Senaste om vädret inför Kinas Grand Prix: regn. Och bilarnas vikter ute.

Reaktioner från dagens kvalificering börjar dyka in i media (nyheter24, AB, AB, SvD, DN, SVT, vg.no). Imponerande uppvisning var det ju och det blir riktigt kul att se starten i morgon.

Senaste på vädrefronten är också spännande att följa, det spås komma en del regn, en del också under tävlingen. Däremot ganska små mängder, men några droppar kunde ge lite extra krydda. yr.no som jag brukar kolla väder på säger regn och blåst under dagen.

Så har bilarnas vikter inför starten kommit. Jag måste säga att jag har blivit lite osäker på om det egentligen är bra att de publicerar dem, eller om det var roligare förr när man inte riktigt visste. Det blir ett intressant moment till liksom. Men intressant också att se vikterna och se hur förarna kört. Ofta följer ju vikten placeringen så att säga (eller diffuser eller inte diffuer har väl varit snacket.. men här visar ju Red Bull att man kanske inte ens behöver bygga om den nya bilen.. det gör man nog, och lyckas man så har man något riktigt vasst på gång).

Inför i morgon är det helt klart att framför allt Alonso kör lätt. Vettel kommer gå in något före Webber, men det blir spännande att följa Brawn som kommer kunna ligga ute ännu lite till.

Kovalainen och några andra har satsat på ett riktigt långt förstastint ser det ut som. Glock som fått minus fem platser förstår jag inte riktigt. Jag hade väntat riktigt tung eller riktigt lätt. Nu är det något slags mellanting..

1. Sebastian Vettel – 644,0 kg
2. Fernando Alonso – 637,0 kg
3. Mark Webber – 646,5 kg
4. Rubens Barrichello – 661,0 kg
5. Jenson Button – 659,0 kg
6. Jarno Trulli – 664,5 kg
7. Nico Rosberg – 650,6 kg
8. Kimi Raikkonen – 673,5 kg
9. Lewis Hamilton – 679,0 kg
10. Sebastien Buemi – 673,0 kg
11. Nick Heidfeld – 679,0 kg
12. Heikki Kovalainen – 697,0 kg
13. Felipe Massa – 690,0 kg
14. Kazuki Nakajima – 682,7 kg
15. Sebastien Bourdais – 690,0 kg
16. Nelson Piquet – 697,9 kg
17. Robert Kubica – 659,0 kg
18. Adrian Sutil – 648,0 kg
19. Timo Glock – 650,0 kg
20. Giancarlo Fisichella – 679,5 kg

Vad tycker ni om att vikterna publiceras innan race, är det bra eller dåligt?

Här är ett varv runt banan i Shanghai med just Sebastian Vettel;

32 comments

Leave Comment
  1. Ko

    med tanke på vikter/bränsle känns brawn som vinnare iaf. även räkan och hamilton känns som smygare.

    såg även att alonsos nya lapptäcke till bil fanns på bild på ab.

  2. HENKE R26

    Tycker att det är mycket trevligt att få veta vad bilarna väger. Får se vad Alonso kan göra med sin lätta bil imorgon!

  3. Johan R

    Grabben kör ju riktigt bra! Skönt att få åka med 🙂

    Ang. vikterna: Jag tycker det är bra att de publicerar, så slipper vi bråk om vem som läckt vad till vem osv.

  4. Rotiz

    Vad gäller vikterna så är jag lite kluven. Det är naturligtvis alltid kul att få så mycket information som möjligt, särskilt när det kommer till F1. Men samtidigt så tar det bort lite av spänningen och framför allt alla de spekulationer om vem som är lätt och tung, hur snabba bilarna egentligen är osv. Det har för mig varit en stor del inför varje Grand Prix och något jag saknar den här säsongen.

    För övrigt är det riktigt kul att Vettel är på gång igen, hoppas bara han lyckas hålla ihop det den här gången.

  5. Anonymous

    Shit !! Alonsos bil väger ju inget typ jämfört med piquets bil…. Snacka om att satsa renault! Kanse ni ska ha en 3 stoppare?

  6. Lisa

    Jag tycker också det är bra att de publicerar, jag vill veta! 🙂

    Litet förvånad att Red Bull är såpass lätta, Vettel har faktiskt bara soppa för två varv mer än Alonso så då har Alonso kört rätt bra för jag kan inte tänka mig att Alonso GP-bilen (med plåt och allt!) helt plötsligt är nästan lika snabb som Red Bullen, diffuser eller ej.

    Men annars lutar det nog åt Brawn, som vanligt. Lättviktarna därframme blir en munsbit för dem. Och då hoppas jag VERKLIGEN att det blir Button som vinner för nu har jag bytt ut Rubens mot honom i F1-bloggenligan! Å andra sidan kan man väl alltid hoppas på att Hamilton KERSar sig upp i starten och sen ligger och stoppar Brawnarna så lättisarna kan dra ifrån ordentligt… 😛

  7. zepter

    Ge en bra bil till hamilton,kimi,kovalainen, eller massa. dem här nollorna kommer absolute inte ligga högst uppe längre då.

    Varför var dem inte så himla bra föra året? HMM…

    Ska bli spännande se hur det kommer gå imorgon.

  8. M

    J Button har aldrig varit ett världsmästar ämne och kommer aldrig att bli det heller, han har haft så pass många år på sig i F1 utan att ha levererat något bra alls.
    det är bara bra att han får lite försprång innan dom andra teamen kommer ifatt.

    • Emil

      Jag har för mig att han många gånger blivit omnämnd som just världsmästarämne men har haft oturen att inte sitta i rätt bil vid rätt tid, tills nu. Han hade en säsong som gick hyggligt med BAR, när deras bil hängde med bättre än tidigare. Han har redan visat att han är snabb och duktig nog.

      Dessutom så är hans körstil väldigt snäll mot bilen och däcken vilket gör att han är en förare som det går att planera bra strategier med.

  9. Dnaiel

    Kul att Hamilton verkar fått fart på maskineriet, med lite tur och skicklighet kan man ha en riktigt konkurrenskraftig bil när man börjar i europa.

    Men å andra sidan så är väl stallet diskat vid det laget 🙁

    Skall bli kul att se Red Bull-stallet imorgon, det är ju en sak att köra några snabba varv men att sedan håll ut ett helt race, både förare, bil och team, är en helt annan sak.

    Satsar fortfarande på BUT, BAR och HAM i nämnd ordning. Fast helst vill jag se HAM, BUT, BAR 🙂

  10. Lisa

    Hmmm…läste just att Vettels pole faktiskt är satt på de hårdare däcken, och då blir det genast mer imponerande.

    (hemlis: jag tittar aldrig på kvalificeringen. Inte därför att jag inte vill men TV-bilderna är totalt värdelösa. (sorry Bernie)

    Live timing rules när det gäller kvalificering.

    • Erik R

      Jag håller med om att det nuvarande kvalformatet är helt värdelöst ur TV-synpunkt. Man får i stort sett bara se bilarna i sista kurvan (särskillt i Q3 när det ska avgöras). Man hinner aldrig bilda sig en uppfattning om vilka förare som är på gång eftersom man får rabblat enstaka sektortider från massor av förare på en gång. Vädelöst!

      Tacka vet jag envarvskvalet då vi fick studera varje förare in i minsta detalj, se precis hur hårt de attackerade, vilka linjer de valde och varenda liten sladd.

      Det optimala tycker jag vore att Q3 gjordes om till en Super-Pole med ett varv per förare. Typ för de 6 bästa från Q2. Då skulle vi TV-tittare verkligen få se vad som krävs för Pole Position.

      • Lisa

        Håller med fullständigt, Erik R, men Bernie tycks tro vi blir jättelyckliga bara vi får se X, Y och Z korsa mållinjen och sen nån hysterisk TV-kommentator (vem som helst, Janne B hör väl till de mer sansade) skrika “pole!” på samma sätt som vilken TV-kommentor som helst skulle skrika “goal!”.

        Funkar inte i F1 Bernie, funkar bara inte…

      • Lisa

        Jag med, men jag hinner aldrig titta på den! 🙁

        Och bara för att illustrera hur mycket jag litar på sportjournalister – ingen nämnd, ingen glömd

        Jag har en god vän som stod efter en viss berömd hr Jihde i SJ-kön häromdagen. Och låt mig säga så mycket som att intelligenstestet “hur-man -får-ut-en-automatbiljett-från-SJ ” INTE utföll till hr Jihdes fördel.

        Men som tur var hjälpte nån snäll tioårig tjej honom visst till sist…. 🙂

  11. Anonymous

    Konstigt… Märkte en sak efter f1 qualfiseringen… Då såg jag att tv6 har qual … Men racer moste du se på viasat motor… Själv skaffar man inte viasat… Tvu player ser jag på och jag ska flytta till kina… (2 maj)

Leave a Reply