Och så var det inte längre bara ett rykte.. Honda ut ur Formel 1

Dessvärre är det nu officiellt också (axplock från svensk media; AB, HD, SvD, DN, EX, SVT). En riktigt tråkig dag, men Honda blir första offret för finansoron bland stallen och lägger ner. De letar väl i och för sig efter köpare, men hittar man ingen så blir det ingen fortsättning. Helt klart är att man upphör med att tillverka motorer för andra stall. Därmed en av de stora ut, och endast nio andra stall kvar.. Det går mot en något skral säsong 2009.

Hårt slag för Jenson Button, han får se till att skynda sig att hitta plats i något annat stall. Men de platserna börjar fyllas upp. Hade det här hänt för några månader sen tror jag inte Jenson hade haft problem att få ett säte i Renault eller något av de andra, men nu.. Toro Rosso? Force India? De är alla igång med tester av andra.

Hårt slag också för oss F1-fantaster. Nio stall kvar och det finns inget som tyder på att Honda är de enda som lider av den finansiella oron. Toyota nästa ut? Inget som säger det idag men.. saker och ting sker fort här. Och så börjar nästa säsong, som ju är en riktigt höjdare egentligen med slicks och allt, att kännas urvattnad. Två lopp har försvunnit och nu ett stall + Super Aguri. Börjar se ut som att Bernies höga spel, men höga insatser för de inblandade, inte slagit ut så väl. Onödigt att förlora Frankrike och Kanada. BMW och Mercedes har väl bättre resurser kanske, men man har ju tänkt på motorproducenter som styrkan i de här stallen. Privatägda som Williams kommer få det stentufft att överleva. Spyker kom och gick som en fallande stjärna..

Thomas Berggren på automotorsport.se ställer också frågan vem som är näst på tur. Tror han har helt rätt när han tar upp brittiska ProDrive som exempel, de kom aldrig till start. Då såg det ut som att vi skulle ha 12 stall i cirkusen och det snackades ju om hur kvalen skulle anpassas för så många bilar. Gammal nyhet om att Prodrive drog sig ur här. Idag verkar det ytterst osannolikt att någon skulle gå in som ny tävlande. Känns inte troligt att Honda hittar någon att sälja till. Den samma situationen gäller antagligen också för Toro Rosso. Red Bull har ju nyligen köpt tillbaka stallet, för att sälja det antar man, men hittar man en köpare idag? Till BBC har Hondas stallchef Nick Fry berättat att man har tre seriösa köpare som gjort förfrågningar om stallet. Spännande att få höra lite mer om vilka de är.

Just Jenson Button har ju varit stallets stjärna och också den som lyckats bäst med att kamma hem en vinst. Bästa säsongen hade man 2004, som motorleverantör till BAR som faktiskt slutade tvåa i konstruktörsmästerskapet. Då slutade Jenson trea i förar-VM och var den stora talangen. Sen dess har Lewis och några andra anslutit.. Hondas officiella hemsida finns här. En annan fråga som känns relevant är ju vad som händer med Suzuka, nästa år går ju Japans Grand Prix där. Men Suzukas racebana ägs av Honda.. Och med tanke på hur de sliter med ekonomin, och hur andra arrangörer sliter med ekonomin så verkar det ju inte troligt att de är så väldigt sugna på att arrangera ett Grand Prix i Japan, där dessutom ingen Honda finns med på gridden..

Honda har ju annars gjort sig kända på senare år som bilen utan sponsorer. Ganska snygg den senaste varianten faktiskt. Har några snygga bilder i inlägget från då bilen presenterades inför säsongen 2008. Den coola pixel-bilden är det eBoy som gjort, inlägg här.

F1wolf, samt Honda-fan-siten realhondaf1.com har följande pressmeddelande/uttalande från Hondas president Takeo Fukui;

“We, Honda Motor Co., Ltd., have come to the conclusion that we will withdraw from all Formula One activities, making 2008 the last season of participation.

This difficult decision has been made in light of the quickly deteriorating operating environment facing the global auto industry, brought on by the sub-prime problem in the United States, the deepening credit crisis and the sudden contraction of the world economies.

Honda must protect its core business activities and secure the long term as widespread uncertainties in the economies around the globe continue to mount. A recovery is expected to take some time.

Under these circumstances, Honda has taken swift and flexible measures to counter this sudden and expansive weakening of the marketplace in all business areas. However, in recognition of the need to optimize the allocation of management resources, including investment regarding the future, we have decided to withdraw from Formula One participation.

We will enter into consultation with the associates of Honda Racing F1 Team and its engine supplier Honda Racing Development regarding the future of the two companies. This will include offering the team for sale.
In its third era of Formula One activities, Honda has been participating in Formula One races from the 2000 season, initially with BAR, by adopting a new format of jointly developing racing machines. Subsequently, in a move to meet the changing environment surrounding Formula One, we switched to running a 100% Honda-owned team commencing with the 2006 season.

Surmounting many challenges, the Honda Team achieved a grand prix victory in 2006, enabling Honda to receive overwhelming support from Honda fans around the world that were looking forward to greater success. It, therefore, has been an extremely difficult decision for us to come to this conclusion without having been able to fully meet the expectations of our fans.

By making the best of what we have learned during these times of economic turmoil, coupled with the spirit of challenge gained through active participation in racing, we intend to continue with our commitment in meeting new challenges.

Finally, we would like to take this opportunity to sincerely thank our fans and all those who have supported Honda’s Formula One efforts, including everyone in the world of Formula One.”

Honda lyckades alltså mycket bättre som motorleverantör än som eget stall. Mellan 1964 och 1968, samt 2006 till 2008 körde man som ett Honda-stall med ett lagom mediokert resultat av tre segrar ut av 88 tävlingar. Som motorleverantör mellan 1983 och 1992 tillsammans med Williams, Lotus och McLaren vann man 69 segrar och sex konstruktörstitlar. Samtidigt tog Senna, Piquet och Prost hem segrar i förar-VM.

18 comments

Leave Comment
  1. Micke

    Finns det några regler i F1 som reglerar hur många bilar det måste finnas med på startgridden? Jag har något svagt minne av att det fanns någon regel förr som “tvingade” toppstallen att köra med en bil extra om det kom under ett visst antal bilar/stall. Men jag kan ju förstås vara helt ute och resa / blanda ihop detta med något annat.

    Någon som vet något?

  2. det där är helt sant. tror jag i alla fall. jag har dessutom läst något om det i dagarna. 18 bilar, som det är nu alltså med nio stall, är under det antal som garanteras ska stå på startgridden under ett F1-lopp. därför är det lite snack om att vissa stall kan få ställa upp med tre bilar. sånt har skett tidigare tror jag. men sett väldigt lite om det just nu, men håller ögonen öppna efter. och helt klart är ju att nio stall börjar närma sig någon slags smärtgräns för vad sporten klarar av. det skulle ju varit 12 stall den här säsongen egentligen..

  3. en snackis verkar för övrigt vara att ferrari skulle kunna köpa stallet och köra det som ett b-stall, som force india för mclaren och toro rosso varit för red bull. brawn har ju kontakter nog där.. återkommer med fler snaskiga rykten så fort de når mina öron!

  4. sebastian

    Skulle vara perfekt för Ferrari. De får en ny motorkund och fungerande (?!) KERS. De får dessutom en till förarplats att fylla med någon talang.

    I och med att Ferrari samarbetar med Abu Dhabi, så finns det goda möjligheter att skaka fram pengar att finansiera det hela med. Kanske teamet kan heta Scuderia UAE.

    Fast mest humoristiskt skulle väl vara Scuderia Teheran. Nu när det inte finns några tävlingar i Nordamerika så kan de ju följa hela cirkusen… (plötsligt får scud helt andra associationer)

  5. ferrari är ingen dum tanke alls. och just som du säger sebastian, det med hondas kers måste locka. läste just på itvs hemsida att ross brawn uttalat sig om att hondas 09-bil hade kunnat kämpa i tät. det måste ju locka en del köpare. när spyker, eller force india gick in var det ju uppenbarligen med en sämre bil. nästa säsong erbjuder en sällsynt möjlighet att vara med från starten liksom. så är det ju kanske inte så kul att startfältet består av tvillingstall, men så länge det är många bilar nog där ute som tävlar får man väl vara nöjd. lite av spänningen under förra säsongen var ju att toro rosso lyckades så bra just över red bull..

  6. Andreas

    NEEEEEJJJJ :,(

    Vad ska man nu ta sig till! Helvetes jävlar…

    Hade väl hoppats på att Ferrari eller något annat mindre märke skulle åka ut. Inte Honda (Jo nu är det faktiskt så att Honda är ett rikare företag än Ferrari. Flerfaldigt, även om Fiat är relativt storta även de…)

  7. Erik R

    Jaha, så har nedräkningen börjat. Inte överraskande att det blev Honda, med tanke på hur deras resultat/investering sett ut. Undrar hur många stall vi får se nästa säsong, för att inte tala om 2010…

    Det här är nog bara början. Skulle tro att det blir tufft för många andra serier. STCC kan nog ligga risigt till.

  8. Lisa

    Detdär med Ferrari B och Abu Dhabi låter ju bra, hoppas det kan gå i lås. En och annan oljeshejk är alltid bra att hålla i hand när åskan går, fråga bara Bernie.

    Men inget Scuderia Teheran, ayatollorna skulle bara trassla in skäggen i ratten! :-)

  9. Stefan Alsenmyr

    Nu gick luften ur mig… Tur jag inte hann se detta i går för då hade min lediga dag skjutits i sank totalt.

    Ferrari Honda är ju en rimlig tanke Daniel. Får hoppas att det blir någon lösning. Nio team, eller hemska tanke ännu mindre, blir ingen höjdare.

    Vad gör nyckfulla Viasat om det går så långt? Skrotar sin Viasat Motor satsning?

  10. Stefan Alsenmyr

    Suzuka blir av enligt Hondas CEO Takeo Fukui uttalande. Han hävdar också att urdragande inte beror enbart på ekonomi utan på att “energin” ska användas till att utveckla bilar med alternativa bränslen. Det där sista köper jag inte men de har ju i alla fall hittat ett sätt att utnyttja Formel 1 teknologi i vardagsbilar – Ta personalen…

    Nu har vi inte längre att bara se fram emot hastighetsdöden eller vajerräckes döden på våra vägar. Nu stundar KERS-döden också. OBS! obligatoriska gummihandskar medföljer.

  11. läste just att jenson button kan komma att testa för toro rosso redan nästa vecka. oavsett vem som kommer in och tar över honda, om det nu blir så, så vore det ju en spännande lösning men button i en toro rosso. tror det kunde komma en del gott ut ur en sån deal.

    just honda ryktas det om att det är ute till försäljning för 1 us-dollar. men klart, då följer lite lån och skulder med på köpet.. det som kommit upp under dagen är dock att david richards verkar vara en av de möjliga köparna, dessutom den mest seriösa. richards är alltså mannen bakom prodrive som tänkte gå in i formel 1 tidigare inför säsongen i år.

  12. Lisa

    Inte startat direkt, men han var teamboss under BAR-Hondas hyfsat framgångsrika år och sen fick han sparken när Honda tog över, så om det blir han är det väl litet divine justice kanske. :-P

Leave a Reply