Rykte! FIA ber McLaren, Mercedes, Force India och Renault att bygga om bilarna

fia-logo

autosport har en intressant artikel här om att FIA bett fyra stall att ändra designen på sina bilar. Mer specifikt är det 2009 års stora snackis diffusorerna (diffusorerna på svenska? avgassystem?) det hela gäller. Enligt rykten är det just McLaren, Mercedes, Force India och Renault det gäller.

Riktigt vad det hela gäller är lite knepigt att komma åt, men det är en uppföljning på Brawn GPs succé från förra säsongen. Så här beskriver autosport det hela;

The size of their starter motor holes was believed to be excessively wide, which, although not in breach of the regulations, was reckoned to be going against the spirit of the rules.

F1’s technical regulations state that a hole can exist in the diffuser to allow access for an engine starter motor – although there are no strict dimensions laid down.

Article 3.12.7 states: “A single break in the surface is permitted solely to allow the minimum required access for the device referred to in Article 5.15. [supposed to refer to starter motor, although this is Article 5.16].”

There is no specific definition of what the ‘minimum’ size is though – so some teams have been using exotically shaped starter motors to allow themselves to feature wide-shaped holes in the diffusers. This concept was pioneered by Brawn GP in 2009.

Such a hole in the diffuser helps create another tunnel for air to flow through – which as well as helping to produce more downforce, also ensures such downforce is more consistent throughout a lap – especially under braking, when the rear of the car rises up and the airflow can stall.

Härligt med lite traditionellt, men kreativt, småbråk i F1 igen!

Deadline för att få ändringar på plats är Australiens Grand Prix. Och det är nästa helg. Dags att börja ladda. Gott över 200 stall anmälda till vår F1 manager-liga. Se till att hänga med!

3 comments

Leave Comment
  1. FINNPWRUSA

    Avgassystem? Diffusorerna är tunlar under bilen. Luften släps in i fronten, åker i tunlar under bilen och kommer ut baktill. Tunlarna funkar som en (lång) spoiler alltså använder luftströmmen för att ’tillverka’ en kraft.

    Luft strömmen kan med venturis modifieras mellan högre och lägre tryck. Den kan också som en vinge användas för Newtons lag, för varje kraft finns en motsatt och lika stark kraft, alltså om de ‘blåser’ ut luften med 100 KG (30 NM eller vad du vill mäta i) uppåt i slutet av diffusorerna får de samma kraft neråt på däckena.

    Det är skrivet i reglerna hur, var, storlek, m.m. om dessa fiffusorer. (Detta var problemet för ett år sen, vissa team gömde sina och regeln säger hur de kan vara synliga, om de är gömda från insyn underifrån är de allts okej.)

    Nu har ovan nämnda team varit kreativa med hålet för externa start motorn (den som ser ut som en stor visp som de står bakom bilen med under depå stopp etc.) De använder hålet för denna start motor som del utav diffusor utsläppet. Hålet är ett måste och det är på ett mycket bra ställe för ett extra diffusor utsläpp…

    (Det är också prat om att några team blåser avgaser genom slutet av diffusorn, denna ‘luft’ är under högt tryck och hög fart: 1. ökar kraften, 2. accelererar luften som är framför intaget; A. ökar kraften, B. ‘suger’ bilen framåt…)

    Skall stiga av pallen nu….

Leave a Reply