Svart dag för Red Bull i Korea

korea-flag

Vilken spänning och dramatik! Och vilken märklig situation det framför allt höll på att bli när Korea var nära att tvingas ställa in premiären.

Hinner inte mycket mer än resultaten här och nu, eller ordna en sån där omröstning, får ta igen det senare.

Synd om Rosberg som åktes ut ur loppet av Webber, dagens stora förlorare. Vid sidan av Red Bull som tappar ordentligt med poäng efter att båda förare försvann. Men Rosberg fick frågan om det var rätt beslut att starta loppet på tyska RTL, och menade att det var helt rätt. Såg ju mörkt ut ett tag där.

Pos Driver Team Time
1. Alonso Ferrari 2h48:20.810
2. Hamilton McLaren-Mercedes + 14.999
3. Massa Ferrari + 30.868
4. Schumacher Mercedes + 39.688
5. Kubica Renault + 47.734
6. Liuzzi Force India-Mercedes + 53.571
7. Barrichello Williams-Cosworth + 1:09.257
8. Kobayashi Sauber-Ferrari + 1:17.889
9. Heidfeld Sauber-Ferrari + 1:20.107
10. Hulkenberg Williams-Cosworth + 1:20.851
11. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 1:24.146
12. Button McLaren-Mercedes + 1:29.939
13. Kovalainen Lotus-Cosworth + 1 lap
14. Senna HRT-Cosworth + 2 laps
15. Yamamoto HRT-Cosworth + 2 laps

84 comments

Leave Comment
  1. Patrik Stenström

    Jag ger racet en 4:a.
    Spännande race helt klart när det väl kom igång, men vi missade vad som kunde ha blivit en ännu mer spännande start och fick istället 17 jävla varv bakom säkerthetsbil.
    Men VM lever och det är såklart bra.

  2. Anonymous

    Wow… 2 timmar sena, var as förbannad. 2 timmar senare vpar jag skit nöjd. 4 timmas race. Dessa billarna är ju gjorda för regn… Var arg på den klagande Button att man ABSOLUT inte kunde köra racet medans Hamilton ville starta racet.

    Dagens mästare, Adrian Sutil han stal showen. Körde före båda sauber bilarna, torro rosso och den där manövern på button skrattade jag som bara den. Men farlig

    • Kenneth

      konstigt att inte sutil fick svartflagg flera ggr om…. han var dock inte ensam om förtjänat det! Sutil såg ut som bambi på hal is…

      Buemi och Sutil har nu fått straff för sin körning!

  3. Segfirre

    Gråter så lycklig jag är.
    Kan inte bli mycket mer spännande.

    SÅ mycket gnäll från förarna i Red Bull idag alltså, in your face!

    • Matt

      Håller med de ville inte köra idag, de var rädda att göra bort sig i regnet och hade hellre tagit halva poängen… Vettels försök med att solen bländade honom var i och för sig ganska skönt, tur att tävlingsledningen inte föll för den…

      • Kenneth

        japp men det hade förmodligen låtit lika hos ferrari eller Mclaren om det varit ombytta roller =)

        tycker det är fördjävligt när när mekanikerna jublar när det händer en avåkning! kunde ju ha slutat illa när rosberg kör in i webber

        • Antonio

          Du hörde inte Alonso gnälla om någonting då han tog ledningen, eller?

          Håller med om det där när det jublas över andras misstag dock. Det ser inte bra ut. Men i stridens hetta kanske det är svårt att tygla sina känslor.

  4. Antonio

    När Alonso vinner är det alltid en 10:a från mig.

    Har sagt det förut och säger det igen. Han behöver inte ha den snabbaste bilen för att vinna, han är helt enkelt bäst. Han vårdar däcken och materialet som ingen annan.

    • Simon

      Klart han inte behöver snabbaste bilen, det enda som behövs är att Vettel och Webber bryter. I mina ögon är Vettel en mer kompetent förare som åker på en massa otur och strul med bilen. Kolla bara de första 2 loppen i år. Vettel dominerade, bilen paja. Säger inte på något sätt att Alonso är en dålig förare. Men han kan inte vinna utan en bra bil. Fast det kan nog ingen i F1. Kolla bara Schumi…

  5. HENKE R26

    Ett konstigt och annorlunda lopp. Bjöds på en hel del dramatik. Banans layout verkar vara ganska bra, hade hoppats på torrt race. Tycker att Alonso har väldans tur att Vettels Renault motor väljer att säga upp sej precis i detta läget. Alonso är en duktig förare absolut, men undrar om han hade kunnat vinna loppet av egen kraft. Verkade som Vettel hade ganska bra koll på fältet bakom sig.

  6. Mehmet

    Hoppas inte Alonso går och vinner VM nu. Inte bra för sportens rykte ifall en förare som är så starkt förknippad med fusk vinner.

  7. Donald Black

    Det var helt klart ett godkänt lopp, undrar om Sutil har starkt sina chanser att fortsätta köra för ForceIndia.
    Vissa förare körde som om det var första gången dom körde när det var regnlopp.
    Webber tog det lite för försiktigt och då gjorde han misstag istället som kostade mer än det smakade.
    F Massa körde hyffsat bra idag trots att det inte är hans favorit underlag så helt klart ett + i kanten där.
    Vettel, Alonso och Hamilton gjorde det som dom skulle göra så det var varken bra eller dåligt helt enkelt godkänd.
    Tycker att Schumi har lyft sig ett par snäpp man såg det redan under Japans gp och nu under Koreas gp.

  8. Simon

    Vad var det jag sa om ryssen ?
    Ännu en flopp !
    Han kommer även att nolla dom 2 sista tävlingarna.

    In med Kimi 2011 ! ! !

    • Sapi-Jens

      När sjutton ska du inse att Kimi inte kommer köra 2011? och inte för Renault iaf. Petrovs bakände gled iväg och han kunde inget göra för att rädda det. och han låg väldigt bra till innan det hände. hade det varit torrt hade du fått se på en flygande ryss

  9. Mattias

    Om jag ska sätta betyg på racet blir det, 4 eller 5

    Några omkörningar blev det ju när det väl kom igång efter alla dom SC varven.

    Resten av racet kan sammanfattas med kvaddade bilar och SC. Det känns ganska tråkigt att ha nästan ett halft race bara med SC.

    Jag tror det skulle blivit mer intressant race om det hade körts i torrt.
    Det positiva är att nu är VM striden ännu jämnare.

  10. Anonymous

    Kan någon svara mig varför alla hatar Alonso? Bara för att han är bättre än era favo förare så börjar det bli tråkigt att ni skriver samma sak om att han fuskar och bla bla bla..

    Tycker att hamilton, vettel och webber bara: 1.gnäller 2. Fuskar 3. Skyller i från sig

    • Kenneth

      haha Alonso är den som är förknippad med Fusk =) Hos Mclaren, Hos Renault och hos Ferrari….

      ja han är duktigt på att gnälla och vinka också =)

      ser fram emot att få se hans ferrari motor gå upp i rök nästa tävling! det är slut på hans tur nu

    • Antonio

      Alla hatar Alonso? Titta på läktarna nästa GP och tala om för Kenneth, Daniel och andra troll här vilka flaggor som dominerar. Spanska flaggan och den Asturiska. Den provinsen Alonso kommer ifrån.

      Alonso har nog fans runt om i världen så han klarar sig. Att några okunniga tomtar här uppe trollar om honom är knappt värt att bry sig om. Alonso är till och med mer poppis i Storbrittanien än självaste Hamilton.

      • Mr. F1

        Troll???… Och du är blind pajas Antonio…hoppas innerligt att alonso får motor haveri i nästa lopp..alonso är en fuskande fetröv… Alonso mr big ass…

        • Claes

          Eller ****************** Kärt barn har många namn…

          [hoppsan claes, inte riktigt finrumsspråk där. Jag gillar inte fula ord om det inte är jag själv som skriver dem. Skärp upp språket eller hamna på svartlistan som inte kan kommentera. /daniel]

    • Fredrik F

      Ha, ha, ha du är rolig, vad har hamilton fuskat med ? Dessutom glömde du Alonso överst på Gnälllistan, det är han som har infört gnället på f1 banorna och han har fått det till sin fördel. F1 kommer bli som Fotboll snart, tragiskt.
      Alonso, vettel och Ronadinho kan starta en gnällklubb.

      Racet var en 3a, idag motivering är just att förargnället har fastnat i dommarbåset.

      • 1337

        Alonso är ju den störste fuskaren av dom alla :O Mclarenskandalen någon? Och sorry men orginalposten (från anon) är en riktig trollpost. Alonso är, som alla andra förare i f1, jävligt duktig på att köra racingbil och det är inget man kan ta ifrån honom, men jag har aldrig sett en förare som gnällt så mycket som honom. Aldrig varit med om ett lopp där han inte suttit i bilen och vinkat för han har varit arg på någon och sedan gnällt efteråt. Och får jag fråga OP hur vettel fuskar?

        • Lisa C

          Ja, jag vill egentligen inte lägga mig i denhär babydebatten – men varje gång nån drar fram McLarenskandalen som om det vore Alonsos fel så garvar jag ihjäl mig.

          REALITY CHECK – det var McLaren som fuskade. Inte Alonso.

          McLaren spred Ferrariinfo bland sina raceingenjörer för glatta livet, men eftersom man redan givit dem ett kännbart straff föredrog man att inte föra saken vidare när den tekniska utredningen var klar med sin koll av McLarens datorer.

          Alonso i allt detta är som en fis i rymden.

        • Lisa C

          Man må snarare beundra den engelska pressens förmåga att göra en avledande manöver från de verkliga skurkarna (McLaren) till en totalt i sammanhanget ovidkommande individ (Alonso).

          Tyvärr tycks det finnas idioter även i Sverige som gått på detta.

        • Kenneth

          han dras till fuskande stall =)

          sen diskuterade ju han och pedro i sms om ferraris setuper och om hur dom kommit på hur ferrari fick däcken att hålla längre…

          så helt oskyldig var han inte

        • Lisa C

          Nej oskyldig är han inte. Men om vi nu talar fuskade förare – så är PdlR en betdligt störe skurk för han fick sin info direkt ifrån Coughlan. Man jag ser ingen som kräver Pedros huvud på ett fat.

          Dubbelmoral, nån?

          Dessutom diskuterade McLarens ingenjörer – de som har betydligt större glädje av främmande info än NÅN förare överhuvudtaget friskt Ferraris idéer.

          Kort sagt, det finns en anledning att McLaren fick backa på sina projekterade bromslösningar inför 2008. Att i detta sammanhang överhuvudtaget ta upp Alonsos lilla löjliga roll är – just det – skrattretande.

  11. susej

    Roligt lopp till slut. Är bara så evigt trött på kommentatorerna “snillen Spekulerar”. Hoppas att Sutil får fortsätta, han är en frisk fläkt! Väntar med spänning på de sista tävlingarna.

  12. Micket

    Kul race när det väl drog igång. Sutil for president!! Måste ha dragit ett gäng linor innan han klev in i bilen.. Mer mudrace till folket!!
    Sen det bästa, blåste viasat ännu en gång. Skönt!

  13. Erik R

    Kul race, med nästan optimalt resultat för mästerskapet (hade ju varit bättre om Hamilton hade hållit sig på banan hela vägen; Alonso hade säkerligen tagit en andraplats istället för att försöka attackera).

    Måste bara avreagera mig lite angående det där djäkla Viasatondemand. Fy f-n vilken skräptjänst. Sändningen började hacka redan när racet drog igång första gången. Sen var det halvbra fram tills andra starten bakom safetycar. Vid det läget var det bara stillbilder som visades med jämna mellanrum och en halv sekund ljud då och då.

    Tydligen klarar inte deras videospelare av att anpassa sig när det strular med (deras) nätkapacitet. En normal spelare hade givetvis automatiskt sänkt bandbredden och ökat buffertstorleken, men inte här. Rena rama stenålderstekniken.

    Sen kom den riktiga höjdaren – kl 10.15 (då racet hunnit ungefär halvvägs) slutade websändningen tvärt och försvann. Då var förmodligen den normala sändningstiden slut, och uppenbarligen var det ingen som tänkte på att förlänga websändningen.

    Det enda som är bra med Viasats webtjänst är att de är snabba på att ge pengarna tillbaka när det strular om man klagar. Idag var minst tredje gången jag blivit tvungen att reklammera en av deras websändningar…

    • Lisa C

      “Kul race, med nästan optimalt resultat för mästerskapet (hade ju varit bättre om Hamilton hade hållit sig på banan hela vägen; Alonso hade säkerligen tagit en andraplats istället för att försöka attackera)”

      Alonso hade inte behövt nöja sig med andraplatsen i vilket fall som helst, eftersom Hamiltons däck tog helt slut. Jag tror han tappade 10 sekunder till Alonso de sista två-tre varven. Hade Hamilton lett loppet i detta läge hade Alonso kunnat segla förbi hur fint som helst. Tyre management hör till spelets regler. 😉

    • Kenny Eliasson

      Testa att köra en proxy, kan rekommendera BlackVPN, kostar 50kr månaden och gör så att du kan titta på BBC sändningar, aldrig haft ett problem! 🙂

    • Thom S

      Kan ju bara säga samma sak, fyfan vad drygt det var! Viasatondemand har gått käpp-rätt-åt-helvete sen de försökte med den nya spelaren. Har bara strulat för mig!

    • Daniel

      Instämmer i klagomålen om Viasatondemand. Skräp! Vet heller inte vilken gång i ordningen, jag fått reklamera och fått återbetalningen, men det är sämre med kompensation utöver..
      Ska det vara så svårt att få till en fungerande tjänst?

  14. Kim

    Ett av de bästa racen i år helt klart! Gillar vettels kommentar när
    han ropar över radion att det är så mörkt nu att han inte ser bromspunkten,
    he he undrar om han kände på sig att någonting var fel med motorn!
    Gött iallafall att Alonso nu e i vm ledning! Nästa rae så är det säkert omvänd
    ordning igen! I Love F1 🙂

    • Wiligut

      Han sade ju i intervjun att han hade medium-mörkt visir på hjälmen. Det kan ju inte vara så lämpligt i halvmörker.

  15. Oskar

    blir riktigt förbannad när motståndar teamen sitter och jublar efter en avåkning, jävla fult gjort, så jag kommer skratta piss nästa gång nån kör av på både Ferrari och McLaren.

  16. Johan R

    Mycket underhållande och spännande lopp när de väl kom igång. Sanslöst tajt i VM-tabellen nu.

    Men, det är ju ingen som klagat på Webber, än? Det var ju otroligt oprofessionellt att rulla tvärs över racinglinjen efter att ha snurrat så som han gjorde. Nästan så att det såg medvetet ut… Vet inte om styrningen var paj så att bilen styrde åt det hållet, men han kunde ju för sjutton ha bromsat?

    Synd om Vettel, han förtjänade ett bättre öde idag (och Rosberg). Bra kört av både Alonso och Hamilton. Mindre bra kört av Button och Massa, även om den senare kom på pallen till sist. Han har sett blek ut den här säsongen, tycker inte riktigt han platsar i Ferrari längre.

  17. claudio

    alltid lika kul att läsa detta blogg efter race……. Snacka om sandlådenivå när det gäller att hålla på sina favoriter.
    och prat utan fakta……
    Hoppas fajten blir mellan Alonso och Webber i slutändan. Dessa 2 herrar har varit de jämnaste i år tycker jag.

    /Claudio

    • DiddyKong

      Håller med dig, alla beter ju sig som småbarn.
      Vet inte vad medelåldern är här men jag är ganska ung. Man måste ju kunna bete sig som vuxet folk eller???

    • Sebastian

      Förarmässigt har Vettel var jämnast. Han har ju dragits med alla bilhaverier i boken som inte beror på körning.

      Det sagt så har nog Alonso rätt. Det är så jämnt att man måste ligga på gränsen hela tiden. Då sker misstagen lätt.

      Sammanträffande att både Webber och Alonso tappat bilen i regnet efter att ha spunnit loss på vita lingen/kurbsen.

      Kul för Kobayashi och heidfeldt att säkra 8/9 plats efter att ha legat och harvat långt bak länge, men än mer intressant att Quick Nick ligger strået efter Kobayashi hela tiden.

  18. FINNPWRUSA

    Lätt 8! Kanske t.o.m. 9!

    1. Jag jobbade och kollade från boxen efteråt, kunde fwd:a… förstår det blev slött om man steg upp och väntade sig igenom allt.

    2. Kollade på Speed TV var de har koll, saker att snacka om (med KOLL), samt Boxton i depån med tillgång till allt och alla, inklusive team chefer, förare, och FIAs Whitmarch med kommentarer om vädret, regler m.m.

    3-?

    Har ingen favorit förare eller team MEN hoppades ju på de jag har i mitt Dream Team… hade t.ex. bytt kapten från Vettel till Hamilton och funderat på Alonso med… hur dumt skulle det visa sig vara…?? Webber borta, har honom inte i mitt lag, synd om Rosberg och lite drama. Hamilton kommer om Alonso med dåligt Ferrari stopp, YES! Alonso kör om Hamilton, NO, inte bra för poängen men vackert kört! Mycket fight bak med, kul att se Schumi få upp ångan, Hulken (till däcken tog slut), Button som fick ge sig, Petrov som får fråga maffian om en R30 till…

    KUL! SPÄNNANDE! UNDERHÅLLANDE! INTRESSANT! ANNORLUNDA! DRAMA!

  19. SuperNova

    Ärligt talat så tycker jag alla “mindre genomtänkta” kommentarer förstör hela bloggen… Jag tycker om sporten som sådan, visst har jag favoritförare och team men jag tjatar inte få fort min förare inte vinner.

    Oh nej min förare vann inte! Alla andra fuskar och är gnällspikar, buuhhhh.
    Alonso fuskar alltid, Alsonso tjatar, Vettel tjatar, alla vill sitt eget bästa (konstigt va för så är det ju inte i verkliga livet). Jag förstår faktiskt inte varför viss akollar på F1 det verkar ju bara skänka er mer sorg än glädje.

    Kommentarer ang racet:

    Bra race, även om det var tråkigt med säkerhetsbilen under starten. Synd om RedBull men kul för Alonso och Ferarri. Jättekul att Masa fick stå på pallen också. Han är en väldigt underskattad förare som sliter hårt. Vill minnas att Webber bytte motor och att Vettel inte gjorde det, alltid lätt att vara efterklok 😉

    Ser fram emot Brasilien!

  20. Calle

    Tänkte på din kommentar Supernova, tycker ni Massa är underskattad?

    Tycker snarare tvärtom.

    Jäkla massa tjafs mellan Schumi och Bari igen efter kvalet läste jag.

    När racet aldrig släpptes igång funderade jag på varför alla förare degraderas till individer utan hjärna. Det har har varit blötare under andra race, samt att om det nu är så dålig sikt får man väl rätta farten efter sikten eller? De kan ju sluta med full-wets helt å hållet annars?
    JA Vettel tog pole det har han förtjänat då ska han ha fri sikt, de andra får väl lugna sig eller? Button åker o gnäller om planing men det är väl lika för alla?

    Är jag bara onödigt gnällig,är det nån som fattar vad jag menar`? Det är ju ungefär som när alla har glömt vad den första snön och halkan innebär på våra vägar Varje år!!

    Saluti

    • FINNPWRUSA

      Nja… gillar INTE Alonso men det var stabilt kört! Webber ostabil, Vettel ostabil motor… tur för Alonso, japp men det är knappast lätt att komma igenom ett lopp som detta… snabb nog för vara först samt hålla sig på banan, stabilt, strongt! Alonso är nog bästa allaround föraren just nu… Vettel och Hamilton är nära men inte ‘där’… och jag gillar ingen av dessa tre… Webber är nog bra men saknar något… vet inte vad…

      • Sebastian

        Håller med om att det var grym körning av Alonso. Och de senaste fyra loppen har han ju varit grym (tyvärr… :p). Men han har ju haft sin svacka, med kraschen i Spa och Monaco som lågpunkter.

        Jag skulle snarare säga att Alonso varit bäst på risk-management. Och det har lönat sig nu i upploppet.

    • Antonio

      Det låter på dig som att Alonso knappt körde ur bilen ur garaget.

      Det finns 24 bilar och alla bilar vill vara först i mål. Nu var det ännu en gång Alonso som vann, och DET är jäkligt imponerande! Om du inte förstår det, säger det mycket om vad du vet om den här sporten.

      • Lisa C

        Ja, om Alonso varit bra på risk management i år så vill jag nog helst att han slutar med det… :/

        Tvärtom har han överkört ibland och tagit för stora risker och då har det gått åt pipan. T.ex kraschen i Monaco. Naturligtvis var det hans eget fel att han kraschade, men sen hade han också en j-la otur att bilen var så svårt skadad (kraschen i sig var ju inte så allvarlig) att han inte kunde delta i kvalet och därmed fick starta sist. Särskilt som han var mycket snabb i Monaco. Tjuvstarten ett annat exempel.

        Sen @Roy, är det nog så med ditt minne att det är bra – men kort. 😉

        Alonso har haft en hel del otur i år. Han körde nästan ett helt lopp utan koppling innan motorn exploderade.

        Och vare sig man tycker hans straff på Silverstone var rätt eller fel -så hade han otur när han fick ta det direkt efter en SC-period och på så vis tappade mycket mer än normalt vid ett drive-through.

        Valencia: Både han och Massa hamnade i en rävsax mellan SC och MC i ett helt varv medan alla andra åkte in och bytte däck. De låg tvåa och trea vid det tillfället, men sen var den dagen förstörd.

        På Spa blev han påkörd av Rubens därför att han i princip var den enda föraren som var kvar på banan och tog kurvan korrekt medan resten av fältet virrade ut i grönsakerna.

        Så tur kan man nog inte säga han haft. Virrerligen var det “tur” att Vettels motor gick sönder, men med det resonemanget kan man ju lika gärna säga att Hamilton hade samma “tur” när Massas motor exploderade på sista varvet i Ungern 2008 och Massa kunde vifta adjö till 10 säkra poäng. Med dem i bagaget hade han vunnit VM, men nu blev det inte så.

        Man måste inte bara vara en duktig förare med en bra bil för att vinna – bilen måste hålla också. Annars blir det ingenting.

        Alonso är däremot mycket duktig på att ta hand om materialet, och det lönar sig alltsomoftast. På ett sätt är det synd att Vettel DNF:ade för Alonso tog in på honom redan innan dess och med tanke på att Hamilton förlorade 3 sekunder per varv mot Alonso i slutskedet pga helt förstörda däck (och inte bara Hamilton, Massa var lika långsam) så hade det varit skoj att se hur Vettels däck hade hållit upp….

        • Sebastian

          Reality check 1… Om Korea, Alonso tog in på Vettel för att Vettel tog hand om däcken. Han har kört likadant i alla lopp.

          Reality check 2… Om starten i SPA, Alonso var inte den enda föraren som höll sig på banan och det hade helt säkert sett annorlunda ut om han startat högre upp på gridden. Han tog ju inte precis racing line…

          Reality check 3… Ferrari bygger bilar som är snälla mot däcken, vilket både varit till för- och nackdel. McLaren gör tvärtom. Vettels däck hade mått prima.

          Reality check 4… Alonso säger själv att det inte är så konstigt om det är fler förarmissar i år när det är så jämnt. Så jag tror inte att det är ett tecken på att hans risk management är dålig. Men jag är beredd att ge med mig… 😉

          🙂

        • Lisa C

          1. Ja det är möjligt. Men hur det gått om Vettel varit kvar på banan får vi aldrig veta.

          2. Han var nästan den enda som i alla fall gjorde ett tappert försök. Han skulle kört rakt fram som alla andra så hade han klarat sig. Att starta högre upp hade inte varit någon garanti eftersom täten också gick av. Incidenten undersöktes ju också av stewards fast att ge halva fältet drive-throughs hade ju blivit lätt löjligt. Jag undrar dock hur de hade dömt om det BARA var Rubens som hade gjort bort sig?

          3. Ferrari bygger bilar som är snälla mot Alosos däck i så fall. Det gjorde även McLaren och Renault. Tänk vilken tur han haft! 😉 Skämt åsido, Ferrarin ÄR snällare mot däcken än många andra, men åtminstone vid detta tillfälle var Massas däck lika usla som Hamiltons, för han kom inte ett dugg närmare trots att Hamilton sniglade sig fram de sista varven. Och Alonso hade säkerligen inte gasen i botten på slutet han heller.

          4. Vi kan väl säga som så att Alonsos risk management har varit sämre i år än vad det (den?) brukar vara. Normalt sett är han en mästare på att hålla sig ifrån kollisioner, hålla bilen på banan, inte göra misstag och komma i mål, särskilt när bilen INTE är riktigt på topp – som den varit en stor del av året. (Är den på topp vinner han oftast) Så du har egentligen rätt i sak. Bara inte i år…. 😉

        • Sebastian

          Förra året i Renault så var ju Alonso ofta all over the place. Tror att det också handlar om hur mycket marginaler han har haft i sin bil. Små marginaler, stora risker.

          Och Massa har ju inte haft sin bästa säsong precis, han verkar ju inte trivas i bilen även om han blivit bestulen på säsongens ljuspunkt (och satan vad spännande det hade varit om Ferrari hållit tassarna i styr).

          Men alla problemen Kimi och Massa hade 2008 berodde ju på att bilen var så snäll mot däcken att de hade svårt att få värme i däck och bromsar. Det gick ju iofs rätt bra för båda ändå… trots depåpåkörningar och att Ferrari drog av ovanligt många klantiga misstag…

        • Lisa C

          Alonso hade 3 DNF 2009, två pga att Renault inte kunde skruva fast hjulen ordentligt och ett pga av att han blev torpederad av Sutil. Alltså 0 pga förarmisstag. Enda gången han var av banan och förlorade positioner var i regnet i Kina, IIRC. Hur får du det till att ofta vara all over the place? :/

          Och med tanke på att Massa hade 6 segrar (flest av alla), 6 poles och 10 starter från första startled 2008 så tror jag knappast att däcksuppvärmningsproblem var någon inneboende egenskap hos Ferrarin det året. Tvärtom skulle jag vilja säga att det var den bästa bilen, och Ferrari vann ju också konstruktörsmästerskapet. Däremot förlorade han en hel massa (no pun intended) poäng pga dålig tillförlitlighet och depåstrul, precis som du säger.

        • Sebastian

          @Antonio Grow up…

          @Lisa de bytte från Brembo-bromsar och hade problem med att få upp temperaturen i däck och bromsar (det var deras största problem det året) vilket framförallt märktes om det var svalare, inte minst vid regn. I övrigt var det ju en utmärkt bil. Sen gjorde ju ferrari alla mistag de kunde, från depåfadäser till att skicka ut bilarna med fel däck när det var väderomslag.

          Och angående Alonso så tror jag att du missade poängen. Det var inte kritik av Alonso som förare. Läs istället Alonsos klok ord om förarmisstag under denna säsong.

          http://www.planet-f1.com/news/3213/6399525/Alonso-Fierce-battle-leading-to-mistakes

        • Antonio R

          @Sebastian. “Grow up”? Du hade några synpunkter på Alonso och Lisa C styrde upp dem. Kanske borde jag ha valt mina ord bättre. Sorry ifall du tog illa upp. Men tycker nog att du blev ägd. 🙂

          I tider som dessa då många på dessa breddgrader skriver tonvis med skit om Alonso är det härlig läsning då Lisa C gång efter annan slår folk på fingrarna till Alonsos favör.

          Tack för länktipset dock. Det var intressant läsning samt ett bevis för hur ödmjuk Alonso är.

        • Sebastian

          Well, kanske inte ägd, för Lisa C har nämligen fel om Ferrari F2008.

          Resultaten till trots så hade Ferrari en hel del problem. Komponentfel och motorhaverier, men framförallt problem med däcksuppvärmingen (jag kan dock minnas fel avseende Brembo-bromsarna, det kan vara så att Brembo utvecklade nya bromsar och att det inte var en ny leverantör). Här var faktiskt en bra sammanfattning:

          http://www.itv-f1.com/Feature.aspx?Type=General&id=44840

          Sen orkar jag inte leta upp Alonso-klipp, men jag har ett starkt minne av att han vid flera tillfällen gjorde omkörningar som resulterade i att han fick rädda upp sig på en run-off. Men det var ingen kritik av Alonso som förare, jag ville visa att misstagen blir fler när man pressar bilen, vilket var kontentan av intervjun med Alonso.

          Vi sitter ju alla och kritiserar förare för misstag och glömmer att sätta de i kontext av karaktären på bilen de kör och hur hårt de måste pressa den.

    • Lisa C

      Inget problem. Resultaten talar för sig självt. 😉

      Om jag får säga en sak här nu så vore det att pladdra mindre och se mer till fakta…..

      • Sebastian

        Själv tycker jag att det är berikande att läsa folks åsikter om de känns hyffsat underbyggda. Resultat berättar bara en del av sanningen. Ett underbyggt resonemang kan vara bra mycket mer intressant.

        • Antonio R

          Håller med dig Sebastian. Tyvärr har vi alldeles för lite av den varan på den här bloggen. Stort glapp efter Lisa C som ingen lyckas slå på fingrarna.

          Jag tycker att det alldeles för mycket påhopp på Fernando Alonso. Felaktiga rykten, lögner och i bästa fall halvsanningar.

          Man behöver inte gilla alla förarna i fältet, men jag tycker det är för jävligt då man bidrar till spridningen av ovanstående enbart för man inte gillar en förare. Jag skulle skämmas som fan om jag höll på med sånt.

Leave a Reply