Tester i Barcelona med 2009-spec är igång

Testerna är igång och därmed en första ordentlig titt på vad som väntar nästa säsong! De flesta av stallen är nere i Barcelona och prövar ut de nya reglerna som bland annat innebär smalare och högre bakvinge. Kan ju vara att man vänjer sig, men ser ju något märkligt ut med den bakvingen, samtidigt som framvingen blivit betydligt klumpigare. Men just i fronten har ju föraren möjligheter att ändra vingen manuellt för att underlätta vid omkörningar. En sak jag inte förstår är varför de inte enbart kör runt med slicks, de där räfflade däcken försvinner ju nästa år och är ganska ointressanta. Återkommer med lite rapport från vem som kört snabbast i kommentarerna, här kommer till att börja med lite länkade bilder från dagen (har bara sett Williams och BMW än så länge);

En Williams från gpupdate, som har massor av bilder från dagen;

Klien och Kubica är igång och testar, här är en bild från f1fanatics som har flera just på BMW;

15 comments

Leave Comment
  1. såg just att tiderna från dagen kom ut. vet inte hur de olika stallen kört, men sato tar täten i en toro rosso..

    1. T. Sato Toro Rosso STR3 1:20.763
    2. S. Buemi Toro Rosso STR3 1:21.071
    3. A. Wurz Honda RA108 1:21.198
    4. P. de la Rosa McLaren MP4-23 1:21.417
    5. G. Paffett McLaren MP4-23 1:22.235
    6. R. Kubica BMW Sauber F1.08 1:22.899
    7. N. Piquet Jr. Renault R28 1:23.018
    8. L. Badoer Ferrari F2008K 1:23.515
    9. N. Hülkenberg Williams FW30 1:23.608
    10. S. Loeb Red Bull Racing RB4 1:23.617
    11. C. Klien BMW Sauber F1.08 1:23.685
    12. A. Sutil Force India VJM-01 1:23.852
    13. M. Gene Ferrari F2008K 1:24.521
    14. V. Liuzzi Force India VJM-01 1:24.530
    15. G. van der Garde Renault R28 1:24.903
    16. L. Di Grassi Honda RA108 1:25.512
    17. B. Senna Honda RA108 1:26.638

  2. ja snygga är de ju inte. frågan är väl om det bara är en vanesak? kommer man tycka de ser helt normala ut om ett år?

    som sagt, vet inget om uppsättningarna på de olika bilarna, men missa inte nummer 10 i listan där.. ferrari är väldigt långt nere, de måste ha testat något extra konstigt..

  3. Lisa

    Tider och placeringar stämmer inte riktigt, Daniel. Autosport brukar vara pålitliga och de har en helt annan lista. Badoer slutade femma och Senna var snabbare än di Grassi i samma bil. Och Loeb var smått fantastisk, han är van att ha tak över huvudet, inte sitta i en öppen racerbil och presterar ändå så bra. Ge honom ett kontrakt med Toro Rosso pronto!

    BMW verkar ha hunnit längst av alla när det gäller 2009 spec. Vackert är det kanske inte men det ändamålet helgar väl medlen, kan jag tro… :-/

    Har jag förstått rätt använder man fortfarande räfflade däck för att få jämförbar data och en grund att stå på. Det är fortfarande 2008 års bilar och testar man för mycket nya prylar på en gång vet man inte vad som ger vad prestationsmässigt.

  4. Kimi

    McLaren MP4-24 bil kommar nästa år, fråganmöjligheter långt vingen ?.
    Toro Rosso är bra snabbaste är Takuma Sato.

  5. aha, gott observerat lisa!
    kan varit lunch-tiderna jag fått tag på där. kikade på autosport, de har en intressant tabell eftersom också antal varv är med, så här ser den ut;

    Pos Driver Team Time Laps
    1. Sato Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.763 121
    2. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 1:21.071 117
    3. Wurz Honda (B) 1:21.198 77
    4. de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:21.417 65
    5. Badoer Ferrari (B) 1:22.038 93
    6. Paffett McLaren-Mercedes (B) 1:22.235 47
    7. Kubica BMW-Sauber (B) 1:22.341 56
    8. Loeb Red Bull-Renault (B) 1:22.503 82
    9. Piquet Renault (B) 1:22.560 80
    10. Klien BMW-Sauber (B) 1:22.883 53
    11. Hulkenberg Williams-Toyota (B) 1:23.467 116
    12. Liuzzi Force India-Ferrari (B) 1:23.794 86
    13. Sutil Force India-Ferrari (B) 1:23.832 88
    14. Gene Ferrari (B) 1:24.117 32
    15. Senna Honda (B) 1:24.343 39
    16. van der Garde Renault (B) 1:24.908 27
    17. di Grassi Honda (B) 1:25.512 48

  6. wag! kolla in den här bilden;
    http://blogf1.co.uk/images/posts/BMW/2008/08%20vs%2009-001.jpg
    som jag hittade borta på olivers blogg. han har hittat två riktigt bra bilder som visar skillnaden, grymt mycket av såna där småvingar som är borta. här är inlägget;
    http://blogf1.co.uk/2008/11/17/bmw-f108-vs-concept-f109/

    edit: hmm.. får inte igång den länken verkar det som, pga mellanslag (vem kör med mellanslag i ett filnamn??) men kolla länk till inlägg. två riktgit intressatna bilder där som visar skillnaden
    edit II: nu verkar det funka.. jaja, klicka på bara. men kolla i alla fall in bilderna!

  7. Stefan Alsenmyr

    Jisses! Vad gräsligt. Vilken plog de har i nosen och vad hög bakvingen är. Inte så smal som jag först trodde, men ack så hög.

    Det blir kanske ett faktum!? De vackraste F1 bilarna fanns mellan 2004-2006.

  8. MR. Medeltid

    De vackraste F1-bilarna var ju de mellan 1989 och 1994 ungefär. Efter det gick det åt helvete totalt.

    Det som stör mig mest på de nya bilarna är inte bakvingen utan den enorma framvingen. Usch och fy.

Leave a Reply