Sebastian Vettel vinner Abu Dhabi och VM!

vettel

Jag tjatade ju igår om att det var så spännande, och oj.. så spännande var det faktiskt. Sebastian Vettel tog starten i Abu Dhabi och höll den ända in i mål. Med Alonso och Webber ett gott stycke ner i fältet säkrade Vettel världsmästerskapet!

Inte mycket av omkörningar, men ändå, vilket lopp! Alonso missade på depåstrategin, misstänker nervöst Ferrari som kallade in honom för tidigt. Det gjorde att han hamnade bakom Petrov som han sen aldrig kom förbi.

Inte mycket bättre för Webber som la sig bakom Alonso. De båda halkade mer och mer efter, samtidigt som McLaren gjorde en stark insats där framme. Dock aldrig nära att hota Vettel helt.

Resultat;

 

Pos  Driver        Team                       Time
 1.  Vettel        Red Bull-Renault           1h39m36.837s
 2.  Hamilton      McLaren-Mercedes           +     10.1s
 3.  Button        McLaren-Mercedes           +     11.0s
 4.  Rosberg       Mercedes                   +     30.7s
 5.  Kubica        Renault                    +     39.0s
 6.  Petrov        Renault                    +     43.5s
 7.  Alonso        Ferrari                    +     43.7s
 8.  Webber        Red Bull-Renault           +     44.2s
 9.  Alguersuari   Toro Rosso-Ferrari         +     50.2s
10.  Massa         Ferrari                    +     50.8s
11.  Heidfeld      Sauber-Ferrari             +     51.5s
12.  Barrichello   Williams-Cosworth          +     57.6s
13.  Sutil         Force India-Mercedes       +     58.3s
14.  Kobayashi     Sauber-Ferrari             +     59.5s
15.  Buemi         Toro Rosso-Ferrari         +   1m03.1s
16.  Hulkenberg    Williams-Cosworth          +   1m04.7s
17.  Kovalainen    Lotus-Cosworth             +     1 lap
18.  Di Grassi     Virgin-Cosworth            +    2 laps
19.  Senna         HRT-Cosworth               +    2 laps
20.  Klien         HRT-Cosworth               +    2 laps
21.  Trulli        Lotus-Cosworth             +    4 laps

 

Mer i media (AB, DN, SvD, EX,).

87 comments

Leave Comment
  1. Anders K

    En av 83 som tippade rätt märkesvinnare, en av 190 som tippade rätt världsmästare… 😀 Behöver jag säga “in your face Alonso!” Skadeglädjen är enorm över att han inte lyckas, åh vad gött det är!

    Bedrövad över Mark, tänk om han inte kört av i Korea… men men bättre lycka nästa år får man väl säga?

  2. OpenWheelfan

    Värdig vinnare. “Rätt” team i toppen. Merceds misslyckas totalt under säsongen trots bra förare, Williams kanske på gång lite smått, likaså Renault. Det blir nog jämt nästa år också. Men jag tror McLaren tar hem nästa års pokal.

  3. Roy

    Vilket race från Vettel helt Underbart att kolla på! Grattis till RedBull så vinner man ett VM inga teamorders bara ren Racing. Man ska inte förlita sig på att andra ska dra en upp genom fältet som Alonso och Ferrari verkar göra då blir man ingen riktigt F1 Champion.

  4. johanna

    HAHHAHHHA, seriöst kan inte sluta le..! sista tanken innan jag somnade igår var att om Hamilton kunde ha sån jäkla tur kunde ju Vettel också få ha det.. Och HAN VANN!!! IIhhh smäller av snart…! :DDD

  5. Daniel

    Så underbart, och spännande. Vettel helt klart den mest värdiga världsmästaren, men tycker lite synd om webber, alonso har haft tillräckligt med tur i år, och nu va den slut. Och va fan höll alonso på med efter målgång mot petrov? Vilken jävla lip looser alonso är. Ville han att petrov skulle flytta på sig? Varför skulle han petrov göra det?…stort grattis till vettel som kan bli en av de största inom F1, va så säkra på det.

  6. Benno

    Så djävla dramatiskt det bara blev!!!Grattis Vettel(H)Floden i armhålorne har bedarrat å man sitter å bara njuter…
    Alonso!Vad gör du efter målgång?

    • Wag The Dog

      Ja som Ferrarifan undrar man ju verkligen vad han gjorde? Skäller han ut honom för att han rejsade? Lite skämmigt känns det.

      Grattis Vettel! 🙂

      • johanna

        Är lite samma reaktion som för Vettel i Turkiet. Man är full med adrenalin, frustrerad osv. så förstår varför det händer.
        Även om det inte är så vackert…

  7. Ville

    Fyfan va underbart! Vettel är en sån värdig mästare alltså, han kämpade verkligen in i det sista. Och Petrov, vilken kung han är! Håller Alonso bakom sig nästan hela racet, fyfan va bra kört av honom. Håller med de flesta att det var tråkigt för Webber, men vilket sjukt år det varit ändå. Helt underbart att se 😀

        • FINNPWRUSA

          Horner hade strypt Webbers bil för att gullungen skulle vinna!!! Annars var ju Webber alltid med Vettel men sen mitt-i-allt denna helg utav alla en halv sekund efter…??!! You heard it here first! 😉

        • Fredrik F

          Webber gav nog helt enkelt upp, jag tror inte han ens var sugen på att köra om Alonso och det kan jag förstå efter allt motstånd Chris Horner har gjort.

  8. Lasse

    Härligt race! Svettiga timmar på soffan framför TV.
    Jag hoppades på seger för Webber, men Vettel är en värdig(mästare) vinnare. 😉

  9. HENKE R26

    Vilket lopp och vilken avslutning på säsongen! Grattis till Vettel och titeln. Helt välförtjänt!!! Förstår att Horners fötter hoppade lite extra! Stort jobb av Renault teamet också. Petrov va nog svettig under hjälmen. Dålig stil av spanjoren efter loppet att hålla på som han gjorde. Osportsligt är min åsikt. Vad tyckte han Petrov skulle göra under loppet, flytta på sej för den store Alonso?

  10. SuperNova

    Teamet med bäst bil och föraren som presterat i topp vinner, bra jobbat! Hade varit riktigt tråkigt för RedBull om man inte tog förarmästerskapet med tanke på resultaten under säsongen.

    Jag hejade på Alonso men Vettel var en värdig vinnare och #2 på min lista.

    Sen så tycker jag återigen att många kommentarer förstör stämningen i bloggen. Glåpord osv mot tex Alonso. Jag tycker att man kan fokusera mera på att heja fram Vettel för en bra säsong och hans prestationer än att han vann över en förare som man av olika anledningar nu inte verkar gilla. Hade tyckt samma sak om det gällde andra förare det har inget att göra med att jag hejar på Alonso.

  11. Pip

    Ett fantastiskt race!
    Precis den spänning som det ska vara i ett avslutande lopp på en förövrigt mördande tråkig bana.
    Vettel visar världsmästartakter och knyter ihop säcken just när det behövs.
    Lite synd tycker jag ändå om Alonso, han missar titeln pga urusel taktik, det var upplagt för en seger men återigen sumpar stallet det, känns som om vi sett detta förut…
    Alonso’s avslutning mot Petrov är inte vacker men frustrationen måste varit enorm under hjälmen och jag tror också att Alonso kommer att be om ursäkt när känslorna svalnat lite.

    Grattis Vettel och Red Bull !!!

  12. Antonio R

    Grattis till Vettel. Den som har flest poäng efter 19 körda lopp är värdig mästare!

    Hoppas nu på att Ferrari får upp farten till nästa år. Att som Alonso nästan vinna VM i fältets tredje snabbaste bil är stort.

    Har förståelse för att det kokade över i Alonsos hjälm efter målgång. Men han har nog distans till det där han med om någon timma.

  13. tommy

    Grattis Vettel!

    Hoppas han kan behålla kylan han haft i slutet av säsongen, så kan det bli något riktigt stort av den pojken.

    Skönt också att vi slipper Abu Dhabi som sista race nästa säsong. Brasilien är betydligt mer spännande.

  14. Simon

    Sjukt spännande race, Vettel känns om en värdig vinnare och jag är helt slagen av att han klarade det trots den otur han haft i många lopp i år. Starkt kört även av Button som visar att han kan ligga och fightas där uppe och att hans VM titel inte var bara pga bilen. Kobayashi står återigen för roligaste körningen. Kul att se en förare som vågar satsa på omkörningar!
    Dålig stil av Alonso efter målgång, sånt blir man arg när man ser… 10/10

    • Nicke

      JAAAAAAAAAA!!!!

      Höll väl iofs mest på Webber, men Vettel är i alla fall bättre än Alonso.
      Och då får jag väl försvara mig lite. Ogillar väl Alonso mest för att jag inte gillar hans karisma/utstrålning. Han (Alonso) skall dock ha beröm för sina förarskills 🙂

      • Claudio

        Det är så här kommentaren skall vara när man inte gillar förarna pga annat än hur de kör.

        Största misstaget idag var väl teamet beslut att ta in alonso för tidigt eller inte ta in han vid safetycar..

        Av de herrar som kunde vinna titeln så var alla värda att vinna den.

        /Claudio

  15. FINNPWRUSA

    Ah well, ah yes… nio poäng för intrigen och bara vänta, vänta, vänta på Alonsos move… som aldrig kom… trodde han kunde bättre!? Trodde stallet var smartare än så…??? Nå väl… gillade ingen riktigt i år…

    Grattis Vettel, värdig mästare!!! Bästa bilen och en mycket bra förare, snart DEN bästa!?

    Hoppeligen har Ferrari en bättre bil nästa år… Har Massa ett jobb att köra den?

    Button var igen duktig på att spara däcken… men han håller inte måttet…

    Renault gjorde ett bra race och nej varför skulle de ge plats åt Ferrari!!? Alonso visade igen han är lite för het, lite för målmedveten (om man kan vara det?)

    Kul/Tur Ferraris team order inte hade inverkan!!! Jag är inte emot dem men de är emot reglerna… måste också säga att jag trodde RBR hade skjutit sig i foten med att låta förarna köra mot varandra men nu känns det rätt, ärliga, VÄRDIGA mästare, RBR och Vettel!!!

    2011 lovar gött… kanske ännu tightare med en lite bättre Ferrari och McL… Merc torde komma starkt, Renault med… Lotus kan vara intressanta… på förar sidan lär en del hända… japp, 2011…

    • Daniel

      Vad tror du om webber?..stannar han?… Eller finns det nån chans att kimi gör comeback ?..massa håller inte måttet efter skadan förra året, vilket är synd.

      • FINNPWRUSA

        LOL, vågade inte säga det men klart man tänkt det… vissa topp team KAN ha ett säte, som nämnt ovan: Webber och Massa kan sitta löst… Kimi kunde köra vilken som…

        Renault kan vara bra och ha ett säte… med Schumi vet man inte… han har ju sagt han kör och bilen kommer att vara mycket bättre för honom…?? Fast efter han nästan blev halshuggen i Abu Dhabi kanske han tänker om…??

        Kimi har ju mera än en fot inne med RB så man kan ju hoppas… han skulle ju passa bra med vilken av de heta killarna som helst… (Alonso, Hamilton, Vettel, kunde nog alla tre leva med Kimi i bakgrunden (av banan).)

        Så här i skrivandes stund finns det ju många kombinationer… Kubica till Ferrari, Massa till Renault med Webber eller Kimi med Kimi i sätet Webber inte har/tar…??!!??!!

        • Daniel

          Visst hoppas man på en kimi comeback!!… Men jag tror att han vill och kommer köra rally, men sen kanske kini inte får den styrning han vill samt att redbull öppnar dörren för kimi, webber har 1 år kvar, men va betyder ett kontrakt idag!??… Sen har vi massa , normalt sett är han inte så här långsam, och det vet nog både han själv i Ferrari, hans sista år i F1 kanske? Skadan förra året har nog satt sina spår. Fast alonso vill och vågar inte ha kimi som stallkamrat, han kan ju bli utkonkurerad. Kimi och schumacher kommer bli vinterns stora snackisar igen, vara eller inte vara

      • Claudio

        såg nån Webber reaction när han gick in för vägning , när vettel står och firar så går webber förbi bakom tittar lite snett på vettel och bara går in i garaget.
        Det säger väl mer en tusen ord inför nästa år tror jag.
        /Claudio

  16. Lisa C

    Ja vad ska man säga…? 🙁

    Först och främst grattis till Vettel förstås. Helt välförtjänt seger. Fast det känns litet vsom om Ferrari -inte direkt gav bort VM-titeln – men de gav åtminstone bort KAMPEN om VM-titeln. Helt huvudlös strategi. Vad hade de tänkt sig när de släppte ut Alonso inte bara bakom Petrov utan även bakom Rosberg, som bägge redan hade varit i depå? Vansinne att bara snöa in på Webber och helt glömma bort Vettel.

    Nåja, tjänar inget till att gråta över spilld mjölk. Red Bull och Vettel gjorde helt enkelt ett bättre jobb idag, inget snack om den saken.

    • FINNPWRUSA

      Ja vad tänkte de!? Var det så (igen?) att RBR ‘offrade’ Webber för att lura in Alonso… nästan som en poker bluff och sen satte allt på ett kort??? Tok gamblade och Ferrari svalde betet medan Vettel körde iväg i solnedgången….

      Och medan jag kör mina konspirations teorier: var Webber mitt-i-allt tydligt långsammare eller var hans bil långsammare??!!

      • Sebastian

        För den som såg Webbers ansiktuttryck i lördags så var han sjukt nervös och det lär sätta sig på körningen.

        Jag tror nog att Ferrari hade räknat med att Alonso skulle kunna ta både Petrov och Rosberg på banan om det behövdes. Och med tanke på vad Bridgestone sa om Ferrari och bakdäcken så är det inte säkert att bilen kommit tillbaka på samma sätt som för Vettel och Hamilton. Det var ingen som trodde att det skulle lön sig att ligga ute så länge.

      • Johan R

        DN hade satt betyg på toppförarna i lördags, och gett Webber 4 i kategorin “Erfarenhet”, medan Hamilton fick 5. Först kändes det konstigt, alla har ju tjatat om hur erfaren Webber är under säsongen. Sen insåg jag att i just den här situationen, när mästerskapet ligger i potten inför sista loppet, så har Hamilton varit med flera gången förut, och Webber aldrig. Han blev nervös, underpresterade, och så gick det som det gick.

        Man kan ju undra varför inte Vettel blev nervös, med ännu mindre erfarenhet (3 på DN:s skala)? Han var i och för sig mer underdog med ett enda tydligt mål (vinn loppet), vilket kanske underlättar. Eller så har han fått hjälp av nån mental tränare under säsongen som fixade att förbereda honom för det här också. Eller så bara är han sån!?

    • Johan R

      Förutom Petrov och Rosberg så hamnade Alonso dessutom bakom ett gäng förare på hårda däck som kunde antas göra sena depåstopp också… Jag undrar om beslutet var teamets eller om det var Alonso själv som bestämde?

      • Lisa C

        Alonso själv har ingen möjlighet i världen att från cockpit i 250-300 km/h ha sån överblick av racesituationen som krävdes här. Nån livetimingscreen har han inte inbyggd i bilen.

        • Johan R

          Schmacher brukade ha full kontroll på racesituationen under sina glansdagar, så helt omöjligt är det ändå inte. Han hade iofs ruskigt kompetent folk på depåmuren, men flera raceavgörande strategival som Ferrari gjorde på den tiden kom direkt från honom.

          Alonso hade gott om tid på sig efter säkerhetsbilen att förhöra sig om vilka som gått i depå, och senare ifrågasätta om han skulle komma ut före eller efter dem när han skulle in i depån.

    • Fredrik F

      Var det inte mest snack om att Kimi skulle ta Webbers plats, jag har i allfall inte hört att kimi skulle ta Vettels plats

  17. Sebastian

    Awesome!!! Vettel weltmeister! 🙂

    Håller med om att Ferrari ofta fattar nervösa strategibeslut. Men, Bridgestone hade sagt att Ferrari sliter bakdäcken mer än t.ex. McLaren, så det är inte alls säkert att han hade kunnat hålla tempot om han stannat längre. Vem hade trott att Button kunde hålla ut i 40 varv.

    Webber såg sjukt stressad ut under lördagen. Inte hans roligaste helg.

    Synd att Schumacher inte fick visa vad han gick för.

    Petrovs bästa körning, det hade man inte gissat, han kanske får vara kvar nästa år.

    • OpenWheelFan

      Schumi har visat hela säsongen vad han går för. Han är nuförtiden inte bättre än så här. Och han blir ju inte bättre nästa år. Niko är klart bättre än Schumacher och har varit så konsistent genom hela 2010 års race.

  18. Erik R

    Inte världens mest spännande lopp i sig, men en värdig avslutning på en otroligt säsong. Vettel har genomgått en metamorfos den här säsongen, från ung hetsporre som kör över sin förmåga, till en kylig mästare som sätter allt pefekt när det verkligen gäller. Stort grattis!

    Tänk att Ferrari lyckades klanta sig så fatalt när det väl gällde. Årtiondets största strategiska och taktiska misstag? De stirrade sig blinda på Webber gjorde, och missade fullständigt att en del bilar redan gjort sina stop under SC.

    Men vilken usel bana! Det är skandal att förarna kan missa en sväng med flera meter och ändå inte tappa mer än någon tiondel. Alonso var av banan säkert tio gånger och kunde ändå ligga kvar tätt bakom Petrov som inte gjorde en enda miss. Och en förare som Petrov kunde utan större problem hålla Alonso bakom sig, för han kunde enkelt ligga precis på gränsen av vad bilen klarade, utan att behöva oroa sig för vad som skulle hända om han gjorde en miss.

    Det är klart att det inte går att köra om när misstag inte kostar nånting.

  19. Kalle

    Saxat från Ferraris webbsite:

    There are some pundits in the sport who believe that when a championship is going down to the wire at the final race, then even if you are fighting one of the contenders for the title for a place in the race, you let him by. This was evidently not something that Petrov believed in and, well within the sporting regulations, he defended his position to the end.

    Meh…

    /Kalle

    • Lisa C

      Ja det var ovanligt korkat skrivet. Och ÄVEN om nu Petrov lagt sig platt (vilket han naturligvis inte skulle ha gjort) så var Rosberg ännu kvar att köra om. Inbillade man sig att han skulle lägga sig platt också?¨Dream on, i så fall.

      Dessbättre tycks sånt svammel inte vara Ferraris officiella ståndpunkt. Chris Dyer:

      “We are all very down at the moment. We had the car, the team and the driver with which to win the title but we did not manage it because we made the wrong decision in terms of strategy, and there is no point in making excuses. We concentrated too much on what Mark was doing and we then were left bottled up in traffic and that cost us the title. You could say we looked too closely at what was going on behind us without seeing what was in front of our nose. It’s a shame because losing like this hurts, it hurts a lot.”

      Huvudet på spiken, Chris!

      • Sebastian

        Det står “pundits who believe”, det går ju att tolka lite hur som helst. För hade man kört på den modellen så hade det varit nästan omöjligt för Alonso att inte vinna efetrsom det bara famns tre andra förare in contention… Antar att det är the horse the whispers (eller ska det vara “farts”). Men det framgår ju iaf att de tycker att Petrov körde schysst.

        • Lisa C

          Ska man gå efter den modellen så skulle ju Petrov & gänget även ha släppt förbi Webber, eftersom han också var titelkandidat.

          Men det ligger ändå litet i vad hästen (antar jag det är) säger. Minns att MS fick köra ganska ostört genom fältet i Brasilien 06. Den enda som försvarde sig någotsånär var Fisi – förstås. Kimi ropade t.om över radion och undrade om han skulle släppa förbi MS när MS kom ikapp.

          Och Petrov säger såhär:

          “If he got close enough to attack quite aggressively I would maybe not fight too much because I did not want to touch with him because he is fighting for the championship.
          He was just once close enough for attacking”

          Så det finns nog nån sorts kodex att man “bråkar “inte alltför mycket med titelkandidaterna. Men hursomhelst gjorde Petrov bara sitt jobb och han gjorde det bra. Finns inget att säga om det.

        • Johan R

          Precis, man ser till att inte köra titelkandidaterna av banan (t ex Kobayashi körde väldigt sansat när toppförarna kom och ville förbi), men man behöver inte lyfta på gasen bara för att de ligger bakom.

  20. Johan

    Har alltid varit en Ferrari supporter och hållt på Alonso iår, tycket han gjort en grym säsong hade han vunnit VM så hade det varit i en underlägsen bil.
    Men det han visar efter målgång blir man fan förbannad på det går inte skylla på vinnar skalle och annat.
    Kan man inte ta en förlust ska man fan inte få en vinst heller
    Helt värdigt att Vettel tog hem det, speglar säsongen i stort att killen som låg 15 p bakom tar hem det.
    Bäst av allt är att han raderar hamiltons rekord som yngste F1 mästaren.

  21. Erik R

    Jag tycker inte Alonsos viftande med handen efter racet var så mycket att snacka om. Man ser förare hötta med näven åt andra förare i varenda race, både när det gäller varvningar och kamp om position. Att han viftar lite extra efter att ha förlorat mästerskapet är väl inte så konstigt?

    Jämför t.ex med professionella fotbollspelare som viftar och jönsar sig 10ggr så mycket varje gång de inte får ett inkast med sig…

    • kenny

      Nu bör man inte jämföra med andra sporter vilket inte förmildrar något. Klart han var frustrerad men samtidigt visar han väldigt dåligt omdömde efter loppet. Så länge som han varit med kan man tycka att han borde sluta med sånt där trams.

    • Lisa C

      Äh, dethär svimmandet över Alonsos viftande är ju urlarvigt. För det första är och förblir han en “viftare” som viftar hit och dit i alla möjliga situationer. Sen är det klart han var oerhört frustrerad. Och kanske man får påminna om denna lilla incident – som alla tycker är kul, f.ö – men om Alonso viftar litet är det jättehemskt och jättegräsligt…

      Hit har Alonso iaf en bit kvar… 🙂

      För att inte tala om när Senna lappade till Eddie Irvine, MS jagade DC i depån och alla andra förare som visat fult finger i alla möjliga situationer. Petrov har f.ö sagt att han hade gjort precis likadant om han varit i Alonsos skor.

      Ett tips: att kolla virknings-VM i stället om man inte tål litet känslor på banan.

      • Fredrik F

        Men shit Lisa vad jämnför du med här pratar vi om incidenter, Det kan nog vara lite mer förstående
        Det som Alonso blev upprörd över var ju ingeting, Petrov gjorde ingenting Alonso gjorde heller ingeting, var det de som Alonso blev arg på eller?

        Om Petrov hade stängt kurvan mitt i ett omkörningsförsök och knäckt Alonsos hjulupphängning skulle jag nog bli förvånad om Alonso inte skulle flyga på Ryssen. Men ett sånt försök var han knappt i närheten av.

        Det kändes faktiskt som Alonso i första skedet bara väntade på att Petrov skulle släppa, i andra skedet hade hoppats på att Petrov skulle gör ett sedvanligt misstag och när han väl insåg att inget av det skulle ske var det för sent.
        Hade han gått in lika aggresivt från början som vi är vana att se Alonso, hade han nog sytt ihop säcken.

    • Sebastian

      Håller med om att man inte behöver hetsa upp sig allt för mycket. Tycker Petrov var cool som visade att han kunde trycka honom av banan om han inte tänkte hålla händerna på ratten… 🙂 jag menar ingen kan ju ersätta The Iceman…

  22. Jan

    Vilken underbar säsong, fast redbull borde avgjort det tidigare, vettel, vilken racer, nästa år kommer handla om vettel Hamilton, grädden på moset igår va ju petrov, vilken insats inte ett fel gjorde han

      • Lisa C

        Ska vi vara litet elaka så är det nog litet lättare att vinna om man blir hjälpt av teamstrategin i sista loppet på så sätt teamkompisen lämnar över ledningen och vinsten till en än om man blir stjälpt av strategin. Som Alonso.

        Detta sagt gjorde Kimi naturligtvis ett bra jobb. Och Ferrari gjorde helt rätt som ändrade tågordningen, allt annat hade ju varit idioti.

      • Sebastian

        Finns det ngn som vunnit mästerskapet som inte haft någon orättvis fördel vid ngn tidpunkt? Om inte Renault haft mass-dampersystemet så hade Kimi varit dubbel världsmästare… 🙂

        • Lisa C

          Nja, jag tror snarare att Mercedes borrade upp sina motorer så mycket i sin jakt på hk att de blev för sköra var en viktigare orsak till att Kimi inte åtminstone hade chansen att bli dubbel världsmästare.

          Renault körde f.ö inte med massadämparen förrän 2006. Eller Brasilien 2005 om man ska vara noga. Försök igen. 😉

      • FINNPOWERUSA

        Jepp! Men nu var ju Vettel lika kylig…. och kanske, KANSKE, de är i samma team/bil näst år….. hur coolt skulle det vara!?

  23. Daniel

    Är det nån som tror Kimi gör comeback i F1 nästa år?… Och i så fall vilket team?.. Redbull?..kanske Ferrari?.. Fast det vågar inte alonso är jag ganska säker på!!

  24. akhil

    Intressant år, de tre huvudfinalisterna (räknar inte med Hamilton) var alla värdiga vinnare. Helst hade jag sett Webber då Vettel kommer ta fler vinster med åren. Jag är Ferrari-fan men tycker säsongen varit stark ändast på slutet så Webber skulle förtjänat vinsten. Men men… Tyvärr har året präglats av kökörning i många fall där racen avgjorts på Lördagen. Double diffuser har verkligen försämrat omkörningsmöjligheterna. Nästa år förbjuds den, härligt! KERS blir valfritt och ställbar vinge inför omkörningar kommer göra Racen mer spännande (och något farligare så klart). Ca 15 veckor Boys and girls!

    • Johan R

      Första halvan av säsongen var det mycket omkörningar (utom försat loppet), men det har blivit lite mindre mot slutet. Kanske för att diverse förare kommit undan utan bestraffning när de struntat i att ge plats till den omkörande bilen, med kollisioner som följd.

      Ställbar bakvinge bara-om-man-är-tillräckligt-nära kommer att bli katastrof, jag ser det som ett allvarligt hot mot sportens överlevnad. Publiken vill se riktiga omkörningar, annars kunde man ju lika gärna fejka alltihop och skriva manus innan loppen. Förhoppningsvis inser ledningen sitt misstag snabbt och avskaffar eller ändrar systemet. De första racen förra året, innan majoriteten hade skaffat double diffuser, så var det massor med omkörningar. Man såg tydligt att det gick att ligga närmare bilen framför. FIA borde ha lite is i magen och se om förbudet mot double diffuser har nån effekt innan man inför panikregler som den med ställbar bakvinge.

      • FINNPOWERUSA

        Tiden får visa…. men banorna idag, speciellt mot slutet av säsongen har ju inga omtagnings möjligheter… alla bilar kan köra snabbt rakt fram, heck många av konerna är SNABBARE än de bästa rakt fram… så när de bygger lucka på rakan så är den bakom för långt bak… och blad topp teamena så är de för nära i performance (sorry hittatde inget svenskt ord) för att kunna köra om någonstans på dessa banor…. om du inte är lite halv tokig som Kobi och Kimi…??!!

        • Erik R

          Yas Marina är verkligen ett skräckexempel på hur dålig racing det kan bli med en bana som förlåter alla misstag. Alonso körde av banan ett toptal gånger utan att tappa mer än enstaka tiondelar på bilen framför (intet ont om Alonso för det, tvärtom – han utnyttjade banans natur för att köra så hårt som möjligt). Även dåliga förare kan köra på och strax över gränsen för vad bilen klarar hela tiden utan att riskera nånting. Då går det inte att köra om. Så länge vi har sådana banor blir det ingen bra racing. Misstag måste kosta!

          Ställbar bakvinge är en bedrövlig idé. Detta eftersom det blir artificiella regler för när det får användas, och dessutom orättvist beroende på placeringen på banan. Då kan man ju lika gärna införa en regel som säger att den som leder max får använda 12000 rpm på motorn…

          Hade förarna fått använda det fritt eller ett visst antal gånger per varv hade det varit OK, men de föreslagna reglerna är ren katastrof.

          Och hur f-n ska förarna kunna hålla reda på om de ligger inom 1 sekund från bilen framför (de brukar knappt kunna hålla reda på vilken position de har i racet, eller hur många varv det är kvar).

          Och hur ska dommarna kunna hålla reda på om vinginställningen används korrekt? Domarna brukar inte kunna klara av att hantera mer en en handfull incidenter under ett lopp. Här har vi en regel som kan kräva domarbedömning flera gånger per varv…

        • Lisa C

          Ha Erik håller iofs med till 100%, du slog huvudet på spiken. S

          Själv skulle jag vilja säga att när Bridgestone gick med på att “improve the show” genom att förse förarna med däck som inte var optimala för racet var det precis ett tecken på samma sak.

          F1 måste sälja TV-tid till idioter och då får man (tyvärr) ta till sådana här medel. Sen om vi som följt F1 längre än sen i förrgår blir lessna bryr man sig inte ett smack om.

Leave a Reply