Sommarläsning; F1-förarna på nätet

Sommar-analys! Då sommaren visserligen bjuder på en del lopp, men också på lite semester och frånvaro har jag här en lite matigare artikel att gotta sig åt ett tag. Jag har tagit mig en titt på en del av förarnas hemvister på det världsomspännande internettet. En snabb titt på förarnas hemsidor visar att många av dem har ganska avancerade sidor, erbjuder nån form av community och har egna logotyper (som ses i artikeln). Helt rätt som media-nördarna kännarna skulle säga.

Flera förare har också lagt sig till med en slogan som följer dem runt på hemsidan. Liuzzi har valt det slagkraftiga “Destined to succeed”. Vilket väl bara återstår att uppfylla. I och för sig kompenserar han en ganska svag hemsida med en av de snyggaste top-bannersena bland förarna.

Renaults Giancarlo Fisichella har under senaste månaderna varit en del i media på grund av sin nystartade motor-skola utanför Rom. Hemsidan ger också klara signaler om vad Fisi har för planer efter karriären. Det här är en affärsmans hemsida (bland annat kan man köpa Fisi-parfym och deo!). Men finns också en del F1-prylar, som massvis med bilder att titta på eller 2 (hmm.. bara 2?) wallpapers att ladda ner. Ett eget, ganska välbesökt och välskrivet forum, är respekt. Men Fisi, varför en länk till Fisico Entertainment där man möts av;

Notice: This domain name expired on 06/07/07 and is pending renewal or deletion

Felipe Massa från Ferrari har en tok-färg-glad hemsida med halv-kaotiskt upplägg. Men man får i alla fall de senaste nyheterna serverade på förstasidan. Men att man kan lägga in frågor direkt på siten som Massa sen, med lite flyt, väljer att besvara är lite cool. Men goodies-avdelningen är fylld av hemska wallpapers, nån screensaver som jag inte tänker mig att ens försöka mig på och motiverar inte direkt till att skicka in 36 € för att bli med i en fan-club.

Teamkompis i Ferrari, Rubens Barrichello, verkar sikta på att få ut senaste nytt direkt på förstasidan. Ännu får jag mest nyheter i form av “Undefined” dock. Men kanske kommer. Och nedräkningsklockan inför nästa race som visar att det är en dag kvar till nästa lopp (som är om knappa två veckor) verkar fått sig en släng av något konstigt. Statistik finns att tillgå i menyn, i alla fall fram till 2005.

Takuma Sato har en shopping mall på sin hemsida. Där säljer han bland annat klistermärken för eh.. Honda? Någon slags retro-grej där kanske. Super Aguri är ju Satos team just nu. Äntligen en sida som tar nyheter på allvar dock. Här går det inte att missa och man får dem serverade direkt när man kommer in. Klart stilig sida, även om den förändrar form flera gånger när man är nere i strukturen och klickar. Generöst fotoalbum för de som gillar att titta på bilder. Välbesökt forum, alltid plus i kanten. Links kanske är en lagom bra vald titel i menyn, det är ju sponsorer där bara. Länkar till dem i och för sig då.

Fernando Alonsos logga, som jag hittade i butiken på hans hemsida, har precis som Satos märkliga drag av hans tidigare team. Regerande världsmästaren bjuder på en ganska rörig sida. Men att vara ambassadör för UNICEF plussar ju på allt. Finns en avdelning för download som är tom. Det där att det ska vara lite svårt att hitta senaste nyheterna, är det tänkt som utmaning?

BMWs Robert Kubica vinner utan tvekan klassen för hemsida med minst innehåll. Å andra sidan är de få wallpapers man kan ladda ner ganska kassa. Så kanske lika bra det. Däremot är det nog samtidigt en av de snyggaste. Diggar klart den rena stilen.

Kimi Räikkönen har en spännande hemsida som blandar friskt mellan high-tech Formel 1 och vikingatecken och skrift. The Iceman Cometh fungerar som välkomsthälsning. Nåväl. Utan tvivel en av de snyggaste, och helt säkert en av de dyraste. Märkligaste inslaget, som i och för sig får plus-poäng, är att man i starten möts av en klämkäck Kimi som plötsligt dyker upp med ett Emil-i-Lönneberga-smil på läpparna och ger tummen upp. Right back at ya Kimi. Eget forum är plus, och ett av de båda wallpapersena går rätt ner i min download-mapp. Men 20-40 € för en fan-club? Kanske man blivit för gammal, men det känns inte som att det kommer hända.

Jenson Button har faktiskt gjort en ganska kul grej, där hans logga innehåller en Jenson-button (Jenson-knapp alltså, ni hajar) som faktiskt är ganska snygg. Faktiskt. Nyheter presenteras snyggt och att ha en avdelning för ebay-aktioner där pengar går till välgörenhet betyder guldstjärna i kanten. Som några andra så finns möjlighet att posta en fråga, som Jenson senare kanske besvarar på hemsidan. JBTV är en cool grej, även om jag inte får det att fungera och länken har flyttat. Tror man får kila över till Hondas hemsida för den. Men I like, I like. Eget forum och ganska välfyllt skåp med andra videoklipp och bilder att ladda ner. Trots registrering kommer jag dock inte in på chat-rummet. The email you have provided is not valid. Hmm.. ok, första minuset Jenson. Ledsen.

Nick Heidfeld verkar också vara en förare som tror på nyheter. Lätt att komma åt, och man får en personlig kommentar. Rätt snygga bilder och lite kul att han också har bilder på sig själv när han är ute och snurrar på banorna. En gästbok är lite kul. Som ett forum, fast för några år sen. Men varför inte? Däremot 69 € för Premium medlemskap i hans fan-club, det blir lite saftigt. Något för den tyska marknaden kanske där Quick Nick nog är ett smått starkare varumärke än den norska eller svenska.

Alexander Wurz leker man inte med. Det blir helt klart av den där grymt coola 15-års pirat-symbolen han kör med. Riktigt sån pirat kanske han inte varit ute på banan ännu. Här finns dock en kul detalj, en nedräknings-klocka som inte räknar ner utan upp. Eller fram. Lite märkligare blir det under nyheterna där Wurz har en bild på sig själv från podiet i Kanada där han gör ett märkligt tecken med tre fingrar i luften. Ska enligt honom själv vara ‘hang-loose’ tecknet. Men det är ju med tummen och lillfingret ut. Wannabie-Wurz? Eller så skiljer sig ‘hang-loose’ inom kite-communityn på Hawaii från surf-communityn på Hawaii. Vad vet jag. (Ok, lite dubbelnyhet för er som hänger på f1bloggen om dagarna.)

Nico Rosberg och Lewis Hamilton är de förare som ännu inte har någon hemsida (vilket F1bloggen uppmärksammat och gnällt över i ett tidigare inlägg). I Nicos fall utlovas det att det kommer en, men kanske inte så bråttom, går ju inte så farligt bra ute på banan. Nico Rosberg på nätet hittar du här. Lewis Hamilton däremot, hemsida här, är något märkligare.

[Edit:] Hamilton verkar fått tummen ur. Om cirka två veckor lovas nu en launch av hans nya sida. Väl värt att hålla ett öga på!

Det här är killen som slagit ner som en blixt och ensam ser till att biljetter säljs ut. Man kan knappt hitta en F1-sida som inte säljer kläder, nyckelringar, muggar och annat skräp med Hamiltons namn på. David Coulthards hemsida kan väl i och för sig knappast kallas hemsida heller. Om det nu är hans officiella jag hittat..

And the winner is… Tja, listor över hemsidor och vinnare eller förlorare får du hitta någon annan stans. Men läs gärna igenom värdering ovan och surfa över och kolla in några av förarna. Slutkläm och superanalys? De har för mycket pengar. That’s it. Ingen av förarna verkar ha börjat smått för att sen bygga vidare, utan alla verkar mer eller mindre anlitat någon eller någon firma som kladdat på med flash och animationer och annan skit som sen blivit liggande. Uppdateringar sker med lite flyt med jämna, om än långa, mellanrum och det är ofta förvånandsvärt svårt att hitta till news-avdelningen. Men ok, Josefsson har fått sitt, det finns massa positivt också. Snygga siter, mycket download-godis och en del kul videoklipp och annat att underhålla sig med. Kolla själv. Själv är bäste dräng. Eller domare.

Bilder från respektive förares hemsida. Surfning gjord under sommaren 2007. Hemsidor ändras ofta (om de här gör det är svårt att säga) så någon gnällspik där ute som hittat något som inte stämmer; ta ett djupt andetag och skriv ett inlägg på er egen blogg om det.

Leave a Reply