Testerna i Barcelona är över; Seb x 4 visade klass + video

Onsdag var sista dagen för denna omgång tester nere i Barcelona. Inte alls fel att ha och gotta sig åt i väntan på nästa säsong (kolla in video nedanför!). Nu är det ju mer spännande än på länge med alla nya vingar och anordningar. Och mer spännande kommer det nog att bli, Sebastian Vettel har varit grymt snabb och både hans nya stall Red Bull och hans tidigare Toro Rosso har gjort ruggit bra ifrån sig. Det är däremot väldigt svårt att få någon översikt över vilka olika uppsättningar förarna kört med, det har ju blandats hej vilt med KERS-utrustade bilar och bilar med 2008 och 2009 spec på designen.

Sebatien Loeb har väl varit dagarnas stora snackis, men en del andra Sebatia/ens lämnar också intryck efter sig. Under sista dagen var det just Seb Vettel som toppade tiderna, Seb Bourdais efter honom, och möjliga konkurrent i Toro Rosso Seb Buemi på tredje tid. Vettel kunde knappast gjort en bättre start i sin nya Red Bull, toppar ju både tisdag och onsdag. Runt Toro Rosso hettar det ju till efter de här testerna, Takuma Sato verkar gjort ett riktigt stabilt inhopp som förare. Har läst att Bourdais verkar minst sagt osäker på sin plats eftersom han inte lyckats dra någon större sponsor med sig till stallet. Men å andra sidan, vem lyckas idag att dra en stor sponsor in i F1..

Men man ska inte glömma Force India i det hela. Just nu surras det vilt om de la Rosa (som sitter i sin tillfälliga Force India på bilden i inlägget), som hoppat in och testat för stallet i Barcelona. de la Rosa är väl testförare i McLaren annars, och Force India och McLaren har ju i dagarna enast om att samarbeta om motorer och annat. Men, har McLaren varit tydliga på, de kommer inte påverka Force Indias förarval inför säsongen.. man kan ju undra. Spännande på den fronten också. Själv skulle jag inte förvånas om det blir Fisi som får lämna, Sutil blir kvar, så kanske de la Rosa eller någon annan in. Att de skulle låta Sutil gå verkar inte riktigt troligt.

Kort sista ord i en ovanligt lång text.. Ferrari, de hamnar långt ner i testerna, men har läst att de satsat på lite andra typer tester än de andra som inneburit att de kört för hållbarhet snarare än aerodynamik. Låter ju lite märkligt, det är ju inte så lång tid kvar att vänja sig vid nya vingar och allt, men de kanske har koll på sånt i vindtunnlarna nere i Italien.

Alla tider från Barcelona:

Onsdag;
Pos  Driver      Team                      Time      Laps
1.  Vettel      Red Bull-Renault     (B)  1:19.295  75
2.  Bourdais    Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:19.839  122
3.  Buemi       Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:20.154  115
4.  Paffett     McLaren-Mercedes     (B)  1:21.140  81
5.  Button      Honda                (B)  1:21.387  94
6.  Klien       BMW Sauber           (B)  1:21.534  88
7.  Heidfeld    BMW Sauber           (B)  1:21.592  106
8.  Senna       Honda                (B)  1:21.676  107
9.  Piquet      Renault              (B)  1:22.148  94
10.  Hulkenberg  Williams-Toyota      (B)  1:22.410  52
11.  Badoer      Ferrari              (B)  1:22.866  120
12.  Fisichella  Force India-Ferrari  (B)  1:23.086  93
13.  de la Rosa  Force India-Ferrari  (B)  1:23.103  88

Tisdag;
Pos  Driver         Team                      Time     Laps
1.  Vettel         Red Bull-Renault     (B)  1:19.751   70
2.  Sato           Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:20.017   79
3.  Bourdais       Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:20.034   48
4.  Buemi          Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:20.223   99
5.  Paffett        McLaren-Mercedes     (B)  1:21.340   31
6.  Kubica         BMW-Sauber           (B)  1:21.521   76
7.  Rosberg        Williams-Toyota      (B)  1:21.525  113
8.  Button         Honda                (B)  1:21.770  110
9.  Sutil          Force India-Ferrari  (B)  1:22.073   58
10.  di Grassi      Honda                (B)  1:22.283  110
11.  Piquet         Renault              (B)  1:22.348   85
12.  Badoer         Ferrari              (B)  1:22.425  127
13.  Gene           Ferrari              (B)  1:22.772   31
14.  Heidfeld       BMW-Sauber           (B)  1:22.945   81
15.  van der Garde  Renault              (B)  1:23.250   37
16.  de la Rosa     Force India-Ferrari  (B)  1:23.499   86

Måndag;
Pos  Driver         Team                      Time     Laps
1.  Sato           Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:20.763  121
2.  Buemi          Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:21.071  117
3.  Wurz           Honda                (B)  1:21.198   77
4.  de la Rosa     McLaren-Mercedes     (B)  1:21.417   65
5.  Badoer         Ferrari              (B)  1:22.038   93
6.  Paffett        McLaren-Mercedes     (B)  1:22.235   47
7.  Kubica         BMW-Sauber           (B)  1:22.341   56
8.  Loeb           Red Bull-Renault     (B)  1:22.503   82
9.  Piquet         Renault              (B)  1:22.560   80
10.  Klien          BMW-Sauber           (B)  1:22.883   53
11.  Hulkenberg     Williams-Toyota      (B)  1:23.467  116
12.  Liuzzi         Force India-Ferrari  (B)  1:23.794   86
13.  Sutil          Force India-Ferrari  (B)  1:23.832   88
14.  Gene           Ferrari              (B)  1:24.117   32
15.  Senna          Honda                (B)  1:24.343   39
16.  van der Garde  Renault              (B)  1:24.908   27
17.  di Grassi      Honda                (B)  1:25.512   48

Hittade en ganska bra video. Den är på tyska, men visar bilder från testerna i Barcelona och förklarar KERS (eller KÖRS som tyskarna säger). Ger visst 80 hästkrafter under en kort period på upp till sex sekunder säger Heidfeld i intervjun där. Kolla en bit in där han visar på den nya ratten, ganska kul att se.

[Uppdatering] Hittade just lite mer rörliga bilder från testerna. Hoppa in en minut ungerfär för att komma förbi intervjun med Fisi på italienska..

3 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Tror inte för ett ögonblick att Pedro de la Rosa skulle vara akuell för ett kontrakt med Force India, han är snarare där som “mullvad” mellan McLaren A och McLaren B. Pedro är väl den mest erfarna testförare som finns (Luca Badoer undantagen) och kan säkert ge massor av nyttig feedback åt bägge hållen. Macca har kallat honom den mest värdefulla medarbetaren av alla, och det säger väl en del.

Leave a Reply