Nico Rosberg snabbast på första dagens tester i Jerez

Regn sabbade mesta delen av dagen nere i Jerez. Nico Rosberg knep till med en snabb tid tidigt under dagen och står som snabbast från dag 1. Nästan alla stall är nu igång, och i morgon är det åter dags för Schumacher att testa sin Mercedes.

Resultat;

Pos Driver                 Team              Time           Gap
 1. Nico Rosberg           Mercedes          1m20.927s
 2. Sebastien Buemi        Toro Rosso        1m21.031s   +0.104
 3. Nico Hulkenberg        Williams          1m22.243s   +1.316
 4. Fernando Alonso        Ferrari           1m22.895s   +1.968
 5. Kamui Kobayashi        Sauber            1m23.787s   +2.860
 6. Jenson Button          McLaren           1m24.947s   +4.020
 7. Vitantonio Liuzzi      Force India       1m24.968s   +4.041
 8. Vitaly Petrov          Renault           1m25.440s   +4.513
 9. Mark Webber            Red Bull          1m26.502s   +5.575
10. Timo Glock             Virgin            1m38.734s  +17.807

Tyska motorsport-total har ett bra bildgalleri här som visar bilarna ute på banan.

15 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    Om man läser mellan raderna av vad Glockdoggie säger så har Virgin ersatt vindtunneltester med test på bana. Första bilen är vad han kallar en “base line car” och sen ska de byta ut delar och se hur de fungerar. Problemet är att design-produktion-test-utvärdering cykeln blir extremt långsam. Då är det mer tur än något annat om de kommer rätt. Han ser hela första säsongen som tester.

    Adrian Newey kommenterade att i vindtunneln kan du testa 20 mätpunkter samtidigt, i CFD en (1) om man inte bygger extrema kluster (F1-community cluster anyone…?).

    Med andra ord. Virgin har en medvetet en värdelös bil och har inte resurserna att göra något åt det. Hoppas att det är torrt hela dagen idag så vi får se vad kejsaren har för kläder…

    “The circuit is still damp in places, but the sun has come up and it looks like there will be dry running”

    • Johan R

      Virgin är ju egentligen Manor GP, som har använt Nick Wirth för att designa bilen. Han har bland annat designat den dominerande Acura-bilen i ALMS-serien, helt utan vindtunnel (bara CFD). Så testerna på bana är nog mest en koll på att CFD-resultaten stämmer med verkligheten.

      Wirth intervjuas i senaste Motortsport Magazine, och säger ungefär: Vindtunnel har sina begränsningar, CFD har sina. Det blir billigare för oss med CFD, så vi kör på det.

      Med tanke på den begränsade testtiden så vore det konstigt om inte alla de nya stallen ser första säsongen som testning. Lotus har som mål att bli en “regular points scorer” först om tre år… (iofs vill de vara bäst av de nya i år, också).

    • Lisa

      Loppen är inte till för testning. Loppen är en tävling.

      Hittills: Glock 9,5 sekunder (!) efter täten, endast 11 varv körda och har även lyckats med bedriften att oprovocerat tappa framvingen.

      Jag börjar bli allvarligt orolig för att dessa nya amatörteam som tänker använda GP:na som nån slags testsessioner blir både säkerhetsrisker och hopplösa bromsklossar i loppen.

      • Daniel

        Jag tror inte vi behöver oroa så mycket för Virgin. De är ju och testar nu och löser sina värsta problem. De borde nog vara redo när de kommer till Bahrain.

        Lotus skall väl testa nästa vecka så förhoppningsvis skall väl de också märka om de skruvat fast sakerna ordentligt.

        Värre blir det för USF1 och Campos som verkar tro att de bara kan dyka upp i Bahrain och tuta och köra. Börjar mer och mer tro på att StefanGP kommer få sin plats.

      • Sebastian

        touche!!!

        “lyckats med bedriften att oprovocerat tappa framvingen”

        Helt rätt! Loppen ska inte vara en lekstuga, att man får värdefull testdata med sig hem är ju en självklarhet.

        • Lisa

          Ännu sorgligare blir det om man dessutom inte ens har resurser att ersätta den tappade framvingen och på så sätt måste stå över hela (den troligtvis enda regnfria) dagen. Och nu talar vi ändå om Virgin, det team som ligger i framkant av “de nya”, och som åtminstone har en bil som svagt påminner om en F1:a (Lotus liknar mest nåt en bild av en F1:a en god vän till mig ritade via MS paint…)

          Elitistiskt tänkande och elakt mot de stackars nya? Ja, tacka f-n för det. F1 ÄR och SKA var elitistiskt lika väl som vilken annan sport som helst på toppnivå. Tack. Annars kan vi väl lika gärna sätta in vilken korpenspelare som helst i Manchester Uniteds/Real Madrids/Barcelonas/välj toppteam själv/ A-lag.

  2. Sebastian

    1 Webber Red Bull 1m26.341s
    2 Buemi Toro Rosso 1m26.361s +0.020
    3 Schumacher Mercedes 1m27.645s +1.304
    4 Kobayashi Sauber 1m27.689s +1.348
    5 Alonso Ferrari 1m29.584s +3.243
    6 Button McLaren 1m33.555s +7.214
    7 Glock Virgin 1m36.045s +9.704

  3. Johny

    Tänk om Viasat kunde sända även dessa tester, jag skulle i alla fall sitta bänkad och äta popcorn och njuta. 🙂

    • Martin

      Jag hade hoppats på det jag med.. hade ju varit guld om dom kunde fixa nån webbsändning från testerna..
      En annan sak när det gäller de vanliga TV sändningarna.. Sitter och tittar på Nascar på Viasat Sport HD, när ska Formel 1 som ligger i framkant i all annan utveckling gå över till HD? Det skulle bli en ny dimension i tittandet i TV soffan..

  4. Sebastian

    Low fuel….
    1 Buemi Toro Rosso 1m20.026s

    More fuel…
    13:52 Buemi, who has been fastest for most of the day, is now on a longer run, lapping in the 1:22s and 1:23s

  5. Claudio

    Både schumacher och Alonso körde en race stint idag , alltså mer eller mindre fulltankade bilar.
    Alonso hade jämnast tider.
    Kul med Kobayashi som blir snabbast idag.
    Ser fram i mot en väldig spännade säsong många som vill vara med där uppe i år.

Leave a Reply