Tester i Barcelona är igång

Uppdaterad. Stallen har gett sig av till Barcelona för lite ordentliga tester inför Spaniens Grand Prix och den vidare säsongen. Här nedanför är tiderna så här långt (fyller på med mera senare) från pitpass. Verkar som att Honda är på gång? Bra tid i alla fall. Massa var ute för Ferrari under dagen men har inte klämt till med någon ruggit tid ännu. Den ruggiga tiden har kommit nu, med slicks, men kolla in skillnaden nedanför! Ferrari ute med sin nya nos, se bild. Senare i veckan återkommer Schumix till sätet och ska testa slicks har jag läst. Det där kan bli riktigt spännande.

Och så har nästa spritbolag gjort en kampanj för att inte dricka och köra. Vanligt nu för tiden. Men bra. Denna gång Johnnie Walker och Lewis Hamilton som har nån slags kampanj där man lovar att inte köra och dricka. Funkar inte i Sverige ännu, men välj USA i stället så kan man ser hur det funkar. jointhepact.com är adressen. Här är tiderna;

Fram till lunch:
Wurz Honda B 38 1:21.059 128.461 mph
de la Rosa McLaren B 68 1:21.566 0.507
Heidfeld BMW B 63 1:22.109 1.050
Nakajima WilliamsF1 B 60 1:22.431 1.372
Coulthard Red Bull B 37 1:22.622 1.563
Piquet Renault B 58 1:22.629 1.570
Liuzzi Force India B 43 1:22.846 1.787
Massa Ferrari B 18 1:22.978 1.919
Glock Toyota B 41 1:23.151 2.092

Från hela dagen;
1.    Felipe Massa    Ferrari    1m18.339s    77 Laps
2.    Alex Wurz    Honda    1m21.059s    75 Laps
3.    Pedro De La Rosa    McLaren    1m21.566s    113 Laps
4.    Nick Heidfeld    BMW    1m.21.679s    105 Laps
5.    Nelson Piquet Jr    Renault    1m22.125s    69 Laps
6.    David Coulthard    Red Bull Racing    1m22.197s    59 Laps
7.    Kazuki Nakajima    Williams    1m22.431s    72 Laps
8.    Timo Glock    Toyota    1m22.580s    92 Laps

De här tiderna är dock svåra att jämföra med varandra, flera stall testar detaljer inför 2009 och alla har inte kört på slicks heller. Trots det så verkar Massa i Ferrarin ha ruggit fart.

Här är föresten förra veckans omröstning, för tillfället är det så lågsäsong i väntan på nästa Grand Prix att jag inte kommer på någon kul ny.. men snart är det racingdax nere i Spanien, då blir det omröstning av!

13 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Wurz satte dock sin tid med slicks OCH med 2008 års konfiguration (de la Rosa kör slicks och 2009 – vilket borde gå litet långsammare) så jag tror snarare att Honda är ute och jagar sponsorer… 😉

    Renaulten verkar dessvärre lika slö som vanligt, eller också är det Piquet som är slö. Jag hoppas på det senare.

  2. intressant, missade det där med slicks på hondan. och oj vad man redan ser fram emot nästa säsong.. hoppas honda är ute på jakt efter sponsorer och att de lyckas, hade trott att de skulle vara med och kämpa lite i år. just nu kämpar de väl mest med force india och super aguri.. och de sista är ju inte ens på plats den här gången heller..

  3. klart märlig den där nosen, att den skulle göra sån skillnad. så här beskriver autosport vad det hela handlar om;
    This ‘hole in the nose’ is aimed at making use of the high-pressure air that builds up between the front wing and the underside of the nose.

    This would improve the car’s downforce by sending a better airflow to the rear wing.

    What Ferrari have done is to create a channel inside the nose cone that takes this high-pressure region and vents it over the top of the chassis.

    From overhead shots the hole’s outlet can be seen, with one large exit split into two. This probably helps the exit flow merge with the flow already passing over the car.

    Ferrari were testing an array of pitot tubes in front of the engine’s inlet snorkel. These sensors would have picked up the differing air speed going into and over the airbox.

    This set-up would give Ferrari a comparative reading for the new nose’s effect.

    If the test goes well, Ferrari are expected to give the new nose its race debut in Spain in two weeks’ time.

  4. Lisa

    Jodu, det var verkligen en ruggig tid, 2,7 sekunder snabbare än tvåan, även om nu tvåan var en Honda och Massa också körde på slicks.

    Säga vad man vill om Ferrari, men de kommer alltid med nya idéer och om denhär håller vad den lovar blir de oslagbara i år. (till nästa år lär alla ha ett likadant noshål)

    Få se vad morgondagen bjuder.

  5. Olag

    Ja man kör slicks nästa år.

    Tycker att man ser fler lösningar i år på nosarna än andra år…
    vad är dom nya reglerna som kommer gälla med airodynamiken? Är det bara måtten som ändras eller “större” förändringar.

  6. vet inte så mycket om fler förändringar, men tydligen är det tuffare restriktioner på vingarna så att det ska tillåtas mindre down force, tror mclarens de la rosa körde med det, så bilarna ska gå långsammare.

  7. Tycker snart att det får vara nog med restriktioner, säkertheten är så pass hög att det inte behövs anser jag iaf. Vi får väl se hur det blir när Mosley får kicken och någon lite mer normal person får hans plats.

  8. Viktor

    Daniel:
    Gör en Poll om vad folk tycker om våra svenska kommentatorer i brist på annat. Verkar ju onekligen råda delade meningar om dessa…

    /Viktor

  9. Olag

    Fy vad vingarna på bilarna är fula…Honda har dammat av sina en gång förbjudna Dumbo öron. Renult har kopierat Red bulls vinge bak..Den ser bara ful och ful ut..Den är snygg på Redbulls bil men inte på Alonsos.

  10. Lisa

    Får den Renaulten att gå fortare så får den gärna se ut som ett grönögt monster för mig. 😉

    Annars håller jag med dig, alla dessa småvingar hit och dit är verkligen inte vackra. Men det blir ändring på det till nästa år, bilarna kommer att se mycket renare ut. Här finns jättebra info för den tekniskt lagde när det gäller 2009 års bestämmelser.

    http://forums.autosport.com/showthread.php?s=&threadid=100094

    Reglementet är dock inte hugget i sten än efter vad jag förstår. Vill minnas att Max glunkat nåt om att det inte ALLS är säkert att slicks kommer tillbaka 2009. Men å andra sidan tror jag Max mest håller tyst nuförtiden….

  11. Olag

    Det beror väll som vanligt hur Ferrari klarar testerna..Är deras bil värdelös med nya regler så ändrar man dom inte..Det känns att det är så man sätter reglerna. 🙁

    Bara Alonso hamnar långt bak är jag nöjd att deras bilar går fort;) Gröna eller enögt:)

Leave a Reply