Så hade Bernies medaljsystem fungerat i verklighetens Formel 1

FIA har (märkligt nog) gjort en slags studie över vad som hade hänt om man haft medaljsystemet som Bernie föreslagit tidigare inom Formel 1.

Man behöver naturligtvis inte vara rocket scientist för att inse att det här är spekulativt. Olika system för poäng  eller medaljer påverkar så klart hur förarna kör där ute på banan.

Men lite kul är det ju ändå. Så här skulle det slutat;

Till att börja med är det tretton säsonger inom F1 som hade fått en annan mästare med medaljsystemet än dagens poängsystem (återigen; ingen hänsyn tagen till själva racets utveckling så att säga;

1958 – Stirling Moss hade vunnit i stället för Mike Hawthorn
1964 – Jim Clark i stället för John Surtees
1967 – Jim Clark i stället för Denny Hulme
1977 – Mario Andretti i stället för Niki Lauda
1979 – Alan Jones i stället för Jody Scheckter
1981 – Alain Prost i stället för Nelson Piquet
1982 – Didier Pironi i stället för Keke Rosberg
1983 – Alain Prost i stället för Nelson Piquet
1984 – Alain Prost i stället för Niki Lauda
1986 – Nigel Mansell i stället för Alain Prost
1987 – Nigel Mansell i stället för Nelson Piquet
1989 – Ayrton Senna i stället för Alain Prost
2008 – Felipe Massa i stället för Lewis Hamilton

Oliver på blogf1.co.uk har forskat vidare i vad som hänt med det nya systemet i historien och skriver så här;

Stirling Moss would have taken Mike Hawthorn’s title in 1958
Jim Clark would have taken the ‘64 and ‘67 titles from John Surtees and Denny Hulme respectively
Mario Andretti would have won the 1977 championship instead of Niki Lauda
Alan Jones would have beaten Jody Scheckter in 1979
Nelson Piquet would have lost all three of his titles, once to Nigel Mansell and twice to Alain Prost
Didier Pironi would have been the 1982 champion and not Keke Rosberg
Nigel Mansell would have been a triple world champion, winning Alain Prost second title in 1986 (before taking Piquet’s and his own)
Ayrton Senna would have also stolen a title from his nemesis, Alain Prost
And of course, Felipe Massa would have won in 2008, beating Lewis Hamilton
Michael Schumacher would still be on 7 titles
Juan Manuel Fangio would still be on 5 titles
Alain Prost would have equaled Fangio’s record though
Jim Clark and Ayrton Senna would each win 4 titles, two and one more than in reality
Jack Brabham, Jackie Stewart and Nigel Mansell would each have won 3 titles

Som sagt, lite märkligt att FIA gör en sån här studie. På FIAs hemsida finner ni en pdf över hela studien. Det hela lukar lite tuppkamp mellan Max och Bernie..

11 comments

Leave Comment
  1. Lite kul att FIA överväger det här nu. Jag har för mig att argumentet för att ge poäng till de 8 första istället för 6 första, samt sänka segern från 12 till 10 poäng var att man ville göra det möjligt att komma åt Schumi som vann för mycket.

    Personligen tycker jag att dagens poängsystem är bra. Man kanske skulle ge lite mer till 1:an och 2:an för att öka incitamentet för att faktiskt gå för seger, men i övrigt ok.

  2. Lisa

    Obegripligt att FiA lägger ner energi på detta vansinniga förslag som ingen vill ha istället för att tiga ihjäl eländet. Inte för att jag är någon älskare av Maxxx men i detta fall hoppas jag att han har förnuftet med sig mer än Bernie.

    Inget fel på dagens poängsystem, och jag vet inget fall där en förare haft en rimlig chans till seger och ändå snällt legat kvar på andraplats. Är gapet runt 20 sekunder efter sista depåstoppet kan det tänkas att föraren slår av på takten, men det är en helt annan sak.

  3. helt enig med johan, jag tycker dagens system fungerar utmärkt. medaljer har jag ingen tro på. jag tycker ju faktiskt att det är lite spännande att någon kan sluta trea-fyra och samla poäng och komma krypande lite bakifrån i fältet. som kubica under året som gick.

  4. Erik R

    12 poäng för seger har det aldrig varit, så vitt jag kan komma ihåg. Däremot skulle jag gärna se att man höjde till 12 poäng. I modern tid har det varit 9,6,4,3,2,1 sen 10,6,4,3,2,1 och sen dagens system.

    Det är skrattretande hur FIA hela tiden vänder kappan efter vilka vindar som råkar blåsa för tillfället. Att man höjde från 9 till 10 för seger var just för att det skulle bli större incitament till att kämpa om segern. Sen tvärtom för att hindra Schumi att vinna VM redan mitt i sommaren och nu vill man ändra tillbaka igen.

    Huvudsaken är att det är ett enkelt system så det är lätt för tittarna att hålla reda på vad som gäller. Systemen i NASCAR och Indycar med hundratals poäng och massor av konstiga bonuspoäng blir helt hopplöst att hålla reda på.

  5. Erik R

    @Lisa och Johan – håller också med att det tristaste med “medaljerna” är att det skulle blir rätt meningslöst med kampen om de lägre positionerna.

    Några av 2008 års mest spännande race var ju t.ex när Hamilton och Massa hamnade långt bak i fältet och kämpade för att komma upp till poängplats. Med medaljsystemet skulle toppförarna i sådana lägen bara slå av på farten för att spara motorn till nästa race.

  6. Sebastian

    Medaljsystemet känns faktiskt sämre och sämre för varje ny bit av information man får. Att det skulle påverka omkörningar inser man ju är helt osannolikt och som sagt ovan, hamnar man långt ner i fältet så kanske man kallt räknar med att spara motorn eftersom en upphämtning till fjärde plats är meningslös.

    Om det är medaljutdelning med snygga brudar som Bernie egentligen fiskar efter så är det väl bara att köra igång. Kanske kan köra med chokladpengar nu när ekonomin är tuff. Lite godis skulle säkert motivera Buemi och Vettel iaf.

  7. Lisa

    @ Sebastian javisst. I så fall får man väl vara glad att det var olympiaden Bernie såg, hade den varit Teletubbies kanske han hade krävt att alla förare skulle vara iklädda lila sparkdräkt… :-/

    Skämt åsido, om inte annat går den töntiga medaljidén tvärtemot tillförlitligthetsidén som FiA har. Säg den förare som är villig att satsa allt för att komma sjua i stället för åtta och kanske spränga sin motor – när han bara har åtta motorer att spela med för hela säsongen…

    Nä. Skulle inte tro det.

  8. M

    Det kanske är dags för gubbarna att stiga åt sidan för nån yngre, gärna nån som har tävlat tidigare som vet vad han talar om.
    Istället för två gubbar som inte vet ett skvatt om racing, dom vill bara tjäna så mycket som det bara går på sporten samtidigt tvingar teamen att spara.
    visst är det kul med nya regler om dom går i rätt riktning, när det äntligen vart en spännande säsong med flera vinnare i fältet.
    Men tydligen vart det för spännande för gubbarna så en hjärt attack var nära, så nu kommer det att gynna dom stora teamen med stora resurser.

    Medalj systemet är det gokart eller formel 1?

  9. Simon

    En liten rolig notis är att de mästerskap som Nelson Piquet skulle ha förlorat med medaljsystemet vann han med Brabham som leddes av Bernie Ecclestone under den tiden 😉 Självklart inser jag att systemet inte skulle införas retroaktivt, men det är ändå kul att räkna på effekterna av det 🙂 Själv måste jag dock instämma i kritiken mot medaljerna, en stor del handlar ju om vilka som tar platserna bakom pallen, öka hellre poängavstånden, men behåll belöningen för de åtta första.

  10. XYZ

    1974. Ronnie, Fittipaldi och Reutemann på samma antal segrar/guldmedaljer. Dock räcker inte Ronnie hela vägen fram till titeln när silver- och bronsmedaljer adderas.

Leave a Reply