Ove “Påven” Andersson 1938-2008

En av Sveriges största motorsportprofiler har gått ur tiden. Ove “Påven” Andersson från Österbybruk i Uppland förolyckades i en tävling för klassiska ralleybilar i Sydafrika tidigt i morse. Fick just tidigare in det här meddelandet från grandprix.com;

It is with great regret that we must report the death of rallying legend Ove Andersson, who was the force behind Toyota’s motorsport activities for more than 30 years and was the team principal of the Toyota F1 team until his retirement. He was competing in a veteran car road rally when he was involved in a head-on collision.

Enligt autosport.com tävlade Ove nere i Sydafrika och Milligans Classic Ralley när olyckan skedde (bild på bilen från BBC). Ove “Påven” Andersson var Toyotas stallchef när man etablerade sig i Formel 1. Han var kvar som rådgivare i stallet efter 2003 men slutade förra året. Hans bortgång har inte nått wikipedia ännu, men här kan man läsa mer om Ove, som enligt samma källa fått sitt smeknamn “Påven” eftersom han ofta tävlade med bilar av italienskt ursprung i början av sin karriär. Nedanför samlar jag intryck från omvärlden + länkar till artiklar för att läsa mer;

Nu börjar det dyka upp artiklar också i svensk media;
Dagens Nyheter, Teknikens Värld, Aftonbladet, Expressen, automotorsport.se,

autosport har nu också en mycket bra längre artikel som beskriver Oves liv, läs den här.

Tyska motorsport-total har en artikel om det ute nu, länk här. Ännu inte så mycket nyheter om själva tävlingen eller olyckan ute. Men de skriver att Ove körde i sin Volvo 444 från 50-talet och inte hade någon skuld till själva olyckan när den inträffade. Också tyska auto-motor-sport har en artikel om Ove här. Schweiziska motorline har en artikel här.

BBC skriver om händelsen och har en bild på Oves Volvo från 1957 här.

gpupdate skriver nu så här om olyckan under Milligan Vintage Trial; “Former Toyota F1 team principal Ove Andersson was killed on Wednesday morning in a head-on collision with a truck”. Vet inte riktigt vad som menas, om det var en olycka som inte hade med själva rallyt att göra, eller om den andra bilen var en annan deltagare.

Toyota har ett officiellt uttalade ute på sin hemsida nu. Officiella F1.com har nu en artikel ute om Ove. De skriver bland annat;

Andersson was instrumental in the founding of Toyota Team Europe, which grew out of his own Andersson Motorsport squad. Toyota Team Europe later relocated to Cologne in Germany, and became Toyota Motorsport GmbH in 1993.

Så här skrev forza-motorsport 2003 i en artikel då “Påven” slutade som stallchef;

Ove “Påven” Andersson lämnar uppdraget som stallchef för Toyota nästa år. Ordförande Tsutomu Tomita tar över vid årsskiftet och kommer att ansvara för både företaget och tävlingsverksamheten tillsammans med vd:n John Howett. Påven blir kvar i företaget som rådgivare.
– Att Ove slutar är något som följer Toyotas policy att låta anställda ta sig an nya roller när de kommit till en viss punkt i karriären. Med Oves råd och assistans är min uppgift att göra Toyota till ett av toppstallen i Formel 1 så snart som möjligt, kommenterade Tomita i ett pressmeddelande.
– Jag är stolt över att kunna fortsätta inom företaget i min nya roll, kommenterade Påven. För trettio år sedan började jag tillsammans med tre personer i Belgien. Sedan dess har jag satt upp en mängd mål och jag har uppnått dem tillsammans med Toyota. Tillsammans utvecklade vi Toyotas allra första F1-bil. Det kändes fantastiskt när den stod på gridden i Australiens GP 2002. Den känslan kommer jag aldrig att glömma.
Tomita har arbetat för Toyota sedan 1969 och var drivkraften bakom att låta biltillverkaren ge sig in i Formel 1. Han har varit styrelsemedlem i företaget sedan 1996.

.

3 comments

Leave Comment
  1. Olag

    Så tråkigt. Men ett litet ljusglimt finns. Han dog när han gjorde något han brann för trots sina 70 år. RIP

  2. Pingback: F1Nyheter.se » Bloggarkiv » Ove “Påven” Andersson är död

Leave a Reply