Sebastian Vettel vann överraskande spännande Valencias Grand Prix

valencia

Europas Grand Prix var det väl egentligen han vann, men oavsett så var det mer spännande än man kunde tro på förhand. Många med mig har önskat att Valencia skulle bytas ut på kalendern efter sega lopp.. inte så i dag.

Webbers krasch öppnade upp en hel del spekulationer eftersom åtta (eller nio?) bilar kommer undersökas efter loppet för att ha satt för snabba varv under säkerhetsbilen när den kom ut.

Hinner inte med mycket mer innan fotbollen tar vid.. men måste nämna Kobayashi, vilken körstil, och vilket lopp! Kör om Alonso under sista varvet, och tar sen Buemi i sista kurva innan målflagg! Kul racing!

Resultaten;

 

Pos  Driver        Team                       Time
 1.  Vettel        Red Bull-Renault           1h40:29.571
 2.  Hamilton      McLaren-Mercedes           +     5.042
 3.  Button        McLaren-Mercedes           +     7.658
 4.  Barrichello   Williams-Cosworth          +    20.627
 5.  Kubica        Renault                    +    22.122
 6.  Sutil         Force India-Mercedes       +    25.168
 7.  Kobayashi     Sauber-Ferrari             +    30.965
 8.  Buemi         Toro Rosso-Ferrari         +    31.299
 9.  Alonso        Ferrari                    +    32.809
10.  De la Rosa    Sauber-Ferrari             +    42.414
11.  Petrov        Renault                    +    43.287
12.  Rosberg       Mercedes                   +    44.382
13.  Liuzzi        Force India-Mercedes       +    45.890
14.  Massa         Ferrari                    +    46.621
15.  Alguersuari   Toro Rosso-Ferrari         +    48.239
16.  Schumacher    Mercedes                   +    48.826
17.  Di Grassi     Virgin-Cosworth            +     1 lap
18.  Chandhok      HRT-Cosworth               +    2 laps
19.  Glock         Virgin-Cosworth            +    2 laps
20.  Senna         HRT-Cosworth               +    2 laps
21.  Trulli        Lotus-Cosworth             +    4 laps

Mer i media (AB, VG, DN, SvD,).

38 comments

Leave Comment
  1. Anonymous

    Haha, Alonso… vilken pinsamt dålig förlorare han är. Gråter för allt…

    Så skönt att han blev ägd av Kobayashi…

    • zepter

      Han är ett jävla rövhål. Han är så kass så att han inte förtjänar ens köra i F1. Ja, som du sa gråter för allt ..bara för att han inte kan visa bättre.

  2. Segfirre

    Anonym tycker inte neggande kommentarer passar här.

    Jag är fortfarande förvånad över hur pass väl Webbers bil hanterar den crashen, iaf jämfört med J Kral som tydligen fick betydligt värre skador.

    En eloge till Williams som också gör ett kanonrejs, synd bara att Hulkenberg fick bryta med några varv kvar.

    Ferrari gör en dundertabbe som inte tar in bilarna direkt, första varvet gick ju inte de redan passerat infarten, men andra varvet när tex Vettel och Hamilton går in borde de gott in.

    Kobayashi vilken kille! Klart att han sitter på mycket bättre däck, men han tar fighten och gör det cleant, grymt kört! Liknar mer och mer hur han körde för Toyota förra året.

    • Robin.

      Ferrari gick in på samma varv som Vettel och Hamilton. Dom kom in en stund efter för dom satt fast bakom säkerhetsbilen vilket inte Hamilton och Vettel gjorde.

      • Robin.

        Fel, de missade ett helt varv. Hur förklarar du annars hur alla andra bilar gick förbi dem? Tex Williams, Renault, Force India som alla hamnade bakom säkerhetsbilen och gick i depå!

        • Segfirre

          Ja och kollar du på listan igen så ser du ALLA som gick in på varv 9 gick förbi dem. Det är alla bilar som låg bakom både Alonso och Massa, och således hamnade bakom säkerhetsbilen. Ferrari hade möjligheten att gå in på det varvet men gör en taktisk miss och går alltså inte in.
          Hade Ferrari gått in på varv 9 hade de behållit sina platser.

        • Lisa C

          Alonso & Massa har ingen möjlighet att gå in på varv 9 eftersom de redan passerat depåinfarten på varv 9 när SC kommer ut. Mycket kan Alonso – men flyga kan han nog desvärre inte. (det är bara Red bull som ger vingar, f.ö…) 😉

        • Donald Black

          Hamilton hann in i depån för att han körde förbi safety car men det gjorde inte Alonso han stannade bakom safety bilen.
          Men Hamilton hade ganska mycket tur att det tog så lång tid innan han fick straffet och hann bygga upp en tillräcklig lucka så att han kunde komma ut på samma plats igen.

          Vissa stall går framåt medans Mercedes går bakåt, va tusan håller dom på med egentligen?
          När Schumi kom in i depån under säkerhetsbilen så såg Ross Brawn inte så glad ut…Helt klart att dom har mycket jobb kvar innan dom är ikapp många andra stall.

        • Donald Black

          Alonso låg strax bakom Hamilton när safety car kom ut och hamilton körde förbi safety bilen medans Alonso stannade kvar bakom bilen.
          Hamilton fick ett straff också men lite väl sent då hade han redan byggt upp en så pass stor lucka så att han kom ut på samma plats igen.

          Men vad håller Mercedes på med? dom flesta stallen går framåt medans dom gåt bakåt.
          När safety car bilen var ute och Schumi kom in i depån så såg man ganska tydligt att Ross Brawn inte vart så glad.
          Helt klart att dom har ganska mycket jobb kvar innan bilen är bra nog och även ingenjörerna med bossar/förare så verkar det saknas kommunikation och i vilken riktning dom ska gå åt.

  3. Swade

    Oj oj oj, nu får ni allt PASSA ER för snart kommer “Lisa” och läxar upp alla som kritiserar Alonso.

    Väntar med spänning! 🙂

    • Lisa C

      Har inte sett loppet än, så du får vänta litet på att jag ska komma och göra rullmops på alla som kritiserar Alonso. 😉

      Men av vad jag sett/läst hittills så blev han bestraffad för att ha följt reglerna och stannat bakom SC, medan Hamilton som körde om den blev belönad.

      Vet inte, men jag skulle nog också bli litet småsur i det läget…

      • Anonymous

        Hur blev han bestraffad?

        Snarare Hamilton som blev “belönad”

        Sen att Alonso inte var kapabel att köra om någon och dessutom bli ägd av Kobayashi på sista varvet säger att han endå inte hade haft något med täten att göra.

        • Antonio

          Alonso följde reglerna och blev starkt missgynnad. Inte konstigt att han blir förbannad. Hamilton gör ännu ett regelbrott och när han äntligen blir bestraffad gör det varken till eller från.

        • Wag The Dog

          Hamilton slank undan igen. Ja, tycka vad man vill om honom som förare men han är ensam lika bra som hela stallet Ferrari på att slinka undan straff. Kan det bero på att han är från England? Nä, så kan det ju inte vara.

        • Lisa C

          Visst. Alonso skulle naturligtvis ha skitit blankt i reglerna och hängt på Hamilton. Uppenbarligen lönar sig sånt. Sällsynt dum typ som följer reglementet. Och dessutom blir han omkörd av Kobayashi! Det är ett herrans under att snubben överhuvdtaget har ett förarkontrakt, så sopig och korkad som han är.

          *slut sarkasm*

          @ anonym – kanske du skulle lära dig att det är viss skillnad på att köra omkring på gamla slitna däck och på sprillans nya, som Kobayashi hade. Dethär med däck och hur de fungerar i olika skeden av loppet hör liksom till lektion 1A i F1. Eller tror du på fullt allvar att Kobayashi kunnat köra om Alonso om Alonso också haft fräscha däck? (himmel, ibland tror man ju att man befinner sig i ett parallelluniversum…) :/

        • Kenneth

          men men alla väljer väl sin strategi, lisa? =) och när dagen var slut så var Kobayashi bättre än Alonso! punkt slut!

          Typisk Fjollonso att gnälla!! han borde bara köra och överlåta det andra åt stallet istället! skrattade som fan när Kobayashi körde skiten ur honom på slutet!!

        • Lisa C

          Men ge dig.

          Alonso OCH Massa med för den delen, han låg fyra och hade kunnat få ett fint resultat blev royally screwed (jag vill helst inte översätta detta till svenska) av en SC.

          Nu kan man naturligtvis som gamle Montoya hävda att “shit happens” och i Alonsos och Massa fall var det precis så. Det var inte deras fel Webber hade den dåliga smaken att krascha precis där han gjorde men de var de som fick lida mest för det därför att deras position på banan var som den var.

          Ska det vara så svårt att fatta?

  4. Anonymous

    Vadå?

    Hade inte Kobayashi gjort den sjukt coolaste omkörningen i F1 och om inte spansk TV visat 5 najsiga brudar i en pool på ett tak så var detta racet det klart tråkigaste.
    Tycker jag.

    ps. Vad gjorde Webber? Satt han i telefon eller?

  5. cia

    Vad jag förstår så hamnade både Massa och Alonso i ett mellanläge, Vettel och Hamilton kom före säkerhetsbilen, Massa och Alonso efter säkerhetsbilen men hade redan passerat chansen att åka in i depån vilket de andra bilarna efter kunde. Så efter ett varv med SC där de hamnat långt efter Vettel o Hamilton och kunde gå i depå had de andra redan hunnit före.

  6. Iceman

    5-second penalties for safety car infringements

    European Grand Prix stewards have handed five-second penalties to eight drivers after infringing safety car rules in today’s race. The penalties move Ferrari’s Fernando Alonso up one place in the final classification, and promotes Mercedes’ Nico Rosberg into the points to tenth.

    Virgin’s Timo Glock has also been handed a 20-second penalty for failing to observe blue flags.

    • Wag The Dog

      Känns lite tröttsamt att race ska avgöras i efterhand. Kunde dom inte fått drive through medans det var race istället?

  7. OpenWheelFan

    Jag är inte överdrivet påläst när det gäller reglerna, men hur kunde Hamilton som låg två i racet riskera att hamna sist, medan ledaren fortfarande skulle leda, enbart på grund av när SC behagar komma ut ur depån? Någon som vet hur detta kan förklaras? Otur?

    Jag diskuterar inte alls straffet, det är säkert korrekt.

    • Lisa C

      Ja, tur eller otur, vilket man nu vill se det som. SC kommer ut så fort som möjligt och bryr sig inte om VAR i fältet den råkar hamna. Vettel hade tur som precis passerat depåUTfarten (där SC kommer ut) och behövde alltså inte köra runt bakom den ett helt varv utan kunde gasa på hyggligt hela varvet fram till depåINfarten och sen gå in och byta däck. Hamilton tog en rövare och körde om fanstyget. Alonso & Massa m. fl. hade otur som hamnade precis bakom den. Alla bilar som passerat depåINfart men ännu ej passerat depåUTfart när SC kommer ut sitter på pottkanten. De måste vänta ett helt varv bakom SC innan de kan gå in och byta däck. Dessvärre.

      Fenomenet i sig självt är nytt för i år. Möjligheten att kunna kasta sig in i depå för att byta däck (det enda stoppet man – oftast – gör nu) under SC har mycket större betydelse för slutplaceringen nu än förr. Det säger sig ju självt att man tjänar oändligt många sekunder på att slippa lulla runt nästan ett helt varv bakom SC innan man kan gå in i depå för sitt däcksbyte. Detta gäller förstås särskilt för de tio bästa som kört mjukdäck i Q3, de vill ju oftast bli av med skitdäcken så fort som möjligt om SC kommer ut i början av loppet. Fanns inte idiotregeln att man måste starta på samma däck som man kvalificerat på i Q3 skulle vi slippa sånhär pellejönscirkus med larviga tidstillägg i efterhand när nån – inte oväntat – har för bråttom in i depån under SC.

      • Johan R

        Jag såg inte den delen av loppet, så jag fattar inte riktigt. Ska inte SC plocka upp ledaren? Tills dess borde väl alla andra få köra om den, så länge de håller förutbestämda sektortider? Eller har jag missat nåt?

        • Lisa C

          Nej inte alls. Som jag skrivit förut så ska SC inte alls plocka upp nån race leader. Jag fattar inte var folk fått det ifrån. SC är inte på banan för att “improve the show” Fast ibland kan man tro det därför att det försiggår så mycket annat pellejönseri för att “improve the show” (jag hatar alltihop)

          SC är en säkerhetsgrej. SC kan – i värsta fall – vara skillnaden mellan liv och död. Jag har inte så himla mycket respekt för nåt annat inom F1 men jag har respekt för SC.

          INGEN får f.ö köra om den. Och det är väl bara logiskt.

        • Johan R

          Å sjutton, så det kan bli en omstart med femton varvade förare före ledaren? Och slumpen avgör om man som förare tjänar upp till ett varv eller förlorar dito (fast större risk om man ligger långt bak). Ok.

          (Snabb analys av tänkbara situationer…)

          På det viset kör hela fältet ikapp SC (med fasta sektortider), i medeltal 1/2 varv.

          Om alla utom ledaren får köra om SC (med fasta sektortider) kör i genomsnitt halva fältet i genomsnitt 1 1/2 varv, resten i genomsnitt 1/2 varv. Det gör 1 helt varv i medeltal.

          Om man anser att farten med fasta sektortider är för snabb för att vara säker så får man ju uppenbarligen välja den första varianten. SC kan ju anpassa farten efter situationen, olika på olika delar av banan, etc.

          Man kan ju iofs tänka sig mer komplicerade system för att öka rättvisan i det hela, med flera faser, och där depåinfarten är stängd tills läget är under kontroll. Indycar har väl mest vettiga regler åt det hållet (NASCAR har en del riktigt tokiga Sc-regler).

      • OpenWheelFan

        Tack Lisa, bra svar.

        Det kanske är dags att ändra reglerna till att depån är stängd under SC, alternativt tills SC har hunnit runt ett varv. Då skulle vi inte få den situation som vi hade i söndags. Det var väl förresten så tidigare, eller blandar jag ihop amerikansk racing och F1?

  8. Swade

    Fasiken, Lucky-Lonso får nog snart byta smeknamn!

    Haha, snacka om dålig förlorare! Mest snack och lite hockey med Alonso nu, lite grand av en föredetting som Schumacher!

  9. Sebastian

    När SC passerade linjen efter vilken man inte får köra om låg Hamilton någon knapp meter bakom, hade han inte tvekat och saktat in i momentet innan så hade han klarat sig utan straff.

    Hade Alonso stannat ute som kobayashi så hade han haft en bättre chans. Men ibland vinner han (Singapore… inget han gnällt över) ibland förlorar han (och gnäller som ett litet barn/Barichello).

    Webber kör med extremt små marginaler. Titta på många omkörningar, han är ofta på ett hårstrå, och han är allt fö ofta på fel sida om margnalerna. Han plockade Hamilton bakifrån lite tidigare under säsongen och incidenten med Vettel var också typisk för hans körstil, som jag tycker är lite vårdslös, men rätt kul att titta på.

  10. FINNPWRUSA

    Ja det där blev ju helt fel… är inte ett Ferrari fan men de drog ju korta stickan i det här fallet…

    Hamilton skulle ha haft en 10 sekunders stop n’ go = ca. 30 sekunders straff, de andra skulle ha haft drive through = ca. 20 sekunders straff INNAN loppet var över!

    Annars rätt kul att kolla på och Kobys sista varv var underbart!

Leave a Reply