Nyhetstorkan är slut – USA får Grand Prix från 2012 till 2022

Austin, Texas, USGP, Tilke

Erik R tipsade om det i en tidigare kommentar; USAs Grand Prix är här. Plötsligt som en blixt från klar himmel så var det Austin i Texas som blir nästa arrangör av ett Grand Prix i USA. Det har ju snackats om New York länge, men Texas kan jag inte minnas att jag sett i spekulationerna.

Officiella F1.com har storyn här. Själva tävlingen har ingen hemsida ännu, men på fullthrottleproductionslp.com når man de som står bak det hela.

På f1.com står det en del intressant, som att det blir en helt ny bana för USAs Grand Prix. De skriver bland annat;

Bernie Ecclestone, President and CEO of the Formula One Group stated: “For the first time in the history of Formula One in the United States, a world-class facility will be purpose-built to host the event. It was thirty years ago that the Formula 1 United States Grand Prix™ was last held on a purpose-built permanent road course circuit in Watkins Glen, NY (1961-1980), which enjoyed great success. Since then, Formula One has been hosted by Long Beach, Las Vegas, Detroit, Dallas and Phoenix all on temporary street circuits. Indianapolis joined the ranks of host cities in 2000 when they added a road course inside the famed oval. Lewis Hamilton won the last Formula 1 United States Grand Prix™ in 2007, signalling the end to eight years at Indianapolis Motor Speedway. This however, will be the first time a facility is constructed from the ground up specifically for Formula One in the US.”

Mer i media (SVT,).

13 comments

Leave Comment
  1. Daniel

    Hoppas bara de låter någon annan än Hermann Tilke konstruera banan. Vi behöver inte en till av hans moderna sömnpiller till banor.

  2. Johan R

    Glada nyheter!

    Bara det inte blir en ny Donnington-soppa – att det bara är luft bakom planerna. Hur har de tänkt finansiera bygget av banan om folket på Indy, som redan har en bana, hade svårt att få ihop ekonomin kring det hela? Blir spännande att se hur det utvecklar sig.

  3. Erik R

    Skönt att det inte blir ytterligare en stadsbana i alla fall. Men om Tilke redan har varit och tittat på olika banor i USA känns det 99% säkert att han får designa den här anläggningarn också.

    Jag tror problemet med Indy var att det blev så direkt konkurrens om publiken med NASCAR och Indy 500. I Austin blir det här ett prestigeprojekt för staden, som får se till att få det hela att gå ihop. Dock är ju Texas NASCAR-territorium, så vi får väl se…

  4. Lisa C

    Ja det låter som ett väl våldsamt projekt, men jag hoppas verkligen det blir av, det vore jättekul!

    Det blir säkert Tilke, eftersom han inte bara ritar banan utan även byggnaderna runtomkring och allt bling bling som kan tänkas önskas till. Tycker nog Tilke får oförtjänt mycket skit ibland, Malaysia och Turkiet är fina banor, och han måste ju hålla sig till den marken har får sig tilldelad. Och är det en plätt i öknen blir det kanske inte så kul. Plus att han måste följa FIA:s superstränga regler för grad 1-banor. (F1)

    Men visst blir det litet märkligt när nästan varenda bana är designad av en och samma gubbe. Roade mig med att räkna på årets kalender:

    6 Tilkebanor
    5 stadsbanor
    8 “normala” banor 🙂

    • Erik R

      Vissa av stadsbanorna är väl också designade av Tilke, t.ex Valencia?

      I och för sig räknar jag inte Valencia som en stadsbana eftersom den inte har några av de utmaningar som en stadsbana ska ha (tätt till murarna, inget utrymme för misstag).

      • Lisa C

        Japp, det stämmer. Inte bara Valencia men han har också varit inblandad i ombyggnaden av Barcelona och Hockenheim.

        Min poäng var de banor Tilke byggt från det att det varit kossor (eller kameler) betat från fältet i fråga.

  5. vinter

    Barcelona tex är ju ingen rolig bana heller om man räknar med dom “vanliga” Men tilke banorna är ju bara “bling bling” . hoppas att nya Silverstone blir en höjdare

  6. patrik

    off topic men är det nån som vet hur det gick för Alx Danielsson med hans rekord försök på ringen? Dom skulle köra den 25 maj. Jag har letat men inte hittat hur det gick.
    Någon??

  7. Anders K

    Ja jag säger då det… Indianapolis fick inte ihop pengarna till att arrangera tävlingen men någon Texassnubbe skall skrapa ihop vaddå? 200-300 miljoner USD och bygga en permanent bana intill flygplatsen i Austin?

    Tills jag ser att banan är klar arkiveras detta under “Luftslott” alldeles bakom fliken “Donington Park”.

  8. FINNPOWERUSA

    Jag tror Tilke har FIA i nacken nu och MÅSTE bygga en omkörnings & publik vänlig bana, om han ritar / bygger….

    Texas som ju är enormt vill nog också ha en ‘öppen’ bana….!! Hoppas Hoppas!!

    Jag tror inte det blir några problem med pengar… Staden och Staten ligger bakom och de säljer nog sponsor platser till vinst redan inom år tre, eller tidigare! Det finns SÅ mycket pengar där nere, privata, bolag, och uppenbarligen statliga….

Leave a Reply