Post-Kanada: reaktioner

[Uppdaterad] Först till BMWs Robert Kubica som crashade våldsamt under gårdagens lopp. Det står nu klart att han klarade sig undan allvarliga skador, och verkar bara ådragit sig en hjärnskakning och en sprained ankle enligt formula1.com. Vet inte vad sprained kan vara (stukad?), men nog inte bruten för teamet ska besluta om Kubicas deltagande vid nästa helgs GP i Indianapolis i USA nu på torsdag. Det har snackats om att möjliga ersättare i så fall kan bli Timo Glock eller Sebastian Vettel. Här finns filmklipp på youtube från crashen och loppet.

Super Aguri firade Satos sjätteplats och fantastiska racing under slutet av loppet, och har lagt upp en del snygga foton från helgen här. Teamkompis Anthony Davidson såg ut att ha överraskande bra fart under gårdagens lopp och närmade sig de högre placeringarna, helt till en säkerhetsbilsepisod då han körde in i en bäver(!). Så här säger Davidson själv via sin hemsida om incidenten under loppet;

It is such a shame about the beaver. It had it in for me for sure! I was running in third place at the time, behind the safety car. I was on a clear, one stop strategy and it damaged the front wing. I couldn’t even see it at high speed and I could not understand why suddenly I locked up the front tyres and so I had to come in to the pitlane. The guys were taken by surprise in the garage when I came in, but they were really on it with the race strategy after that, telling me to overtake the safety car to get my lap back and it was a really enjoyable race at the end.

Ett annat team med problem är Spyker som inte såg någon glädjande framryckning igår. f1complete rapporterar att teamets tekniska chef börjat tröttna på nykomlingen Adrian Sutil, som visserligen är snabbare än teamkompis Albers, men som gör för många misstag. Han ska ha fått varningen;

Adrian once again went off on his own accord – he really has to stop making this kind of mistake now if he wants to compete at this level.

Sutil själv ber teamet om ursäkt och säger till Spykers hemsida;

Obviously I am very disappointed not to have finished the race. I just want to say sorry to the team as they have worked so hard all weekend and it would have been easy to have a points finish if I had not made a mistake.

För att fortsätta i de dåliga nyheternas spår så var det enligt dem själva en frustrerande helg för Honda. Barrichello slutade 12a och Jenson Button kom inte ens iväg från startpositionen och fick bryta innan loppet startat. Jenson berättar själv att det var växellådan som spökade;

I went to select first gear at the start but there was nothing. I kept switching from neutral to first on the grid to try to clear the problem but it just wasn’t happening. The same thing happened when we tried to start from the pitlane. My race was over before it began which is obviously massively frustrating and that’s all we can say really.

Chock, lättnad och lycka var vad BMW fick uppleva under loppet. Quick Nick tog andraplatsen och teamet ligger nu på en stabil tredjeplats i konstruktörsmästerskapet. BMW har redan fler poäng än vad man skrapade ihop under hela 2006-säsongen. Enligt teamet kommer Kubica att släppas ut från sjukhuset idag måndag.

Williams hade en bra dag med 10år-i-F1-jubilerande Alexander Wurz som knep en pallplats, den första under de senaste två säsongerna. Teamet berättar att Rosbergs straff för att ha gått in för tankning inte kunde undvikas och att han hade massor av otur. Så här säger Rosberg själv via teamets hemsida;

I had no fuel and had to pit exactly when the safety car went out for the first time and according to the new rules, I was penalised, and from this point onwards it was very difficult to recover the position I had. After my second stop, I came out of the pits at the back of the pack. The battle with Trulli ended in both of us spinning and I lost even more time when the gearbox got stuck.

Ett annat team med, eh.. otur var Red Bull. Enligt egen utsaga rånades man på en bra placering av tillfälligheter och otur. Mark Webber låg uppe på en andraplats då han mäkligt nog just när säkerhetsbilen efter en Spyker-olycka gick in, följde med in för tankning. Så här säger Christian Horner, team principal;

There was not much debris on the track so we did not expect the safety car again, but they did in fact decide to put it out. From then on, we were completely screwed as we did not have enough fuel and had to stop under that penalty section, as per the new safety car rules. It then took a long time to get the cars all running in the right order behind the safety car, so it was out longer than it would normally have done to allow for a wing to be picked up off the circuit. That was enough to put Mark out of his fuel window, so he had no option but to stop. It totally turned around the good work he had managed to do earlier.

Ferrari imponerade sannerligen inte. Fyra ynka poäng från Räikkönen, som man inte såg särskilt mycket till under loppet annat än i starten då han fajtades med.. Massa! Massa fick svart flagg, ser man inte ofta, tillsammans med Fisichella då de kört mot rött ljus. Kimi ska ha haft problem efter Kubicas olycka då det rapporteras att han fick delar från Kubicas bil som fastnade under sin egen. Fisichella förklarar det missade röd-ljuset med att han var så fokuserad på att köra förbi Kubica att han missade det. Detta allt inne i pitlane.. Massa själv säger via sin hemsida att han inte ens tittade på ljuset. Snyggt kört Felipe.

Leave a Reply