Pirelli anmäler intresse för att leverera däck till Formel 1

pirelli-logo

En kul grej som överraskat mig något är att så många är intresserade i att leverera däck till Formel 1 efter att Bridgestone drar sig ur. Sist ut är Pirelli (som sågs igår på Inters snygga dräkter förresten). Michelin eller Cooper Avon är favoriterna, men Pirelli kan utmana.

Så här skriver Pirelli på sin hemsida;

PIRELLI TO PRESENT BID FOR RETURN TO FORMULA ONE
– 29 Apr 2010 16:06 CEST

Milan, 29 April 2010 – Pirelli communicates its decision to present a technical and commercial offer for supply of tyres to all the teams in the Formula One world championship. The company plans to present the bid to FIA (Federation Internationale de l’Automobile) and FOA (Formula One Administration Limited) by 9 May, the date of the next Formula One Gran Prix to be held in Spain.

Ett av kraven flera leverantörer av däck tydligen har är att man ska gå över till 18-tums däck. Någon som kan förklara vad det handlar om?

13 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Kan det vara så att 18″ däck är mer lika andra typer av racing-däck de här leverantörerna redan tillverkar? Dvs att det skulle ge billigare produktion och utveckling?

    Eller vill de bara ha större däck som syns bättre i TV-rutan? 🙂

      • Erik R

        Produktionskostnaden eller TV-mässigheten? 🙂

        Var det förresten inte någon av tillverkarna som bara ville vara med om det fanns en anna konkurrerande däcksleverantör också? Dvs de vill ha däckskrig och inte vara ensam leverantör.

  2. Lars

    Själva däcken blir la inte större? 18-tums fälg med mindre gummi på blir det förmodligen, som på personbilar.

  3. Jörgen Nilsson

    Med 18 tum kommer som de tidigare kommentarerna påpekar att ligga närmare andra klassers slicks och med även F1 på den typen av däck kan man spara utvecklingskostnader för däck till vanliga personbilar.

    Dock kommer en övergång ställa till eller om man skall se det som en möjlighet att utveckla hjulupphängning, stötdämpare och fjädringen då dagens bilar är byggda för dagens däck med ett viss flex i däcksidorna. Byter man till 18 tum från dagens 13 tum kommer däcksidorna att bli lägre och styvare.

    “Det postiva är att även bromsarnas storlek kan ökas och man kanske kan få billigare utvecklingskostnader även där och kan gå från kolfiber till stål. För ökar man bara storleken där också kommer bromssträckorna bli ännu kortare och effektivare med mindre möjligheter till omkörningsförsök under och efter inbromsningen. Eller?!?

    • Sebastian

      Med större bromsskivor blir det ju svårare att få upp temperaturen i bromsarna så det är nog ingen given ekvation. Men det borde definitivt vara i allas intressen att man väljer ett mer “road relevant” alternativ.

      Jag önskar att vi fick se en elmotor vid varje hjul och att V8-an blir en strömgenerator. Då börjar det hända grejor.

      • xzqw

        “Jag önskar att vi fick se en elmotor vid varje hjul och att V8-an blir en strömgenerator. Då börjar det hända grejor.”

        Även vikten ökar då och då måste dom spara vikt på nått annat sätt, chansen är nog ganska liten att det kommer att hända.

  4. Peter

    Hrmm… Tyckte komentaren om ev större bromsar (Okej svårare att nå temp) men kanske det kan göra inbromsningen annerlunda och förhoppningsvis kanske göra omkörningarna vid inbromsning mer intressant och kanske öka omkörningsstatistiken… inte vet jag för jag noterade komentaren om “ekvationen” broms/temp/större bromsskiva… men hoppas kan man ju… Jag föredrar allt som gör att det närmar sig produkter som kan gagna privatbilarna och deras utveckling… så som någon form av el drift KERS eller annan modell… iallafall börja närma sig en utveckling som går mot vad bilarna kommer att drivas med i framtiden…
    F-N vad jag saknar KIMI… Hoppas han blir Vettels stallkamrat…

Leave a Reply