOTA ville ta “makten” från Max/FIA, vad jag vet har FOTA aldrig sagt någotsomhelst i den stilen…

    Hursomhelst, enligt uppgifter i italiensk press ska Max ta sin hand från F1 med omedelbar verkan, och regelskrivning ska i fortsättningen ske i samarbete mellan the F1 commission (teamen) och FIA:s senat. Vet inte hur pålitliga dessa uppgifter är, men det ska bli intressant att se vad FOTA kommer att skriva i sitt pressmeddelande, jag har en känsla av att deras bild av överenskommelsen kommer att se litet annorlunda ut…

    http://www.gazzetta.it/Motori/Formula1/24-06-2009/fia-fota-aria-pace–50596389001.shtml

  2. Wag the dog

    Skittråkigt. Hade börjat gilla tanken på en ny serie med nygamla banor. 😉

    Nu känns det som den gamle skiten Mosley vann ändå! Blä!

  3. M

    Hoppas att stallen (FOTA) och FIA lyckas hålla sams några månader nu när Max kommer att avgå, men bråk kommer nog alltid finnas i sporten så länge det handlar om politik och pengar och kanske lite makt.

  4. Sebastian

    På något sätt så känns det inte som Formel 1 att vrida tillbaka budgeten till nivåerna för 20 år sedan, vad betyder det egentligen? Blir intressant att se detaljerna.

    Och KERS är lika troligt på griden nästa år som turbomotorer.

    • Johan

      Kers kommer att användas ,minimi vikten ändras från 605 kg till 620 kg för att underlätta att använda Kers(ska inte bli så stor viktskillnad att använda systemet som idag) , då Kers systemet väger 85 kg.

    • Anonymous

      Ferraris Kers lär väga 35kg, Mercedes ner mot 20kg. Men, problemet är att energin man får ta ut är för liten och det kostar för mycket att utveckla i förhållande till nyttan. Inte minst med avseende på den begränsade testningen. Jag tror Kers är på väg ut och det antyder Domenicali också.

  5. Erik R

    Skönt! Splittring hade varit intressant på sitt sätt, men någon repris av CART/Indycar fejden ville vi knappast ha.

    Kanske var det Max ultimata hot – en period till – som till sist fick kompromissen på plats?
    Det verkar inte finnas några detaljer om hur budget och regler ska vara nästa år, men visst ser det ut som att FIA i princip gick helt efter FOTAs ursprungliga förslag. Ändå är det givetvis Max som ska framstå som sportens räddare.

    Å andra sidan – hade inte Max pressat teamen så hårt hade de aldrig kommit med så radikala nedskärningsförslag själva. Så visst har Max en del av äran till att det ser ut att bli fler bilar på gridden nästa år.

    Man undrar dock vad de nya teamen som skrev på under budgettaket tycker? Kommer de att hoppa av? Kommer de i så fall att stämma FIA? Kommer FIA att stämma dem? Och hur blir det mellan teamen och Bernie? Innebär detta att de fortsätter att acceptera hans slavkontrakt?

    För att citera Churchill: “Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. but it is, perhaps, the end of the beginning”

  6. f1gubbe

    Brilljant….Max Mosley och Bernie i sitt esse….!

    Dom fick allt de hade förutbestämt!
    Undrar om inte FOTA kommer att känna sig ganska blåsta när de funderat över vad som igentligen hände!??

    Nu undrar jag bara hur spektaklet ska se ut när Bernie tänkte börja med sina hobbys….för pensionär har han varit länge.

    • Erik R

      Tvärtom. FOTA tycks ha fått igenom alla sina krav, plus att Moseley omedelbart fråntas allt som har med F1 att göra.

      De som verkligen har blivit blåsta är de tre nya teamen. De skrev på under förutsättning att det skulle vara budget-F1, och nu är budgettaket borta.

      Tänk på hur lång tid det tog Honda att trots nästan obegränsad att komma inärheten av de etablerade stora teamen. Hur ska lilleputtarna kunna hänga med efter knappt ett år och minimal budget?

      • Lisa

        Åtminstone USF1 har sagt att budgettak eller ej inte spelar nån roll, och jag tror Campos sagt nåt liknande. Tyder ju på att man verkligen vill vara med och tävla och inte slog till bara för det var extrapris den dagen… 🙂

        De får väl tävla inbördes till att börja med, de har ju samma motor och allting. Manor skriver på sin hemsida att deras första mål är att slå Campos, så de verkar ha rätt inställning…

  7. TOBIAS

    Märkte en intressant detalj kring teamlistan och det verkar som att vissa stall inte bestämt sig för vilka moterer de ska använda. Alla tre stallen använder ju “de stora” tillverkarnas motorer men är dem på väg mot cosworth eller?

    STR TBA
    RBR TBA
    BRAWN TBA

    TBA = To Be Announced

    Eller har jag fel?

    • Erik R

      Max flyttade ju fram ansökningsdatum till nästa säsong med flera månader. I vanliga fall hade det nog varit klart med motorer, men jag tror knappt de oberoende teamen har hunnit börja fundera på vad de ska köra med nästa år.

      Förmodligen kommer de flesta att fortsätta köra med samma motor. Cosworth känns väldigt osäkert. Det verkar betydligt smartare att avvakta en säsong och se hur budget-motorerna fungerar.

    • Lisa

      Nja, Brawn har bara ett 1-årskontrakt med Mercedes (men jag skulle tro att de kommer att göra allt för att förnya det 🙂 ) och de andras kontrakt vet jag inte, men de kanske också går ut 2010? Det är väl bara litet för tidigt för att börja omförhandla.

      Red Bull borde väl vara nöjda med sin Renaultmotor, kanske Toro Rosso också vill ha en? Kan aldrig tänka mig att någon av dem kommer att välja Cosworth frivilligt.

      • Olag

        Ganska kul att topp teamen kör med motorer från andra “team” levererat…
        Medans leverantörernas egna team är katastrof dåliga, 🙂

Leave a Reply