… och Team USF1 andra stall att lämna in ansökan inför säsongen 2010

New York Times har en läsvärd artikel ute idag där de berättar att också Team USF1 lämnat in en ansökan till FIA om att få köra Formel 1 säsongen 2010.

Det är Peter Windsor och Ken Anderson som jag skrivit om flera gånger som ligger bakom stallet. Namnet är jag fortfarande lite osäker på. Först skulle de ju heta USF1, men så kom Bernie och sa att det inte gick. Så blev det USGPE, som i alla fall hemsidan som fortfarande inte säger något alls heter.

Senaste på namnfronten är att stallet kommer heta Team USF1, det där “team” före själva namnet löser visst hela grejen. Oavsett, tanken är spännande. Massor av amerikansk teknologi in i F1 tillsammans med två amerikanska förare.

Länge sen jag såg något snack om just förarna. Men Villeneuve är ju ute och snackar om att han vill tillbaka (autosport), han kanske kunde vara något? Själv hoppas jag på Scott Speed, fast det lär väl inte bli något av..

Ett stycke av artikeln reagerar jag dock på, de skriver så här;

“It is just incredibly efficient and logical to do an F.1. team in America, for the same reasons that it’s efficient and logical for the big car companies to build their cars in America,” Windsor said.

Ehh.. det går väl inte så bra för de stora biltillverkarna i USA nu för tiden, eller?

Och i samma tidning är Jackie Stewart ute och berättar att han har ganska lite hopp om ett amerikanskt stall om de inte samtidigt ser till att det blir ett USA Grand Prix. Tror han har en poäng där.

19 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    lol OK, mitt enda försvar är att jag vid denna tidpunkt inte visste nåt om Max och Bernies budgetplaner. Som det ser ut nu är USF1 faktiskt en av de mer seriösa satsningarna på F1, iaf jämfört med F3-gänget.

    Men vi har inte sett slutet än och jag kommer att stå vid mitt ord, jag lovar… 😉

  2. Erik R

    Det är fortfarande långt från att skicka in ett papper till att ha en färdig bil på startlinjen. Och även om de kommer dit – hur ska de kunna konkurrera?

    De team som blir kvar (Williams och Force India?) har ju ett oerhört försprång med välutvecklade bilar, färdiga faciliteter och kvalificerad personal. De nya teamen har mindre än ett år på sig att bygga fabriker, anställa en massa folk och försöka få ihop nåt som rullar – på en mycket begränsad budget. Nykomlingarna lär bli rundningsmärken till och med för Force India.

  3. Sebastian

    Team USF1 påstår att de kan börja tillverka bilen i juni. Dock fortfarande inte berättat vem som betalar (misstänker Ecclestone…). Men de visar det stora problemet med budgettaket. Länder med låga löner (illegal mexikansk arbetskraft anyone?!?) har en enorm ekonomisk fördel… oj, det tänkte inte Maxxx på… Kommer bli riktigt glammigt… Formel 1-fabriker blir de nya sweatshops. Känns bra, och ekonomiskt uthålligt…

    • Lisa

      F1 made in China – låter som ett bra framtidsprospekt.

      Jag är litet nyfiken på vem som kommer att förse USF1 med motorer, för utan motor kan de bygga hur många Mexicochassis somhelst, det blir inget i alla fall…

      • Erik R

        Det lutar nog åt att Max får damma av idén med standardmotorer. Förmodligen kommer alla stall att köra Cosworth…

        • Lisa

          Jo säkert.

          Men går det överhuvudtaget att bygga ett chassi innan man vet vilken motor som ska i? Minns bara hur mycket hjälp HondaBrawn fick av Mercedes för att kunna bygga om bilen som var konstruerad runt en Hondamotor, de fick en dummy av Mercedes långt innan nåt Brawn-Mercedesdeal över huvudtaget var klart för att ha en chans att få allt färdigt i tid.

          Och här har vi ett gäng som glatt påstår sig bygga chassin utan nåtsomhelst motorkontrakt (iaf vad jag vet)

          Hur går det ihop?

        • Johan R

          Lisa:Brawn valde mellan Ferrari och Mercedes, och Mercedes vann för att den motorn passade mycket bättre in i existerande bil än Ferraris motor.

          Men det visar ju bara att man kan ha tur eller otur när det gäller att sätta en given motor i ett annat chassi.

  4. Tomas

    FLY, tack för dina tips igår, det ska bli för jävla roligt och se det live första gången!!! speciellt spa banan som är den klart bästa i mina ögon iaf!!! nån mer som har tips så varsågoda

  5. Tror inte att någon av de större team kommer att vara med 2010 i fall FIA inte ändrar regeln om budget. Det blir USF1 och Lola som kommer att köra runt på gatorna i New York.

  6. till tomas, vet inte hur det är på spa, men till barcelona köpte jag de billigaste biljetterna, men där kunde man springa runt massor på ytor som var fria. så kunde man variera. ok, man kan väl gå runt där med biljett till sitplats, men det jag märkte när jag snackade med folk som satt typ på huvudläktaren var ju att de bara såg bilarna som körde förbi liksom. det grymma är ju att se dem genom kurvor, då får du känslan för hur fort de kör. så jag gick runt bland flera olika kurvor. men så var det ju kanonväder också, det är väl lite viktigt till spa då. och glöm inte att kolla upp en karta över området så du vet var de stora tv-skärmarna är! viktigt att kunna hålla lite koll på ställningen också..

  7. Wilhelm

    Av alla de nya stallen som vill/kommer in så är USF1 det enda som jag tycker är seriost och som jag tycker skulle vara roligt att ha in.

Leave a Reply