Tilkes layout på banan i Austin i Texas ser lovande ut

Austin, Texas, USGP, Tilke

Visst är det återigen Hermann Tilke som varit framme, men den här gången ser det lovande ut! Här är första bilderna från hur Austins Formel 1-banan i USA kommer se ut. Starten blir en grym berg-och-dalbana-start. Första loppet är planerat till 2012.

 

formula1unitedstates.com finns mer info.

AB har en artikel här.

13 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Jo, riktigt hyfsad layout ser det ut som. En del intressanta kurvkombinationer faktiskt. Men den där dubbelhårnålen känns helt onödig; den ser ut att förstöra flytet i banan. Verkar mest vara ett tillägg för att se till att banan blir tillräckligt lång.

    • Johan R

      Lite synd med en tajt hårnål ut på långa rakan, blir svårt att ligga tillräckligt nära genom kurvan för att kunna göra en omkörning i slutet av den. Men, det kanske fungerar ändå, ifall man kan pressa föraren framför genom essen och “hopp-kinken” så att han måste försvara sig in i hårnålen.

  2. Patrik Stenström

    Vilken berg-och-dalbana! Kan bli intressant att se.

    Såg att mellan kurva elva och tolv, på barakan där så ska det vara RV-parking 😛
    Tycker det var ganska kul då det är i texas. Alla Rednecks bli ledsna om de inte har nånstans att parkera bilen 😀

  3. Sebastian

    Kanske dags att diskutera de nya reglerna som F1-arbetsgrupperna tittar på. En 1,6 liter, 4-cylinders turbomotor. Fem motorer per säsong. Max 10 000 rpm. 150 hk KERS under 30s per varv. Biobränsle med flödesbegränsning. Full markeffekt. Sidepodsen flyttas fram. Nya däck och stålbromsar för längre bromssträcka.

    Allt är ju än så länge bara diskussioner, men det händer grejor bakom kulisserna…

    • Johan R

      Var på Formula OffRoad i helgen. Alla körde med feta V8:or som lät fantastiskt, utom en som körde liten rak 4:a med turbo. Den lät som en liten mygga i jämförelse, mest ett tonlöst sus. Mycket tråkigt…

    • Meister

      Du kan vara lugn, det är ju trots allt Tilke som har ritat banan så det kommer vara avåkningszoner stora som flygfält i varje kurva…

      • Sebastian

        De har väl knappadt ngt val, säskillt om de vill köra motogp där också. FIA ställer lite högre krav på säkerhet numera…

Leave a Reply