Teamens kommentarer till träning 1 & 2

Fredagens träningsrundor kommenteras på de olika teames hemsidor. Här är några exempel på vad som sägs;

Spyker berättar att båda förarna, Albers och Sutil hade problem med balansen i bilen under starten av den första träningen, men skyller snabbt på banan. Vilket i och för sig säkert också stämmer, Kanadas bana används inte normalt som racing-bana utan är smutsig i början. Men man fann lite fart mot slutet av träningarna och kunde förbättra resultatet. Sutil kommenterar dagen så här (och lyckas otroligt nog inte nämna den flygtur han gav sig ut på efter att ha brummat över en curb lite väl snabbt);

It was a difficult day as the track was very dirty at the beginning of the day and I had a lot of oversteer. It was just in the last 20 minutes that we started to get a good set-up and improve the balance and I could start to drive with some more confidence and push. It was very difficult to find the right set-up as conditions changed and the brake set-up was different to all the other circuits I have driven on. The softer tyre also started to grain very quickly but in the end we found something that will help. We still have some work to do tomorrow, when hopefully we will have a better day.

Intressanta stallet Toyota hade en tuff dag och berättar att Jarno snabbt fick problem med sin hjulupphängning. Problemen kostade båda förare halva träningen, då också Ralf fick stanna i garaget i väntan på att de skulle klura ut vad som hänt. Lita på att det blir en sen kväll hos teamet, Jarno hoppas på bättre tur i morgon och att det är hans nya hjälm-design som ska skänka turen som behövs;

We missed most of the afternoon and it happened again when we went out at the end. That is unfortunate and we will have to investigate the issue tonight. It also means I have had only a very short time to work on set-up changes. I’ve had problems with the rear of the car and I’ve struggled with high rear tyre wear so I have a lot of work ahead to catch up tomorrow. Still, after two races with nothing to show we will push as hard as we can to bounce back. I have a new helmet dedicated to my friend Danilo De Luca who has just won cycling’s Giro D’Italia so I will hope that helps bring me better fortunes.

Liuzzi i Toro Rosso berättar att han fick bryta båda träningarna efter att växellådan brutit ihop. Sen natt även hos Toro Rosso verkar det som. Super Aguri-teamet gjorde en bra insats, men har mest bla bla om vädret att säga om det. Det samma gäller Red Bull och Honda.

Mer intressant är det att läsa hos BMW om problemen man haft under dagen. Teamet hade det tufft med både Kubica och Heidfeld som smakade betongmur, utan att skada bilarna dock, och Kubica som under första träningen fick avbryta på grund av ett bränsleläckage. Dessutom drabbades Kubica av problem med bromsarna berättar han;

This morning we missed some running because of a fuel leak. After that the car has been quite difficult to drive. At the beginning of this afternoon’s running I had brake problems, and I made a mistake because of this. I went wide on one corner, spun and fortunately didn’t hit the wall that hard so was able to continue. We have done some running, which is good, so we now have to wait to see which way to go with the set-up, because certainly what we have at the moment is not the best.

Renault förlorade bilen till Kovalainen efter ett besök borta i betongen efter en högersväng. Eldkulan det rapporterades om igår uppstod enligt Renaults Alan Permane av stora gnistor (seriöst stora efter vad jag såg) och en reaktion mellan magnesium i fälgen och metall ifrån räcket.

Leave a Reply