Sebastian Vettel visar ny gräslig design på hjälm till Bahrains Grand Prix

Sebastian Vettel blandar friskt.. och högt och lågt.. Först är han iskall och kallar sin bil för Kate’s dirty sister och verkar cool som bara den. Och så presenterar han en ny hjälmdesign för Bahrain som är så gräslig så man mår dåligt av att bara tänka på den..

Någon vidare hemsida har han heller inte fått ordning på. Men ok, han kör ju som en halvgud ute på banan så. Det visar inte minst vikterna efter kvalificeringen som jag har en bit ner. Klart mest bensin bland toppförarna hos Vettel. Toyota lagom lätta, de kan nog få det tufft..

Via f1fanatic.

I övriga nyheter märks att Bridgestone släppt specifikationerna för nästa loppen;

Circuit 2009 tyres 2008 tyres
Monte-Carlo Soft and Super-soft Soft and Super-soft
Istanbul Hard and Soft Hard and Medium
Silverstone Hard and Soft Hard and Medium
Nürburgring Medium and Super-soft Medium and Soft

Det är ju i år så att de har ett extra hack mellan blandningarna, det finns ju fyra typer däck. Allt för att göra större skillnad ute på banan. Har ju funkat lite si så där hittills tycker jag.

Och så slutligen vikterna efter kvalet och förutsättningarna inför loppet;

Grid Qualifying Name Weight Fuel (kg) First stint (laps)
1 1 Jarno Trulli 648.5 43.5 12
2 2 Timo Glock 643 38 10
3 3 Sebastian Vettel 659 54 15
4 4 Jenson Button 652.5 47.5 13
5 5 Lewis Hamilton 652.5 47.5 13
6 6 Rubens Barrichello 649 44 12
7 7 Fernando Alonso 650.5 45.5 12
8 8 Felipe Massa 664.5 59.5 17
9 9 Nico Rosberg 670.5 65.5 19
10 10 Kimi Raikkonen 671.5 66.5 20
11 11 Heikki Kovalainen 678.5 73.5 22
12 12 Kazuki Nakajima 680.9 75.9 23
13 13 Robert Kubica 698.6 93.6 29
14 14 Nick Heidfeld 696.3 91.3 28
15 15 Nelson Piquet Jnr 677.6 72.6 22
16 17 Sebastien Buemi 678.5 73.5 22
17 18 Giancarlo Fisichella 652 47 13
18 19 Mark Webber 656 51 14
19 16 Adrian Sutil* 679 74 22
20 20 Sebastien Bourdais 667.5 62.5 18

*Nerflyttad efter Webber-incident.

Återigen denne Vettel med riktigt bra läge. Toyotorna visserligen inte superlätta, men de kommer besöka depån ganska tidigt. En riktigt spännande komponent i det där är att det är åtta bilar som kör med KERS (om ingen bestämt sig att plocka bort den i sista stund nu), McLaren som brukar göra det, Ferrari och BMW, men också Renault. Det är särskilt viktigt i starten, vi har sett några exempel på det. Senare idag blir Hamilton farlig tror jag, men det skulle inte förvåna om Alonso snabbt är framme i täten. Ferrari har mycket bensin ombord och med lite KERS och en bra start kan de bli riktigt farliga mot slutet av loppet.

6 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Kan Hamilton utnyttja KERS för att ta sig förbi Button och Vettel i starten har han ett riktigt bra läge.

  2. bipen

    Snitsigt med banorna men ändå grötigt, speciellt på lite håll. Hans namn och den där loggan i grått utan alla banor och färger hade blivit snyggt och stilrent. Snyggt tabbade tabeller Daniel!

Leave a Reply