Sebastian Vettel och Red Bull på pole postition i Bahrains Grand Prix

red-bull-logo

Nytt format på kvalificeringen, fler bilar, och massor av spänning! Sebastian Vettel (i Luscious Liz) med klart snabbaste tid, imponerade ordentligt på sitt enda varv när det väl räknades. Överraskande många satsade på just ett varv, det var ju till och med snack om risken att stallen skulle välja att inte gå ut alls för att få ha kvar däcken till racet..

Felipe Massa in rätt före Fernando Alonso på andra och tredje tid. Klart bra start på säsongen.

I McLaren blev det lite avstånd mellan Hamilton på fjärde och Jenson Button ända nere på åttonde tid.

Ännu en gång visar Nico Rosberg att han är snabbare än Michael Schumacher. Blir härligt spännande i morgon att se om det samma gäller i lopp. Frågan är väl om Schumi tappat det där lilla extra, eller att se om det kommer tillbaka. Rosberg brukar inte kunna hålla hela lopp.

Dagens lilla besvikelse är väl Adrian Sutil nere på tionde tid. Det är ingen dålig placering för Force India i och för sig, men efter mycket imponerande träningar så hade i alla fall jag större förhoppningar.

Alguersuari trodde jag väl också skulle kunna placera sin Toro Rosso högre upp än just över de tre stallen som man visste skulle lägga sig i botten.

Men.. ärligt talat, kan någon förklara varför vi kör ett Bahrains Grand Prix egentligen? Kanske är jag som vaknat på fel sida.. men finns någon spänning här? Någon atmosfär? Stämning? Exceptionellt bra bana?

Resultat;

 

Pos  Driver         Team                   Q1        Q2        Q3       
 1.  Vettel         Red Bull-Renault       1:55.029  1:53.883  1:54.101
 2.  Massa          Ferrari                1:55.313  1:54.331  1:54.242
 3.  Alonso         Ferrari                1:54.612  1:54.172  1:54.608
 4.  Hamilton       McLaren-Mercedes       1:55.341  1:54.707  1:55.217
 5.  Rosberg        Mercedes               1:55.463  1:54.682  1:55.241
 6.  Webber         Red Bull-Renault       1:55.298  1:54.318  1:55.284
 7.  Schumacher     Mercedes               1:55.593  1:55.105  1:55.524
 8.  Button         McLaren-Mercedes       1:55.715  1:55.168  1:55.672
 9.  Kubica         Renault                1:55.511  1:54.963  1:55.885
10.  Sutil          Force India-Mercedes   1:55.213  1:54.996  1:56.309
11.  Barrichello    Williams-Cosworth      1:55.969  1:55.330
12.  Liuzzi         Force India-Mercedes   1:55.628  1:55.653
13.  Hulkenberg     Williams-Cosworth      1:56.375  1:55.857
14.  de la Rosa     Sauber-Ferrari         1:56.428  1:56.237
15.  Buemi          Toro Rosso-Ferrari     1:56.189  1:56.265
16.  Kobayashi      Sauber-Ferrari         1:56.541  1:56.270
17.  Petrov         Renault                1:56.167  1:56.619
18.  Alguersuari    Toro Rosso-Ferrari     1:57.071
19.  Glock          Virgin-Cosworth        1:59.728
20.  Trulli         Lotus-Cosworth         1:59.852
21.  Kovalainen     Lotus-Cosworth         2:00.313
22.  di Grassi      Virgin-Cosworth        2:00.587
23.  Senna          HRT-Cosworth           2:03.240
24.  Chandhok       HRT-Cosworth           2:04.904

Här är alla länkar till hur man ser Bahrains Grand Prix genom stream på nätet.

Mer i media (AB, vg.no, SR, YLE, DN, EX, db.no, EX,).

31 comments

Leave Comment
  1. Wilhelm

    Anledningen att vi kör i Bahrain är väll för de har olja. Olja=pengar=Barnie gillar… 😉 Dvs de har råd att betala en massa till barnie för att få lov att hålla en tävling.

    • Johan R

      Banan är (eller var i alla fall innan de ändrade sträckningen) bättre än vad den verkar vid första påseendet. Det finns en hel del höjdskillnader som påverkar racinglinjen på flera ställen, snabba svepande svängar och svåra inbromsningar, och det har varit ovanligt mycket omkörningar, framför allt i svängarna bakom depån. Klart på övre halvan bland alla de nybyggda banorna.

    • nä, håller i och för sig med. besvikelse är lite att ta i. det var bara att han körde så grymt bra tidigare så jag hade lite förhoppningar på en skräll med några platser upp. men precis som lisa påpekar i kommentar nedanför så är det ju i stort sett bara de tunga stallen som ligger bättre till så.

  2. Erik R

    Väldigt stora tidsskillnader med över en sekund ned till Hamilton på fjärde. Dessutom är det (väl?) ingen skillnad på bränslemängd – alla kör så fort bilen klarar. Nu har jag dock inte koll på hur det var med däcksvalet, vilket kan påverka.

    En anna faktor är dock att det kans vara ganska stor skillnad på hur bilarna presterar med full tank respektive nästan tom tank. Det borde kunna vara mycket större skillnad mellan kval- och racefart jämfört med tidigare år. Vi får se imorgon…

    Eftersom Chandhok har en tid så antar jag att han fick köra kvalet trots att han inte gjort ett enda varv på träning. Stämmer det? I så fall, får han starta i racet?

    • Lisa

      Ja det stämmer. BBC (och alla andra verkar det som) har fått reglerna om bakfoten.

      Visserligen står det såhär i reglerna:

      “31.2 No driver may start in the race without taking part in at least one practice session”.

      Men då glömmer man att kvalificeringen OCKSÅ är en practice session – det heter “qualifying practice” – till skillnad från “free practice”. Så det räcker bra med de varv Chandhok körde i kvalificeringen.

      http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/65EE8F15945D0941C12576C7005308AE/$FILE/1-2010%20SPORTING%20REGULATIONS%2010-02-2010.pdf

      (ja, jag ska nog söka jobb hos FIA…) 🙂

      • Emil

        BBC sa att Chandok skulle få starta racet om han deltog i kvalet. Det räckte med att han blev knuffad ut ur depån enligt dem.

        • Lisa

          Jo, det sa de i kvalificeringssändningen, ja.

          I träningssändningen var de övertygade om att han inte skulle få starta… 😉

        • Lisa

          Och jag tror inte det räcker med en utknuffning, jag tror (antar) att han måste passera tidtagningslinjen i depåutfarten och göra det för egen maskin för att det ska gälla som “deltagit”. Det är iaf den regeln som gäller för att en ny motor ska anses som begagnad.

  3. xzqw

    RedBull nä tror inte så mycket på dom på i race trim, det är en sak att vara snabb under ett eller två varv.

    Ferrari ser mycket starka ut och kommer troligtvis en förare att hamna på pallen om inte bägge två.

    Mclaren trodde nog att dom skulle hänga med i kvalet bättre men dom har nog säkert bättre race trim.

    Mercedes har nog säkert bättre race trim än kval fart, så dom kommer nog att hänga med hyffsat.

  4. Lisa

    Och nej, jag tycker inte heller Sutil var nån besvikelse, tvärtom det var väl strongt gjort att klämma in lilla Force India bland de “fyra stora” + 1 Renault.

    Annars är jag litet irriterad, tycker nog att Alonso borde slagit Massa. Visserligen soppade han upp S2 i sista flygande varvet litegrann men inte så mycket att det förklarar hela tidsskillnaden. Sen gjorde Massa naturligtvis mycket bra ifrån sig och Ferrarin verkar vara riktigt bra, så jag kanske inte ska sura så mycket. 😛

    Hade nog väntat mig litet mer av Sauber dock, de såg väldigt starka ut i testerna men nu är de ingenstans. (och jag får nog ändra mitt F1-bloggen-league-team pronto) Och ännu mer anmärkningsvärt är väl att PdlR slår Kobayashi över ett varv, för Pedro är minsann ingen kvalificeringskanonkula.

    Litet lustigt förresten att alla – utom Massa – har sämre tid i Q3 än i Q2 – trots att bägge sessionerna nu går med tom tank. Varför, kan man fråga sig. Det borde ju vara tvärtom? Mindre trafik och mer gummi på banan…

      • Lisa

        Njaä, jag trodde nog litet tvärtom.

        Att Kobayashi skulle ha fördelen i kvalificeringen medan att Pedro skulle vara bättre i race – tack vare hans större erfarenhet. Det var det mönstret jag såg från McLaren där Pedro inte hade en suck mot Kimi i kvalificeringen men när det var dags för race så presterade Pedro minst (om inte bättre) lika bra.

  5. Erik R

    Det blir spännande att se hur mjuka respektive hårda däck fungerar med full tank. Om top 9 blir tvugna att gå i depå efter bara några varv ligger Sutil ganska bra till.

    Mycket intressant för övrigt att se hur det ska gå i starten. Hur klarar förarna en stående start med blytunga bilar och sandig bana? Det blir rejäl nackdel för de bilar som inte startar på racing-linjen.

    Första kurvan kan bli en mardröm. Blytunga bilar, sandig bana, flera rookie-förare och en del bilar som knappt sett en racerbana förut…

  6. Anonymous

    The MERCEDES GP PETRONAS pairing of Nico Rosberg and Michael Schumacher progressed through the first two sessions of qualifying before taking to the track again for a highly-competitive final session.

    Nico and Michael completed just one run in Q3, using the softer compound option tyre, and qualified in fifth and seventh positions respectively for tomorrow’s 49-lap race.

    NICO ROSBERG
    “To be honest, we were hoping for a bit more today although we were lacking the pace to challenge right at the front so I guess we should not be too disappointed. It was so difficult out there with the tyres overheating. If you made a small mistake and got oversteer, then you lost a lot of grip for the next few corners. It’s going to be very important to look after the tyres tomorrow in the race. Overall it’s a good start for me and with a bit of luck, we should be able to challenge for a podium place tomorrow.”

    MICHAEL SCHUMACHER
    “I am satisfied with seventh place today having been away from Formula One for such a long time. By coincidence, it’s the same grid position that I had when I started my career at Spa in 1991. It was fun to work with my new team and I appreciate all their efforts to support me as I get back into the swing of things. The boys are really good and I feel that we’ve improved step-by-step over the weekend. I’m looking forward to the race and I expect even more to come.”

    ROSS BRAWN
    “It was a reasonable qualifying session today although we hoped for more after this morning’s practice. The balance of the car suffered between practice and qualifying, possibly due to the increasing track temperatures, and we lost some pace as a result. Nico drove very well today in all sessions and Michael, taking part in his first qualifying session since 2006, is getting back into the rhythm as he gets more miles in the car.”

    NORBERT HAUG
    “Not a bad start to the first race weekend for MERCEDES GP PETRONAS in achieving fifth and seventh position in our first qualifying session. I think we looked stronger this morning – and it is our target to be better again during tomorrows race. Nico has done a great job since lap one of the weekend and Michael, who is starting his first Formula One race after three and a half years, is one place ahead of reigning World Champion Jenson Button. The race tomorrow will be extremely tough for the drivers, the cars and their engines and we hope to be well prepared for the battle.”

  7. jo en tanke till. nu med så många stall och med så många svaga stall blir kvalet lite märkligt. hela första delen handlade ju bara om vilken förare det skulle bli som “tog” sjunde och sista plats ut. toro rosso och alguersuari med oflyt idag..

    däremot är ju sista delen av kvalet tillbaka där det ska vara. snabbast vinner. men eftersom däcken blivit färre till antalet verkar det ju som att det är ett varv som gäller. så lite mindre racing där nu.

    • Erik R

      Nu när vi äntligen har fått ett kval med optimala förutsättningar, så strulas det ändå till med däcksregler. Synd. Jag tror fansen hellre ser ett kval där förarna verkligen pressar bilen till max utan att spara på någonting.

      • lite osäker på vad som gäller för däck och hur de får använda dem, någon som har koll på det här?
        antal motorer står kvar på åtta för säsongen, men det har ju blivit fler lopp då.

        • Erik R

          Den stora begränsningen är att bilarna i Q3 måste starta racet med samma däck som de kvalar. Det gör att förarna måste spara maximalt på däcken och inte kan satsa max. Dessutom kommer en del förare (OK, bara en idag) att köra hårda däck av taktiska skäl.

          Jag skulle vilja ha ett kval där det bara gäller att köra så fort som möjligt, utan en massa taktik och strategi.

  8. Anonymous

    Jag förstår inte varför det är så konstigt att Felipe var före Alonso!? Det har ju visat sig de senaste åren att de är väldigt jämna. Tycker att det är lite väl mycket fjäsk för Alonso i media. Alonso Massa Vettel Hamilton ev. Rosberg ser jag som potentiella vinnare i år. Sedan tror jag att Sutil kan vara en uppstickare. Det är så många omständigheter i år som påverkar vem som vinner. Jag tycker att det spännade att inget kan förutses. Tänk vad trist det var för några år sedan då samma förare utklassade resten (MSH). Kram på er alla F1-supporters.

  9. Swade

    Kul kval, enda riktiga besvikelsen är väl Alonso som inte klår Massa.

    Kanske därför han ses som den mest överskattade föraren inom F1 just nu?

    • Kenneth

      precis =)

      alla kan köra fort i en bra bil! han fick ingen fart i renaulten på 2 år så det är tur han får en bra bil i år!

    • Fredde

      Håller med. vinner han inte i år är det nog dags att sluta.
      2007 ficka han serverat allt på ett silverfat efter att Mclaren varit av hängda i 6år (en världsmästarbil) och blir inte bättre än trea i mästerskapet. “bra investering SANTANDER :-)”

      Nu 2010, som det verkar så sitter han i en klar världsmästerbil igen ,efter att Ferrari inte haft nån superbra bil sedan 2004 med (med ett litet undantag för 2006 och 2008). Så nu gäller det att banktjänstemannen levererar och det hjälper inte med andraplats. så att hans “arbetgivare” santander kan få lite valuta för pengarna.

      • Lisa

        Ferrari har haft bra bilar alla år utom 2009 (och 2005, förstås), det är snarare förarna som inte levererat…

        • kenny

          Jag tycker ferraris förare har levererat bra… vm-titel 07, 2:a 08(jämnt om segern) och kanske speciellt att de visade sässongen 09 att de kunde leverera med en bil som var värd skit. massa med 1 pallplats och kimi med 5 tycker jag iaf var ett riktigt bra facit förarmässigt.

    • Erik R

      Det är ganska meningslöst att dra några långtgående slutsatser av ett enda kval, där det dessutom bara skiljde en placering.

      Alonso har dessutom förmodligen en bättre startposition än Massa, eftersom Massa gissningsvis står på den smutsiga delen av banan. Det kan göra mycket stor skillnad, med en smutsig bana och blytunga bilar. Det skulle inte förvåna mig om vi har Vettel, Alonso och Rosberg först in i första kurvan.

    • Fred

      Skulle Alonso vara överskattad för att Massa slog honom? Snarare så att Massa är jäkligt underskattad. Han var minst lika snabb som Räikkönen, och det kommer se likadant ut mot Alonso. Fattar inte att folk inte kan inse att Massa är en av de snabbaste förarna i F1. Borde vara solklart vid det här laget.

      • Lisa

        Tycker Massa har varit (är?) litet av humörförare som ofta varvat kanoninsatser med mer eller mindre mediokra sådana. Att han är hypersnabb över ett varv råder det däremot inget tvivel om.

        F.ö motorbyte för både Alonso och Massa… :S

        http://twitter.com/insideferrari

        • Fred

          Mer “varit” skulle jag säga. förra året gjorde han bara bra insatser, största delen av 08 också för den delen. Hoppas bara han får en bra start. Nu är det dags för race!

    • Antonio

      Överskattad av dig kanske som verkar kunna väldigt lite om F1. Vad säger du nu efter hans första lopp i Ferrari? Är han fortfarande överskattad? Och hur klarade sig hans efterträdare i Renault?

      Alonso är kanske inte den snabbaste föraren över ett varv. Men över en hel racedistans är det fförmodligen inte någon som matchar honom.

Leave a Reply