Sätt betyg på Bahrains Grand Prix

Bahrain-flag

Ny idé! Varför inte en omröstning, betyg 1-10, efter varje Grand Prix. Omröstning är öppen fram till säsongens slut. Så samlar vi ihop dem alla och ser om vi kan klura ut något kul ur det hela. Här kommer Bahrains Grand Prix. Vad tycker ni, 1 är dåligt som gatan, 10 är bästa loppet på länge;

 

46 comments

Leave Comment
  1. Macke

    Måste säga att det här var det tråkigaste loppet jag sett. Totalt värdelöst.
    Det värsta är att det kommer se exakt likt ut hela säsongen, bara tekniska problem som kommer ändra på ordningen efter start. Alla tar det så försiktigt så att däcken inte ska rasa ihop, att det blir noll racing. Usch.

    • Fredde

      Håller med till 100%. Det tråkigaste på mkt länge, Det var bara en handfull omkörningar bland de tio första och då inkl tekniska fel och depå stopp. Det känns som vi är dragit tillbaka tiden 20-25år, statiska maratonlopp. 🙁

    • jonny

      håller med dig men går längre dom har lyckas ta dö på formel 1 ordenligt gamla gubbdjävlarna man kan säkert uppskatta det när man är 80 eller äldre

  2. Lisa

    Jag satte 10.

    Men det har naturligvis inte så mycket med själva GP:t att göra som med resultatet av det. Jag inser att jag i detta fall alls inte är neutral. Men vilket GP som helst som får mig att lipa förtjänar en tia.

    Ska jag ta på mig neutralkostymen så var det ingen höjdare. De tre i topp var väl spikade nästan efter varv 1.

    Ungefär som vanligt, alltså. 🙂

    • Antonio

      Ha ha ha!!! Du är för jävla rolig!

      Resultatet förtjänar en 10:a helt klart. Men loppet i sin helhet var lite segt så jag satte en 7:a.

      • Lisa

        Inte då!

        Bara nöjet att se Alonso i en bil som inte hoppar och far och vinglar hit och dit, där han inte behöver motstyra hela tiden, där han kan pricka apex som han vill och som, helt enkelt, lyder honom – är värt en tia.

        Fast jag inser förstås att jag nog inte kan sälja in resten av världen på den idén.. 😛

  3. Andreas

    Har varit positiv till tankförbudet och är fortfarande det. Men däckreglerna som dom ser ut i dag skär sig aningen med tankförbudet. Att tvingas köra på mjuka däck med tung bil gör att man måste hålla igen. Att låta stallen välja helt fritt vilka däck man vill köra på skulle nog leda till bättre racing då man kan köra på dom däck som ger den prestande eller livslängd man eftersträvar. Att köra på hårda däck i två stinter skulle säkert leda till att fler vågade sattsa lite. Eller varför inte låta dom som vill köra utan depåstopp?

  4. Quendi

    Fick bli en sjua, spännande innan det började men sen blev det lite flopp…
    Att alla “storteam” klarade sig med ett pitstopp trodde jag nog ingen räknade med…
    Bridgestone kanske hade med sig för bra däck… Skulle tagit med Soft och Super Soft för att tvinga fram fler pit stop. Skall bli intressant att se hur det blir i Melburne, en bana som är erkännt hård mot däcken..

    Fast att det är mellan Ferrari, Red Bull och McLaren med Mercedes som underdog var väll ingen större överaskning..

    • Ganska kul att se den ena Ferrarins däck efter loppet, så ut som gummit helt kokat. Så ett pitstopp var nog precis på gränsen, vilket också syntes på varvtiderna loppet igenom.

  5. Xelley

    Tycker att det är så jävla värdelöst att man inte får tanka under loppet asså. Förr behövde man köra på för att bygga en lucka innan man gick in! Dessa regler förstör sporten helt, och jag som har längtat så in i h-e på detta! Ta bort ratten också för fan! Sega varvtider, exakt samma taktik från alla stallen, ingen dramatik!

  6. Peter

    Fick en 1a av mig! Banan är skit, mitt ute i öknen, saknar atmosfär och allt, samt tråkig bana överhuvud taget. Sedan att man ej får tanka gör det ännu sämre! Nu söndagskör dem i cirka 30 varv innan något händer. Sen när de hade kunnat köra då är däcken så pass kassa att det ej går, men fortfarande så pass bra att de ej byter. Så skippa för tusan tankförbudet! Vill se racing, inte bilar som kör ca 7 sek långsamamre än under kval för att spara däck och bränsle!

      • Nicke

        Det enda som var bra var väl att det var öppningsloppet.

        Nej, bort med tankförbudet så vi får tillbaka lite spänning och får se lite riktig racing annars kommer jag lätt att somna under loppen.

      • Johan R

        Det blev som jag befarade, att extra-slingan tog bort omkörningsmöjligheterna i kurvorna efter. Tidigare år har det varit mest omkörningar där bakom depån, nu var väl alla intressanta omkörningar in i första kurvan.

        Annars har jag sett mycket tråkigare lopp, tyckte det var spännande att följa hur loppet utvecklade sig, se vilka av försäsongsspekulationerna som skulle falla in osv.

        Och oavsett vem man hejar på så nog är det bra för sporten att Alonso vinner för Ferrari, att Massa faktiskt visar sig kunna köra bil lika bra som före olyckan, och att Vettel och Hamilton visar att de både kan vill vara med och slåss om titeln. Lite synd att Schumacher var så blek, men han kanske behöver några lopp för att komma i form.

  7. Patrik

    Hoppas verkligen att det blir bättre när teamen fått mer data hur däcken håller med full last. När F1 ändligen byggt upp lite spänning de senaste 2 åren så vore det ju trist om det var förjäves.

    Blev ju inte bättre av att den man kollade på är italienare heller……

  8. Erik R

    Det blir ju inte fler omkörningar bara för att man får tanka. Omkörningar via depån är inte särskillt spännande.

    Nej, det stora felet är däcken. Det måste löna sig i något skede av loppet att köra så hårt det går, annars blir det inten riktig racing. Jag vill se riktigt hårda däck som tål att köras hårt för den som gör depåstopp, och som kan räcka hela racet för den som tar det väldigt försiktigt.

    Märkligt nog tycker Martih Whitmarsh att man ska köra ÄNNU mjukare däck för att tvinga fram två depåstopp. Fullständigt vansinnigt – då måste ju förarna köra ännu mer försiktigt och det straffar sig ännu mer att försöka gå på attack.

    • Mellis

      Håller med. Med bättre däck så skulle det hela bli mycket mer intressant. Tycker även – som jag såg någon nämnde nånstans – att teamen ska få välja fritt vilken däckstyp de ska köra på och inte vara tvingade att köra med sämre däck en viss del av loppet.

  9. HÅRDROCKARE

    Streck fanns inte att välja i omröstningen vilket det borde gjort, så jag var tvungen att sätta det allt för höga betyget 1.

    Alonso ser jävligt stark ut.

    • Kenneth

      “Alonso ser jävligt stark ut.”

      var då? i käkbenen? klart killen kört fort nu när han fått en bra bil *S* men han fick segern till skänks

      • Antonio

        “Killen fått en bra bil”? Han har inte varit med och utvecklat den då menar du? Än mindre kört den från tredje plats till seger på en bana som knappt går att köra om på?

        Ja, Alonso ser JÄVLIGT stark ut! Bästa (inte nödvändigtvis snabbaste) föraren i en av de bästa bilarna ser starkt ut.

        Och det där med käkbenen kan jag hålla med om.

        • Kenneth

          han tog Massa i första kruvorna som förmodligen hade kämpat emot hårdare om det inte varit sin teamkompis….

          sen fick han 1a platsen till skänks….

          vad har Alonso utvecklat på den bilen? varför fick han inte fart på renaulten, då han hade 2 år på sig…. Han är en bra förare som som gör bra i från sig om han sitter i en bra bil!! en lite sämre bil och han blir efter! Massa är likadan, inga perfekta förhållanden och han blir efter…

          Vettel kommer att vinna titeln i år, om bilen håller!!

        • Antonio

          Det är 18 lopp kvar denna säsong. Ska bli lustigt att läsa dina griniga, taskigt underbyggda kommentarer om varför Alonso vann och inte någon annan efter varje lopp.

  10. Robin

    Alonso är en komplett förare som nästa aldrig gör misstag etc.

    Men jag tycker att det inte var något att kolla på, kände inte denna spänningen som förr…kan ju var de nya idiotiska reglerna. Nu har jag faktiskt tappat intresset en del pga av detta.

    4/10

  11. Robin

    Dom nya reglerna har tagit bort, spänningen, olika taktiker från teamen, depåstoppen som avgöra, bygger upp tid innan man kommer in i depån som sakt. Jag förstår inte vad de tänker med? Det blir ju bara långtråkigt och inte händelserikt för tittarna. F1 blir bara sämre och sämre med alla nedgraderingar och spärrar på bilen.

  12. mr cool

    Nu har dom lyckats förstöra sporten totalt , så här kommer det att se ut resten av sesongen tyvärr, spänningsmomentet med olika taktik har totalt försvunnit, det var nästan att man somnade, jag gav betyg 1.

  13. Johan Andersson

    En kul grej är att janne blomquist hörde på team radion att Vettel hade problem med “the exhaust system”, Varpå Eje sa att ett sprucket avgasrör kan sänka effekten på bilen ordentligt.
    Detta tolkade Janne direkt som felet på vettels bil och pratade hela jäkla sista halvan av racet om detta spruckna avgasrör. Nu visade det ju sej att det var nåt helt annat problem på själva motorn som var felet.
    Säga vad man vill om Janne men han är rätt skön med sina antaganden och funderingar.

    • Meister

      Om man ska vara lite snäll så var han inte helt fel ute. Motorn lät ju absolut inte frisk, men vem skulle ha trott att det var på grund av att ett sketet litet tändstift hade gått sönder? :p

  14. Pelle

    Tråkig bana ! Va fan skulle dom bygga om den för …blev ju bara massa gupp..

    Shumis 6:e plats gilla jag !

    //Pelle

  15. Affe

    Kan bara hålla med föregående inlägg, sämsta loppet på länge, satt faktiskt och njöt mer av GP2-asia loppen som var under helgen än vad jag gjorde över F1-loppet. Men i GP2 loppen tankar ju inte heller, men å andra sidan är det spännande eftersom flera av förarna chansar på att sticka in nosen här och var när som helst, vilket Sutil är den ende föraren som gör i F1. I GP2 loppen kör ju alla samma bilar med så de e ju konstigt att “feeder-serien” är roligare än F1 där alla har olika motorer osv…

    Men någonting måste hända, kanske ska bjuda in fler däcktillverkare för att få spänning igen?? Hörde ju på Hamilton efteråt att han inte gillade det nya systemet man kör efter, det blev tråkig racing tyckte han som förare…

    På tal om Sutil körde han just hem en plats i GoKart-GP för Force India och sparkade ut Sauber som jag trodde på innan detta racet. Kubica sparkade även ut Kobayashi, han var bättre i sin Toyota i fjol, men detta kommer jag väl att få äta upp senare i år känns det som…

    //Affe

  16. Lasse

    Satte en 5-poängare för detta lopp.
    Vad som drar ned poängen är den totalt hopplöst dåliga ombyggnad av banan.
    Om man åminstone försökt lägga en rejäl grund för asfalten så det inte blev som knöligt.
    (Har föresten en “F1-bana” utanför garaget. Med den ojämna is och hårdpackad snö omväxlat med barmark är det lika ojämnt som gårdagens F1-bana…)
    Det som drar upp poängen är faktum att vi har tre nya stall med i årets tävlingar. Bra av Lotus att ta sig i mål.
    / Lasse

    • Andreas

      Vad skulle det göra för nytta förutom lite omkörningar i depån? Personligen ser jag hellre att man slåss om positionerna på banan istället för i pitlanen.

      • Anders

        Ja att det är när det görs upp på banan är det väl knappast någon som kan argumentera emot. Vad som är intressant är ju hur det har sett ut tidigare och om det nu var bättre förr hur skall man komma tillbaka dit?

        Många har pratat om att det inte var bättre förr, det är rent struntsnack när det kommer till omkörningar på banan. Michele Merlino på Autosport har gått igenom statistik från 1983 års säsong (mitt födelseår btw och ett sabla bra år racingmässigt med Keke Rosberg bl.a). 1983 skedde det 607 omkörningar under säsongen. 10 år senare, 1993 var man nere på 392. Bottenåret var 1996 när det endast var 186 riktiga omkörningar ute på banan. Senaste säsongen 2009 var man uppe på 244 omkörningar, trots KERS och ett radikalt ändrat reglemente. Det här säger något dels om hur viktiga depåstoppen kom att bli när man införde tankstopp 1994, dels att strategiupplägg var viktigare än att faktiskt kunna köra man mot man på banan.

        Vad jag inte kan förstå är att man i de olika arbetsgrupperna inte såg inför den stora regeländringen ifjol att det inte var KERS och annat som var viktigt, utan att det var aerodynamiken och hur man valde att skriva regelverket kring aeropaketet som var helt avgörande för vilken typ av racing man skulle få. I år har man gjort situationen än värre genom att ta bort strategimöjligheten att tanka bilen lätt och försöka hålla sina förare ur trafik med klar luft framför sig.

        Villenueve sa det i radion på BBC5 igår och det är flera andra förare som har kopplat an till det också. Så länge som det är aerodynamiken som är viktigast och det mekaniska greppet är underordnat kommer racingen att fungera på detta viset. Det kommer inte att spela någon som helst roll vilka ändringar man gör, det kommer alltid vara mer lönsamt att vara ute på banan och mata varv jämfört med att gå i depå och fastna bakom långsamma bilar vilket vi såg exempel på igår och under förra säsongen.

        Statistik och data såsom tabeller och grafer kan med fördel kollas in på:
        http://www.cliptheapex.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=506

        Nu har jag repeterat detta en gång till, hoppas att Daniel (och andra intresserade) tar sig tid och läser igenom tråden jag länkar till och gör ett officiellt inlägg om detta så att folk får se att det inte finns några som helst tvivel om att racingen var bättre förr.

        • Erik R

          +1 på aerodynamiken

          Man kan införa hur många regler som helst om tankning, däck, osv men det hjälper inte. Det grundläggande problemet är att bilarna har på tok för mycket downforce. Kapa ned vingarnas storlek till en tredjedel så ska vi få se på omkörningar…

          Just nu är det akuta problemet däcken. Det går inte att köra om när däcken smälter så fort man försöker pressa bilen lite. Däcken måste bli mycket hårdare.

          -1 på att det alltid var bättre förr. De flesta F1-lopp på t.ex 80-talet var dödligt trista historier där vinnaren ofta varvade alla utom kanske top-4. Vinstmarginalen till tvåan var ofta 30 sekunder eller mer.

        • Erik R

          Jag tittade lite på den där statistiken, och den ska man nog ta med en stor nypa salt.

          På 80-talet var tillförlitligheten enormt mycket sämre än idag. Även om allvarligare tekniska fel räknas bort i den där statistiken tror jag en stor del av “omkörningarna” under 80-talet handlar om bilar som fått lättare tekniska problem, typ fallande turbo-tryck, bränslebrist, trasig växel, etc. En bil som tappar från första till 11 plats pga en trasig turbo räknas som 10 omkörningar…

        • Lisa

          Plus att man ska inte glömma att kvalitetskillnaden på bilarna var mycket större förr. Gridden är mycket tätare idag. Självklart är det lättare att köra om en traktor än en bil som praktiskt taget är lika snabb som en själv.

  17. Ove

    Hoppas det blir bättre framöver för F1 är död i mina ögon om detta ska fortsätta !
    Vart tog racingen och strategin vägen ?

Leave a Reply