Sebastian Vettel slår till igen och tar pole position på Silverstone

Spännande kvalificering borta i Storbritannien idag! Mark Webber var snabbast mest hela tiden, oftast växlade täten mellan honom och stallkollega Vettel.

Men så slog Vettel till igen med sin fantastiska förmåga att pricka in snabba varv precis när det behövs mot slutet av kvalet. Och så smög Barrichello upp och plockade andraplatsen. Webber därför ner i andra startled.

Ferrari höll på att sätta fina tider, särskilt Kimi, men halkade till slut ner en bit. Precis som McLaren, eller ja.. inte precis. Det gick betydligt sämre för både Lewis och Heikki idag. Lewis ut direkt och utan chans att sätta sista varvet efter att Sutil gått av.

BMW får väl vara ok nöjda. Inga bra placeringar, men i alla fall inte sist..

Williams och Toyota ser fina ut, men jag har svårt att se att någon ska kunna ge sig på Vettel i morgon. Då får Rubens slå till med en riktig kanonstart, vilket ju inte är givet så som han blandar och ger i starterna..

Resultat;

POS DRIVER NATIONALITY ENTRANT TIME
1. Sebastian Vettel Germany Red Bull-Renault 1:19.509
2. Rubens Barrichello Brazil Brawn-Mercedes 1:19.856
3. Mark Webber Australia Red Bull-Renault 1:19.868
4. Jarno Trulli Italy Toyota 1:20.091
5. Kazuki Nakajima Japan Williams-Toyota 1:20.216
6. Jenson Button Britain Brawn-Mercedes 1:20.289
7. Nico Rosberg Germany Williams-Toyota 1:20.361
8. Timo Glock Germany Toyota 1:20.490
9. Kimi Raikkonen Finland Ferrari 1:20.715
10. Fernando Alonso Spain Renault 1:20.741
11. Felipe Massa Brazil Ferrari 1:18.927
12. Robert Kubica Poland BMW Sauber 1:19.308
13. Heikki Kovalainen Finland McLaren-Mercedes 1:19.353
14. Nelson Piquet Brazil Renault 1:19.392
15. Nick Heidfeld Germany BMW Sauber 1:19.448
16. Giancarlo Fisichella Italy Force India-Mercedes 1:19.802
17. Sebastien Bourdais France Toro Rosso-Ferrari 1:19.898
18. Adrian Sutil Germany Force India-Mercedes 1:19.909
19. Lewis Hamilton Britain McLaren-Mercedes 1:19.917
20. Sebastien Buemi Switzerland Toro Rosso-Ferrari 1:20.236

Mer i media (DN, SR, AB).

11 comments

Leave Comment
  1. jonathan

    varför massa bästa tiden på listan men är ändå på 11e plats? Jag missade kvalet idag pga att cp antennen inte ville fungera i husvagnen-_-

  2. Wag the dog

    1. Sebastian Vettel, Red Bull, 666.5 kg
    2. Rubens Barrichello, Brawn GP, 657.5
    3. Mark Webber, Red Bull, 659.5
    4. Jarno Trulli, Toyota, 658
    5. Kazuki Nakajima, Williams, 652.5
    6. Jenson Button, Brawn GP, 657.5
    7. Nico Rosberg, Williams, 661.5
    8. Timo Glock, Toyota, 660
    9. Kimi Raikkonen, Ferrari, 654
    10. Fernando Alonso, Renault, 654
    11. Felipe Massa, Ferrari, 675
    12. Robert Kubica, BMW Sauber, 689.5
    13. Heikki Kovalainen, McLaren, 695.5
    14. Nelson Piquet, Renault, 682.5
    15. Nick Heidfeld, BMW Sauber, 665.5
    16. Giancarlo Fisichella, Force India, 668
    17. Sebastien Bourdais, Toro Rosso, 687.5
    18. Adrian Sutil, Force India, 692
    19. Lewis Hamilton, McLaren, 666
    20. Sebastien Buemi, Toro Rosso, 672.5

      • Lisa

        Ja verkligen. :-/

        Red Bull är helt överlägsna här. Det verkar vara en kassaskåpssäker vinst för Vettel.

        Jag hade hoppats att de hade fyllt Alonso ordentligt denna gång (jag menat det spelar väl för f-n ingen roll om han slutar 6a, 8a eller 10a i Q3 så lika bra fylla gossen upp till öronen) men hej vad jag bedrog mig… 🙁

        • cia

          Alonso själv trodde nog att han var en av de tyngsta bilarna i Q3, vad jag förstod av spanska medier.

        • Lisa

          Jo jag läste det.

          Men om man ska se det från den (skit)positiva sidan är han iaf inte lättast på gridden som han varit förut… *griper efter halmstrån* …

          Äh, sanningen är väl att han kan nog slå Ferrari, men Toyota, Williams, RB & Brawn är för starka här. En niondeplats som bäst om ingen av de övriga gör bort sig. 🙁

  3. Erik R

    Måste vara första gången någon tar pole med tyngsta bilen i Q3. Fantastisk prestation av Vettel!

    Undrar om Force India får ihop Sutils bil till imorgon, och även om de får det – vågar de starta om de inte hittar orsaken till bromsproblemet?

  4. @Erik R: Adrian Sutil kommer förmodligen starta med reservbilen. Sen ska det nog rätt mycket till för att de inte ska låta sina förare starta.

    Imponerande av Vettel!

    Man börjar även undra hur mycket Adrian Newey egentligen bidrar med, Red Bull har blivit extremt mycket bättre sen han kom dit och McLaren verkar helt ha glömt hur man bygger F1-bilar sen han slutade hos dem.

    • Erik R

      Jag tror inte de får ha någon reservbil längre. Såhär säger reglerna:

      “28.1 Each competitor may have no more than two cars available for use at any one time during an Event.”

      Om jag tolkar det rätt finns alltså ingen reservbil, och det blir en lååång natt för Force Indias mekaniker.

      @Lisa – du brukar ha järnkoll på regler och regeltolkningar – vad är det egentligen som gäller?

      • Lisa

        Jodå, det ska finnas en reservis. 🙂

        Each competitor…osv – dvs varje gubbe i detta fall, inte varje team (håller med om att det är luddigt skrivet, men vem är förvånad) får ha tillgång till en ordinarie bil och en till.

        Däremot fick de inte längre ha en färdigmonterad reservbil i depån för nåt/några år sen (fråga mig inte varför, det var väl nåt Max fick för sig i vanlig ordning) utan behövdes en fick de plocka ihop den efter hand, vet inte om det är borttaget nu eller om det står kvar. Men ett extrachassi finns alltid. Om Sutil använder en reservbil måste han dock starta från depån, så Force Indiamekanikerna kanske får jobba livet ut sig ändå för att undvika det…

        “28.2 Any driver who decides to use another car or whose car has a change of survival cell following the qualifying practice session must start the race from the pit lane…”

Leave a Reply