Ny kvalificering i Formel 1 på gång?

Precis som Jon påpekar i kommentar så är det kanske ett nytt kval-system på gång inom F1. autosport skriver att stallföreningen FOTA ska mötas för att diskutera ett nytt förslag. Målet är att göra kvalet ännu mer spännande och tanken är att alla bilar startar samtidigt med samma mängd bränsle. Så efter 14 varv går de sex snabbaste förarna vidare för att slåss om pole. De får då byta till nya däck, men alla har fortfarande samma mängd bränsle.

Eventuellt tillkommer en poäng i förar-VM för den som kniper pole. Mötet är den 4e december. Gillar tanken på att alla har samma mängd bränsle, men lite svårt att tänka mig vad resultatet blir. En poäng för pole är jag osäker till dock. Helt klart är att systemet idag inte är vidare kul och det blir samma förare varje gång i toppen. Kom att tänka på Mika Häkkinen

i den där kval-fighten med Schumi som jag fick tips om i artikeln om Mika och Michaels fight på Spa med den där oootroliga omkörningen. Dan J var det som länkade till den här kvalificeringen i San Marino 2000, det är kval-action det!

7 comments

Leave Comment
  1. Stefan Alsenmyr

    Jag tycker dagens kval är faktisk ganska bra men mest synd tycker jag att det är när de hela tiden rör om i kvalgrytan. Det gamla fria entimmes kvalet är nog bäst men jag förstår sponsorerna som vill se mer av sina dekaler i TV-rutan.

    Detta förlag liknar dock det fria kvalet till viss del och är ju nästan som en blandning av det och det befintliga, så kanske det kan bli något även detta. Shoot-out i slutet bland de bästa är kul och spännande . Men sex förare är för lite i en shoot-out. Vi kommer få 2 rött, 2 svart och händelsevis lite vitt, blått och gult bland de sex fösta på alla race.

    Noterade att ingen (synlig i alla fall) hade racingoveraller på sig förutom förarna i depån. När började man med overaller på de flesta i depån egentligen? Det kanske var samtidigt som alla fick hjälmar och skyddsglasögon?

  2. Lisa

    Jaha, 20 förare och en blir eliminerad per varv…

    Kanon, särskilt i Monaco där det är SÅ gott om plats och där varje förare verkligen får en chans att visa sitt bästa…:-/

    Nä, jag tycker dethär förslaget liknar ankskit.

    Vaddå “spice up the show”??? Jag är naiv och idiotisk nog att fortfarande tro att F1 är en sport, inte en cirkus (sorry, Alonso :-)) – och den dagen det blir cirkus kommer jag att sluta bry mig. Då kan jag lika gärna titta på amerikansk proffsbrottning. Och om man nu ska krydda upp showen rejält så föreslår jag att alla förare som klarar sig till Q3 ska strippa efter kvalificeringen, det skulle dessutom vinna en helt ny målgrupp – de kvinnliga tittarna.

    Jävlar, tittarsiffrorna skulle gå i taket!

    Nä, jag är inte allvarlig. Men genom att hela tiden ändra reglerna för att “underhållningsvärdet” ska öka undergräver man sporten som sådan. Det verkar som om inte ens F1-bossarna själva tror att F1 står för sig själv och har ett egenvärde. Sorgligt.

    Jag gillar inte den nuvarande kvalificeringen, men nu har vi den och vill man ändra nåt så skulle det väl vara att även Q3 skulle vara low-fuel. Det eliminerar alla falska poles pga bränslelast.

  3. jäkligt svårt att veta vad som vore bäst. vet att vi haft nån sån kommentardiskussion tidigare, men vilken är den bästa kval-formen som finns där ute? finns ju lite olika varianter i de olika klasserna. jag diggar i grunden den de har idag, men det är synd att det inte är lite mer variation i det hela. på något sätt uppmuntrar inte systemet till chansningar, det är ju aldrig så att force india/super aguri och de andra tar en rövare och fyller lite bensin och kommer högt upp. så sett behöver något göras för underhållningens skull.

    å andra sidan bör ju de snabbare stallen komma högt upp och ett genomsnitt av säsongens kval återspeglar nog ganska bra slutställnigen i vm. om man orkade kunde man ju ta en titt på det (by the way såg jag en artikel åt det hållet tidigare idag, ska leta reda på den och återkomma i dagarna!)

  4. Erik R

    Kvalet kommer ju (förhoppningsvis) aldrig att bli lika spännande som själva tävlingen. Men det tar nog 10 nya kvalsystem till innan Bernie och gänget inser det.

    Ännu värre med Bernies förslag om medaljer istället för poäng. Det skulle ju förstöra racingen totalt. 80% av fältet skulle inte ha nånting att köra för, alla förare från 5:e plats och nedåt skulle slå av på takten och bara cruisa sista halvan av racen för att spara motor till nästa race. Skulle det vara underhållning?

  5. Lisa

    Alla har samma mängd bränsle i Q1 och Q2 redan i dag, det är bara i Q3 bränslemängd har betydelse, och då är alla Force Indias, Hondor etc redan utslagna. Vill man ändra kan man göra även Q3 low-fuel, men då har man å andra sidan känslan av att loppet redan är avgjort, eftersom de tio bästa då kan välja strategi efter vilken kvalificeringsplacering de har, och inte som i dag när de måste välja strategi – och därmed bränslemängd – före sista kvalificeringsomgången.

    Vet inte, själv gillade jag ettvarvskvalificeringen, man kunde följa varje förare separat och det fanns inga utrymmen för misstag, det var vinna eller försvinna. Som det är i dag är det bara virrigt och omöjligt att följa ordentligt om man inte har live-timingen. Óch handen på hjärtat – är det NÅN som sett ett helt polevarv med detta system? Man får vara glad om man sett polevinnaren hundra meter från mål och ibland blir det inte ens det om producenten valt att följa “fel” förare. Jag vet att det hände med Massas polevarv nånstans som jag glömt, men det var iaf ett supervarv som vi inte fick se ett smack av.

    Bernies medaljer ja… gubben satt väl och kollade på OS i somras och fick plötsligt en ljus idé, åtminstone tyckte han väl det själv. Men det är nog bara han som tycker. Fast Erik R, om jag förstått saken rätt så ska alla placeringar räknas, den som har flest sjuttondeplaceringar t.ex, kommer före den med färre i sluttabellen så alla kommer nog att ha något att köra för.

    Hursomhelst är det ett urfånigt förslag. Tycker inte att det är en begåvad tanke att den med fem vinster och 12 DNF ska komma före den med fyra vinster och 12 andraplatser i tabellen.

  6. Erik R

    Ettvarvskvalet var definitivt det bästa systemet hittills. Helt fantastiskt att kunna följa varje förare, deras linjeval och se minsta misstag.

    Däremot skulle man kunna slipa på det för att det ska bli mer rättvist. Varför inte börja med 30 minuter vanligt kval, efter det går de 8 bästa vidare till en “super pole”. Snabbast i första omgången får välja startposition i “super-pole”, sen tvåan etc.

    Men, kanske ettvarvskvalet bara attraherar oss verkliga racing-entusiaster. Det kanske inte är så kul för de som är mer intresserade av pit-babes och kracher, och somnar om det bara är en bil i taget på banan för länge… 🙂

  7. Stefan Alsenmyr

    Ett problem kanske är att dagens formel 1 är så beräknande, så exakt, så perfekt. Alla bilar ser likadana ut, för så har datorerna sagt att de ska se ut. Alla tankar lika mycket soppa, för så har datorerna sagt att det är mest optimalt osv… Då blir det också lite mer förutsägbart. Jag drar upp min gamla käpphäst ChampCar i USA. Det var inte ett lopp som det inte fanns nån som körde soppatorsk. Det tycktes finnas lika många bränslestrategier som team. Helt plötsligt ledde någon bland eftersläntarna och ett tu tre vann en som harvat runt på plats sju. Folk körde in i barrierer och varandra. Depåstoppen såg ibland ut som de var från en lokal formula renault sammankomst på Anderstorp. Men bilarna skulle rulla. Var det någon som fick stopp ute på banan var funktionärerna där och drog igång bilen så han kunde fortsätta. Newman/Haas teamet stack ut och de vann ju också de sista fyra åren.

    Jag säger INTE att Formel 1 ska bli på det viset. Jag säger bara att man har förfinat sporten så långt att det kanske har blivit för bra, för exakt, för förutsägbart. Därför jagar de hela tiden förändringar för att “skoja” till det. Allt detta jagande och ändrande tycker jag är ett problem. I själva verket är det kanske inte fler eller ändrade regler man behöver. Kanske hellre mindre regler men ett budgettak för att stimulera mer banbrytande idéer för att ta sin bil runt en bana så snabbt som möjligt med så lite pengar som möjligt. Eller kanske “back to basic” som man till viss del gör nu med slicks, små vingar, stora bakhjul osv. Eller så är det kört redan. Utvecklingen tar död på sporten eftersom alla beräkningar pekar på en vit bil med blå hjul som väger 555kg.

    Slutligen anser jag att Formel 1 är och ska vara kronan på motorsporten och det får man akta sig för att tulla på. När det inte längre är det snabbaste sättet att ta sig runt på fyra hjul kan jag lika gärna se på World Series eller nåt.

Leave a Reply