Renault utestängda från Europas Grand Prix i Valencia

Katastrof att Alonso blev av med ett däck under Ungerns Grand Prix som jag skrev tidigare? Vänta till ni läser detta..

Vet inte vad man ska säga om det. Det här blir bara för dumt.. Efter episoden med däcket under tävlingen på Hungaroring har det beslutats att Renault ska stängas av från nästa tävling; Europas Grand Prix som hålls på Alonsos hemmabana i Valencia.

Något liknande har jag inte hört talas om tidigare. Ser att det har diskuterats redan i kommentarer tidigare under kvällen här på bloggen. Vet ärligt talat inte vad jag ska säga om det. Det hela låter bara för dumt, för att tala klarspråk.

f1.com skriver om det här. Själva beslutet från FIA finns i en pdf här. Vad det handlar om är följande;

Having carefully reviewed the available film recordings and radio recordings and having met the team manager twice to discuss the matter the stewards believe:

1. that the competitor knowlingly released car no. 7 from the pit stop position without one of the retaining devices for the wheel nuts being securely in position, this being an indication that the wheel nut itself may not have been properly secured,
2. being aware of this failed to take any action to prevent the car from leaving the pit lane,
3. failed to inform the driver of this problem or to advise him to take appropriate action givent he circumstance,s even though the driver contacted the team by radio believing he had a puncture,
4. this resulted in a heavy car part detaching at Turn 5 and the wheel itself detaching at Turn 9.

Offence: Breach of article 23.1.i and Article 3.2 of the 2009 FIA Formula One Sporting Regulations.

Penalty: The competitor ING Renault F1 Team is suspended from the next event in the 2009 Formula 1 World Championship.

Som sagt.. det här blir bara för dumt. Då har man sett värre där ute på banan..

Renault har överklagat (tror jag) så sista ord är nog inte sagt ännu.. får återkomma till det där.

Mer i media (DN, AB,).

36 comments

Leave Comment
  1. Ko

    känns som det beslutet kom pga massas kollidering med fjädern som tappats från bil. det där däcket kunde ha flygit lite hit o dit.. detsamma med bromsluftspiralen.

      • loCCan

        Ja men den olyckan gick inte att se i förväg…
        Alonsos lösa delar på bilen gick att se redan i depågatan på väg ut på banan igen.

        Dock tycker jag straffet är hårt då liknande saker har hänt förut utan att något nämnvärt straff delats ut.

  2. South

    Fortfarande stor skillnad med att köra men en trasig suspension.. det har aldrig förut hänt att det lossnat å träffat nån annan. Medans olyckor med flygande däck hänt många många ggr. Speciellt Renault borde veta bättre. Om de nu är mer stränga på sånt här så är det bara bra, allt för att vi ska slippa liknande olyckor som Surtees/Massa.

    • Lisa

      Kimi tilläts köra med ett brännhett fladdrande avgasrör utan problem. Han tilläts köra med ett allvarligt vibrerande däck och en suspension som när som helst kunde gå i bitar i varv efter varv på Nürburgring 2005. Vettel försökte ta sig i mål i en skrothög. (ok, han fick ett straff, men betydligt lindrigare än detta) Hur många punkterade däck som sakta men säkert tappar mer och mer gummistycken medan föraren försöker ta sig tillbaka till depån har vi sett? Nån i BMW (?) körde för inte alls länge sen ett helt varv utan hjulmutter. Det finns massor av exempel.

      Har inget alls emot att man blir strängare i regeltolkningen för att undvika olyckor, men man måste i så fall se till att detta sker i samråd med teamen så alla vet vad som gäller. Alla är uppstressade efter de otäcka olyckorna, men att straffa ett team på detta orimligt hårda sätt för något som för två veckor sen skulle tagits med en gäspning är absurt.

      • Olag

        Det är flera förare som kört med lösa delar. Alla som knäckt av halva framvingen. Och tappat delar på väg in i depå.Det blir ett par stycken som gjort det och dom har inte fått straff!!

  3. milmap

    Jag förstår inte hur ni kan kritisera beslutet med hänvisning till fall så gamla som 2005. Ej heller relevant att jämföra med avgasrör och annat. Däremot däck, som vid ett flertal tillfällen dödat och skadat förare såväl som publik – det är ett allvarligt problem. I däckfallet finns det oxå säkerhetsanordningar som skall förhindra incidenter som denna, något som uppenbart var satt ur spel. Antagligen hade däcket inte kunnat flyga iväg som det gjorde, om wiren varit på plats. Självklart påverkar ett sådant uppenbart regelbrott FIA´s beslut.

    Banfunktionärerna kan svartflagga (eller BlackC) en förare för att meddela att det finns uppenbara problem, något som sker med jämna mellanrum. Hade det hjälpt i detta fallet? Kanske. Hade Alonso kunnat kört åt sidan och parkerat? Kanske. Hade han gjort det innan däcket flög av hade det förmodligen inte blivit någon sak.

    Nu samverkade ett antal faktorer – som alltid vid olyckstillfällen – och självklart kan inte detta gå obemärkt förbi. Däremot kanske det hade varit rimligare med 10 platser på gridden, men man kanske vill statuera exempel i en säkerhetsfråga i ett känsligt läge.

    – – –

    Visst, Barri kanske kände att något var fel på bilen, men att dra slutsatsen att någon kunde ha skadats allvarligt pga. det under kval låter knappast som något som någon skulle ha lagt notis om. Säkert känns det kass för honom att delar från hans bil skadat en landsman, oavsett om han kunde påverka det eller ej. Men att säga att han visste att detta skulle ske är att gå för långt.

    • Sebastian

      Jag håller med. Att man vill stänga av Renault är ju lika mycket för deras egen skull som ett straff. Man vill ju sända en signal att man aldrig släpper en bil förrän man är 100% säker på att den är i skick att köra. Och om BBC såg det redan när han lämnade depån så borde Renault vetat det.

      Hur hade det sett ut om Massa hade dragit ett varv med sin bränsleslang förra året…

      • Lisa

        Visst, gärna det. Kan det hjälpa till att förhindra olyckor är det ju bara bra. Men då måste man göra teamen medvetna om denna strängare praxis som man fr.o.m nu kommer att tillämpa innan tävlingen så alla vet vad som gäller. Dåligt eller felaktigt fastsatta hjul är ju inte någon direkt ovanlighet – till skillnad från att köra runt med bränsleslangar. Tror det var Heidfeld som hasade runt ett helt varv utan hjulmutter för inte alls längesen, men han klarade det, hjulet föll inte av och ingen brydde sig.

        Det här är jämförbart med att plötsligt öka straffet för snatteri från böter (eller vad man nu får) till livstids fängelse därför att en snattare i en helt annan situation satt godiset i halsen. Dessutom utan att informera om det INNAN nya snatterier begås, vilket borde vara A och O om man vill använda sig av preventiv lagstiftning.

      • Sebastian

        I det här fallet så är rimligtvis straffet för att han tappade däcket, vilket hade kunnat undvikas. Hade han klarat sig hela vägen runt så hade det inte blivit samma halabaloo så det är inte samma sak. Folk har ju kört med framvingar som suttit snett.

        Räkönnens avgasrör är ju fortfarande inte riktigt samma sak eftersom det inte berodde på slarv vid depåstoppet. Men det var ju på håret att han inte blev inflaggad den gången.

        Den stora skillnaden med däck är att de har så sjukt mycket rörelseenergi och att de studsar. Däck har ju dödat en funktionär och kan studsa upp på läktare. Personligen tycker jag att det är stor skillnad.

        • Lisa

          Ja det är väl det enda jag tycker är litet märkligt i denna soppa. OM nu teamet var medvetna om problemet – varför inte tala om det för Alonso? Då hade han kunnat ta det litet lugnare och kanske klarat sig runt med hjulet kvar. In i depå måste han i vilket fall som helst igen – med eller utan hjul – så man tjänade ju ingenting på att inte berätta för honom hur det låg till.

    • kenneth

      “Antagligen hade däcket inte kunnat flyga iväg som det gjorde, om wiren varit på plats. Självklart påverkar ett sådant uppenbart regelbrott FIA´s beslut”

      tjoo hoo tror du dom lindar in vajern i ett snurrande däck *S* vajern sitter fast i hjulupphängningen nånstans utifall den slås lös…..

      så när muttern lossnar så kan hjulet flyga lös =) tänk lite längre än näsan räcker……

      • Johan R

        Vajern går genom hjulet och säkras med nån sorts sprint utanpå hjulmuttern (det står en andra gubbe vid hjulet som pillar dit den efter att den första är klar med mutterdragaren).

  4. Sebastian S

    Undrar hur många Spanjorer som kommer att lämna tillbaka sina biljetter nu när Alonso inte ska köra. Han måste nog köra för att loppet ska gå ihop, så antingen kommer Renaults överklagan gå igenom eller också kör han en annan bil.

    • Olag

      Tomma läcktare får man nog se om han ikke kommer att köra.

      Ge Teamet vilkorligt och en fet böteslapp och låt förarna köra loppet…

    • cia

      Jag läste lite spanska kommentarer och de var inte glada. det var många som sparat hela året och liknande enbart för att se Alonoso – så de som inte har betalat skippar det nog. Och vad jag förstått så har det inte i år sålts lika många biljetter som förra året.

  5. Erik R

    Det är nog helt enkelt så att FIA är riktigt rädda för det där med lösa delar efter Surtees och Massas olyckor. Renault hade oturen att göra bort sig vid fel tillfälle. Avstängning låter extremt hårt; jag hoppas de lyckas överklaga till ett mildare straff (som att det att förlora en trolig pallplats inte var hårt nog…).

  6. David

    Eftersom det finns regler för allting så borde det även sta i regelboken ett straff efter varje regel som inte efterlevs. Så slipper man all förvirring med inkonsekvens.

  7. Wilhelm

    Jag förstår inte var problemet ligger. Det är ju bara någon vecka sedan som Surtees dog pga att han fått ett däck i huvudet. Alonso skulle kört in till kanten och stannat så fort han märkte att däcket var på väg av. Rätt åt Renault! Det kunde ju för f*n dödat någon!

    • Anonymous

      Alonso visste inget, han kände väl att ngt var fel och hade frågat teamet om han hade fått punktering, men de hade tydligen sagt att ingen var fel och strax därpå rök hjulet, så Alonso var helt oskyldig, men att teamet inte såg ngt är märkligt för alla andra såg väl att ngt var fel så fort han hade lämnat depån.

      • Jocke

        Det finns radiotrafik inom teamet som visar att de visste precis vad som var fel, dock så valde Renault att inte vidarebefordra sin information till Alonsa som enbart trodde det var en punktering.

        Om jag skulle vara i Alonsos sits så skulle mitt förtroende för Renault vara förbrukat, tänk om Alonso skulle ha dödat något med sitt flygande däck. Men tyvärr så lär det bli för dyrt för Ferrari att köpa ut honom från hans nuvarande kontrakt.

    • Olag

      Hmm hälften kom ikke mer..

      Så en plats e ledig hos Ferarri kanske…

      Alonso får lusläsa sitt kontrakt och hoppas på förhandlingar snabbt..Så han kan köra hemmaloppet ..

  8. xzqw

    Inse att Alonso inte kommer att köra i Ferrari denna säsong, den som kommer att köra i Ferrari istället för F Massa blir nog antingen nån av test förarna eller nån annan förare som inte har nån ordinarie F1 plats.

  9. Banonas

    Renaults avstängning bygger på framtida säkerhet och kan hänvisas till olyckan som hände i GP 2 för en kort tid sedan då en ung åskådare dog av just ett flygande hjul.

  10. christer

    jag tycker att det är fullt rätt med avstängningen om man vet att det snart ramlar delar från bilen så ska man stanna omedelbart.
    Synd bara att det ska till 2 allvarliga olyckor innan det verkligen tas itu med
    jag förstår att efter surtess olycka törs dom inte tillåta omkring flygande däck
    om det går att de att dom håller på att släppa.

  11. Banonas

    Rättelse, det var föraren Henry Surtees i Brittiska F2 serien
    som dog av ett flygande hjul nu i juli.

  12. Z

    Verkar vara många Alonso-fans som hänvisar till gamla händelser där folk inte blivit avstängda. Löjligt.

    Klart de ska stängas av!

    • Olag

      Jag e ikke Alonso-fan ….. Så blanda inte in mig bland dom dårarna 😉

      Har aldrig gillat han… Fråga Lisa 🙂

      Men Z… Tror du inte F1 dödar sig själv när hemmaföaraen får straff för vad teamet gjorde fel.

      Vilken anledning har nu Spanjorerna som heja extremt mycket på Alonso att besöka F1 racet när han ikke får köra???

      • Lisa

        Ha ha Olag bäst du passar dig, annars kan du bli stämplad som Alonso-fan! 😀

        Skämt åsido, visst kan jag förstå om man vill statuera exempel nu när säkerheten satts i fokus – men avstängning??? Det är ett straff som förut bara utdelats för rent, medvetet fusk. Honda fuskade 2005 och blev avstängda, McLaren ljög i år (sorry Olag men det gjorde de) och blev avstängda villkorligt. Straffet är alldeles för hårt, bättre med böter och strukna konstruktörspoäng, då straffar man bara teamet och inte förarna.

        Om avstängningen kvarstår kommer det dessutom att bli dödsstöten för Valencia, arrangören löper stor risk att gå i konkurs och det blir ett lopp mindre innan Bernie hunnit ragga upp ytterligare nån trist ökenplätt att köra på. Hur kul är det?

  13. Erik R

    Man tycker att de kunde ha hittat på nåt i linje med McLarens straff i spionskandalen – dvs stallet i fråga får köra och förarna får köra och ta poäng, men stallet får inga konstruktörspoäng plus en saftig böter.

    Det skulle dock vara väldigt korrumperat om FIA skulle ta hänsyn till vilket land de inblandade förarna och stallen tillhörde när de utdelar straff eller hanterar ett överklagande.

  14. Wilhelm

    Tycker synd om Nelson Piquet som inte får köra trotts han inte var inblandad i det hela över huvud taget.

    • xzqw

      Nelson Piguet har ju ändå aldrig kunnat köra särskilt bra så ingen förlust att han inte kommer att köra.

  15. Kenneth

    Nu behöver dom inte vara oroliga för att det inte kommer nå folk till Valencia!! nu blir det fullsatt när kungen är tbx!

    fy fan va härligt….vilken uppsving för F1 cirkusen!!

Leave a Reply