Renault nästa stall efter Ferrari som överväger att lämna Formel 1

Renault har precis som det spekulerats i blivit det andra stallet efter Ferrari att meddela att man överväger sitt deltagande i Formel 1 inför nästa säsong. De har just publicerat en artikel om det på sin hemsida här.

Det hela är säkert lite en del spel där man stöttar upp om Ferrari och de andra stallen som är missnöjda med FIAs införande av budgettak, men det är också riktigt oroväckande. Med bara några dagar kvar innan fristen för att anmäla stall till nästa säsong så står vi faktiskt inför risken att flera av de tyngre stallen hoppar av. Eller tar en time out, det är väl inte heller något omöjligt scenario. Även om det nog kunde bli svårt för stallen att komma tillbaka inom kort tid.

Hela uttalandet från Renault;

Renault and ING Renault F1 Team Statement

The decision of the Federation International de l’Automobile (FIA) to introduce two sets of Formula One technical regulations for the 2010 Formula One season has caused the Renault Group to reconsider its entry in next year’s FIA Formula One World Championship.

There is frustration that FOTA’s constructive proposals, including major cost saving measures to be adopted progressively between 2009 and 2012, which were carefully constructed by FOTA members, have been completely ignored without any form of consultation by the FIA with the teams.

It should be stressed that FOTA has set the same, if not lower, financial objective as the FIA, but Renault strongly believes that this must be introduced through a different procedure agreed by all parties.

Renault also believes that it is paramount that the governance of the sport is coordinated with a spirit of consultation with all parties (FIA, FOM, FOTA) in order to achieve a better balance between the costs and the revenues. Renault is also of the firm view that all entrants in the World Championship must adhere to and operate under the same regulations.

President of the ING Renault F1 Team, Bernard Rey, commented: “Renault has always considered Formula One as the pinnacle of motor sport and the perfect stage to demonstrate technical excellence. We remain committed to the sport, however we cannot be involved in a championship operating with different sets of rules, and if such rules are put into effect, we will be forced to pull out at the end of this season.”

ING Renault F1 Team Managing Director, Flavio Briatore, commented: “Our aim is to reduce costs while maintaining the high standards that make Formula One one of the most prestigious brands on the market. We want to achieve this in a coordinated manner with the regulatory and commercial bodies, and we refuse to accept unilateral governance handed out by the FIA. If the decisions announced by the World Council on the 29th of April 2009 are not revised, we have no choice but to withdraw from the FIA Formula One World Championship at the end of 2009.”

Mer från media (AB, SVT).

19 comments

Leave Comment
  1. kommer inte helt ihåg hur det är med ing och renault, har inte de meddelat att de slutar sponsra stallet efter 2009? eller blandar jag ihop det med att de hoppade av som sponsor från något race, typ australien efter denna säsongen? kan varit något sånt

  2. Lisa

    Som man bäddar får man ligga, Max…

    Har jag förstått saken rätt har han bjudit in till “samtal” i nästa vecka, inte bara med Luca di M utan med alla teambossarna, jag antar att han kommer att försöka domptera de svagare teamen + Macca som inte törs säga pip numera. (Ron come back, everything is forgiven…)

    • Olag

      LISA Det trodde jag aldrig att du skulle säga 😉
      Det finns hopp.

      Nu får nog Maxxx & co kanske förstå att det är stallen som utgör sporten och deras åsikter kanske ska vägas in när det gäller F1:s framtid….

      Idioti är rätt ord

  3. HENKE R26

    Skulle det nu bli så här är det mycket olyckligt för hela sporten. Undarar vad som händer med alla förare som blir utan jobb? Har för mej att ING är någon form av titelsponsor oxå men det är jag som sagt inte helt säker på.

  4. hoppas det stämmer att max bjudit in till samtal, och hoppas de kommer på någon bra lösning. jag har hela tiden sett på “krisen” som råder som ett resultat av hur fia hanterat processen. som man bäddar får man ligga som lisa skriver.
    i grunden är max rätt ute med tankarna på budgettak å ena sidan, men framför allt med tekniska friheter och möjlighet till mer kreativa lösningar på andra sidan. det är en motor som heter duga. men såna här last minute solutions som man verkar köra med nu, kryddat med rena misstag som det verkar när man lägger ut texter på internet och sen bara tar tillbaka dem, det får en att börja tvivla..

    men ok, när det väl är sagt.. på något sätt är dessa ständiga maktkamper och turer fram och tillbaka också en del av sporten som roar.. och som gör att man har något att skriva om..

  5. FINNPWRUSA

    Toyota och RBR har ju också sagt att de inte tänker anmäla sig med två regelverk…
    http://formula-one.speedtv.com/article/f1-red-bull-join-toyota-in-2010-entry-boycott/

    Men Bernie är inte orolig “då varken Ferrari eller FIA är dumma i huvudet….” slött översatt…
    http://formula-one.speedtv.com/article/f1-ecclestone-not-worried-ferrari-will-quit/

    Så… skall de fixa till det på två veckor? förlänga anmälnings perioden? eller gamblar FIA?

    Brake Late!

  6. Erik R

    Det slutar förmodligen i någon slags kompromiss. Max ger med sig, men man hittar på något sätt för att han ska kunna rädda ansiktet någorlunda.

    Fast det är kul att spekulera i vad som händer om Ferrari och de andra biltillverkarna hoppar av. Visst lär väl i så fall Bernie göra en egen deal med teamen? Han har ju kontrakten med alla arrangörer, så det borde väl inte vara så svårt att helt enkelt kasta ut FIA och köra business as usual i övrigt.

    Vem har förresten rätten till namnet “Formula 1”? Är det Bernie eller FIA?

    • Lisa

      FIA. Jag har en kopia på Concordeavtalet som gällde 97-01 och där står det såhär:

      CHAMPIONSHIP RIGHTS
      1.1 FOCA and the Manufacturers expressly recognise that the FIA alone has the
      exclusive property in the FIA F1 Championship and is responsible for the organisation
      thereof, including in particular the right to the title thereof (and without limitation
      the expression “Formula One”), the copyright in the rules and regulations thereof,
      the right to supervise the sporting organisation of all events therein, and generally
      all rights relating thereto without limitation in time. Accordingly neither FOCA nor
      the Manufacturers shall do anything at any time which may in any way prejudice or
      diminish such rights.

      1.2 Nothing in this Clause 1 shall prevent competitors (as defined in Clause 2.1)
      (or their respective sponsors and/or suppliers) who participate in the FIA F1
      Championship from using the expression “Formula One” in relation to such
      participation. The title of the FIA F1 Championship shall never include or be used
      in conjunction with any words, letters or symbols (including trade marks) indicating
      a connection with (including a sponsorship by) any person or body without prejudice
      to the use of the letters “FIA”.

      Tror knappast att detta blivit ändrat i senare avtal, så deal kan det bli, men namnet formula one kan vi glömma. Det blir till att hitta på ett nytt, men det ska nog gå bra….

    • Sebastian

      Varumärkesrätt är ju inte riktigt så enkelt. Formula 1uppfattas nog av de flesta som racing i de fetaste öppna bilarna och skulle alltså kunna bedömas vara ett generiskt uttryck som därmed inte går att äga. Escalator var ett varumärke men blev det generiska ordet för rulltrappa. Att det heter FIA Formula 1 World Championship skulle styrka detta. Det är alltså FIAs variant av Formula 1 World Championship.

      Observera att FIA skriver att de äger “FIA F1 Championship”, det enda de skriver om “Formula One” är att man får använda det. Jag tror de helt enkelt är medvetna om problemet.

      FOMs invändning mot Force India var att det såg lite för likt ut F1-loggan.

  7. Fly

    Men tänk om Maxxx säger ja till budget taket och rör inte ett finger… Då j*lar ska jag spamma honom eller något . Han kan inte bara klampa in och ferstöra.

  8. FINNPWRUSA

    Enligt Aftis så möts de i morrn (FIA+FOTA), i dag för er? Ingen annan jag sett raporterar detta…. Aftis först med världs nyhet…??

    Lycka till att köra ‘kunga serien’ med Brawn, FI, och Williams…. uhh…?!? Gissnigs vi de enda tre teamen som tänker skriva på före deadlinen med dessa regler…

    Kanske jag kunde vara president för ‘Extreme GP Tour’:
    Bil MED förare: 600 KG
    Däck som nu MEN bara storleken, vilket som helst märke eller matrerial, You’re welcome Michelin man, I miss you!
    Hjulena på givna punkter, allt annat måste passa innanför sidledes, 70 cm framför, bakom och ovanför.
    Kanske en bild på ungefär hur det skall se ut (tänk F1 bil)
    3 liters V10or normalt aspirerande
    2 instälningar, en knapp för vingAR, bromsar och dämpning sätts före racet av teamet ändras under racet av föraren
    KERS tillgängligt 20% av ideal varv tiden (bestämd av mig efter sista träningen)
    KERS utan max gräns, kan du fixa 300 ‘gratis’ hästar, GO FOR IT!
    Tillåtet att mecka till midnatt kval dagen, byta vingar, instälningar, bromsar, etc.

    För snabbt? :
    110% tankar, alla kan (om de vill) köra hela loppet på en tank
    One touch stop depå, byt en del, fyra däck, eller tanka
    Ingen traction control, förståss
    Sätt vikten och eller VPM gräns efter banan?

    Som president kan man ju göra lite hur man vill…. för snabbt/farligt på Monza? Ge alla 100 KG balast “sätt det var ni vill men bilen skall vara 700 KG efter loppet. Monte Carlo? Max VPM idag 17,500… ;o)

    Tusing vad roligt jag skulle ha! Och vad rik jag skulle bli!

    Skämt åsido jag tror och hoppas de kommer på något snarast! Ferrari o Macca är nog redo att börja på 2010 bilarna… LOL…

    Brake Late!

  9. helt rætt finnpwrusta, fia och fota möts hemma hos bernie idag.
    det har det snackats om länge dock och är väl ingen hemlighet.
    återkommer däremot när resultat från mötet börjar komma ut!

Leave a Reply