Ny storm under uppsegling? Sju stall redo att lämna in protest mot Toyota, Brawn GP och Williams.

Just som man laddar som bäst inför Australien verkar det som en ny möjlig skandal är på gång. Skandal är lite att ta i ännu, men det kan bli liv framöver. Fullt kaos skriver en del om situationen i F1 just nu (EX). De tre stallen Toyota, Brawn GP och Williams har utformat bakdelen av sina bilar, på engelska diffuser-delarna, på ett sätt som andra menar strider mot de nya reglerna och som ger klara fördelar (AB, AB). planet-f1 har en bra story på det, där de dessutom uppger att Toyota till och med tagit med sig ett alternativt uppsätt för bilen om det skulle bli protester. Mer spännande är kanske att de andra inte verkar ha det med sig. Som sagt, upplagt för stridigheter.

För tillfället är det Red Bull som leder de andra stallen och uppger att alla sju är överrens om en protest. Den kommer i så fall lämnas in av Red Bull, och om den avslås väntas de andra följa efter med nya protester. Om det skulle ske så riskerar det att bli en situation där FIA får avgöra det hela. Det blir ju dock senare och man börjar känna igen storyn.. poäng som läggs till eller tas bort i efterkant av loppen tänkte man att vi fått nog av vid det här laget.

Tidigare under testerna i Jerez var även McLaren ute med lite olika varianter av diffusern. Det finns några bilder borta på gpupdate. Redan då var ju Briatore ute och kritiserade Toyota och Williams för sin design, och nu verkar det alltså rulla vidare.

Toyota och Williams har man ju i och för sig inte sett till så där väldigt mycket under testerna, men med Brawn GP är det ju en annan story. De har ju varit upp mot sekunden snabbare än de andra, om det nu berodde enbart på bakändan på bilen återstår väl att se..

18 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Det lär alltså ta ett tag innan vi får veta söndagens resultat… Ganska kul tycker jag. Skandaler, kontroverser och intriger är kryddor som gör F1 till nånting mer än bara en motorsport. All publicitet är ju bra publicitet. Max spanking-orgie, spionskandalen, ja till och med däcksfiaskot på Indy är ju saker som i det långa loppet bara ökar intresset för F1. 🙂

    Kan bli katastrofalt för Brawn & Co om de blir tvugna att skippa systemet nu när testningen under säsongen är så begränsad. Blir mycket svårt att prova ut en ny konstruktion. Även om de skulle ha en alternativ konstruktion färdig så har de ju i så fall förlorat mycket test-tid på försäsongen.

  2. sett på det sättet så undrar jag om 2009 kommer klå förra året.. ordentligt med skandaler. men jag tror i och för sig det kan dyka upp en del också den här säsongen. den första soppan här med eventuella protester och domslut är nog bara en start..

  3. Lisa

    Det är som vanligt i F1, jag känner mig som hemma. 🙂

    Fast jag kan aldrig tro att några resultat kommer att skrivas om i efterhand, det blir FÖR vansinnigt (hoppas jag) Blir diffuserna dömda som legala i torsdagsgranskningen men illegala av ett senare FIA-domslut kommer väl det tekniska reglementet att skrivas om eller åtminstone förtydligas så blir de förbjudna i fortsättningen men resultaten står fast, precis som Renaults massadämpare eller Ferraris flexigolv & flexivingar.

    Och blir de förbjudna redan vid granskningen i morgon får bilarna inte köra en meter i Australien om man inte har en plan B.

    Å andra sidan vet man aldrig med tokFIA, Charlie W & co, de kan hitta på precis vadsomhelst om de får lust…

  4. Sebastian

    Vet någon vad som händer med stewards i år? Det var ju snack om att ha permanenta stewards eller åtminstone någon form av vettig utbildning.

  5. ah, missade din kommentar sebastian. bra tänkt. vad hände egentligen med det där ja? det var ju det stora under förra säsongen.. faktiskt inte sett något om det alls. och det bör ju vara klart. lite märkligt att fia inte skrivit något om det i sina pressmeddelanden.

    har de inte ändrat i systemet så lär det dyka upp med stormar och skandaler inom kort..

  6. d95err

    Det beslutades om diverse ändringar när det gäller Stewards. Tyvärr ingenting om permanenta eller ens professionella Stewards. Det handlade mest om att förfarandet bli snabbare och med mer insyn än tidigare. (Som om domarna skulle fatta bättre beslut när det är under ännu mer tidspress…=

    Och för att förtydliga vad jag menade med “positiva” skandaler ovan, så är skandaler utanför banan bara kul. Domarskandaler med inkonsekventa och godtyckliga bestraffningar så fort en bil råkar snudda vid någon annan är dock enart negativt.

  7. aj, undrar om det där är tillbaka, kopierar in den här kommentaren nedanför också.
    det har hänt några gånger tidigare att när man kommer in på ett inlägg så står namnet till den som sist lämnade en kommentar på bloggen automatiskt ifyllt i namn-rutan.
    så ska det ju inte vara.. det ska ju vara ens eget namn som står där.
    trodde jag var av med det i och med alla uppdateringar till senaste wordpress osv. men kan vara värt att kolla upp så det inte blir fel!
    händer det så gör just som ovanför så kan jag gå in och ändra manuellt senare!

  8. Johan R

    Det uppdagades förra året att vissa stewards inte hade sett ett enda F1-lopp tidigare. Så nu finns en regel som säger att en steward måste ha sett minst ett F1 lopp innan…

  9. Lisa

    Gräver man litet på FIAs hemsida hoppar det fram litet skoj. (letar dock fortfarande förgäves efter Maxxx privata videos..)

    Stewarderna som bestämt om diffusorernas vara eller icke vara heter Ólafur Gudmundsson och Radovan Novak + den tredje tomten som alltid är fast, jag ha glömt vad han heter just nu. De tycks ha sett F1-lopp förr, deras biografier finns här:

    http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/f1_media/Pages/pre_event.aspx

    Vad de vet om diffusorer och spetsfundigheter när det gäller teknisk regeltolkning framgår dock inte….

  10. Sebastian

    Schyssta länkar. Verkar ju inget fel på stewardsarna den här gången. Sen är ju det alltid lite hokus pokus när lagar och regler ska tolkas.

    Men oroa er inte, om FIA får igenom 30MGBP Budget Crap-idén som den ser ut idag så kommer vi få se många godtyckliga beslut som kan avgöra tävlingar och hela mästerskapet. Plötsligt måste man både vara snabb, i rätt team OCH vara inne på piskor och uniformer för att ha chans att vinna. Kanske Danica Patrick blir lite sugen ändå…

  11. Mr3000 (fd Jon)

    Ha ha, Danica Patrick verkar mest vara inne på att det är kul att svänga vänster (förutom att låta sig fotas liggande eagle-spread på vilken bil som helst), hennes stora dröm är att vinna Indy 500. När det gäller F1 tror jag det är bätte med en förare – oavsett kön – som tycker det är kul att svänga åt båda hållen… 😛

    Sen TROR jag faktiskt inte att denhär budgetidén kommer att gå igenom, därför att det vore döden för F1 as we know it, och jag hoppas det finns tillräckligt med folk (FOTA) som vågar säga ifrån.

    Men jag är å andra sidan en obotlig optimist… :-/

  12. ang lisas grävande på fia.com; vad hände med han som var kritisk mot sebastien loeb, för han såg ut som en slusk typ. var ju något skönt uttalande där.

    loeb är rätt avslappnad. men håller i och för sig helt med på många av bilderna man ser på honom..

  13. Lisa

    Jag minns dendär tokstollen som gnällde, han var väl en av dem som fällde Hamilton på Spa?

    Ingen aning om vad som hänt med honom, kan väl bara hoppas att han har fått respass för gott…

    Slusk, förresten. Loeb ser HELT OK ut i mina ögon, jag vill inte ändra på ett endaste skäggstubbsstrå… 😛

Leave a Reply