“.. organise your own championship ..” säger Max. Bör stallen faktiskt göra det?

Röstläget har återigen höjts från FIAs och Max Mosleys sida. Nu går han mer eller mindre rakt på de etablerade stallen och uppmanar dem att följa reglerna eller starta eget. autosport har en artikel om det här.

Det finns flera kommentarer redan här på bloggen som berör detta. Så frågan är väl given – borde stallen faktiskt bryta ut från det som idag mest blivit en arena för stridigheter (ok, kanske inte mest – men det känns ju så ibland) och starta en egen racingserie?

När vi kanske får stall som N.Technology eller vad de sista nu hette så är det klart man börjar tänka i dem banorna. En egen serie där det är stall som Ferrari, BMW, Toyota och andra som står bakom? Klart det låter lockande på många sätt.

Ett alternativ till en egen serie är så klart att stallen bryter sig ur FIA och F1 och satsar allt på andra serier som finns idag. Jag tror utan tvivel att det hade gjort F1 till en serie bland GP2, F2 och de andra i stället för en klass över dem. I alla fall under några år. På sikt tar sig nog F1 även utan stall som Ferrari och de andra. Men i dag är de allt för viktiga för att sporten ska kunna förlora dem.

Mer i media (SvD, AB, DN).

14 comments

Leave Comment
  1. Göran

    Hade man inte kunnat ordna med ett demokratisk tävling där de stall som vill får vara med i och som styrs av en grupp som berstår av alla stallens chefer (eller annan representant) där alla regler och sådant bestämms genom helt vanlig omröstning där majoriteten bestämmer om en regel eller annat går igenom? En röst per stall. Det tycker jag låter lockande ialla fall. Och inget budgetskräp (eller ialla fall inte så lågt som 45 £ eller vad det nu skulle va) om man inte har såd så ska man inte vara med! Och inget FIA som ska bestämma allt och som tar måcket av inkomsterna. Detta vore en tävlig som jag hade följt ialla fall.

    • Erik R

      CART fungerade ungefär så – det var en sammanslutning av team. Det funkade inget vidare. Det blev väldigt svårt att komma överens och ännu svårare att fatta obekväma beslut. Organistationen blev helt enkelt för trög och så småningom gick den under.

      Nej, det behövs EN stark organisation som styr serien, även om stallen givetvis ska ha en del inflytande (men inte för mycket).

  2. Fly

    Har några namn förslag för Ferrari , Bmw och Toyota teamen. Superace, better-then-f1, Maxmosleysuck, super serie, fbt=Ferrari,Bmw, Toyota. Mer förslag har jag ! Hjälp mig! Som Hollywood men i Indirn Bollhwood.

  3. M

    Det börjar märkas att Mosley går sin fars fotspår vad gäller diktatur gillar att bestämma för mycket.
    Tur att gubben är gammal så kanske man slipper han om några år, konstigt att han ens fick fortsätta efter sin sexskandal.
    Fia kommer att sänka F1 till en mycket sämre klass och då kan dom sitta där när inga stall vill köra för dom, kanske dom privata stallen vill fortsätta köra då.
    Fota gjorde en kompromiss men Fia vägrade det bevisar hur maktgalen dom är, bort med skiten omgående så man slipper dom.

  4. Per B

    Hoppas att de startar en egen serie: FOTA Formula One World Championship – “The pinnical of motorsport”. Till skillnad från FIA Formula One World Championship (the budget version).

  5. Erik R

    En split blir det sämsta för alla inblandade. Se hur det gick för CART/Indycar. Båda serierna tappade enormt med status, åskådare, sponsorer etc.

    Nuvarande F1 skulle bli en patetisk budgetversion med svåra ekonomiska problem. Utbrytarna skulle få svårt att komma igång eftersom det förmodligen blir för få deltagare. Med 3-4 bilar per team blir det väldigt lätt obalans om ett team dominerar (se t.ex på WTCC). Dessutom finns risk att det blir en massa tjafs om hur reglementet i den serien ska se ut.

    Så, alla blir förlorare, framför allt fansen som inte får se de bästa bilarna med de bästa förarna på de bästa banorna.

    • Wag the dog

      Just nu känns allt annat än det nuvarande tjafset som mycket bättre. Det kan bara inte fortsätta så här. Sporten är satt på undantag för politiken. Fy faan!

  6. Bolle

    Bäst vore om Max försvann. Han är en politiker i ordets sämsta bemärkelse. Sätt in Peter Wright istället för Max.

  7. Lisa

    Det sjukaste av alltihop är att det tydligen var Max eget förslag att FOTA skulle lägga in en villkorlig ansökan… :-/

    http://www.autosport.com/news/report.php/id/75813

    Och nu skriker han åt dem att rätta in sig i ledet eller dra åt helvete. (litet drastiskt uttryckt men icke desto mindre sant) Hans förslag, så vad hade han väntat sig? :-/

    Litet bombastik á la “FIA har skrivit reglerna i 60 år” går inte heller hem, för det är bl.a just det som FOTA protesterat mot – regelskrivningen har i detta fall INTE gått den vanliga vägen via FIAs F1-kommittéer. Kära Max, det är just det FOTA vill ha, regler som skrivs av FIA, inte av Max Rufus Mosley… Sound governance, anyone?

    • Lisa

      Verkar som om Force India lämnat in dubbla ansökningar – en med FOTA och en separat.

      Vad man än tycker om hela dethär soppan måste jag säga att Wiiliams agerande har varit mer rakryggat… :-/

  8. TOBIAs

    tja vad ska man säga, snart har Max förstört F1 med sina idiotiska regler och sin diktaturanda. En diktatur vinner aldrig, den går oftast under och så kommer F1 göra om befintliga stallen försvinner till en egen serie.

Leave a Reply