Nya regler inför 2008

Jag har tidigare i några poster nämnt regeländringar inför i år, men tänkte att det var på tiden att ta en lite närmare titt på vilka förändringar som införts (och som det alltid blir snack om under loppen).

Växellåda: En växellåda måste numer hålla i fyra raka Grand Prix. Byter man ut den straffas föraren med 5 platsers nedryck i startordningen. Bryter man loppet får man dock byta utan straff.

ECU: En omdiskuterad grej redan. Alla tema måste ha en ECU ombord, en liten låda som kontrollerar bilens elektronik så man inte ska kunna fuska. Den finns där eftersom man tagit bort flera elektroniska hjälpmedel som antispinn och startkontroll. Själva ECU-boxen tillverkas dock av McLaren Electronic Systems (en del snack om det så klart) och partnern Microsoft (aj aj, det kan inte bara vara jag som har dåliga erfarenheter med programvara från Microsoft?!).

Kvalificering: Q1 har utökats från 15 till 20 minuter medan Q3 har skurits ner från 15 till 10. Q2 är fortfarande 15 minuter. Mest intressant är att man nu inte får fylla på med den bensin man bränt upp under Q3 efter kvalificeringen. Man startar alltså loppet med den mängd bensin som finns i bilen efter Q3.

Tester: Inget team får testköra längre än 30 000 kilometer under året. Borde väl räcka, Jordens omkrets är inte långt borta med dryga 40 000 kilometer..

Bilen: Måste väga 605 kilo eller mer under hela racehelgen.

3 comments

Leave Comment
  1. Adde

    Efter Q3 placeras bilarna i stängt område varefter teamen inte får arbeta med bilarna. Dessutom måste förarna starta loppet med bilarna i exakt samma skick som när de ställdes in i stängt område. Man startar alltså på samma däck och med den bränslemängd man har kvar efter kvalet.

  2. aha, intressant.
    jo, en annan debatt som rasar just nu men som jag ännu i alla fall inte orkar göra en egen post om är placering på startgridden, i bbc har patrick head föreslagit att man ska sätta snabbast bilar längst bak. http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/7282861.stm
    man får ju fler omkörningar i alla fall.
    men man får nog konstruera det med två race i så fall, eller placeringar efter förra lopp? vilket skulle bli lite surt, så spännande som kvalet är.
    men han har en bra poäng, något måste göras för att skapa lite mer spännande körning, och gärna öppna upp för de mindre teamen.

Leave a Reply