That’s my story and I’m sticking to it

f1bloggen-logo

Kära läsare! Det finns inget lätt sätt att säga det här, så det är väl bäst att bara ta det rakt på sak; det här är det sista inlägget på F1bloggen. Det har varit en fantastisk resa, men nu är vi framme vid vägs ände. F1bloggen är död.

Jag startade upp F1bloggen under säsongen 2008. Det fanns inga bloggar eller forum att dela sina tankar om kungaklassen av motorsport som tilltalade. Framför allt önskade jag att ha någonstans att dela tankar med andra och föra diskussioner inför, under, och efter loppen. Så föddes F1bloggen. Uppenbarligen var det fler än jag som önskade att dela tankar och idéer med andra där ute. Resan har som sagt varit fantastisk. Idag, efter säsongen 2010, har F1bloggen registrerat nära 2 miljoner sidvisningar.

Men apropå diskussion; fråga den som bloggar om varför han eller hon bloggar och jag är säker på att svaret blir på grund av kommentarerna. Det är de som kommenterar som driver en blogg framåt. Men det är också de som kommenterar som bestämmer och avgör atmosfären och stämningen på en blogg. Så också på F1bloggen. Jag vågar påstå att det finns få bloggar i Sverige med så bra, och sakligt, tonläge som vi haft här. Påhopp har nästan inte förekommit, däremot gott om kul tips för vidare surfning och goda insikter och analyser efter lopp. Tänk att jag helt i början hade en inställning som gjorde att jag fick ett epost varje gång någon lämnade en kommentar.. Fram till idag har ni där ute bidragit till att vi nått över 16 000 kommentarer. Imponerande, och mycket mycket glädjande.

Som student i starten var tid aldrig något problem (även om min sambo nog gärna sett att jag inte bokat upp varannan helg under säsong för träning 1,2 och 3, kvalificering och race på två timmar under söndagen..), men mot slutet är det mycket annat som kräver sitt. Familj och jobb gör att bloggen mer och mer kommit i andrahand. Även om jag blivit bra mycket mer effektiv i att skriva inlägg och hitta bra nyheter, så är det så att en välbesökt blogg kräver mer energi än i starten. Framför allt kräver den motivation. Den motivationen har börjat ge med sig med tiden. Alla härliga diskussioner till trots, så har jag mer och mer börjat tänka på en tid utan att ha bloggen som behöver uppdaterats. Jag har försökt att hålla bloggen vid fullt liv helt fram till slutet, bloggar som avtar och halvdör glädjer ingen. Men under sista halvan av årets säsong har jag börjat rensa ordentligt i mitt RSS-flöde och någonstans har det smugit sig in en längtan efter att se ett lopp på söndagen, och så vara färdig med det när loppet är över.

Jag har aldrig haft någon dröm om att bli motorjournalist (även om den chansen faktiskt dykt upp på grund av bloggen) eller haft något vidare mål med bloggen än att kunna diskutera loppen med likasinnade. Nu när den blivit så etablerad och populär så krävs det en kraftsatsning för att dels hålla den igång, dels att gå vidare. Att ta F1bloggen till nästa steg kräver helt enkelt mer än jag är beredd att ge för tillfället.

Däremot så håller jag alla dörrar öppna för en comeback. Jag hoppas det blir en comeback en dag. Men det blir inte under nästa säsong, och ska jag vara ärlig känns det avlägset. Men kanske en dag att läget är annorlunda och motivationen kommer tillbaka.

Som sagt, F1bloggen har varit en fantastisk resa. Det är nästan lite vemodigt och på gränsen till sorgligt att sätta punkt. Men allt som har en början har ett slut. Och helt till slut; ett stort stort tack till alla er som besökt bloggen och gjort den till vad den blivit. Det är ni som är F1bloggen.

159 comments

Leave Comment
  1. Nick

    Tråkigt att höra. Hoppas du kommer tillbaks om inte nu som du säger 2011, så kanske 2012 🙂 Någon annan svensk där ute som kan ta på sig ansvaret och skapa en lika bra blogg/feed sida som denna måtro? Tack iaf för några härliga år. Mvh Niklas i Halmstad.

  2. Birken

    Det är minsann inte ofta jag skriver kommentarer men denna gången gör jag ett undantag!
    Tack för ett fantastiskt bra jobb med F1-bloggen! Har varit min överlägset främsta informations sida för F1!

  3. Tråkigt att höra, av många anledningar.
    Dels var du lite av inspirationen till att vi (eller jag) startade vår sidan under vintern 08/09 (även det under skoltiden som en skolprojekt). Vi såg bristen av svenska F1 sajter, på svenska.
    Det enda man hittade, och fanns då, var du i princip!

    Sedan dess har det varit som en kamp att komma ikapp ditt försprång och avundas alla diskussioner som förs i kommentarerna här (lite mindre av det hos mig, än)
    Vi fick se F1nyheterna.se försvinna under året med och nu F1bloggen, det är verkligen tråkigt,men jag förstår er båda två och Vet hur mycket tid det tar. Vill man va färsk är det nästan ett fulltids jobb och lite till.

    Jag vill önska dig en trevlig ledighet och hoppas på se dig göra en Schumi någon dag!
    Du är även välkommen att skriva gästinlägg/krönika hos F1start 😉

    Med det vill jag även välkomna alla till http://f1.formelracing.se där F1start numera huserar.
    (shameless selfpromotion, jag vet. men men)

    Tack för inspirationen och “konkurrensen” & Välkommen tillbaka i framtiden!!

    // Mikko på F1start | FormelRacing

  4. /// Björn

    Tråkigt eftersom just de du anger som de goda med denna blogg varit dess behållning, samstämmigheten och alla tips. Har följd några brittiska å där är det mer gnäll å gnet å messerschmittare.
    Ha det gott å tack för denna roliga tid.

  5. Lucas

    Väldigt tråkigt att höra.. Kommer helt klart sakna F1bloggen oerhört! Håller med Daniel här ovanför; sveriges bästa blogg! Menmen, livet går vidare! Förstår dig, men hoppas självklart på en snar comeback! 🙂 Hälsningar från Mariehamn och Åland!

  6. Calle

    Väldigt tråkigt att höra detta! Samtidigt förstår jag dig fullt ut, har funderat mycket hur du fått det att gå ihop, jag förstår att det tar enormt mycket tid! Jag har besökt denna sida dagligen i några år nu och saknaden kommer att bli stor!

    Du har gjort ett enormt bra jobb Daniel och du får lycka till i framtiden!

  7. Johan R

    Stort tack Daniel, det har varit mycket givande att följa bloggen de här säsongerna! Hoppas nån annan tar upp stafettpinnen och kör vidare, så du kan njuta som läsare i stället – det har du förtjänat. Kul att du fick avsluta med en sån hejdundrande säsong som vi haft i år 🙂

  8. Micket

    Tack Daniel, förstår fullt ut eftersom jag hållit på med nåt liknande förut. Hur som, tusen tack för enkel (och fullt tillräcklig) blogg!) Hoppas eventuella efterföljare håller samma enkla nivå på sida. Det är innehållet och stämningen som räknas!
    /Micket Dalarna

  9. Joakim

    Tack så mycket för en god insats, verkligen. Det är dock synd att du inte körde på med någon liten casting efter folk som skulle kunna driva siten vidare!… För det ha som sagt alltid varit en mkt trevlig hub för mina F1-nyheter. Väl formulerat men ändå personligt och lättsamt. Hoppas vi hör från denna siten igen, MVH Joakim från Malmö

  10. Emil

    Gott jobb, har följt F1 bloggen liksom vädret på Tv:n !
    Kan man inte köpa upp bloggen så den fortsätter för evigt ?

  11. zepter

    kan inte någon aktiv f1 fans här driva vidare bloggen? Jag är nämligen webbdesigner och kan hjälpa till bygga upp det här stället om Daniel är snäll och lämnar över?

  12. Anonymous

    Du var Sveriges sista hopp om F1 nyheter, nu är det bara AB’s amatör junarlist kvar! Hatar Anna (AB) nyheter.

    Men jag fattar varför du sluta… Hoppas du kommer tillbaka!

    R.I.P F1bloggen!

  13. Peter

    Tråkigt att du lägger ner, Daniel. Du ska ha tack för alla intressanta inlägg som du gjort under dessa 2 år. Har full förståelse för att du ej orkar längre. Du har min fulla respekt för du har gjort ett bra jobb här o kommer att bli saknad. Ga de så bra, Daniel.

    Mvh / Peter K

  14. Erland

    Mycket tråkigt kikat in varje morgon innan jag åkt och jobbat hoppas du kommer tillbaks i framtiden.Får väl kika in någon gång då och då för att se om du är tillbaks.

    Mvh Erland

  15. h

    Först lägger Kimi av och sen det här,Formel1 blir aldrig vad det har varit.
    Skämt åsido, tråkigt att höra, jag har noterat att farten har minskat under säsongen, allt har sin tid.
    Lycka till med vad du nu tar dig för, du kommer att vara saknad.

  16. Tack för en fantastisk blogg! Jag har inte varit aktiv med att skriva kommentarer, men har varit en aktiv läsare! Tycker bloggen har varit den bästa i om F1 i Sverige. Hoppas att avsaknaden av denna blogg ska trigga nya initiativ till fler svenska F1 bloggar!

  17. Ole

    Synd at du legger ned din blogg, Daniel. Vi trenger flere F1-blogger som ikke er på engelsk her i Skandinavia. Men jeg vet eksakt hvor mye tid det tar å holde liv i en blogg, og har flere ganger tenkt på å slutte, jeg også. Livet forandrer seg, og det er mye annet man også skulle ha gjort. Takk for den tiden du har holdt på, du har gjort en enormt bra jobb!

  18. Kenny

    Riktigt synd att du lägger ner denna blogg som jag följt under lång tid. Men att underhålla en sådan här sida kräver mycket tid så jag förstår om du tappat suget, men hoppas som många andra att suget kommer tillbaks 🙂 Det du skrivit är sånt som hängivna F1 “nördar” som jag själv uppskattat. Nu när vi går in i “off season” får du ladda “batterierna” och hoppas att du eller någon annan tar vid rodret. Återigen TACK för ett mycket bra jobb!
    // Kenny

  19. Thomas

    Synd för detta är första sidan jag går in på efter inloggning!Är såpass gammal att vi var ett gäng som satt på Anderstorp o såg Ronnie i John Playererbilen o då startade verkligen intresset för F1.Första ggn jag skriver,tack för en verkligt saklig o bra sida!!

  20. Olag

    Kommer att sakna detta med.. Roliga artiklar..Roliga kommentarer och sen finns det vissa “kommentatorer” som man kommer att sakna.. Även om man inte har samma syn på detaljer så har vi alla ett gemensamt intresse.

    Tack för dessa två åren och jag hoppas att det kommer en ny blogg som kan ersätta denna

    Olag

  21. Seriös företagare som jobbar med sökmotorer, och optimering SEO.
    jag vill gärna hjälpa dig med drift och inlägg, sajten ska växa – inte stängas 🙂

    Är själv ett stort fan, och besöker ett par lopp per år!

  22. Claudio

    Tack för en underbar blogg Daniel!!
    Du har fört F1 närmare oss fantaster under dessa år.
    Hoppas vi får se den igen.

    /Claudio i Norrtälje

  23. Sebastian

    Och snälla, lämna inte över till ngn jävla SEO-charlatan. Please!

    Däremot skulle du säkert kunna delegera ut en hel del uppgifter till engagerade entusiaster här. Har själv varit lite förvånad att du orkat driva allting själv.

  24. Timmy

    Många tack för allt jobb du lagt ner här som gjort siten till Sveriges absolut bästa F1-sida.

    Återigen tack och hoppas på återseende

    //Timmy

  25. Bolle

    Bloggen jag troget tittar på varje dag trots att jag inte är skogstokigt kär i F1. Har länge varit svårt imponerad av den höga kvalitetsnivån du hållit. Varmt välkommen tillbaka sen när du ändrat dej 😉

    Varmaste hälsningar

  26. Gunnar

    All heder för det jobb som du har lagt ner de senaste åren. Som alla andra hoppas jag också på en återkomst någon gång i framtiden.

  27. Daavid!

    Tack för en bra blogg! Den har sannerligen varit läsvärd flera gånger i veckan. Kommer att saknas o jag önskar dig all lycka!

  28. Baggen

    Tack för denna tid! Mycket bra blogg och hela tiden “up to date”. Återigen tack och hoppas på en snabb comeback! 🙂

  29. FINNPOWERUSA

    Jaha, va nu då…?? Fy TUSINGEN va slött!!

    Tack för dessa två år!!! Det har varit speciellt! Med er alla, även ‘idioterna’… 😉

    Speed.com har ett bra F1 forum med många kunniga men också mycket lull lull… jag har inte varit där alls sedan jag hittade denna blogg… lite speciellt för mig att få skriva på svenska också efter 15 år i USA…

    Jag kommer att sakna er och bloggen! Kommer att checka in och hoppas på ett återuppståndelse eller en ersättare! Hoppas Hoppas!

    Johan, a.k.a. FINNPWRUSA, KJ, Karl Johan

  30. vinter

    Snyft…. så ska man bli hänvisad till Anna å gänget på “Aftonfelet”, (orkar inte med det för alla fel som står där)
    Tusen tusen för ett riktigt hästjobb, hoppas du får anledning å dra igång en gång igen.

    //
    Vinter

  31. Anton

    Tack Daniel för denna tiden, det har vart mycket kul att hänga här på bloggen, men allting har sin tid som den gamle australiensaren sa…

    Ta hand om er så hörs vi här igen efter nästa säsong. 😉

  32. Jori

    Halloj! Och groteskt stort TACK för ditt arbete med bloggen. Fick den presenterad för mig förra säsongen via en vän, och det har i princip varit dagliga besök sen dess för att se om nåt nytt dykt upp. Har en fem-sex F1-sajter på rotation varje dag! Jag kommer verkligen sakna f1bloggen, men tycker ABSOLUT INTE du ska “sälja vidare” eller “ge bort” DIN blogg, nu när du vill göra annat. Det går ju alldeles utmärkt att skapa nya! 🙂

    Massor med välgångsönskningar!

    • Lisa C

      Ingenstans, tills vidare. Nu är det ju iofs off-season också…

      Det jag uppskattat med denna bloggen är dess enkelhet och lättlästhet samt att vi hade nästlade kommentarer så vi som kommenterar kunde diskutera litet mer direkt med varandra (även om stickor och strån rykt ibland 🙂 ), och framför allt Daniels alltid lika personliga och läsvärda bloggposter som givit hela bloggen en sån positiv och vänlig grundton.

      Här har man kunnat diskutera allt, från förarnas overalldesign via skumma omkörningar till spetsfundigheter i FIA:s regelskrivning. Och har man inte deltagit i debatten själv har det varit roligt och lärorikt att läsa vad andra skriver. Blir svårt att hitta nåt liknande. Vilket ju också syns på antalet besökare. Se bara på omröstningen om vem som blir 2010 års vinnare. Över 1000 röster! Inte ens Autosports internationella forum har så många röstande i sina “polls”

      Så jag vet inte. Får väl se när säsongen kommer igång igen. Starta eget kanske?

  33. HENKE R26

    Attans vad tråkigt! Har varit mycket kul att vara här och läsa alla nyheter och kommentarer.
    Stort tack Daniel!

  34. tokmotarn

    Tack för den gångna tiden, mycket bra sida som jag kommer att sakna. Sidan är lättanvänd och överskådlig vilket inte många sidor mera är. Hoppas orken och tiden återkommer för att hålla denna sida levande. Förstår dock problemet med familj. Många timmar går åt under F1 helgerna. Tack än en gång.

  35. Erik R

    Ja, vad ska man säga annat än TACK!

    Det blir svårt att hitta något nytt ställe med så insatta och bra diskussioner. Jag kommer att verkligen sakna F1bloggen!

  36. Rickard Lindfors

    Neeeejjjj …. fasen vad tråkigt … 🙁

    Tack för de här åren och för sveriges bästa F1 site så länge det varade!

  37. Antonio R

    Håller med alla andra, tack för den här tiden.

    Nu får man väl hålla till på AB där jag till och från under hösten tittat in. Den där Anna Andersson har ju verkligen dålig koll alltså, men trots allt. Hon gör det möjligt för oss nördar att samlas på ett ställe å surra. Precis som vi gjort här. Hoppas ni oxå hittar dit. Särskilt Lisa C och FINNPWRUSA som jag tycker är bra “inläggare”.

    Å en sak till, fasen vad ledsen jag var efter Abu Dabhi…. Men, nu ser jag fram emot 2011!

      • Antonio R

        Den som har mest poäng efter säsongen är den värdige mästaren brukar Alonso alltid säga.

        Hoppas till nästa säsong att Red Bull inte har lika stort övertag gentemot de andra stallen. Då kanske den bäste föraren blir mästare, inte den som sitter i snabbaste bilen.

  38. Tomas

    Tack Daniel för en grymt bra blogg, den kommer bli så saknad ska du veta, jag har läst din blogg varje dag, och tipsat många om den! ta åt dig av all värme du får av alla läsare nu för det är du verkligen värd efter ha skapat detta härliga SVENSKA formel 1 mecka,
    vill även tacka alla andra som håller bloggen så levande med alla inlägg, sakliga inlägg om sporten och inget annat. ingen personlig pajkastning läsarna emellan bara för att man har olika åsikter, och det är ju så det ska vara! för det är ju därför vi är här: sporten och inget annat!! jag har inte själv skrivit så mycket kommentarer men läst mycket, så tack LISA, WAG med vänner som verkligen förgyllt diskussionerna, ni är grymma allihop 🙂

    mvh Tomas

  39. Crouchen

    Tråkigt, riktigt tråkigt. Jag hittade hit en gång i tiden för att Viasat slängde över sändningarna till betalkanalen, säsong 2009 kombinerade jag siten med BBC-streamar men denna säsong har det bara varit bloggen.

    Du har gjort ett hästjobb här Daniel, jag kommer att sakna f1bloggen.se lika mycket som jag saknar F1 på gratis-TV.

    Ta hand om familjen, och tack!

  40. JR

    *****************

    Tusen tack för att du förgyllt min tillvaro med bl.a. kommentarer, analyser samt tips om alternativa sändningar.

    Hoppas några andra entusiaster hörsammar uppropet att ta över stafettpinnen i någon form. f1bloggen har definitivt fyllt ett tomrum kring alternativ svensk information om F1.

    f1bloggen kommer att saknas 🙁 mycket! Den enda sporten, ja det ända jag egentligen följer och ser på TV/Internet stream är F1.

    Var sak har sin tid och nu vänder du blad. Lycka till!!

    Tack Daniel för all energi och tid du bidragit med!!

    JR

    *************************

    *****************

  41. Simon

    Tack så otroligt mycket för all den undehållning du givit oss genom bloggen, kommer att sakna en blogg där man för en gång skull känner sig hemma. Det var F1bloggen för mig.

  42. Tony

    Tack för en fantastisk blogg och informationskälla! Har inte varit aktiv på något sätt i kommentarerna, men har varit en flitig besökare. Lycka till och GOD JUL!

  43. westcoast

    sau traukigt att du behöve lägga nair f1bloggen, höppas att du faur tebaga inspirationen igen o startar upp bloggen igen

  44. Tack för allt! 100 tals timmar har gått till att läsa,argumentera, utbyta information med andra här på F1Bloggen. Denna bloggen har betytt mycket för mig, och kommer va enormt saknad. Jag hoppas på en comeback, men förstår om du inte har tid, Samtidigt välkomnar jag dig och andra att följa med på våra formel 1 resor från och med 2011. Titta in på http://www.f1resa.se och på återseende!

    // Lycka till med framtida utmaningar! // Daniel Frid

  45. Sebastian

    Kobayashi är kung!!!

    “””
    “I think there’s always a chance of overtaking,” said Kobayashi as he accepted his award from Le Mans legend Derek Bell. “For me this is quite normal. Racing should be exciting, so when you overtake, it’s more exciting. It’s not easy to overtake, and in an F1 machine it’s really difficult.”

    Asked which of his passes this year he regarded as his finest move, Kobayashi concluded: “Taking Alonso in Valencia was very good.”
    “””

      • HÅRDROCKARE

        Lägg av! Ingen kan ta ifrån Kobayashi den omkörningen, ingen annan hade knipit Alonso på det sättet.

        Kobayashi ÄR kung!

        • Lisa C

          Fel. Här gör Sato samma sak. I en mycket sopigare bil än Saubern. Och mycket prydligare. Och när Alonso har betydligt bättre grepp, han far ju omkring som Bambi på hal is i Valencia.

          Och inget ont om Kobayashi iofs, jag gillar honom skarpt men det får vara måtta på hypen…

        • Sebastian

          Faktum är att Kobayashi varit underskattad av många, framförallt under första halvan av säsongen. Hypen är helt klart välförtjänt. Nu saknar jag bara Karun Chandok.

        • Lisa C

          Jasså? Jag trodde alla hoppade på bandvagnen redan efter Abu Dhabi förra året då ju Koba gjorde de få omkörningar som överhuvudtaget förekom i loppet.

          Nåja som sagt – inget ont om honom, tvärtom. Han gjort förhållandevis få rookiemisstag och dessutom spöat bägge sina teamkompisar. OCH han slog dessutom gamle räven Trulli i samma bil i Abu Dhabi -09. Nog så fina bedrifter. Helt välfötjänt att han utsågs till bäste rookie – inte för att konkurrensen var precis mördande…

          Blir kul att se hur det går för honom nästa år och om Sauber får bättre snurr på grejorna.

          Och ja – jag saknar också Chandhok! Klart bästa HRT-föraren. Jag menar bara det att hoppa in rakt i ett F1-kval när man aldrig suttit i en F1:a förut – därtill i en F1:a som inte gått en meter NÅNSIN på bana – och klara sig helskinnad igenom! Men där fattas det nog dessvärre $$$$, tveksamt om det blir nån fortsättning.

          Tveksamt om det blir nån fortsättning för HRT öht, förresten. Vem/var ska de bygga bilen? Toyotadealen har ju gått i putten. Om de inte fortsätter med årets bil, förstås. Litet uppiffad, eller nåt. I så fall kan det nog bli svårt att klara 107%-regeln… :/

        • Sebastian

          På BBC så tyckte de iaf att han underpresterade och det var först mot slutet av säsongen som han börjad få lite credd. De tyckte att han var lite GP2-mässig i sin körning.

          HRT är ju verkligen ett skumt team.

    • Antonio R

      Den där ständiga diskussionen om vem som gör flest eller bäst omkörningar är tröttsam. Är man en duktig förare i en bra bil och en hejare på kval så behöver du ju inte köra om så många bilar.

      Och jag förstår att Koba rankar sin omkörning av Alonso högst. Det skulle jag oxå om jag kört om en av F1-historiens främsta förare.

  46. HÅRDROCKARE

    Nej, det är ingen måtta på hypen! 🙂

    Han är så jävla grym! Hela personligheten, körstilen, allt!

    Han är matchen i matchen osv.

    Skulle verkligen vilja se honom i ett toppstall om ett par år.

  47. FINNPWRUSA

    Jaha… skulle komma in och kolla snacket om de nya reglerna men fick denna tråkiga påminnelse… it is no more… =o(

    Får väl kila in på Speed då… suck! =o(

  48. JR

    ******************

    Återigen Daniel – tusen tack för den tid som var! Må F1 drabba din familj 😉 på ett positivt sätt.

    Märkligt att begåvade människor inte kan följa tråden.

    Kobayashi, känns liksom malplace in denna tråd! Antar att den är viska-vidare-leken-syndromet. Ingen nämnd – ingen glömd.

    Det är inte lätt med webbetikett.

    JR

    ********************

    • Lisa C

      Annars är väl gnäll på andra minst lika malplacerat här som Kobayashi, eller hur? 😉

      Det roliga och mysiga med denna blogg har ju annars varit att diskussionerna rört sig hejvilt omkring och varit spontana och trevliga. Så det är bara en gammal god tradition som följs, Daniel har aldrig haft nåt emot det förr och jag är övertygad om att han inte har nåt emot det nu heller.

      Så för att få bort den tråkiga tonen – ha det gott, Daniel och alla! och GOD JUL!

  49. Andreas

    Hej alla F1-vänner!
    Jag har varit trogen läsare av denna blogg under ett par år, och tyckte det var himla trist att den läggs ner. Andreas heter jag, är 33 år gammal, jag är jobbar som webbutvecklare och har ett passionerat intresse för F1.

    Efter att jag läst att Daniel ska sluta, skickade jag ett mail till honom och undrade om han var intresserad av att lämna över stafettpinnen i någon form, dock har jag till dags datum ej fått svar.

    När det gått några dagar och jag inte hörde något från Daniel, bestämde jag mig för att göra en egen F1-sajt. Jag har sedan dess jobbat väldigt intensivt med att bygga ramverket och konceptet. Jag räknar med att sajten skall vara klar och igång till årsskiftet.
    Konceptet skiljer sig litegrann från f1bloggen i det avseendet att tanken är att inte bara en person skall axla ansvaret att hålla sajten uppdaterad, utan tanken är att försöka få kontakt med folk som kan tänkas vara intresserad av att blogga loss lite… 🙂 Därav jag skriver detta redan nu. (Daniel, om du läser detta: du är överst på önskelistan!!)

    Man kommer behöva vara medlem på sidan för att kunna kommentera och diskutera (och andra funktioner som ligger på ritbordet), och detta har jag valt att lösa genom Facebook Connect. Fördelarna med detta är många, nackdelarna är i mitt tycke få. Man behöver således ha ett Facebook-konto, och har man inte det är det gratis och enkelt att skaffa.

    Facebook Connect är ett gränssnitt som Facebook släppt fritt för webbutvecklare att integrera på sina webbplatser. Första gången du går in på den kommande sajten så kommer du godkänna att vår s.k. “applikation” (dvs koppligen mellan Facebook och sajten) hämtar grundläggande uppgifter om dig från Facebooks servrar. I dagsläget hämtas följande information om varje användare:

    UserID (en siffra som är knuten till ditt konto, löpnummer)
    Namn (Förnamn + Efternamn)
    Kön
    (Uppgifterna ovan är offentliga data, dvs vem som helst kan se detta om dig oavsett sekretessinställning.)
    E-postadress* (För att användaren skall kunna få nyheter via e-post, går att stänga av så klart.)
    Bostadsort
    Födelsedata (år/månad/dag)
    Alltid åtkomst till min information (Detta alternativ hoppas jag kunna slippa begära ut, mestadels för att det låter så ”tungt”. Anledningen till att jag la till detta var att det strulade med autentiseringen mot Facebook då cookien som Facebook sätter måste förnyas med kort intervall.)

    * Om du inte vill släppa ifrån dig din “riktiga” e-postadress av olika anledningar kan du, när du godkänner applikationen, välja att ange en sk. ”Proxy Email”-adress. Då sätter Facebook upp en anonym e-postadress (typ ”massabokstäverochsiffror@proxymail.facebook.com”) och när det skickas e-post dit vidarebefordras den automatiskt till din ”riktiga” e-postadress. Att vi får en fungerande e-postadress är också viktigt om vi i framtiden går ifrån Facebook Connect, så att man exempelvis kan knyta ett lösenord för att logga in på sajten.

    När du godkänt detta och blivit inloggad så får du en egen profil där du kan fylla i ytterligare information om du vill, samt lite inställningar. På din profil får du en egen ”wall”/klotterplank där andra medlemmar kan skriva, dina senaste kommentarer på blogginlägg och till andra användare visas, de senaste blogginläggen som matchar den förare och team du angett som favoriter visas också. Alla kommentarer görs alltså i ens ”riktiga” namn, och det är väl här jag misstänker att vissa har invändningar. Själv tycker jag det är skönt att slippa anonyma kommentarer. En del människor verkar ha en tendens till att inte uppföra sig under anonymitetsflagg, och det är jag personligen riktigt less på. Tanken är ju att det ska vara en trevlig och civiliserad mötesplats för F1-intresserade.

    Hela grundkonceptet är alltså; bloggform, medlemsknutet via Facebook, enklare communityfunktioner och framför allt: ”Av och för F1-fans”

    Är du intresserad av att blogga om F1? Skicka ett mail till mig på andreas.kylander@entitet.se.
    Har du idéer och synpunkter på konceptet? Lämna en kommentar nedan.

    Och, till sist (längsta kommentaren i f1bloggens historia? ;):
    DANIEL: DET VORE SUPERKUL OM DU VILLE GÄSTBLOGGA HOS OSS!!! 😀

    • Erland

      Hej.
      Låter jättebra var kommer man att hitta webbadressen här på f1 bloggen eller någon annanstans.Ser vram imot detta.

      Mvh Tage

    • Kongo

      Låter som en bra ide, men skaffa något annat inloggningssätt vid sidan om för oss som vägrar facebook / inte vill använda eget namn.

      • Andreas

        Det är just det som är grejen, att slippa kommentarer där folk “gömmer” sig bakom anonymiteten. Vägra Facebook är en helt annan sak, men (till en början iaf) så kommer Facebook Connect att vara enda sättet att ansluta med.

        Det börajr nu dra ihop sig, och skulle uppskatta om det fanns någon eldsjälv som kan tänka sig att vara med och uppdatera sidan? Min mailadress står ovan…

        • Anu Nym

          Att folk “gömmer” sig bakom anonymitet måste vägas mot att folk inte skriver.
          Det har funkar jättebra här på f1bloggen, så varför inte fortsätta i samma stil?

        • Andreas

          Nej, det är helt upp till var och en om de vill vara medlem och delta i diskussionerna. Tror knappast att det kommer bli brist på folk som kommenterar, men vi får se.

          Stundtals har det varit en del pajkastning och “min-pappa-är-starkare-än-din-pappa”-mentalitet i kommentarerna här på f1-bloggen. Det är enligt min åsikt oundvikligt när ingen vet vem man egentligen är. f1news.se är först och främst för de som uppskattar och förespråkar civil ton och ogillar “lagsportsmentalitet” á la “LAG X ÄR BÄST – ALLA ANDRA SUUUUGER!!!”.

          Om inte denna modell passar just dig, finns det med all sannolikhet andra F1-sajter som passar dig bättre.

  50. Andreas

    Ambitionen och kreativiteten tog överhanden och projektet drog ut lite på tiden… 🙂
    Det börjar närma sig release av f1news.se och skulle vilja få tag på några vänliga själar som kan tänka sig att betatesta sajten och komma med feedback innan den går live…
    Du behöver ha ett Facebookkonto för att bli medlem och kunna kommentera.
    Skicka mig ett mail på andreas.kylander@entitet.se om du har lust att lägga en liten stund på detta, det skulle uppskattas enormt!

  51. Bingo Berra

    Liksom andra som har kommenterat, det är minsann inte ofta jag kommenterar något på interwebben.

    Tack för ditt jobb! Mad respect för tiden du har tagit dig för att göra oss andra varse om F1 nyheter!

  52. JR

    Facebook läcker som ett såll och deras policy/regler stinker. Har heller inte privat gått med i den. Värnar mer om integriteten än F1.

    Synd att det blev detta forum.

    Dock, Andreas, lycka till med satsningen även om alla inte vill skylta med sitt “riktiga” namn. Kommer fortsättningsvis att läsa din sida.

    JR – trogen F1bloggen-läsare.

    • Johan

      Det är väl ingen som tvingar dig att använda ditt riktiga namn på facebook. Anledningen till att det är en fördel att göra det är att dina vänner ska kunna hitta dig. Är du inte intresserad av den biten går det bra att kalla sig för vadsomhelst. Du behöver inte visa leg när du skapar kontot. 🙂

  53. Tack Daniel för det grymma jobbet du har gjort på F1bloggen.se!
    Efter att fått din tillåtelse via mailkontakten vi hade, så vill jag passa på och bjuda in alla svenska F1 fans till min nya Formula1.se sajt.
    Tanken är väl att skapa ett forum där vi kan alla diskutera F1 och allt runtomkring denna underbara sport. Det tar max 1 min att registrera sig och sedan är det bara att börja diskutera i forumet.

    Kika gärna på sajten och tveka inte att höra av er om något krånglar eller är oklart på den.

  54. Wag the dog

    Kom igen nu Daniel! Nu har du vilat tillräckligt länge. Dags att dra igång igen! Jag saknar din sajt! Jag saknar dig! 🙂

  55. Martin

    Ska du köpa F1 2011 till Xbox 360 och är sugen på att köra i en liga med bara svenskar? Då ska du se hit!

    Man behöver inte vara jätteduktig för att vara med. Detta är en racingliga för alla oavsett hur bra eller dålig man är, och vi kommer därför att tillåta alla sorters hjälpmedel.

    Man ska heller inte behöva känna sig tvungen att vara med på varje race, men eftersom vi gör detta som ett mästerskap kommer poäng att delas ut som på riktigt. Så missar du ett race så missar du chansen att ta poäng det racet!

    För att försöka göra så att de flesta kan vara med vid racen så fastställs inga exakta datum.

    Framförallt är vi som är med ute efter ren, snygg och sportslig körning där att ha kul går före placering!

    Läs mer här:

    http://www.formula1.se/index.php?option=com_kunena&Itemid=0&func=view&catid=2&id=1220#1220

  56. Denna sidan är verkligen saknad, det vore superkul att se att du kunde starta upp den igen! Det finns så många Formel 1 intresserade i Sverige och Skandinavien som vill följa denna bloggen igen!

    Mvh Daniel

Leave a Reply