Öppnar FIA upp för USGPE, Lola, iSport, Epsilon Euskadi och Aston Martin i F1?

Eller dödar de sporten? Sebastian uttryckte skepsis såg jag i senaste kommentaren. FIA samlas ju i morgon för att dels snacka om straff för McLaren efter lögnskandalen som den blivit känd som, och dels för att klubba igenom ett budgettak i Formel 1.

Just budget har ju diskuterats ganska livligt, med en del starka protester dessutom, men det är väntat att Mosley får igenom sina tankar i morgon. Det finns lite olika alternativ i hur ett tak kan fungera, en tanke som nämnts är att stall kan välja att fortsätta som idag mot att man måste förhålla sig till tuffare tekniska regler. Kan bara hålla med Sebastian i oron över parallella system där.

Det som blir spännande att följa i så fall är ju möjligheten för flera nya stall som uttryckt intresse att ställa upp med stall i framtiden. USF1, som blev USGPE, och som det snackas om kommer heta US-F1 Team har ju varit halvklara länge.

Så kom Lola och anmälde intresse för någon vecka sen. Aston Martin (som jag kallar Aston Martin bara för det låter coolare än Prodrive som det ju egentligen handlar om) har länge varit sugna på att komma in i Formel 1. Och nu i dagarna är det iSport, idag med ett stall i GP2 och Bruno Senna som förare, som det snackas om.

I tillägg till iSport är det också lite surr om att både ART och DAMS som idag har stall i GP2 är intresserade av att etablera sig i Formel 1. DAMS vann förra helgen GP2 Asia med Toyotas testförare Kobayashi bakom ratten.

Ett stall till jag hört ska vara intresserade är spanska Epsilon Euskadi som jag inte känner till särskilt bra. Hemsidan finns här. Tror kanske de är lite spansk motsvarighet till Prodrive? Och att de tillverkar supersportbilar i mindre skala.

Autosport skriver att de tror att det kan bli 13 stall till nästa säsong och att FIA i morgon också kommer besluta om ett tilläggspaket för de som anmäler sig;

As well as getting the budget cap, AUTOSPORT has learned that the three new teams that enter F1 in 2010 could be given $10 million (USD) in television rights money and some transportation costs in exchange for constructing their own car and signing up to F1 for a five-year period from 2010 to 2014.

Nog om nya stall.. nu återstår det att se hur det går i fallet om McLaren..

13 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    Ferrari har redan antytt att de är beredda att lämna F1 om FIA inte skärper sig, och Ferrari brukar ju inte sköta politiken genom pressen. Jag tror att det är något riktigt stort som kokar (och jag tror inte att något har vågat berätta för Briatore ännu… :p ).

    • WAG THE DOG

      Vad handlar det om för pengar egentligen? Ska Ferrari, McLaren och Toyota behöva skära budgeten med 1-1,5 miljarder så förstår jag att det blir oroligt.

      Nån som vet skillnaderna för de stora stallen?

    • Sebastian

      Ett stall som Toro Ross omsätter ca 250 MUSD, Toyota runt 450 MUSD. Siffran 33 MUSD som Mosley föreslår bygger på hur mycket det kostade att driva ett F1-stall i början av nittiotalet.

      Redbull (med STR och RedBull) skulle kunna starta en egen serie som körde fetare bilar än F1.

      • Sebastian

        Jag drog nog på lite väl mycket…

        2008 F1 team resources

        Including sponsorship, supplier deals, prize money, team owner contributions, tyre provision and supply of customer engines where appropriate.

        Toyota: $445.6m
        McLaren: $433.3m
        Ferrari: $414.9m
        Honda: $398.1m
        Renault: $393.8m
        BMW Sauber: $366.8m
        Red Bull Racing: $164.7m
        Williams: $160.6m
        Toro Rosso: $128.2m
        Force India: $121.85m
        Super Aguri: $45.6m

        Total: $3,073.45m

  2. Lisa

    FIA tar dethär tillfället med McLaren i akt och kommer att trumfa igenom budgetcappen över FOTAs huvuden, FOTA har möte i början av maj då skulle detta ha diskuterats INNAN FIAs (WMSCs) nästa ordinarie möte.

    Hoppas att Luca di M fick nåt nyttigt gjort när han var i Bahrain mer än att bara gulla med Alonso…

  3. Erik R

    OK att det skulle kunna gå att driva ett team på en begränsad budget när man väl har en fabrik, en bra bil, kvalificerad personal och en etablerad verksamhet. Men hur ska de nya teamen komma dit? Lola är väl den enda av de nya aspiranterna som byggt moderna single-seaters förut? Att som iRacing mecka lite med färdiga GP2-bilar ger inte så mycket i sammanhanget. Prodrive bygger GT-bilar, men har de verkligen vad som krävs? US-F1 tänker etablera sig i NASCAR-land så vitt jag förstår. De kan ju knappast mena att det är så lockande att spendera flera miljarder först för att sen kunna driva teamet billigt?

    Det luktar customer cars lång väg för att det här ska kunna fungera…

  4. Lisa

    Jaha där var Macca off the hook iaf. Tre lopps avstängning villkorligt. Ett straff fullt likvärdigt med att tvingas ha dumstrutar i tre lopp. Synd bara att de slapp måla bilen rosa, jag hade sett fram emot det. 🙂

    Nu väntar vi bara på resten av eländet… :-/

  5. Sebastian

    FIA ger McLaren ett rimligt straff tycker jag. Tre tävlingars avstängning, men endast om teamet inom tolv månader missköter sig eller det visar sig att de undanhållit annan information i samband med debaclet. Missköter sig gäller alltså med avseende på “151c of the International Sporting Code”. Så jag antar att det inte räcker med att opponera sig mot FIAs tokigheter, även om Ferrari nog får sköta den tunga delen av det jobbet.

    Verkar som att FIA avstod från/verkligen inte hade planerat att göra en kupp också. Det skulle vara mycket tacksamt, men dagen är ju inte slut… 😮

    • Lisa

      Skulle tro att gubbarna tar de tunga sakerna efter lunch… Har jag fel och det inte blir nåt mer kommer jag att bli allvarligt chockad!

      • Sebastian

        Du har rätt. Blir väldigt intressant. Om det är lika genomtänkt som en-veckas-stinten med medaljsystemet så tror jag nog att FOTA kommer att ha ett och annat att fundera på (FOTA F1 Championship…). Hur som haver så tror jag att teamen är extremt förbannade på FIA just nu. Det är ju bara ren tur för FIA att McLaren tabbade sig så brutalt.

        Antar att vi får en del att ha åsikter om i morgon…

  6. Ja, det är ju kul med fler nya stall, men alla regler… Nej, jag gillar det inte! Det där med frivilligt budgettak är väl lite speciellt kriticerat. Menar, om förarna inte har samma möjligheter blir det ju inte jämnt. Stor fördel för de som har valt budiettak, men å andra sidan har ju teamen valt själva då…

    Curse är jag också lite skeptisk till. Vet inte riktigt om jag tycker det är rättvist…

  7. håller med, det blir nog inte jämt. men däremot kan det ju vara ett stort steg för att få ner kostnaderna, jag tänker att det finns väl inget stall som önskar att vara över budgettaket, de som får teknisk frihet kommer ju vara så mycket snabbare. så blir spännande att se, men jag kan inte se framför mig att något stall skulle ligga över budgetgränsen när 2010 drar igång. gör ferrari det så tror jag de kommer hamna sist på en gång.

Leave a Reply