Sebastian Vettel kör rekordvarv med übercool prototyp

GT5-X1-Prototype_2

I Gran Turismo that is. Så här skriver gpupdate om vad videon visar;

Sebastian Vettel has set a Nürburgring lap time of under 65 seconds – almost half a minute quicker than his last Formula 1 qualifying effort at the track – in the Adrian Newey-designed X1 Prototype, a virtual ‘what if’ dream of the Englishman.

Asked by Polophony Digital to create the fastest car on Earth for simulator Gran Turismo 5, Newey’s design centres around how a racing car would be if limiting regulations were not a factor.

The result, as can be seen in the video below, is a fan car – not dissimilar in that way to Gordon Murray’s Brabham BT46 of 1978 – which sports a mechanism to force air out from underneath the car, reducing air pressure under its floor.

The canopied X1, with its covered front wheels, is powered by a direct injection V6 twin turbo which helps generate maximum lateral acceleration forces of some 6G and a staggering top speed of 400km/h (248.5mph).

GT5-X1-Prototype

Video;

19 comments

Leave Comment
  1. Antonio R

    Fan vad coolt! Man har ju tänkt några gånger hur en bil helt utan begränsningar skulle se ut. Kanske är det så?

    Vilka ingridienser tror ni att en bil utan regler skulle ha? Jag tänker spontant att aktiv fjädring är ett måste. Aktiva vingar som styrs av GPS så föraren slipper tänka på det. Naturligtvis antispinn och antisladd. Vad mer?

    • Erik R

      Först och främst skulle man givetvis plocka bort föraren den mänskliga faktorn begränsar både bilens prestande (G-krafter och sånt) och precisionen (en dator kan säkert utnytja bilen mer effektivt). Bra ur säkerhetsynpunkt dessutom. Sen verkar det ju mer praktiskt att ta bort den fysiska aspekten på det hela, eftersom det också bara innebär begränsningar, och istället köra helt virtuellt. Noll till ljushastighet på noll sekunder!

      Ärligt talat, jag tycker den här typen av spekulationer är rätt meningslöst 🙂

      • Antonio R

        Kanske meningslöst. Men om man inte drömmer och funderar så kanske inga nya lösningar kommer fram heller? Det gäller ju att tänka utanför “boxen” för att utvecklas, annars blir det bara en Virgin av bilen. 😉

    • Johan R

      En relaterad och kanske mer realistisk fråga är väl om man kan hitta på regler och begränsningar som tillåter mer variation och innovation är vad vi ser i F1 idag.

      Mitt förslag är en fix utsida på bilen med låg eller ingen downforce, begränsad mängd bränsle, och sedan fritt fram för vad som helst innanför skalet (med viss reservation för säkerhetsbedömningar).

  2. Daniel

    Hade vart kul om vi gick tillbaka till full aerodynamik, samt v10 v12, samt ha slicks, justerbara vingar etc etc. Ta bort Kers, ha en “nitro” knapp som man kan använda 2 gånger under loppet. Inför tankningen igen, blir mer spännande med strategier osv
    När man hör snacket om 1,6 liters motorer så börjar man undra vart f1 är på väg.
    F1 ska vara motorsportens finrum, men det känns som att F1 går åt motsatt riktning.

    • Johan R

      Håller med om det mesta utom “nitro” och tankning (det har varit mycket mer intressanta strategier i år än t ex förra året). Sen är det nog inte realistiskt med full aero ur både säkerhets- och kostnadssynpunkt. Och justerbara vingar ska i så fall vara utan begränsningar i hur ofta man får använda det.

      Och dessutom, den här säsongen kommer att gå till historien som en av de bästa någonsin. Det har varit massor av tät och spännande racing och dramatik, tuffa omkörningar, oväntade strategier (depåstopp på sista varvet?!?). Efter sjutton körda lopp är det fortfarande fyra förare som har realistisk vinstchans, det har aldrig hänt förut!

  3. Martin

    !”#M!”%N!”
    Fick precis ett brev att man måste köpa viasat GULD istället för silver för att få Motor nu!!

    • Johan R

      Va? Ska de göra om samma misstag som när de bytte från TV6, och försöka sno folk på de sista spännande loppen? Borde de inte ha lärt sig av det misstaget, som de var tvungna att ta tillbaka snabbt som attan?

      Protestera högt och ljudligt och ta kontakt med konsumentvägledningen på direkten!

    • oj, det där behöver vi mer info om! som johan säger, gäller det från och med nu?! alltså de sista loppen för året, just som sist när de bytte mitt i säsongen? eller är det nästa säsong, och i så fall, vad säger avtalen från viasat, skriver man på för ett år åt gången, eller paket för flera år?

      • Antonio R

        Jag skrev på för två år inför säsongen -09. Och nu har jag precis skrivit på för ytterligare två år då jag köpte deras HD-box.

        Min åsikt är att F1 i svensk TV har aldrig varit bättre än den är nu. Dom visar alla träningar, kval och lopp direkt. Dessutom UTAN reklam. Sedan kan man ha synpunkter på satsningen i övrigt. Hur duktiga eller dåliga Janne och Eje är. Jag är nöjd.

        • johanna

          antonio: word!
          med tanke på hur “stor” motosporten är i Sverige, eller rättare sagt, motorsport på fyra hjul som inte heter rally tycker jag det är riktigt bra. De kommer ju knappast komma upp till BBCs eller RTLs nivå men det är inte så konstigt heller…
          Och sen Eje och Janne, har tittat på norsk kommentar och annan motor med svenska kommentatorer och helt plötsligt blev janne och eje ganska bra.. ;D

Leave a Reply