Sätt betyg på Shanghais Grand Prix 2010

shanghai

Dags att rösta! Kinas Grand Prix i Shanghai kommer här;

 

14 comments

Leave Comment
    • Johan R

      Tyckte det hände mycket mer än bara den något chansartade kampen om placeringar. Hamilton och Vettel som pressade varandra första halvan av loppet, med flera spännande manövrer. Alonsos fräckhet mot Massa i depåinfarten. Schumachers subtilt sluga linjeval som hindrade ungtupparna att köra förbi. Petrov som ändå körde om Schumacher och höll nästan hela vägen till en topp-fem. Kovalainen på poängplats i sin Lotus efter halva loppet. Kubica som smyger med och plockar stabila poäng i lopp efter lopp. Webbers bredsladd med slutkörda däck på slutvarven. Det var ett fantastiskt lopp att se!

  1. Erik R

    Det som var allra bäst med racet var att vi inte hade en enda omkörningskrach, trots stenhårda fajter hela loppet igenom. Förarna pressade varandra verkligen till det yttersta, men gav varandra precis så mycket utrymme som behövs.

    Det är racing när den är som bäst!

  2. Lasse

    Satte en nio-poängare här.
    Händelserikt och underhållande för TV-publik.
    Synd bara att två förare bepansrat sina armbågar… Inte gentlemanamässigt att tränga sig fram i depåinfarten.

    • susej

      Det är tydligen så man ska köra idag..! Vassa armbågar applåderas av unga fans på den här sighten. Tråkigt och sorgligt. Har förut haft Alonso som en av mina favoriter,no more!

  3. Johan

    Det måste väl ändå finnas klara regler över vad som gäller??
    Är den heldragna linjen bara där för att förarna skall hitta till depån, det borde rimligtvis vara så att ingen omkörning innanför det området. Samma sak inne i depån, där kan det ju inte få köra två bilar i bredd på det viset inte när den ena är så klart före att den andra inte har en möjlighrt att ta sej ut på den tänkta körbanan.
    Nej beivra sådana tilltag ordentligt både massa och hammilton skall få straff och det måste vara straff som påverkar poäng läget i VM annars får det ingen verkan pengar har ju dessa pojkar gott om.

    • Lisa C

      Jo det finns klara regler vad som gäller. Heldragna linjer som markerar depåinfarten ute på banan får man inte korsa, men några sådana finns inte i Kina. Linjerna finns i själva depåinfarten och då har man redan lämnat banan. Finns ingen regel att man inte får korsa sådana. Eller inte köra om.

      Sen i själva depån gäller omkörningsförbud etc och därför blev Hamilton och Vettel tagna i örat för den incidenten.

    • Erik R

      Det finns inga regler som hindrar att två bilar kör i bredd i depågatan. Det inte särskillt ovanligt att det händer. Däremot ska givetvis föraren som är på utsidan lämna ordentlig plats åt den andra föraren istället för att försöka preja honom in i depåboxarna.

      Som jag skrev i ett annat inlägg – FIA borde titta lite på Nascar för att öka säkerheten i depån. Där finns tydliga filer i depågatan. När man kör ut ur sin box kör man till den innre filen och måste sen ta sig ut mot den yttre så snart det är fritt för att lämna utrymme åt andra förare som kör in i eller ur depån. Då går det dessutom utan problem att släppa en bil samtidigt som en annan bil passerar.

      OK, det händer en del incidenter i depån i Nascar, men då har man ofta 43 bilar samtidigt i depå och boxar som är ungefär 1.5 billängd. I F1 kan man knappt hantera två bilar samtidigt i depån…

  4. Lisa C

    7:a. Man hade inte tråkigt, men litet för slumpartat för min smak.

    Och jag vet att jag gnällt på Alonsos dåliga starter, men nästa gång hoppas jag att han inte tar mig FULLT lika mycket på orden… 🙁

    • Erik R

      Stackars Lisa!

      Jag kan verkligen se framför mig din totala extas efter Alonsos “superstart”, sen tvivlet när Button börjar vråla i radion och så till sist bekräftelsen med Charlie Whitings långa finger… 🙂

      Härligt att vara passionerad fan! 🙂

      • Lisa C

        Jag behövde inte ens vänta på Buttons vrål (varför låter han alltid som om han vore allvarligt på fyllan i radion???) den gode Brundle upplyste mig om det sorgliga tillståndet ännu tidigare, och den rackarn brukar ha rätt. Så glädjen var mycket kort… 🙁 😉

  5. FINNPWRUSA

    Kul race…. men slumpartat….

    Vet inte varför jag inte kan tåla Button? Det brukade vara Hamilton och Alonso…!??!

    Alonso om Masa var inte cool… om det var ett annat team -> COOL!

    Trodde Vettel vs. Hamilton skulle komma tillbaks hårdare mot Hamilton…?? Visste inte reglerna 100 men det såg ut som om Vettel ‘hade rätt’…

    Good going Rob and Petrov förresten!

  6. AS

    FINNPWRUSA: Varför alltid lägga skuld på Hamilton?

    McLaren teamet och dess lollipop-man ansågs inte ha gjort ngt som helst fel – då denne aldrig kunde förväntas se eller förutspå när RedBull släppte iväg Vettel. Detta skedde i samma sekund, eller inom bråkdelen av en sekund – så teamen går fria.

    Däremot så får både Hamilton och Vettel varningar.

    I Hamiltons fall så blir han ivägsläppt och får hjulspinn på den våta asfalten, vilket fördröjer hans start från depån – i hans synvinkel så dyker Vettel upp som en överraskning – då han måste lita på sin lollipop-man till 100%. I ren racing-anda försöker han återta sin position.
    FIA bedömde att han skulle ha backat undan när han insåg att Vettel låg jämsides i ytterspår.

    I Vettels fall, så har en del kommentarer visar oförståelse för att RedBull-föraren varnades. Men så här ser FIA på det hela:
    Vettel skulle ha hållit sig på vänster kanten och inte försökt tvinga Hamilton till höger – detta äventyrade starkt depåpersonalens säkerhet. Vettel ansågs faktiskt bidra till en större förseelse och därav varningen till den tyske föraren. Helt rätt!

    Arne S

  7. Pelle P.

    Grymt race satt sjalv i Wuxi Ca 10 Mil darifran utan mojlighet att ta mig dit . Foljde det hela pa Kinesisk tv GRYMMMMT RACE.

Leave a Reply