Summering av testerna i Valencia – Ferrari ser starka ut, Mercedes svaga..

Ok ok, man ska ta det med en ordentlig nypa salt de här testerna. Men även om man gör det så är det ju intressant att se att Ferrari toppar. Grymt imponerande av Alonso att sätta snabbaste tid i den erkänt svårkörda Ferrarin (länge sen vi hade debatt här om Badoer eller Fisichellas inhopp förresten.. :-))

BMW imponerar hur mycket salt man än tar hänsyn till. Kobayashi blir en favorit till säsongen! McLaren och Hamilton med i toppen som förväntat, däremot undrar man ju med Button.. Jag skulle inte bli förvånad om vi hittar honom en bit ned på resultatslistan till säsongens slut.

Schumacher måste kommenteras. Ska vi säga en lagom start? Inte snabbaste tid, men snabbare än Rosberg.

Williams var väl inte tippade i topp, och ser ut att kunna få en tuff säsong. Men återstår att se.

Tider;

Fernando Alonso Ferrari F10 1:11.470 min 127
Felipe Massa Ferrari F10 1:11.722 min 226
Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari C29 1:12.056 min 96
Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari C29 1:12.094 min 154
Lewis Hamilton McLaren-Mercedes MP4-25 1:12.256 min 108
Robert Kubica Renault R30 1:12.426 min 188
Michael Schumacher Mercedes W01 1:12.438 min 122
Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari STR5 1:12.576 min 97
Nico Rosberg Mercedes W01 1:12.899 min 158
Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-25 1:12.951 min 82
Vitaly Petrov Renault R30 1:13.097 min 75
Rubens Barrichello Williams-Cosworth FW32 1:13.377 min 177
Nico Hülkenberg Williams-Cosworth FW32 1:13.669 min 126
Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari STR5 1:13.823 min 125
Gary Paffett McLaren-Mercedes MP4-25 1:13.846 min 86

Mer i media (TV, Eurosport, AB,).

20 comments

Leave Comment
  1. TQ

    Tycker inte vi ska dra så stora växlar på att Button ligger lite efter Hamilton. För det första är det bara några tiondelar. Sen är det ju faktiskt inte ren speed som är helt avgörande på banan. Och vi vet ju att Button har andra starka sidor; som att köra mjukt. Vilket kan komma väl till pass nu när däckslitage kommer spela en något större roll

    • Johan R

      Tiderna verkar ju allmänt ha blivit bättre och bättre, så det är ju fördel de som körde senare under testdagarna (t ex Schumi). Vet inte hur det var med Button och Hamilton?

      • Lisa

        Vad som var litet märkligt med Button var att de tillbringade halva hans testdag med “seat fittings” i garaget.

        Ehhh… Borde de inte ha fixat sådana saker hemma i Woking i stället för att spilla värdefull testtid på sånt?

    • Lisa

      Bägge förarna är nöjda med bilen (so far). Alonso sa t.om att den var lättkörd – och är det nån som är van vid svårkörd skit så är det han.

    • Sebastian

      No shit. Idag har Daniel rökt på tror jag… 😀 Men både Rosberg och Button har ju haft inkörningsproblem så Alonso har ju iaf landat springandes.

    • Daniel

      De tänker testa i Alabama någon gång i slutet av denna månaden. Hoppas det blir så. Vore kul med ett amerikanskt stall i F1.

  2. FINNPWRUSA

    Just det… denna bil har knappast NÅGOT ut av felena förra årets hade…. det vore ju urbota dumt… specielt då de gjorde sig av med den enda som kunde hantera 2009an… ;o)

    USF1 kommer knappast att testa innan första racet… frågan är om de ens racar i första racet…?? De har ju sagt att de skall testa här i USA om nån vecka men folk med insyn (inte teamet) säger att det knappast är så??

    • Sebastian

      “We had a slight bump in the road with a sponsor” vilket blev slutet för Super Aguri… men Windsor säger iaf “We will be in Bahrain. We may not be pretty, but we will be there.” Så jag antar att fyra hjul, ratt och en kraschtestad lådbil i kolfiber dyker upp….

    • Lisa

      Självklart har inte Ferrari byggt en skräpbil med FLIT så att förarna ska kunna skylla på att den är svårkörd… 😉 Ingen kan vinna i en skräpbil, inte MS, inte Senna, inte Alonso, inte Kimi, inte Hamilton, inte *sätt in namnet på favvoföraren här*

      Ferrari hade problem förra året därför att de var tvungna att bygga om bilen för en dubbeldäckare och hade den j-la KERS-klumpen att släpa på. Kanske bilen inte var någon stjärna från början, men dessa faktorer gljorde definitivt inte saken bättre.

      I år är det inte så. Gudskelov.

  3. Sebastian

    Autosport.com har en bra artikel om de olika bilarnas tekniska lösningar. Förklarade en hel del för mig, bl.a. hur hajfenan påverkar downforce i kurvorna. Men även en intressant diskussion om ferraris framvinge, och hur de vertikala vingarna vid sidepodsen påverkar turbulensen från framhjulen (ursäkta svengelskan…). Är i deras betalsektion, men jag kan faktiskt rekommendera den. Den är värd en bärs i månaden.

Leave a Reply