Red Bull RB5 är här!


Red Bull har just visat fram sin nya RB5. Så nyligen att deras hemsida inte är fullt uppdaterad ännu. f1fanatic går att lita på vad gäller bilder så har några till att bjuda på tills vidare. autosport har en artikel ute också med lite citat och annat. Dessvärre var designen inte så radikal som jag hade hoppats. De nya reglerna gör ju i och för sig att bilarna blir mycket renare och till delar snyggare. Men jag hade hoppats på några kul grepp vad gäller färgval och sånt. Hoppas få tag i lite mer siffror och annan information senare under dagen;

Hejsan Mark!

5 comments

Leave Comment
  1. läste just en mycket intressant artikel på tyska motorsport-total;
    http://www.motorsport-total.com/f1/news/2009/02/Red_Bull_Geheimniskraemerei_um_den_Diffusor_09020902.html
    de skriver att det tydligen var en massa hemlighetsmakeri om diffusern, alltså avgassystemet under dagens presentation. och stallet kan ha passat noga på att ingen journalist eller fotograf fick komma in och se bilen bakifrån. som de skriver tyder det bara på en sak; att red bull precis som toyota och andra har tolkat de nya reglerna något kreativt. det har ju varit en del snack om vad som är tillåtet eller inte och den diskussionen kommer nog fortsätta.

    dessutom intressant observation från dem att mark webber tydligen haltade runt ganska kraftigt. han ska ju testa den nya bilen för första gången nu i dagarna. först ut blir dock vettel. men spännade att följa det där.

  2. Lisa

    Red Bullen är verkligen otroligt smäcker och strömlinjeformad. Snygg!

    Fast med den smala nosen och snöskoveln fram får man nog vara glad att DC persionerat sig, han hade aldrig klarat någon första-kurva med nosen i behåll.

  3. såg lite mer om specsen för bilen för den extra intresserade;
    Chassis:
    Composite monocoque structure, designed and built in-house, carrying the Renault V8 engine as fully stressed member
    Transmission: Seven-speed gearbox, longitudinally mounted with hydraulic system for power shift and clutch operation. AP Racing clutch
    Suspension: Front: Aluminium alloy uprights, carbon-composite double wishbone with torsion bar springs and anti-roll bars, Multimatic dampers Rear: Aluminium alloy uprights, carbon-composite double wishbone with torsion bar springs and anti-roll bars, Multimatic dampers
    Wheels: OZ Racing, Front: 12.7in x 13in, Rear: 13.4in x 13in
    Tyres: Bridgestone
    Brakes: Brembo calipers, Brembo carbon discs and pads

    Engine
    Engine: Renault RS27
    Capacity: 2400cc
    Max RPM: 18,000rpm
    Cylinders: 8
    Power output: Not disclosed
    Number of valves: 32
    Vee Angle: 90 degrees
    Construction: Cylinder block in cast aluminium
    Engine management: FIA (MESL) standard control unit TAG310B
    Fuel: Total Group
    Oil: Total Group
    Weight: FIA minimum weight of 95kg
    Electronics: FIA (MESL) standard control unit

Leave a Reply