Så här hade mästerskapet sett ut med 2009 års poängsystem

fia-logo

Och här kommer ytterligare en kul sammanställning från gpupdate! De har sett på hur ställningen hade varit med förra årets poängsystem. Button fortfarande i ledning, men det finns en del annat som ändrat sig. Så här ser det ut;

DRIVERS’ CHAMPIONSHIP

Current 2010 standings

1. Jenson Button – 60
2. Nico Rosberg – 50
3. Fernando Alonso – 49
4. Lewis Hamilton – 49
5. Sebastian Vettel – 45
6. Felipe Massa – 41
7. Robert Kubica – 40
8. Mark Webber – 28
9. Adrian Sutil – 10
10. Michael Schumacher – 10

2009 system

1. Jenson Button – 23
2. Fernando Alonso – 20
3. Nico Rosberg – 20
4. Lewis Hamilton – 20
5. Sebastian Vettel – 18
6. Robert Kubica – 17
7. Felipe Massa – 16
8. Mark Webber – 10
9. Adrian Sutil – 4
10. Michael Schumacher – 3

CONSTRUCTORS’ CHAMPIONSHIP

Current 2010 standings

1. McLaren – 109
2. Ferrari – 90
3. Red Bull – 73
4. Mercedes – 60
5. Renault – 46
6. Force India – 18
7. Williams – 6
8. Toro Rosso – 2

2009 system

1. McLaren – 50
2. Ferrari – 36
3. Red Bull – 34
4. Mercedes – 30
5. Renault – 19
6. Force India – 6
7. Williams – 1

Har inte sett någon som beräknat hur det hade sett ut med Bernies guldmedalj-system ännu, någon där ute som har koll?

19 comments

Leave Comment
  1. Antonio

    Alltså gynnas inte Alonso av årets poängssystem som skulle gynna segrare, i förhållande till Rosberg som inte vunnit något race i år?

  2. Sebastian

    Det är för lite Kimi-nyheter tycker jag, han kom femma i WRC i Turkiet. Varit riktigt bra på korta specialsträckor. Kör en del på säkerhet för att slippa avåkning som i Mexiko, men plockar sakta upp tempot. Kommer bli spännande att se om han kan lyfta det stadigt under säsongen.

    • Erik R

      20/20 jämfört med 49/50 är knappast någon dramatisk skillnad efter 4 race. Generellt sett tycker jag det här visar att det som vanligt blir oväntat liten skillnad när man ändrar poängsystem. Jag skulle kunna sätta en slant på att det i slutändan skulle ha blivit samma världsmästare även med det gamla systemet.

      Kul att så många förare fortfarande är med i toppen. Sju förare kan teoretiskt sett leda mästerskapet efter nästa lopp. Massa rasade från första till sjätte plats på ett enda lopp, så jämnt är det!

  3. Lisa C

    Proportionerna är fortfarande ungefär desamma även om siffrorna är annorlunda, så det blir nog ingen större skillnad mellan gamla och nya systemet i slutändan.

    Rosberg har ju fullföljt alla lopp hittills med bra placeringar, så att han ligger före Alonso som har en DNF tycker jag inte är så konstigt. (men vänta bara! 🙂 )

  4. Johan Andersson

    Intressant att upptäcka att ändringen av poängsystemet inte har påverkat särskilt mycket i tabellen.
    Om man granskar ser man ju att placeringarna är näst intill identiska de som har bytt plats är de som har samma poäng.
    Det verkar som att största skillnaden med det nya systemet är att 10 förare får poäng,
    och det är väl rätt bra eftersom vi har ett stort startfält.
    Har tittat lite på hur många bilar som fått ett registrerat resultat men inte fått poäng, sedan jämfört med förra årets säsong, det är faktiskt näst intill samma antal så här fyller det faktiskt en liten funktion med ett nytt system, även om det är en ganska liten funktion.

    2010 2009
    6-4-7-7 4-6-8-11

  5. Arne S

    Lewis Hamilton har gjort 32 omkörningar i årets fyra F1 tävlingar!!!!

    Det är helt fantastiskt!

    Vänliga hälsningar
    Arne S

    • Antonio

      Imponerande! Hamilton är härligt aggressiv! Vad räknas som en omkörning? En faktiskt omkörning på banan, eller räknas även då man tjänar placering vid depåstrategi?

      Tar man även hänsyn till om föraren tappat placering innan? Jag menar, Alonso har ju plockat en och annan då han ju kört upp sig då han tappat en hög placering på gridden.

      Sen har du några exempel på förare som kört så pass bra att de inte behövt göra omkörningar och ändå har mer poäng än Hamilton i sammandraget, typ Rosberg.

      Statistik är alltid kul. Men man kan alltid läsa den på fler sätt.

      • Lisa C

        Ah, vi kanske ska börja räkna omkörningar i stället för poäng i VM? Denhär omkörningshysterin som kommit på senaste tid gillar jag inte. Som sagt, gå ut och glo på E4:an…

        Detta sagt är Hamilton en mycket duktig och snabb förare, det ska ingen ta ifrån honom. Men det är skillnad på omkörningar och omkörningar. Det är relativt lätt att göra omkörningar från bak i fältet när man har en McLaren eller Ferrari, dvs en av toppbilarna. (detta gäller förstås också Alonso och hans uppkörningar)

        Det är när två relativt jämnstarka bilar kämpar som det blir svårt. Och det är bara då det är spännande att se om, hur och när det lyckas. Hamiltons kamp med MS i Kina, t.ex. MS den gamle räven var duktig på att försvara sig och här vad det två förare som KÖRDE BIL i flera kurvor, inte nån överlägsen McLaren som susade förbi en och annan Lotus.

        • Erik R

          Ja det där med att räkna antalet omkörningar säger inte nödvändigtvis så mycket om föraren eller racen. Jag har för mig att Nascar räknade ut att de hade över 5000 omkörningar i ett lopp, genom att jämföra sektortider på alla bilar…

          Oavsett hur man räknar så håller jag definitivt Hamilton för den bäste på att köra om. Han har fantastisk kontroll på bilen i sådana situationer och kan vara enormt aggresiv utan att det blir någon sammanstötning.

          Fighten mellan MS och Hamilton var definitivt höjdpunkten i Kina. Man såg verkligen Schumachers rutin när det gällde att placera sig precis lagom defensivt för att Lewis inte skulle kunna utnyttja det i nästa kurva. Det är verkligen härligt när två förare racear så hårt och schysst, och ger varandra precis det utrymme som krävs.

      • Johan Andersson

        Det där med omkörningar är ju inte hela sanningen om hur dom är som förare, som det redan sagts så handlar det ju mycket om kval prestation hur många man behöver köra om, men även om strategin.
        Se på Malaysia loppet där Hamilton laddade från start medan Ferrari bilarna var något försiktigare och sparade på däck, drog ut på depå stoppet.
        Resultatet Hamilton tog sej upp från 20:e till 6:e = 14 platser
        Massa från 21:a till 7:e = 14 platser
        Såatt räkna omkörningar är definitivt ingen värdemätare på hur bra föraren är, mer än att det blir underhållande att titta på

        • Lisa C

          Här är förresten litet omkörningsstatistik som ska gälla endast rena omkörningar på bana minus omkörningar i starten. Hur tillförlitlig den är har jag ingen aning om och jag tänker inte räkna själv. Jag kan heller inte tänka mig att nån förare kommer att tigga om att få starta från depån nästa lopp bara för att det är SÅ kul att toppa denna ganska värdelösa statistik…

          http://f1around.files.wordpress.com/2010/04/ultrapassagens-2010-002.jpg

          25 tycks Hamilton ha gjort, Alonso tvåa på 19. Men som sagt, det beror ju till stor del på att de bägge av olika anledningar har behövt jobba sig upp genom fältet i överlägsna bilar. Ligger man först behöver man inte köra om. Se Buttons statistik.

          Är det nån som kanske är litet anmärkningsvärd är det väl kanske Rubens – 14 omkörningar i en rätt sopig bil.

          Dessutom stämmer den inte när det gäller Hispaniagrabbarna, bägge körde om Trulli i Malaysia. Och inte när det gäller Alonso & Massa heller, de körde om Vettel i Bahrain. Bäst att ta hela klabbet med en nypa salt.

  6. Micke Nilsson

    Man har ju bytt en gång tidigare. Då var det mycket gnäll (kommer inte ihåg året). För om man applicerade poängsystemet på året innan så hade HH Frentzen vunnit VM, och jag tror inte någon tycker att den killen är förtjänt av att vinna någonsin.
    HUr skulle det se ut om vi la detta nya system på det gamla, någon som orkar?

    • Lisa C

      Du menar systemet som gällde före 2003, 10-6-4-3-2-1 ?

      Då ser det ut såhär:

      1. Button 20
      2. Alonso 16
      3. Vettel 13
      4. Hamilton 12
      4. Rosberg 12
      6. Kubica 11
      7. Massa 10
      8. Webber 6
      9. Sutil 2
      10. Schumacher 1

      Frentzen var tvåa efter Villeneuve (MS diskad) 1997 med detta poängsystem, men Villeneuve hade nästan dubbelt så många poäng så jag kan aldrig tänka mig att Frentzen hade vunnit hur man än räknar. Villeneuve hade 7 segrar mot Frentzens 1, till att börja med. Nån som vet? (jag tänker inte räkna själv 😛 )

      • Micke Nilsson

        Laborerar vi lite så hade 2007år mästerskap vunnits av LH med poängen för 2002 och tidigare.
        År 1999 hade vunnits av Eddie Irvine med förra årets system.
        Men med årets system så skulle vi haft oförändrade vinnare.

        • Lisa C

          Det kan inte stämma. Tvärtom skulle Kimi ha vunnit med större marginal 2007 om vi använder systemet från 2002. Då premierades ju verkligen segrarna (10 jmfrt med 6 för tvåan, det är nästan dubbelt så många poäng för en seger) och Kimi hade sex segrar mot Hamiltons fyra. 93 för Kimi mot 87 för Hamilton, får jag det till med 2002 års poängsystem.

          Däremot skulle Massa ha vunnit 2008 med 83 poäng mot Hamiltons 80. Massa hade också fler segrar än Lewis, 6 mot 5.

  7. Johan

    Har räknat.

    HH skull haft 60p medan JV 89

    För skojs skull med dagens.

    HH 172 JV 217

    Villneuve vinner vilket system som än används

Leave a Reply