Silverstone säkrar Storbritanniens Grand Prix fram till 2027

Storbritanniens Grand Prix har ju varit en het potatis länge. Kommer inte ihåg alla svängar i soppan, men Donington Park annonserades tidigare i år vara klara för att arrangera loppet fram till 2027. Så började finansiella problem och massa annat (inklusive en Bernie tänker jag..).

Nu verkar det i alla fall klart. Det blir inget Donington utan det blir Silverstone i framtiden. Skönt att vi i alla fall verkar vara säkra på ett Storbritannien Grand Prix redan från nästa säsong!

autosport har en artikel här.

Vidare bland brittiska tidningar skriver The Mirror om det här.

Mer i media (DN, AB, SvD,).

15 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Underbart!

    Silverstone är en av mina favoritbanor. Den visar att det går att göra en platt och stadiumliknande bana riktigt intressant.

    Skönt även att Donnington får förbli det klassiska Donnington och inte slaktas och byggas om till ett monsterkomplex.

    • Erik R

      (svarar mig själv)

      Dock lite oroande att de vill använda en ny konfiguration kallad “Arena circuit”. Vad är det? Hoppas bara det inte innebär att banan förkortas och förstörs…

        • Erik R

          Ush ja, de tappar ju bort Bridge som är en riktigt häftig kurva som leder till en bra omkörningsmöjlighet enligt Silverstone-modellen:

          Föraren bakom är bättre genom Beckets vilket tvingar föraren framför att vara mer och mer defensiv vilket leder till en omkörningsmöjlighet efter Bridg, nästan ett halvt varv senare. Bättre racing än så blir det inte och är tusen gånger roligare än moderna designerade omkörningsställen (jättelång raka som slutar med bred hårnål så att den som är snabbast rakt fram i lugn och ro kan glida förbi).

        • Johan R

          Håller med om att det nya förslaget ser sämre ut. Silverstone är den banan som gett flest och bäst omkörningar senaste åren vad jag kan minnas (ok, Spa, Suzuka och Interlagos har väl sett några läckra “moves” också…).

          Jag är lite förvånad att de vill förlänga banan också, den är väl rätt lång med dagens mått mätt?

          Det var snack om ett liknande förslag för några år sen, som aldrig blev av. Då skulle de även flytta start och mål till mellan Club och Abbey. Samt bygga om Club till lutkurva à la Indy, men av någon konstig anledning droppade de den idén ganska snabbt 😉

        • Johan R

          De har en fin karta över byggplanerna i senaste Motorsport Magazine. Den nya loopen ser ganska häftig ut, framför allt första biten med en riktigt snabb höger ungefär där Abbey Chikane är idag, följt av en svepande vänster. Jag är lite osäker på om FIA godkänner det utan att bromsa ner bilarna med en ny chikan först…

          Tyvärr finns det även planer på att modifiera två svängar på nuvarande banan: utgången ur Beckets-komplexet mot Hangar Straight ska bli mycket tajtare, och Club ska göras om till en dubbel apex-grej, nästan som två separata svängar. Jag har svårt att se att det inte ska bli sämre racing för F1-bilarna av det (men kanske bättre för motorcyklarna?) 🙁

    • Johan R

      Vad jag har sett har de redan grävt upp nästan hela innerplan på Donnington, jag vet faktiskt inte om banan ens är körbar i nuläget. Riktig soppa med orealistiska finansieringsplaner från ägarna. Hoppas banan går att rädda, även om de inte kör F1 där.

      Den tilltänkta bansträckningen på Donnington tyckte jag såg riktigt trevlig ut, faktiskt.

  2. Magenus

    Är det bara jag som är lite oroad över en sak. 17 ÅR!! Det kan hända en jävla massa saker på 17 år. Nu är ju Silverstone en kul bana förvisso. men det oroar mig att det ska gå att skriva så här långa kontrakt. Tänk er Valencia 17 år på rad. brrrr…

    och ja jag vet att man måste få säkerhet för investerade pengar. Men 17 år…

  3. Voyager

    Det finns en klausul som tillåter att en av parterna, vilken som, kan avbryta detta avtal efter 10 år. Men det är ju ändå en rätt ok period. 🙂

Leave a Reply