Orättvisa starter?

Keith som skriver f1fanatic som jag ofta refererar till har ännu en gång en intressant artikel, där någon kommenterat loppet i Turkiet och lagt märke till startpositionerna. De som startade i det startled där idealspåret går verkar ha tjänat riktigt ordentligt på det. De andra startar ju ute i den “smutsiga” delen där greppet är mycket sämre och där bilarna i stort sett aldrig kör. Kommentaren lyder så här (och artikeln finns här);

Hamilton (third) overtook Kovalainen (second)
Kubica (fifth) overtook Raikkonen (fourth) and Kovalainen (second)
Alonso (seventh) overtook Webber (sixth) and Raikkonen (fourth)
Heidfeld (ninth) overtook Trulli (tenth)
Rosberg (eleventh) overtook Trulli (eighth) and Couthard (tenth)

5 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Knepig fråga. Fast har det så stor betydelse för slutresultatet egentligen? De bästa bilarna går ju ändå i topp till syvende och sist, med rätt strategi iaf. Resultatet i Turkiet speglar ju de olika teamens kapacitet ganska exakt även om det blev litet “oordning” i starten.

    Undras förresten om “smutsig sida” kommer att ha större eller mindre betydelse nästa år med slicks och utan däcksvärmare? (fast jag hoppas fortfarande de ändrar detdär med däcksvärmarförbudet, jag tycker inte det verkar vara nån god idé)

  2. bipen

    Det är klart att det inte är lika villkor om varannan bil ska starta upp på en beläggning med en massa små gummirester. Blir väl lite som att köra på grus en bit kan jag tro.

    Nej, jag tycker för övrigt att startmetoden är lite som gjord för att det skall bli kaos i kurva ett. De skulle istället kunna göra som när säkerhetsbilen är ute. Köra på en lång rad i kvalordning och sedan när bilen går in starta loppet. Givetvis som vanligt då också att man inte få köra om innan startlinjen. Jag tror det skulle bli mindre krascher i starterna på det sättet. Rättvisare också.

  3. håller med om starten. ok, det är ju spännande när de står still och ljusen går ut. men har tänkt på det, varför ska första kurvan alltid vara en skarp? precis som bipen säger, upplagt för krasch. och krasch i starten är fan det värsta som finns i ett lopp, när bilar försvinner på en gång. i turkiet borde kunde ju starten gå genom kurva 8 till exempel, eller precis i början av raksträckan, så man hinner inordna sig till kurvan. flygande start är en annan bra ide, det görs väl i många amerikanska lopp?

  4. Olag

    Flygande start har dom i USA och låt det stanna där!!!

    Starten är det enda spännande på en hel tävling på vissa banor. Loppen är tyvärr fortfarande lite för händelselösa..

    Men det är roligare att se på i år tack vara TC är borta.

    Jag tror att om man hade haft längre startsträcka innan kurva så hade man fått större start krascher.
    Se bara hur det blev i Turkiet när en Force India projektil kom bakifrån och rensa allt framför sig.

  5. Lisa

    För EN gångs skull håller jag fullständigt med dig, Olag. 😉 (men det får inte bli nån vana!)

Leave a Reply