Reaktioner efter diffuser-avgörande; Red Bull och Renault i startgroparna

Det börjar trilla in reaktioner på dagens beslut av FIAs “skiljedomstol” att slutligen godkänna Brawn GP, Williams och Toyotas bakstycken på bilarna (AB, DN, EX, SvD, SVT, VG). För de andra stallen betyder ju avgörandet att det bara är att ge sig av mot fabriken och ta fram nya diffusers. Ferrari och Renault verkar ligga bra till, men det är ändå osäkert när det kan bli verklighet på bilarna. Det är inte bara att byta ut och börja tjäna en sekund per varv som jag läste nån stans att Fernando Alonso mycket riktigt påpekat.

Alla stallen ligger så klart i startgroparna, men nu handlar det ju om vilket stall som först kan följa de andra tre i täten med ny utveckling av bilen under säsongen. Brawn GP och Ross Brawn själv är förstås nöjda, han har ju fått en del kritik för att ha gått ut så högt också, och har publicerat följande uttalande på sin (ännu pinsamt dåliga) hemsida;

STATEMENT FROM THE BRAWN GP TEAM

Following the hearing in Paris on Tuesday 14 April, the International Court of Appeal today confirmed that the Brawn GP team’s BGP 001 car is fully compliant with the 2009 Formula One Technical Regulations.

Brawn GP Team Principal Ross Brawn said: “We are pleased with the decision reached by the International Court of Appeal today. We respect the right of our competitors to query any design or concept used on our cars through the channels available to them. The FIA Technical Department, the Stewards at the Australian and Malaysian Grands Prix and now five judges at the International Court of Appeal have confirmed our belief that our cars have always strictly complied with the 2009 Technical Regulations. The decision of the International Court of Appeal brings this matter to its conclusion and we look forward to continuing on the track the challenge of what has been a very exciting start to the 2009 FIA Formula One World Championship.”

Även Toyota har anledning till att vara nöjda och var snabbast ut med att publicera följande på hemsidan;

Toyota Motorsport is pleased to hear the FIA International Court of Appeal has upheld the decision of the Australian Grand Prix stewards concerning the rear diffuser on our car.

As we have maintained throughout, our team studied the wording of the new 2009 regulations in precise detail to ensure we interpreted them correctly.

We also made full use of the consultation procedure with the FIA which was a helpful process to ensure our interpretation of the technical regulations was correct.

Therefore we had every confidence that the design of our car would be confirmed as legal, firstly by race stewards in Australia and Malaysia and subsequently by the Court of Appeal.

Chairman and Team Principal Tadashi Yamashina said: “I was confident the Court of Appeal would reach this verdict and I am satisfied with it. It is important to stress we studied the technical regulations in precise detail, consulting the FIA in our process, and never doubted our car complied with them. This has been a challenging period for Formula 1 and I am pleased this issue is now in the past and we can focus on an exciting season on the track.”

Ferrari verkar fortfarande lite tagna på sängen av hela historien och säger så här enligt gpupdate;

“We are waiting to hear the reasons for which the International Court of Appeal (ICA) rejected the appeal,” said team principal Stefano Domenicali “Unfortunately, this decision forces us to intervene on fundamental areas of the car’s design in order to be able to compete on an equal footing with some of the teams – from a point of view of the technical regulations – and that will take time and money. We will now double our efforts to get the team back to the highest level of competition.”

BMW är inne på samma spår, att det kommer kosta de andra stallen dyrt att ta fram egna versioner av ny diffusor och säger enligt f1technical;

BMW Motorsport Director Mario Theissen: “We will accept the decision of the International Court of Appeal. This ruling means we now have clarity regarding the application of the regulations. However, it does not achieve the reduction in downforce and cornering speed intended by the Overtaking Work Group when the new regulations were drawn up. At the same time, the decision means that seve teams will have to invest heavily in carrying out the necessary modifications to their cars.”

Den intressanta frågan nu är ju när de andra stallen kan tänkas komma ikapp. Från det jag läst verkar Red Bull och Renault ligga bra till. Men man misstänker ju att stall som Ferrari och McLaren har något i bakfickan de med. McLaren har ju testat lite olika varianter under försäsongen så. autosport har en intressant artikel där Red Bull berättar att designer Newey direkt avbokat biljetten till Shanghai för att stanna hemma och jobba vidare;

“We are working flat-out on a new solution already,” said Red Bull’s motorsport advisor Helmut Marko. “As the verdict became official, Adrian [Newey] immediately cancelled his flight to Shanghai and will stay in the factory. If everything goes according to plan, we will have the ‘new’ car ready for Monaco.”

Däremot lyckas jag nu inte hitta var jag läste det där om Renault.. ta det som ett rykte än så länge. Men ska leta vidare, har ett par bra länkar om varför både Red Bull och Renault ska ligga bra till.

Så kan man ju skicka en tanke till de stall som har det tufft, Force India får det väl ännu tuffare att börja plocka poäng nu. De väntar väl dessutom på KERS från McLaren också..

10 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    (Upprepar min sista kommentar i förra artikeln)

    Det lär väl inte dröja länge nu innan det kommer ett gemensamt pressmeddelande från Brawn och Virgin…

    Det är för övrigt ingen som tvingar stallen att bygga om sina bilar. Det handlar ju bara om vad man har för ambitionsnivå. Ferrari & Co har helt enkelt misslyckats med utvecklingen av sin bil, och då är det inte så konstigt att det kostar pengar att bygga en ny.

  2. håller med om brawn och virgin, fast de har väl redan förlängt avtalet, eller? däremot är ju brawns bil fortfarande en nästan helt vit super-reklam-yta som bara kör runt och visar vit färg.. det dröjer nog inte länge innan fler av de stora bolagen ingår avtal här. de kommer ju vara favoriter och helt säkert plocka poäng i flera lopp framöver.

    så är ju som sagt frågan när de andra kommer ikapp, om de nu gör det. och nästa fråga därefter blir ju hur brawn och de andra då ser ut, det är ju knappast troligt att ferrari och de andra plötsligt skulle börja tjäna två sekunder per varv. jämnare kamp kanske, men inte otroligt att brawn fortfarande kan hålla täten. börjar tro på allvar redan nu på jenson buttom som världsmästare 2009!

  3. Johan

    Riktigt så enkelt är det ju inte Erik, det handlar ju i grunden om hur man tolkade reglerna.

    Men det är skoj att se lite nya ansikten på pallen 🙂 Lite dynamik i en rätt så enformig sport när det kommer till vilka stall/förare som vinner…

  4. och just när jag skrivit att jag inte kom ihåg var jag läst om renault så publicerar planet-f1 en artikel om det och skriver bland annat så här;

    It is thought that Renault may prove the winners of that particular chase, with the team announcing during a marathon eight-hour ICA hearing in Paris on Tuesday that they have a prototype ready to be installed – potentially as early as this Sunday’s race in China.

    The team hinted at a significant upgrade last week when Technical Director Rob Bell declared: “We have some interesting projects going on back at the factory that will add performance to the car, both in the aero and mechanical domains.

    “There are definitely some changes we will make to the car for China to try and restore our performance to where we want to be, but it won’t take us to the front of the field just yet.”

    http://www.planet-f1.com/story/0,18954,3213_5192633,00.html

  5. Lisa

    Kanonfin sammanställning, Daniel!

    Bob Bells “There are definitely some changes we will make to the car for China to try and restore our performance to where we want to be” låter ju lovande. Fram med dubbeldäckaren ur garderoben bara! (tja, vad det än blir kan det knappast bli värre, så jag är optimist… 🙂 )

  6. Patrik

    däremot är ju brawns bil fortfarande en nästan helt vit super-reklam-yta som bara kör runt och visar vit färg”

    Det är det som gör den så snygg! 🙂 Älskar hur den ser så stilren och vacker ut när den susar fram. Synd att all reklam kommer förstöra. Härliga besked detta dock!

  7. HENKE R26

    Kan hoppas att Renault har nåt på gång enligt detta ryktet. En R29 på podium hade varit
    fint. Men som sagt är det nog inte så enkelt att bara sätta på nya saker och börja tjäna tid. Intressant blir det iaf i Kina denna helg.

    • Lisa

      Kan tyvärr bli intressant även ur negativ synpunkt, det blir tuggummirace igen. Äntligen nån som tar bladet från munnen och kritiserar dethär urlarviga däcksfjanteriet från FIA.

      http://www.autosport.com/news/report.php/id/74491

      Jag vill se både bilar och förare prestera sitt bästa under bästa möjliga förhållanden, inte nåt artificiellt tuggummidäcksrace på tre varv som ska roa -vem? Kan vi inte få ETT enda lopp utan trams som omväxling? (ja, jag är sur!)

      Alldeles uppenbart att Kimi fick nr 15 i Malaysia, förresten…

  8. Andreas

    Problemet med Diffusern för dom andra teamen är väll att det inte bara är att “sätta dit den”. Om jag förstått det rätt så måste hela hjulupphägningen flyttas fram för att man ska kunna göra en urparning i plattan utan att den syns om man ser bilen underifrån. Det kanske går att göra en “fullösning” så länge och bara bara göra diffusern lite större men det lär nog inte ta alosno till pallen under normala omständigheter. Han har ju hängt på till q3 med minsta möjliga marginal än så länge.

    • Lisa

      Nä, det tror inte jag heller. Har jag fattat saken rätt måste man börja med nosen, hela golvet och sen bakänden för att få luften att flöda under bilen på ett helt annat sätt.

      Så det blir nog bara lappa litet här och lappa litet där för de övriga teamen till att börja med, och jag tvivlar på att någon kommer ifatt Brawn i år, de verkar ha byggt en mycket bra bil f.ö också, de andra dubbeldäckarteamen är ju inte fullt så snabba. Så det är nog bara att gratulera Jenson Button till VM-titeln!

Leave a Reply