Nya regler för säkerhetsbilen. Igen..

f1.com och andra rapporterar nu om att det blir nya regler för säkerhetsbilen för säsongen som kommer. FIA har beslutat att skrota den där konstiga regeln om att stänga depån när säkerhetsbilen kallats ut. Den infördes ju för att hindra att det blev ett farligt race för att gå in först och liksom utnyttja situationen. Däremot så införs lite halvkonstiga regler om att förarna får individuella tider för att gå in i depån som man inte får vara snabbare än. Just för att det inte ska bli farliga race för att hinna dit så snabbt som möjligt. Låter knasigt, men kanske kan fungera när de väl är igång.

Den coola bilden har jag föresten från en tidigare artikel om den coola säkerhetsbilen i A1GP. Och då kom jag ju osökt att tänka på den där filmsnutten där Nick Heidfeld tar innerspår och klipper en dörr på en parkerad säkerhetsbil under race..

13 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    Om snubben som kommenterade F1 i TV6 i år är kvar nästa så blir det intressant att höra honom försöka förklara safetycar-regeln. Kan bli en soppa…

  2. Lisa

    Det är väl bra att de tagit bort dendär hopplösa regeln, men jag fattar inte riktigt hur det ska gå till med tidsangivelsen. Föraren måste väl ha klocka i bilen för att veta om han håller sig inom ramarna? Eller räknar displayen ner automatiskt? Eller slår han till nån knapp som får motorn att gå ner i SC mode via ECU:n?

    Frågor, frågor…

  3. jepp tror det blir någon slags knapp på ratten som sköter det där. tydligen ska någon central dator räkna ut beroende på var bilarna är på banan hur fort de får köra fram till depån och så ska förarna kunna trycka en knapp som begränsar dem till den hastigheten. låter väldigt knepigt och komplicerat. och det att det skulle bli farliga race fram till depån förstår jag inte riktigt, på vilket som helst varv under en tävling ligger de ju ändå på max och försöker för allt vad tygen håller att komma förbi föraren framför ändå..

  4. Sebastian

    Läste att det var för att undvika att de kör för fort genom olycksområdet. Det händer ju att folk missar gulflagg så jag antar att det finns en poäng även om det bara behövs i undantagsfall. I vilket fall så lär det vara därför de hade förbudet i första taget. Med tanke på pitlane-limit så är det kanske inte så konstigt egentligen.

  5. Lisa

    @ Nisse – en förare som kör för fort genom vinkande gulflagg eller bakom en SC sköter heller inte sitt jobb. Det finns en anledning till att säkerhetsbilen kallas ut eller att gulflagg ges. Vadsomhelst kan vara anledningen – banan kan vara blockerad, en förare kan behöva hjälp – whatever. Det ska respekteras.

    @ Sebastian – precis. Brasilien 2003 är ett bra exempel på vad som kan hända om en förare har alltför bråttom till depån efter en SC:

    Rena turen att detta inte slutade värre än det gjorde. Finns fler exempel även om de inte lett till rena olyckor.

  6. Erik R

    De flesta förare tycks mer eller mindre ignorera gulflagg. Ett minimalt lyft för att inte ligga absolut på gränsen är nog max vad de brukar göra. De vet ju att konkurenterna inte kommer att släppa mer. Det funkar i de flesta fall. Men, förarna kan ju inte veta om gulflagg betyder att det står en krachad bil vid sidan av utanför racing-linjen, eller om hela banan är blockerad av bildelar, räddningspersonal etc.

    I samma race (har jag för mig) som ovan ignorerade Mikael Schumacher gulflagg, sladdade av och körde in i ett bärgningsfordon. Det kunde lika gärna ha varit en funktionär…

    Bra att SC-reglerna ändras, regeln med depåstängning funkar ganska bra i NASCAR och Indycar, men för F1 var det helt enkelt inte riktigt rätt. Det blir säkert en hel del strul och kontroverser kring det nya systemet, men det reder nog ut sig till sist.

  7. Kimi

    F1 2009 ny regeln kommer åter att vara öppen, F1 Förare kommar inte Depån för safety car,
    safety car släppa då öppen Depån. om depåstängning kommar F1 Förare vänna då Depån öppen, dum ny regeln säkerhetsbilen. Igen funktionär Pit Lane förbli öppen hela tiden.

  8. Lisa

    @ Erik R de borde veta någotsånär, det är skillnad på gulflagg och gulflagg.

    Ensam stilla gulflagg i en post betyder bara “strul nånstans i närheten, håll er i skinnet och kör inte om”.

    Viftande gulflagg är värre, betyder “skräp på banan eller i banans närhet, lyft av”.

    Dubbla viftande gulflagg betyder “STORT skräp (kan vara allt från bildelar till räddningsfordon) på banan här, begränsad framkomlighet, skärp er och kör sakta och var beredda att stanna”

    Dubbla viftande gulflagg runt hela banan betyder “SC, SC, SC!”

  9. Erik R

    @Lisa – visst ser förarna skillnad på gulflagg och gulflagg, men förarna körde väldigt nära gränsen ändå. Särskillt då det var safety-car och depåstopp är på gång, för då kunde ju lite mindre släpp betyda att man tjänade flera placeringar.

    Det mest vansinniga jag sett i den här vägen är i alla fall reglerna i NASCAR fram till för några år sedan. Då var “race back to the line” tillåtet. Dvs när gulflaggen kom ut fick bilarna fortsätta att racea om position fram till mållinjen. I värsta fall kunde de innebära att hela ledargänget kom farande i 350 km/h och slogs om positioner rakt igenom ett fält av vrakdelar och stillastående bilar… Numera har de tack och lov insett att det inte är någon särskillt bra idé, och istället fryses hela fältet så fort gulflaggen kommer ut.

  10. Lisa

    @ Sebastian – alltid lika lärorikt att läsa F1-bloggen, jag var tvungen att kolla upp vad Turingtestet är och det slutade med att jag satt och pratade med en fnoskig bot i en hel halvtimma… 😀

Leave a Reply